Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | Mobility 2021

Οδηγούμε στη Βαρκελώνη το κορυφαίο Cupra Formentor VZ5

  • Παναγιώτης Τριτάρης

Η Cupra ανεβάζει ταχύτητα, αποκτά πρόσβαση στην βιτρίνα των τεχνολογιών του γκρουπ VW, και μέσα από τον πεντακύλινδρο κινητήρα των 2,5 λίτρων και το Torque Splitter και το drift mode, μπαίνει με το Formentor VZ5 στο πάνθεον των ξεχωριστών σπορ μοντέλων της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Κλείνοντας τρία χρόνια ως αυτόνομη μάρκα μέσα στη Seat και το γκρουπ VW, η Cupra φαίνεται να έχει βρει πλέον τα πατήματά της. Αν και τα μισά από αυτά τα τρία χρόνια της ζωής της είχε την ατυχία να τα περάσει μέσα στην καταιγίδα της πανδημίας, οι αριθμοί της δείχνουν ότι το πρότζεκτ βρίσκεται σε καλό δρόμο ενώ οι ανακοινώσεις νέων μοντέλων και πάσης φύσεως αγωνιστικών δραστηριοτήτων φανερώνουν ότι όλοι στο γκρουπ έχουν πάρει πολύ σοβαρά την υπόθεση Cupra.

Όλοι οι άνθρωποι που συναντήσαμε στην Βαρκελώνη αυτό το διήμερο των “Cupra Days” ξεχείλιζαν από ενθουσιασμό και ιδέες για το μέλλον αλλά και σιγουριά για το παρόν, καθώς μόνο μέσα στο πρώτο εξάμηνο οι πωλήσεις έχουν ξεπεράσει το σύνολο του -δύσκολου για όλους- 2020.

Ενώ και τα επερχόμενα μοντέλα και τα βήματα προς τον εξηλεκτρισμό, με πρώτο και καλύτερο το αμιγώς ηλεκτρικό Born προς τα τέλη της χρονιάς, δείχνουν μία εταιρία που κάθε άλλο υπόθεση του βιομηχανικού σωλήνα είναι. Το αντίθετο, πρόκειται για κάτι άκρως δημιουργικό, από ανθρώπους τρελαμένους με το αυτοκίνητο και με το Ισπανικό τους πάθος να εκφράζεται πάνω και στην παραμικρή λεπτομέρεια των αυτοκινήτων τους.

Κάπου εδώ κάνει την είσοδό του και το Formentor VZ5. Το αυτοκίνητο που έλειπε από το οικοσύστημα της Cupra, μία έκδοση που θα αναλάμβανε να δώσει στον κόσμο το σήμα ότι η Cupra μπορεί και πρέπει να μπει στο ιερατείο των λίγων και εξαιρετικών σπορ κατασκευών της Ευρώπης. Όντας σε μία εποχή που τα 310 άλογα της μέχρι τώρα κορυφαίας δίλιτρης έκδοσης είναι μία “καθημερινή” υπόθεση, χρειαζόταν κάτι πιο σπέσιαλ ώστε να αναδειχτεί ακόμα περισσότερο το μήνυμα της Cupra και οι τεράστιες δυνατότητες των ανθρώπων της να ζουν και να αναπνέουν για το αυτοκίνητο.

Και εδώ, στην περίπτωση του VZ5 τα πράγματα σοβαρεύουν. Με το θεϊκό πεντακύλινδρο της Audi και με το Torque Splitter που θα δούμε και στο νέο Audi RS3, αλλά και με διάφορες επιλεκτικές βελτιώσεις σε όλα τα μηχανικά υποσυστήματα, το Formentor αποκτά την έκδοση που δικαιώνει τις προσδοκίες από τη μάρκα και την εγκαθιστά χωρίς περιστροφές στο επίκεντρο των καθαρόαιμων σπορ κατασκευών της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

To όνομα VZ5 προέρχεται από σύντμηση της λέξης Veloz που στα ισπανικά σημαίνει “ταχύτητα” και το 5 είναι προφανώς από τον αριθμό των κυλίνδρων του κινητήρα. Kαι τα specs μιλούν από μόνα τους για αυτή την ιδανική “μεταμόσχευση”: 390 ίπποι από τα κλασικά 2,5 λίτρα ενός από τους πιο εμβληματικούς κινητήρες στην ιστορία της αυτοκίνησης, 480 Nm από μία ιδιαίτερα προσεγμένη καμπύλη ροπής και ένα αποστομωτικό 4,2” για το 0-100 χλμ./ ώρα.

Και όλα αυτά με κάτι εξίσου σημαντικό που έχουμε αρχίσει να ξεχνάμε με όλα τα ηλεκτροκίνητα που μας περιτριγυρίζουν: ένα απίστευτο ηχητικό υπερθέαμα που μόνο οι πέντε τρελαμένοι κύλινδροι της Audi εδώ και δεκαετίες μπορούν να προσφέρουν.

Το δεύτερο και εξίσου σημαντικό νέο στοιχείο στο Formentor VZ5 είναι ότι για πρώτη φορά υπάρχει Live αναμετάδοση της τεχνολογίας που ήδη εφαρμόζεται στους πρωταγωνιστές του γκρουπ. Μιλάμε για το Torque Splitter που θα υπάρχει στο νέο Audi RS3 και το οποίο με έναν ιδιαίτερα μελετημένο και γερμανικά αποτελεσματικό τρόπο προσθέτει μία έξτρα σπορ διάσταση στο VZ5 και το κάνει ακόμα πιο συμμετοχικό και πολύ πιο διασκεδαστικό για όποιον επιλέξει να αναζητήσει τις πισωκίνητες χάρες του drift mode.

H σοφιστικέ μετάδοση έχει δώσει έναν νέο αέρα στο Formentor, με πολλές επιλογές στα προγράμματα οδήγησης (Comfort, Sport, CUPRA, Drift, Individual, Offroad) οι οποίες σε συνδυασμό και με τις τρεις επιλογές για την εμπλοκή του ESC (Normal, Sport και Off) παρέχουν την δυνατότητα στον οδηγό την δυνατότητα να επεμβαίνει στον χαρακτήρα του αυτοκινήτου και να επιλέγει ανά πάσα στιγμή το δικό του σενάριο απόλαυσης ανάλογα με την συνθήκη του δρόμου και την αίσθηση ευθύνης που έχει.

Πέρα από τον κινητήρα και το Torque Splitter με το πολυσυζητημένο Drift Mode το Formentor VZ5 έχει δεχθεί αρκετές βελτιώσεις σε σχέση με το μέχρι τώρα κορυφαίο μοντέλο των 310 ίππων. Το πλαίσιο είναι χαμηλωμένο κατά 10 χιλιοστά ενώ στάνταρ είναι το Adaptive Chassis Control με 15 επίπεδα ρύθμισης της ανάρτησης έτσι ώστε να προσαρμόζεται ιδανικά σε κάθε συνθήκη σπορ οδήγησης.

Η τετρακίνηση είναι και εδώ μία προφανής επιλογή όπως και το εξαιρετικό 7τάχυτο DSG κιβώτιο που έχει και αυτό προσαρμοστεί μέσω ρυθμίσεων στο software στα νέα δεδομένα που θέτουν οι 390 ίπποι και τα χαρακτηριστικά απόδοσης του πεντακύλινδρου κινητήρα. Βελτιωμένα είναι και τα φρένα με εξαπίστονες δαγκάνες εμπρός από την Ιαπωνική Αkenobo και μεγαλύτερους αεριζόμενους και διάτρητους δίσκους μέσα σε πανέμορφες ζάντες των 20 ιντσών.

Αισθητικά έχουν υπάρξει κάποιες στοχευμένες αλλαγές με γνώμονα την πιο δυναμική παρουσία του VZ5 και τον διαχωρισμό του ως special έκδοση από όλη την υπόλοιπη γκάμα του Formentor. Μπροστά έχει προστεθεί μία πρόσθετη εισαγωγή αέρα χαμηλά στην μάσκα και ένα πιο έντονο splitter απόανθρακόνημα το οποίο χρησιμεύει και στην καλύτερη διοχεύτεση του αέρα για ψύξη του intercooler. Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το πίσω μέρος με ένα νέο και πιο “ψαρωτικό” διαχύτη και μία τετραπλή εξάτμιση με τα τελικά να είναι τοποθετημένα διαγώνια το ένα πάνω από το άλλο. Η χρωματική παλέτα είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή (τομέας που επενδύει αρκετά η Cupra) με ένα από τα χρώματα να είναι ένα πανέμορφο με την ονομασία Taiga Grey το οποίο θα παραχθεί σε μόλις 999 μονάδες.

Στο σαλόνι τις εντυπώσεις κλέβουν τα εξαιρετικά μπάκετ καθίσματα με την πολύ ιδιαίτερη σχεδίαση και την κορυφαία στήριξη του σώματος στη σπορ οδήγηση. Από εκεί και πέρα υπάρχουν κάποιες ειδικές επιλογές στα υλικά για το διάκοσμο για τη συγκεκριμένη έκδοση, ενώ όπως είναι αναμενόμενο εφοδιάζεται με ότι πιο πλήρες έχει η Cupra σε συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης, καθώς και στο πιο ενισχυμένο πακέτο ψηφιακών παροχών και διασύνδεσης.

Στην Ισπανία είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το γρήγορο Formentor σε διάφορες συνθήκες. Σε πίστα, σε ειδικές δοκιμασίες για το drift mode και σε μία πολύ απαιτητική διαδρομή σε δημόσιο δρόμο. Αυτό που έγινε προφανές είναι ότι το Formentor VΖ5 είναι πραγματικά ένα καθαρόαιμο σπορ αυτοκίνητο ικανό να σε πάρει από το χέρι και να σε γεμίσει με μοναδικές εμπειρίες. Στην πίστα, εκεί που η crossover λογική θα μπορούσε να το εκθέσει περνούσε με ένα μοναδικό οδηγικό τσαμπουκά, χωρίς κλίσεις και δράμα, ακολουθώντας πιστά τις εντολές του οδηγού, με την τετρακίνηση να βιδώνει το αμάξωμα στις στροφές και το γεμάτο αίσθηση τιμόνι να φέρνει ατόφια την πληροφορία για το που βρίσκονται οι τροχοί. Εξαιρετική και η απόδοση των φρένων με τα αυτοκίνητα να κάνουν τον ένα γύρο μετά τον άλλον χωρίς ενδείξεις κόπωσης.

Στη διαδρομή στο δημόσιο δρόμο έχεις την ευκαιρία να εστιάσεις και σε άλλα πράγματα. Στην εξαιρετική λειτουργία της ανάρτησης, ιδίως στο πρόγραμμα Comfort, όπου οι 20άρηδες τροχοί και η σφιχτή σπορ ανάρτηση του VZ5 κάνουν μεν αισθητή την παρουσία τους, δεν φτάνουν όμως ποτέ σε ενοχλητικά επίπεδα. Αυτό που ενθουσιάζει για άλλη μια φορά είναι ο ήχος και η γεμάτη ένταση λειτουργία του πεντακύλινδρου της Audi, ο οποίος είναι ικανός να σε ξεσηκώσει και μόνο με τον ήχο του.

Οι επιδόσεις είναι καταιγιστικές, ο τρόπος που επιταχύνει μέσα σε έναν ορυμαγδό ήχων και σκασιμάτων από την εξάτμιση είναι σκέτη ηδονή, και πρέπει να προσπαθήσεις πολύ για να μην γυρίσεις στην Ελλάδα με ένα μηνιάτικο χαρισμένο στην Καταλονία με τα συνεχή ραντάρ που είναι πιο πολλά και από τα δέντρα. Όσο για το διαβόητο drift mode δουλεύει μια χαρά, όμως θέλει τον τρόπο του (επιμονή με το γκάζι, περισσότερο και πιο έντονο παιχνίδι με το τιμόνι) και διαφέρει αρκετά από μια καθαρόαιμη πισωκίνητη διάταξη. Ωραίο σαν gadget, διασκεδαστικό υπό προϋποθέσεις και με επίγνωση του τι κάνεις, προσθέτει αυτό το έξτρα αλατοπίπερο σε ένα ήδη εξαιρετικό σπορ μοντέλο.

Nα σημειώσουμε κλείνοντας ότι το Formentor VZ5 είναι ένα αυτοκίνητο περιορισμένης παραγωγής, μιας και όπως ανακοινώθηκε θα κατασκευαστούν μόλις 7.000 μονάδες. Προβλέψεις για την τιμή του στην χώρα μας δεν ήταν εφικτές αν και μάλλον θα είναι ακριβούτσικο αν κρίνουμε από το γεγονός ότι κουβαλάει πάνω του την βιτρίνα των τεχνολογιών του γκρουπ και ό,τι πιο εξελιγμένο έχει να δώσει η εταιρία.

Σε κάθε περίπτωση πάντως είναι το αυτοκίνητο που ανεβάζει τον σφυγμό της Cupra και αυτό που ξεκαθαρίζει ότι όλη η ιστορία γύρω από την ισπανική μάρκα δεν είναι ένα πυροτέχνημα του μάρκετινγκ αλλά μία υπόθεση καρδιάς και βαθιάς αγάπης για το αυτοκίνητο. Οι λίγοι που θα το αποκτήσουν θα απολαύσουν μοναδικές εμπειρίες. Οι υπόλοιποι απλά θα ξέρουν ότι μέσα στα μεγάλα σαλόνια των σπορ κατασκευών της Ευρώπης, και μάλιστα σε ξεχωριστή θέση, βρίσκεται και ένα αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από κάτι τρελαμένους τύπους στην Βαρκελώνη, που πάντα είχαν τον τρόπο τους να μιλούν στην καρδιά του οδηγού.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δοκιμή: Cupra Formentor 1.5 TSI
Δοκιμή: Cupra Formentor VZ vs Ford Puma ST
Νέο Audi RS3: Πιο δυναμικό με torque splitter

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto