Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση newsautoEXECUTIVE | newsautoCHOICE

ΝΕΑ

Ποιο Mazda είναι το πιο σπάνιο;

  • newsautoteam

Όπως πολύ σωστά καταλάβατε είναι ένα μοντέλο με κινητήρα wankel αλλά δεν είναι ούτε κάποιο αγωνιστικό με τέσσερις ρότορες, αλλά ούτε κάποιο sport όχημα. Είναι ένα… μικρό λεωφορείο.

Με μόλις 44 αντίτυπα, το Mazda Parkway 26, μπορεί να είναι η πιο περίεργη εφαρμογή στην ιστορία του περιστροφικού κινητήρα.

 

Η Mazda πίστεψε όσο κανείς άλλος κατασκευαστής στον περιστροφικό κινητήρα. Αναπτύχθηκε στη δεκαετία του 1960 καθώς η εταιρεία αναζήτησε σε αυτόν πλεονέκτημα έναντι των αντιπάλων της. Οι Ιάπωνες μάλιστα ανέπτυξαν και εξέλιξαν το μοτέρ αυτό όταν η ευρεσιτεχνία του Γερμανού μηχανικού Felix Wankel είχε αδρανήσει.

Η χρήση ενός κεντρικού περιστρεφόμενου τμήματος στον κύκλο καύσης σήμαινε ότι ο περιστροφικός κινητήρας ήταν ελαφρύτερος και ισχυρότερος από τους κινητήρες εμβόλων και αυτό τον έκανε ιδανικό για σπορ αυτοκίνητα.

Τα μειονεκτήματα – όπως η έλλειψη ισχύος χαμηλότερα στο εύρος στροφών και η οικονομία καυσίμου δεν είχαν τόση σημασία. Έτσι ο κινητήρας έκανε το ντεμπούτο του στο Cosmo Sport το 1967 αρχικά με 110 και μετά με 130 ίππους, αποδεικνύοντας έτσι ότι η περιστροφική ισχύς ήταν βιώσιμη, ανταγωνιστική και επιθυμητή. Ο Wankel έμεινε στα Mazda ως το RX-8 για να διακοπεί το 2012, περίπου 45 χρόνια αργότερα. Ίσως να δούμε να επιστρέφει μια μέρα.

Αυτό που είναι περίεργο είναι ότι στη δεκαετία του 1970, η Mazda αναρωτήθηκε αν ο περιστροφικός κινητήρας θα λειτουργούσε σε κάτι μεγαλύτερο από ένα σπορ αυτοκίνητο. Πολύ μεγαλύτερο, στην πραγματικότητα. Ένα μικρό λεωφορείο, για να είμαστε ακριβείς.

Η Mazda είχε αρχίσει να κατασκευάζει μίνι λεωφορεία τη δεκαετία του 1960, αποκαλύπτοντας το 25-θέσεων Mazda Light Bus στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τόκιο το 1964. Απευθυνόταν σε μικρές επιχειρήσεις και σχολεία, κερδίζοντας φήμη με την άνεση, που πρόσφεραν μεταξύ άλλων. Επίσης είχαν μία ευέλικτη εφαρμογή: Τις πίσω πόρτες «freestyle».

Τη δεκαετία του 1970 χρειάστηκε ανανέωση και τελικά αντικαταστάθηκε από το Parkway 26 (όπου 26 ήταν ο αριθμός των επιβατών που μπορούσε να μεταφέρει) το 1972. Συνεχίζοντας το θέμα της άνεσης και της ασφάλειας, το Parkway είχε φανταχτερή τεχνολογία όπως το… ραδιόφωνο ή την ισχυρή θέρμανση για να κρατήσει τους επιβάτες ζεστούς στους σκληρότερους χειμώνες. Τότε, αυτό ήταν η Mercedes S-Class του κόσμου των μίνι λεωφορείων.

Γιατί λοιπόν να μην του προσθέσει και έναν περιστροφικό κινητήρα; Μέχρι το 1974, το πρόβλημα της ρύπανσης απασχολούσε όλο και περισσότερο τον κόσμο και η Mazda αποφάσισε να «βάλει» στο Parkway 26 την περιστροφική μονάδα 13B από το σπορ αυτοκίνητο RX-3. Πέρασε από τις δοκιμές εκπομπών ρύπων της Ιαπωνίας και είχε αρκετή ιπποδύναμη. Τι θα μπορούσε ενδεχομένως να πάει στραβά; Όλα είναι η απάντηση.

Το μίνι λεωφορείο ζύγιζε σχεδόν τρεις τόνους και χρειάστηκε ένα ζευγάρι δεξαμενών καυσίμου 70 λίτρων για να αντισταθμίσει την άθλια κατανάλωση καυσίμου του κινητήρα. Επιπλέον αν οι αγοραστές επέλεγαν τον κλιματισμό στον εξοπλισμό, το Parkway 26, είχε έναν ξεχωριστό παλινδρομικό κινητήρα 1.000 κ.εκ. για να δουλέψει. Όλα αυτά πρόσθεταν περίπου 400 κιλά στο βάρος και το κόστος λειτουργίας γινόταν ακόμη χειρότερο. Ως εκ τούτου, κατάλαβαν στην Mazda πως ο περιστροφικός κινητήρας δεν ταίριαζε στο Parkway, το οποίο σε τρία χρόνια πούλησε 44 κομμάτια. Όχι σαράντα τέσσερις χιλιάδες. Απλά 44.

Μέχρι το 1977 η Mazda είχε συνειδητοποιήσει το λάθος της και ο περιστροφικός κινητήρας έδωσε την θέση του σε ένα πιο συμβατικό ντίζελ. Η επόμενη γενιά Parkway εμφανίστηκε πέντε χρόνια αργότερα, και το μίνι λεωφορείο δεν πήρε ποτέ ξανά περιστροφικό κινητήρα. Η παραγωγή του σταμάτησε το 1995.

Αν θέλετε να δείτε από κοντά ένα Parkway με κινητήρα Wankel, η Mazda, έχει ένα για επίδειξη στο Μουσείο της στο Augsburg, στην Γερμανία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Mazda RX500: Το πρωτότυπο που έχουν «οδηγήσει» όλοι οι 40+
Ποιο ήταν το Mazda με τις ιταλικές ρίζες;
Mazda MX-5: Η ιστορία του σε ένα βίντεο 71 δευτερολέπτων

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto