Live Κίνηση
Περισσότερα
Car Gadget

Αλλάζουν όλα: Περιοριστής ταχύτητας σε όλα τα νέα αυτοκίνητα

Ελλάδα 10:39
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Αλλάζουν όλα: Περιοριστής ταχύτητας σε όλα τα νέα αυτοκίνητα

Car Gadget

Αλλάζουν όλα: Περιοριστής ταχύτητας σε όλα τα νέα αυτοκίνητα

Car Gadget

Η αντίστροφη μέτρηση σχετικά με την τοποθέτηση συστημάτων του περιορισμού ταχύτητας όλων των νεών αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν στην Ε.Ε. από το 2022 έχει ήδη ξεκινήσει πριν από δύο χρόνια.

Advertisement
Advertisement

Το τελευταίο διάστημα ίσως να έχετε ακούσει για διάφορους κατασκευαστές -όπως είναι η Renault ή η Volvo με κόφτη στα 180 χλμ./ώρα- και την ανακοίνωση της για περιοριστές στην τελική ταχύτητα όλων των μοντέλων τους. Με στόχο την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων που οφείλονται στην υπερβολική ταχύτητα.

Βέβαια, τα πράγματα δεν έχουν ακριβώς έτσι αφού «υπερβολική ταχύτητα» δεν είναι μόνο αυτή που βρίσκεται κοντά στην τελική ενός αυτοκινήτου. Για παράδειγμα μία ταχύτητα στα 130 χλμ./ώρα θεωρείται φυσιολογική σε έναν μεγάλο αυτοκινητόδρομο, αλλά υπερβολική σε έναν επαρχιακό δρόμο. Για αυτό το λόγο ο κόφτης στον οποία αναφερόμαστε δεν θα αφορά στην τελική αλλά θα είναι ένας εξελιγμένος περιοριστής που θα επιτρέπει την μέγιστη ταχύτητα ανάλογα με τον περιβάλλον κίνησης.

Advertisement
Advertisement

Ωστόσο, ο περιοριστής ταχύτητας δεν είναι κάτι καινούργιο αφού ήδη η Ευρωπαϊκή Ένωση σε συνεργασία με διάφορους φορείς για την οδική ασφάλεια έχει ήδη ανακοινώσει από το 2019 την πρόθεση της να μπει «κόφτης» σε όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν από το 2022. Η εισήγηση από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλείας Μεταφορών είναι ο περιοριστής να είναι υποχρεωτικός, αλλά με κάποια κριτήρια θα εξαιρούνται ορισμένα μοντέλα επιδόσεων.

Τεχνικά ο περιοριστής ταχύτητας θα λαμβάνει δεδομένα από μια κάμερα αναγνώρισης των σημάτων κυκλοφορίας και σε συνδυασμό με το γνωστό GPS θα φροντίζει ώστε το αυτοκίνητο να μην υπερβαίνει το όριο της τελικής ταχύτητας (που μάλλον θα είναι τα 180 χλμ./ώρα). Ο περιοριστής δεν θα επεμβαίνει στα φρένα, αλλά στην διαχείριση του κινητήρα διακόπτοντας προσωρινά ή προσαρμόζοντας ανάλογα τον ψεκασμό καυσίμου (ή αν προτιμάτε την ροή ενέργειας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα).

Advertisement

Εδώ να πούμε πως το αρχικό πλάνο της ΕΕ σχετικά με το σύστημα που ονομάζεται ISA (Intelligent Speed Assistance) προβλέπει μια σχετική ελευθερία. Για παράδειγμα, αν ο οδηγός επιμένει και κρατά πατημένο το γκάζι, τότε ο περιοριστής θα παρακάμπτεται αλλά στη συνέχεια θα ενεργοποιείται ένα έντονο οπτικό-ακουστικό σήμα που θα υπενθυμίζει στον οδηγό ότι κινείται υπερβολικά γρήγορα και παρανομεί.

Μα, θα πείτε, δεν παρανομεί ούτως ή άλλως αφού θα οδηγεί πολύ πάνω από το όριο ταχύτητας; Τελικά τα όρια ταχύτητας υπάρχουν απλά και μόνο για να παραβιάζονται και να προκύπτουν τα σχετικά πρόστιμα; Γιατί σε κάθε χώρα τα αυτοκίνητα να μην έχουν «κόφτη» ανάλογα με το ισχύον επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας; Διότι πολύ απλά υπάρχει κάτι που λέγεται ελευθερία της επιλογής και υπευθυνότητα. Και για αυτό το καλύτερο σας το άφησα για το τέλος: ο περιοριστής ISA που θα υπάρχει από τον Μάιο του 2022 σε κάθε νέο αυτοκίνητο που θα παίρνει έγκριση τύπου θα έχει διακόπτη on/off. Τουλάχιστον, στην αρχή…

Advertisement

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
ΣΟΚ: Τέλος εποχής για τους κινητήρες βενζίνης και diesel στην ΕΕ
Αυξήσεις-σοκ στα καύσιμα! Ποιο να επιλέξετε για να γλιτώσετε πολλά χρήματα
LEVC: Τα αγγλικά ταξί έρχονται και στην Ελλάδα (+video)