Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων CHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΝΕΑ

Η ιστορία του κινητήρα Wankel της Mazda

  • Γιάννης Τσιρογιάννης

Ο πρωτοποριακός περιστροφικός κινητήρας της Mazda γίνεται πλέον 50 ετών φέτος και για να σηματοδοτήσει την σημαντική αυτή επέτειο η ιαπωνική εταιρία, μας γυρίζει πίσω στις ρίζες του διάσημου κινητήρα Wankel, αλλά και στα μοντέλα που τον τίμησαν…

Του ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΙΡΟΓΙΑΝΝΗ (gt@newsauto.gr)

Η Mazda εγκαινίασε το πρώτο αυτοκίνητο περιστροφικού κινητήρα της Cosmo, το 1967, οπότε η μάρκα γιορτάζει τα 50α γενέθλια του μοναδικού κινητήρα το 2017. Ενώ σήμερα δεν υπάρχουν αυτοκίνητα που να χρησιμοποιούν αυτήν την μονάδα ισχύος, είναι ένα τόσο σημαντικό μέρος της ταυτότητας της ιαπωνικής εταιρείας – και την ιστορία των αυτοκινήτων. Γνωστός ως Wankel, μετά από τον εφευρέτη Felix Wankel, ο περιστροφικός κινητήρας σχεδιάστηκε για πρώτη φορά από τον Γερμανό μηχανικό στα είκοσι. Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο ξεκίνησε η ιδέα, όταν ο γερμανός κατασκευαστής οχημάτων NSU άρχισε να συνεργάζεται με τον Wankel στον νέο τύπο του κινητήρα στη δεκαετία του ’50.

Όταν ένας κανονικός κινητήρας καύσης έχει κυλινδρικά έμβολα που κινούνται προς τα πάνω και προς τα κάτω, ο κινητήρας Wankel χρησιμοποιεί ένα στρογγυλεμένο τρίγωνο που περιστρέφεται μέσα στο θάλαμο καύσης. Έχει ακόμα την ίδια βασική αρχή: πρόσληψη, συμπίεση, ανάφλεξη και στη συνέχεια εξάτμιση, αλλά η περιστροφική λογική διαφέρει στο ότι κάθε φάση γίνεται σε διαφορετικό τμήμα του θαλάμου καθώς οι ρότορες κινούνται τριγύρω.

Mazda-Wankel-tsiro-640

Τα οφέλη ήταν σαφή κατά τη δεκαετία του ’50 και ’60. οι περιστροφικοί κινητήρες είναι πολύ μικρότεροι και ελαφρύτεροι από τους τυποποιημένους κινητήρες εμβόλων, καθώς παράγουν λιγότερες δονήσεις και είναι απλούστεροι μηχανισμοί συνολικά. Επιπλέον, ήταν πιο αξιόπιστες λύσεις σε υψηλές στροφές – κάτι που έδειξε η Mazda όταν κέρδισε το Le Mans 24 Hours με το 787B με περιστροφικό κινητήρα. Αυτό εξακολουθεί να είναι το μοναδικό αυτοκίνητο της Ιαπωνίας που θα νικήσει στη γαλλική διαδρομή αντοχής, αλλά και το μόνο αυτοκίνητο με περιστροφικό μοτέρ που έχει επιτύχει το συγκεκριμένο κατόρθωμα. Αλλά δεν ήταν η Mazda που έκανε το πρώτο «περιστροφικό» μοντέλο παραγωγής. Ήταν η NSU με το σπορ αυτοκίνητο Spider ενός ρότορα το 1964.

Εντούτοις, η Mazda ήταν δύσκολη στη δουλειά, ενώ η εταιρεία άρχισε να αναπτύσσει τη δική της μηχανή δύο στροφείων, η οποία κατέληξε στο Cosmo Sport το 1967. Η επιχείρηση συνέχισε να παράγει περισσότερα περιστροφικά αυτοκίνητα από οποιονδήποτε άλλο κατασκευαστή και ο κινητήρας έχει καταστεί βασικό τμήμα του εμπορικού σήματος τις τελευταίες πέντε δεκαετίες. Παρόλο που το Cosmo Sport δεν πωλήθηκε ποτέ στο Ηνωμένο Βασίλειο, γιορτάζουμε τα 50α γενέθλιά του οδηγώντας μερικά από τα καλύτερα Mazda που κυκλοφόρησαν στη Βρετανία με Wankel κινητήρα. Πρώτα επάνω ήταν το μικροσκοπικό RX-3, το οποίο ήταν ένα από τα πρώτα περιστροφικά αυτοκίνητα που πωλούνταν στο Ηνωμένο Βασίλειο μετά το R100 τη δεκαετία του εξήντα. Για να ακολουθήσουν τα ακόμη πιο διαδεδομένα RX-7 και RX-8.

Δημοφιλή στο Protothema.gr