Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Η ζωή μας πίσω από μία οθόνη. Και ως οδηγοί.

Ελλάδα 22:59
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Η ζωή μας πίσω από μία οθόνη. Και ως οδηγοί.

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Η ζωή μας πίσω από μία οθόνη. Και ως οδηγοί.

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Ένα πολύ μεγάλο μέρος της ζωής μας περνά πίσω από μία οθόνη. Στον καναπέ βλέποντας τηλεόραση, στο γραφείο την ώρα της εργασίας, οπουδήποτε κρατώντας ένα smartphone. Τα τελευταία χρόνια και ως οδηγοί. Αλλά πως φτάσαμε μέχρι εδώ;

Advertisement
Advertisement

Αν σκεφτεί κανείς την πορεία του αυτοκινήτου στο χρόνο οι οθόνες αφής είναι κάτι σχετικά νέο. Γενικότερα μέχρι και την δεκαετία του 1980 δεν υπήρχαν οθόνες στα αυτοκίνητα παρά μόνο βελόνες. Σχεδόν παντού, από τον πίνακα οργάνων μέχρι και τα ηχοσυστήματα που εκείνη την εποχή τα εργοστασιακά είχαν πολύ υψηλό κόστος και για αυτό υπήρχε πολύ υψηλή ζήτηση στα aftermarket σύνολα (κασετόφωνο/ ράδιο/CD με ηχεία).

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 η General Motors μελετούσε την αντικατάσταση των μηχανικών συνδέσεων με ηλεκτρομηχανικές (π.χ. την ντίζα του γκαζιού, την μετάδοση, την πέδηση κ.α.) και για να μπορεί να υπάρχει έλεγχος αυτό δεν μπορούσε να ήταν εφικτό αν δεν υπήρχε μια οθόνη αφής.

Advertisement
Advertisement

Το σύστημα αυτό ήταν τουλάχιστον επαναστατικό στην Buick Riviera (1985-1989) αφού αντικαθιστούσε τους διακόπτες για το στέρεο, τον κλιματισμό κ.α. και ο οδηγός τα ρύθμιζε από μια μονόχρωμη CRT. Εντυπωσιακό μεν, αλλά δύσχρηστο για τους οδηγούς αφού η οθόνη πέρα από την κακή απόκριση πολλές φορές κόλλαγε φέρνοντας εκνευρισμό και μπινελίκια στους ντίλερ της μάρκας.

Η συνέχεια όμως ήταν αναπόφευκτη με τις touch-screen να εξελίσσονται στο τομέα των ηλεκτρονικών υπολογιστών και λοιπών εφαρμογών. Σταδιακά οι μονόχρωμες οθόνες υγρών κρυστάλλων άρχισαν να αποτελούν μέρος στον εξοπλισμό αρχικά των πολυτελών αυτοκινήτων και αργότερα των φτηνότερων. Τη δεκαετία του 1990 υπήρχε μέχρι και trip computer, ενώ κυρίως οι Αμερικάνοι γοητευόντουσαν από τις touch-screen.

Advertisement

Το εσωτερικό του αυτοκινήτου είχε ήδη αρχίσει να συμβαδίζει με την πρόοδο των ηλεκτρονικών και πριν μπει η χιλιετία μας είχε σχεδόν ολοκληρωθεί η εγκατάλειψη των κασετόφωνων, τα οποία αρκετά νωρίτερα τα είχαν εκτοπίσει τα ράδιο-CD και οι «σιντιέρες». Θυμάστε τις πρώτες γενιές που σε κάθε λακκούβα το «λέιζερ» σταματούσε να διαβάζει από το τράνταγμα; Το θέμα λύθηκε αυξάνοντας το buffering και μαζί το ταμπλό των αυτοκινήτων αποκτούσε όλο και μεγαλύτερες οθόνες. Και έγχρωμες.

Advertisement

Βέβαια, τα πράγματα δεν ήταν πάντοτε τόσο ευπρόσδεκτα αφού ο συνδυασμός μίας μεγάλης οθόνης με ένα πολύ-λειτουργικό, πιεζό-περιστροφικό χειριστήριο προκαλούσε πανικό στους οδηγούς (θυμάστε το πρώτο i-Drive της BMW;). Εν τω μεταξύ οι λειτουργίες σε ένα αυτοκίνητο ήταν τόσες πολλές που γέμιζαν όλοι την κεντρική κονσόλα με διακόπτες (όπως στο πρώτο Opel Insignia) με την απόσπαση της προσοχής του οδηγού από τον δρόμο να μεγαλώνει.

Παράλληλα, η διείσδυση των smartphones είχε ήδη ξεκινήσει και η τεχνολογία των displays είχε μία τρομακτική εξέλιξη. Έτσι, οι touch-screen άρχισαν να υιοθετούνται όλο και περισσότερο και εταιρίες όπως η Lexus να αποδεικνύονται διορατικές. Ακόμη περισσότερο η Fiat με το Tipo, η Lancia με τη Dedra που από την δεκαετία του 1980 είχαν ψηφιακές ενδείξεις στον πίνακα οργάνων (το πρώτο αυτοκίνητο με digital πίνακα ήταν η Aston Martin Lagonda του 1976).

Advertisement

Από τις mainstream εταιρίες η Renault ήταν η πρώτη που εισήγαγε ψηφιακό πίνακα το 1983 στο 11, στη συνέχεια εμφανίστηκαν πολλές άλλες εκτελέσεις (όπως στα πρώτα υβριδικά Honda Insight και Toyota Prius) και φυσικά στα μοντέλα των premium κατασκευαστών (Mercedes, BMW, Audi κ.α.). Ωστόσο, την καθιέρωση των ψηφιακών cockpit έφερε το Volvo V40 πριν από περίπου μια δεκαετία με αποτέλεσμα σήμερα ακόμη και supermini να διαθέτουν το «1+1» ψηφιακό πακέτο με μία οθόνη αντί για αναλογικά όργανα και μία ακόμη αντί για διακόπτες στην κεντρική κονσόλα.

Ανάλογα με τον κατασκευαστή κάθε infotainment έχει τις ιδιαιτερότητες του. Για παράδειγμα κάποια δεν έχουν καθόλου φυσικούς διακόπτες, αν και μελέτες έχουν δείξει πως η διατήρηση των βασικών βοηθά στην συγκέντρωση του οδηγού στον δρόμο. Μαζί όμως με τις οθόνες εξελίχθηκαν και νέες λειτουργίες, όπως είναι οι φωνητικές εντολές ή ο έλεγχος με χειρονομίες. Τώρα, το πόσο βολικές είναι αυτές οι λειτουργίες εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πόσο «εκπαιδευμένος» ή αν προτιμάτε «δεκτικός» είναι κανείς με τα σύγχρονα tech-gadgets.

Τι έπεται; Εκ των υστέρων βλέπουμε πως το layout της τεράστιας οθόνης αφής που μονοπωλεί το μίνιμαλ διάκοσμο του Tesla Model S (και των μετέπειτα μοντέλων της μάρκας) το ασπάζονται ο ένας κατασκευαστής μετά τον άλλο. Από τη δυναμική Ford Mustang Mach-E, μέχρι και τις πιο ήπιες προσεγγίσεις των Hyundai Ioniq 5 και Kia EV6. Δίχως να ξεχνάμε τα εντυπωσιακά σύνολα των «1+1+…» με πάνω από δύο οθόνες, όπως π.χ. από το μικρότερο Honda e μέχρι την Porsche Taycan και με αποκορύφωμα το Hyperscreen της νέας Mercedes EQS.

Ποιο είναι το μέλλον; Μα, το γνωρίζετε ήδη. Δεν μπορεί, όλο και κάπου θα έχετε διαβάσει για concepts με τεράστια δυναμικά head-up display’s (HUD) που πιάνουν όλο το παρμπρίζ, για ολογράμματα και σχετικές φουτουριστικές τεχνολογίες. Μπορώ να μαντέψω τι σκέπτεστε αυτή ακριβώς τι στιγμή. «Τι μας λες τώρα; Αυτά υπάρχουν μόνο στις ταινίες!». Ναι, όπως παλιότερα υπήρχαν ταινίες που έδειχναν αυτοκίνητα να κινούνται στον αυτόματο ή να φρενάρουν από μόνα τους. Πράγματα που κάνουν τα σημερινά αυτοκίνητα…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Νέα τάση: Σλιμ προβολείς και φώτα
Κόφτης ταχύτητας σε όλα τα νέα αυτοκίνητα
10+ ηλεκτρικά αυτοκίνητα με την μεγαλύτερη αυτονομία