Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Όλοι φτιάχνουν ηλεκτρικά, η Ελλάδα τι κάνει;

Ελλάδα 14:13
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Όλοι φτιάχνουν ηλεκτρικά, η Ελλάδα τι κάνει;

ΝΕΑ

Όλοι φτιάχνουν ηλεκτρικά, η Ελλάδα τι κάνει;

ΝΕΑ

Η ηλεκτροκίνηση φέρνει νέα δεδομένα και αλλάζει τον χάρτη της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Που βρίσκεται η χώρα μας σε αυτή την καινούργια κατάσταση;

Advertisement
Advertisement

Η εποχή της ηλεκτροκίνησης έχει ήδη ξεκινήσει και μάλιστα με δυναμικό τρόπο. Η στροφή της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας είναι δεδομένη πλέον, και θα έχει ολοκληρωθεί πριν το τέλος της δεκαετίας που διανύουμε.

Σε αυτό το νέο τοπίο, έχουν αναδυθεί νέοι παίκτες που προέκυψαν σχεδόν από το πουθενά. Με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την Tesla αλλά και εταιρίες όπως αυτή του Κροάτη Rimac, αλλά και τις δεκάδες κινέζικες που ξεφυτρώνουν κάθε μέρα, είναι προφανές πλέον ότι η παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία όπως την γνωρίζαμε έχει αλλάξει δραματικά.

Η ευκολία της παραγωγής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και η απλοποίηση των μηχανικών του μερών, καθιστούν όλο και πιο εύκολο σε νεοφυείς εταιρίες να μπουν με αξιώσεις στον χώρο. Το ίδιο συμβαίνει και με κάποιες χώρες οι οποίες αποφασίζουν να επενδύσουν σε αυτή τη νέα εποχή της αυτοκίνησης, καθώς το πεδίο δράσης και κερδών είναι μεγάλο.

Advertisement
Advertisement

Γνωρίζουμε ήδη τα δεδομένα για την Τουρκία και το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που θα βγει με τις ευλογίες -και την εκλογική πίεση- της κυβέρνησης του Ερντογάν. Αυτή την στιγμή το εργοστάσιο έχει ήδη μπει σε φάση παραγωγής και τα πρώτα αυτοκίνητα της εταιρίας αναμένεται να κυκλοφορήσουν στο πρώτο εξάμηνο του 2023.

Στην Τουρκία πάντως, η οποία είναι η 13η στην κατάταξη των χωρών με παραγωγή αυτοκινήτων, δραστηριοποιούνται κατασκευαστές όπως η Ford, η Honda, η Hyundai και η Renault.

Advertisement

Η Ford μάλιστα, σε συνεργασία με την τοπική Koc Holding ξεκίνησε ήδη την παραγωγή του ηλεκτρικού e-Transit, ενώ του χρόνου θα προστεθεί και η ηλεκτρική έκδοση του Transit Custom.

Όμως δεν είναι μόνο η Τουρκία. Αλλά στον χάρτη της ηλεκτροκίνησης εμφανίστηκαν πρόσφατα και δύο ακόμα χώρες, η Σαουδική Αραβία και η Αίγυπτος.

Advertisement

Για την πρώτη μοιάζει παράδοξο ότι ο μεγαλύτερος τροφοδότης του πλανήτη σε πετρέλαιο μπαίνει στην διαδικασία να ασχοληθεί με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Οι Σαουδάραβες είχαν από το 2018 δει με καλό μάτι την επερχόμενη αλλαγή, και είχαν επενδύσει 1 δισ. δολάρια στην εταιρία Lucid από τις ΗΠΑ.

Μάλιστα η συγκεκριμένη εταιρία σχεδιάζει να στήσει ένα εργοστάσιο στην Σαουδική Αραβία για παραγωγή των ηλεκτρικών της αυτοκινήτων.

Ο βασιλιάς της Σαουδικής Αραβίας Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν δεν έμεινε μόνο σε αυτό. Αλλά προχώρησε και στην δημιουργία της πρώτης εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας με την ονομασία Ceer.

Advertisement

Η εταιρία αυτή θα παράγει ηλεκτρικά SUV με χρήματα από το Δημόσιο Fund της χώρας και σε συνεργασία με γίγαντες των ηλεκτρονικών όπως η Foxconn και των αυτοκινήτων όπως η BMW.

Στόχος της εταιρίας είναι να καταφέρει να έχει κατασκευάσει 150.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2026. Ενώ και η τοπική κυβέρνηση μελετά το ενδεχόμενο να δοθούν κίνητρα ώστε να αντικατασταθούν τα αυτοκίνητα των στόλων του κράτους με ηλεκτρικά. Και παράλληλα δημιουργούνται οι υποδομές για “πράσινα” λεωφορεία.

Στο παιχνίδι της κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαίνει δυναμικά και η Αίγυπτος, με τον πρόεδρο της χώρας Ελ Σίσι να δηλώνει ότι αναλαμβάνει προσωπικά το θέμα ώστε να μετατρέψει την χώρα σε τόπο παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων.

Τα σχέδια έχουν ήδη προχωρήσει ώστε να παράγεται σε τοπικό εργοστάσιο η Cadillac Lyriq από τα τέλη του 2023. Και παράλληλα, στο τραπέζι βρίσκονται συμφωνίες με Κινέζους κατασκευαστές για παραγωγή δικών τους αυτοκινήτων στην Αίγυπτο.

Η απόφαση της κυβέρνησης της Αιγύπτου να προχωρήσει με τα ηλεκτρικά φαίνεται και από την έμφαση που δίνει στην ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης. Λόγω και της φιλοξενίας της συνάντησης των COP 27, ήδη οι μεγάλοι δημόσιοι φορτιστές έχουν φθάσει τους 400 και αυξάνονται με γρήγορους ρυθμούς.

Όσο για την Ελλάδα, η χώρα μας παρακολουθεί από απόσταση… ασφαλείας όλες τις εξελίξεις, χάνοντας μία ακόμα ευκαιρία για να μπει στον παγκόσμιο χάρτη της αυτοκίνησης. Ακόμα και οι προτάσεις για ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης φαίνεται ότι έχουν ναυαγήσει, βρίσκοντας “λιμάνι” σε άλλη χώρα των Βαλκανίων.

Το σίγουρο είναι ότι δεν λείπουν τα “μυαλά” και οι ιδέες, όπως αυτή του Rimac που ξεκίνησε από το γκαράζ του σπιτιού του και έγινε μία από τις κορυφαίες προσωπικότητες της ηλεκτροκίνησης μέσα σε λιγότερο από 10 χρόνια.

Αυτό που λείπει είναι το επιχειρηματικό -και όχι μόνο- κίνητρο για να υπερβούμε την ελληνική μιζέρια και το μοντέλο ανάπτυξης που επιδιώκουμε. Ίσως τελικά το παράδειγμα του Ισραήλ να είναι η καλύτερη επιλογή για εμάς, αφήνοντας στην άκρη την παραγωγή αυτοκινήτων και επενδύοντας στην υψηλή τεχνολογία που είναι απαραίτητη για την ολοκλήρωσή τους. Αλλά και αυτό το τρένο μάλλον έχει χαθεί εδώ και πολύ καιρό…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Τουρκία: Βγάζουν δισεκατομμύρια από αυτοκίνητα και τα ρίχνουν στα όπλα
Η Τουρκία πουλάει 3,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα στην ΕΕ.
Ελλάδα κάντο όπως η Τουρκία…