Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Τι λέει ο νόμος για τα ηλεκτρικά πατίνια;

Ελλάδα 10:33
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Τι λέει ο νόμος για τα ηλεκτρικά πατίνια;

ΝΕΑ

Τι λέει ο νόμος για τα ηλεκτρικά πατίνια;

ΝΕΑ

Απανωτές τραγωδίες σε Πάρο και Μύκονο με τα θύματα να οδηγούς ηλεκτρικό πατίνι. Αλλάζουν τα δεδομένα για αυτά…

Advertisement
Advertisement

Στις Κυκλάδες, συγκεκριμένα στην Πάρο και τη Μύκονο, σημειώθηκαν δυο τραγικά ατυχήματα με ηλεκτρικά πατίνια μέσα σε λίγα 24ωρα.

Στην Πάρο, στην περιοχή του Αμπελά, ένας 26χρονος παρασύρθηκε από όχημα και μεταφέρθηκε στο κέντρο υγείας του νησιού όπου αργότερα υπέκυψε στα τραύματά του. Ο οδηγός του οχήματος συνελήφθη.

Λίγες μέρες αργότερα, στη Μύκονο, ένας 22χρονος αλλοδαπός παρέσυρε έναν 42χρονο που οδηγούσε ηλεκτρικό πατίνι στην επαρχιακή οδό Όρνου – Χώρας Μυκόνου, με αποτέλεσμα να τον τραυματίσει θανάσιμα. Και σε αυτή την περίπτωση, ο οδηγός του αυτοκινήτου συνελήφθη. Η Υποδιεύθυνση Αστυνομίας Μυκόνου και το αστυνομικό τμήμα της Πάρου ερευνούν τα ακριβή αίτια και τις συνθήκες των δυστυχημάτων.

Advertisement
Advertisement

Αναμφίβολα μία από τις προτεραιότητες του επόμενου Υπουργείου Μεταφορών θα πρέπει να είναι η αυστηροποίηση των προδιαγραφών κίνησης και οδήγησης των ηλεκτρικών πατινιών. Στον νέο Κ.Ο.Κ θα πρέπει να ενταχθεί ανάλογο άρθρο και ποινές, όπως και για την εκπαίδευση και τις εξετάσεις οδήγησης από τους 16χρονους, των nanocars.

Τι προβλέπει ο νόμος

Οι βασικοί κανόνες που πρέπει να γνωρίζει κανείς είναι πως η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι τα 25 χλμ./ώρα. Ακόμη και αν στην αγορά υπάρχουν ισχυρά πατίνια (κάτι που απαγορεύεται και όλα πρέπει να έχουν περιοριστή ταχύτητας) που δίνουν υψηλότερες τελικές ο χρήστης θα πρέπει να συμμορφώνεται με το όριο των 25 χλμ./ώρα.

Ωστόσο, το σημαντικό που πρέπει να γνωρίζει ο χρήστης είναι πως απαγορεύεται να κινείται σε οδούς που έχουν όριο ταχύτητας πάνω από 50 χλμ./ώρα. Κάτι που σημαίνει πως τα ηλεκτρικά πατίνια απαγορεύεται να κινούνται στις μεγάλες λεωφόρους, σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας και φυσικά στην εθνική οδό.

Advertisement

Επίσης, απαγορεύεται ο χρήστης να κάνει χρήση ακουστικών και να μιλά στο κινητό του, αλλά επιτρέπεται η ανοιχτή ακρόαση. Απαγορεύεται η μεταφορά δεύτερου ατόμου, ενώ η χρήση κράνους συνίσταται δίχως να είναι υποχρεωτική.

Αναλυτικά: Όριο στην ταχύτητα κίνησης των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ) θέτει το άρθρο 16 που περιλαμβάνεται στο νόμο για την Μικροκινητικότητα στο οποίο επίσης προβλέπονται και τσουχτερά πρόστιμα από 40 έως και 200 ευρώ σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι κινείται κάποιος με υπερβολική ταχύτητα με κάποιο ηλεκτρικό πατίνι ή άλλο αντίστοιχο ηλεκτρικό μέσο

Advertisement

Ειδικότερα στο άρθρο 16 του νόμου επισημαίνεται ότι: «Όρια ταχύτητας των Ε.Π.Η.Ο. – Τροποποίηση του άρθρου 20 του Κ.Ο.Κ.

Στο άρθρο 20 του ν. 2696/1999 (Α’ 57), α) αντικαθίσταται η παρ. 5, β) προστίθενται παρ. 5Α και 15 και το άρθρο διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 20

Advertisement

Όρια ταχύτητας

1.Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκινήτων οχημάτων, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, ορίζεται σε 50 χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.

2.Εκτός κατοικημένων περιοχών τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας, για τις διάφορες κατηγορίες αυτοκίνητων οχημάτων και των συνδυασμών αυτών, ορίζονται στον παρακάτω πίνακα:

Πίνακας ανώτατων επιτρεπόμενων ορίων ταχύτητας

Κατηγορία Αυτοκινητόδρομοι Οδοί ταχείαςκυκλοφορίας Άλλο οδικό Δίκτυο
οχήματος
Επιβατηγά 130 110 90
Επιβατηγά μεελαφρό

ρυμουλκούμενο

100 90 80
Επιβατηγά με ρυμουλκούμενο 90 80 80
Λεωφορεία 100 90 80
Λεωφορεία μεελαφρό

ρυμουλκούμενο

80 80 80
Αρθρωτά λεωφορεία 70 70 70
Διώροφα λεωφορεία 80 80 70
Λεωφορεία μεταφοράς μαθητών 80 80 60
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους μέχρι 3.500 χλγ. 100 90 80
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους μέχρι 3.500 χλγ. με ελαφρό ρυμουλκούμενο 85 85 80
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους μέχρι 3.500 χλγ. με ρυμουλκούμενο 80 80 70
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους μεγαλύτερου των 3.500 χλγ. 85 80 80
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους μεγαλύτερου των 3.500 χλγ. με ελαφρό ρυμουλκούμενο ή ρυμουλκούμενο 80 70 70
Συνδυασμός φορτηγών 80 70 70
Μοτοσικλέτες πάνω από 125 κ.ε. 130 110 90
Μοτοσικλέτες μέχρι 125 κ.ε. 80 80 70
Μοτοσικλέτες με καλάθι 70 70 60

 

3.Για τα φορτηγά αυτοκίνητα που μεταφέρουν πρόσωπα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 40 χλμ/ώρα μέσα σε κατοικημένες περιοχές και σε 50 χλμ/ώρα έξω από αυτές.

4.Για τα φορτηγά αυτοκίνητα και τους συνδυασμούς αυτών, που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία, με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, καθορίζονται ανώτατα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας, χαμηλότερα των πιο πάνω οριζομένων, αναλόγως της επικινδυνότητας του μεταφερομένου φορτίου και των τεχνικών προδιαγραφών του μεταφορικού μέσου.

5.Για τα μοτοποδήλατα το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 45 χλμ/ώρα. Για τα αγροτικά μηχανήματα και τα μηχανήματα έργων, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 40 χλμ/ώρα, αν δε τα αγροτικά μηχανήματα, τα μηχανήματα έργων ή τα υπ’ αυτών ρυμουλκούμενα στερούνται ελαστικών με αεροθάλαμο, σε 15 χλμ/ώρα.

5Α. Για τα Ε.Π.Η.Ο.:

α) Ορίζεται ως ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας τα 25 χλμ/ώρα.

β) Απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ/ώρα.

6.Με βάση μελέτες που έχουν εκπονηθεί ή εγκριθεί από τις αρμόδιες Τεχνικές Υπηρεσίες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και με απόφαση του οικείου Περιφερειακού, Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου, δύνανται να καθορίζονται και μεταβάλλονται τα ανώτατα όρια ταχύτητας στις οδούς για τις οποίες έχουν την αρμοδιότητα επίβλεψης και συντήρησης, τα οποία πρέπει να είναι κατώτερα των ανωτάτων ορίων που προβλέπονται από το άρθρο αυτό.

7.Ειδικά για τους αυτοκινητοδρόμους, τους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας και το πρωτεύον εθνικό οδικό δίκτυο, όπως αυτό ορίζεται με τις σχετικές αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, τα όρια ταχύτητας, εκτός των ανωτάτων επιτρεπόμενων ορίων, που προβλέπονται από το άρθρο αυτό, καθορίζονται και μεταβάλλονται ύστερα από μελέτη και μόνο με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Οι κατά την προηγούμενη και την παράγραφο αυτή αποφάσεις τίθενται σε ισχύ από την τοποθέτηση των οικείων πινακίδων στις ανωτέρω οδούς.

8.Με κοινή απόφαση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών και Μεταφορών μπορούν να μεταβάλλονται τα υπό του άρθρου αυτού οριζόμενα όρια ταχύτητας.

9.Στα φορτηγά αυτοκίνητα και στα ρυμουλκούμενα από αυτά ως και στα λεωφορεία αυτοκίνητα πρέπει να αναγράφεται στο πίσω μέρος του αμαξώματός τους, με στοιχεία ύψους 0,15 μ. μαύρου χρώματος σε άσπρη κυκλική επιφάνεια, ο αριθμός των χιλιομέτρων την ώρα του επιτρεπόμενου ανώτατου ορίου ταχύτητάς τους.

10.Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών μπορεί να επιβάλλεται για τον έλεγχο των στοιχείων πορείας (διανυόμενα χιλιόμετρα, διακοπές πορείας και χρόνος, ταχύτητα) των φορτηγών, λεωφορείων και άλλων κατηγοριών αυτοκινήτων, ο εφοδιασμός τους με αυτόματη συσκευή καταγραφής των στοιχείων αυτών και με μηχανισμό περιορισμού της ταχύτητας του οχήματος, ως και η υποχρέωση λειτουργίας αυτών.

Με την αυτή απόφαση καθορίζεται ο τύπος και οι τεχνικές προδιαγραφές των συσκευών, ως και κάθε άλλη λεπτομέρεια αναγκαία για την εφαρμογή των πιο πάνω διατάξεων.

11.Ο έλεγχος της ταχύτητας των οδικών οχημάτων μπορεί να γίνεται από τις αρμόδιες αστυνομικές αρχές και με ειδικές συσκευές. Με κοινή απόφαση των υπουργών Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι τεχνικές προδιαγραφές των ειδικών αυτών συσκευών ως και κάθε άλλη λεπτομέρεια αναγκαία για την εφαρμογή της διάταξης αυτής.

12.Σε αυτόν που υπερβαίνει το ανώτατο όριο ταχύτητας έως 20 χλμ/ώρα, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο σαράντα (40,00) ευρώ. Για υπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας πάνω από 20 χλμ/ώρα, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο εκατό (100,00) ευρώ. Για υπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας πάνω από 30 χλμ/ώρα, καθώς και για κίνηση οχημάτων στους αυτοκινητόδρομους με ταχύτητα πάνω από 150 χλμ/ώρα, στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα πάνω από 130 χλμ/ώρα και στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο με ταχύτητα πάνω από 120 χλμ/ώρα, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο τριακοσίων πενήντα (350,00) ευρώ και επί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης, από αυτόν που βεβαιώνει την παράβαση, για εξήντα (60) ημέρες, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του άρθρου 103 του παρόντος. Σε αυτόν που οδηγεί με ταχύτητα κατώτερη του ελάχιστου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας και σε αυτόν που παραβαίνει τη διάταξη της παρ. 9, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80,00) ευρώ.

13.Αυτός που θέτει σε κυκλοφορία και αυτός που οδηγεί αυτοκίνητο όχημα χωρίς να είναι εφοδιασμένο με τις συσκευές που προβλέπονται από την παράγραφο 10 του άρθρου αυτού, καθώς και αυτός που παραλείπει να τοποθετήσει το φύλλο ή άλλο σύστημα καταγραφής ταχογράφου, τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο επτακοσίων (700,00) ευρώ, καθώς και με αφαίρεση επιτόπου της άδειας ικανότητας οδηγού για τριάντα (30) ημέρες, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του άρθρου 103 του παρόντος Κώδικα. Οι ίδιες διοικητικές κυρώσεις επιβάλλονται και σε όποιον επενεργεί με οποιονδήποτε τρόπο στο μηχανισμό της ανωτέρω συσκευής, με σκοπό να τον καταστήσει ανενεργό ή να αλλοιώσει τις καταγραφόμενες ενδείξεις και σε περίπτωση που ο οδηγός αμφισβητεί την παράβαση, το όχημα μεταφέρεται, συνοδεία αστυνομικού, στην αρμόδια για τη διενέργεια ελέγχου υπηρεσία της οικείας Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.

14.Αυτός που οδηγεί μηχανοκίνητο όχημα με εξοπλισμό εντοπισμού συσκευών μέτρησης ταχύτητας χωρίς να διαθέτει για τον εξοπλισμό αυτόν την κατά νόμο άδεια, καθώς και όποιος οδηγεί μηχανοκίνητο όχημα με εξοπλισμό παρεμπόδισης συσκευών μέτρησης ταχύτητας, τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο δύο χιλιάδων (2.000,00) ευρώ, με αφαίρεση επιτόπου της άδειας ικανότητας οδηγού για τριάντα (30) ημέρες και επιτόπου αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για εξήντα (60) ημέρες, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του άρθρου 103 του παρόντος Κώδικα.

15.Ειδικά για τα Ε.Π.Η.Ο.:

α)όποιος οδηγεί Ε.Π.Η.Ο. κατά παράβαση της περ. α’ της παρ. 5Α τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο σαράντα (40,00) ευρώ και σε όποιον το θέτει σε κυκλοφορία επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο εκατό (100,00) ευρώ.

β) όποιος οδηγεί Ε.Π.Η.Ο. και υπερβαίνει τα 35 χλμ/ώρα και όποιος το θέτει σε κυκλοφορία τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο εκατό (100) και διακοσίων (200) ευρώ, αντίστοιχα.

γ) όποιος οδηγεί Ε.Π.Η.Ο. κατά παράβαση της περ. β’ της παρ. 5Α τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80,00) ευρώ.».

 

ΑΚΟΜΑ:
Τέλος στα ηλεκτρικά πατίνια;
Τι εξετάζεται να αλλάξει στα ηλεκτρικά πατίνια;
Ο νέος ΚΟΚ φέρνει αυστηρούς κανόνες και για τα πατίνια!