Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

Η «ηλεκτρική επανάσταση» στην αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι αρκετή

Ελλάδα 13:11
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Η «ηλεκτρική επανάσταση» στην αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι αρκετή

Mobility

Η «ηλεκτρική επανάσταση» στην αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι αρκετή

Mobility

Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένα σημαντικό «κομμάτι» για την πλήρη απαλλαγή από τον άνθρακα του πλανήτη αν και έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας μέχρι το στόχο που δεν είναι άλλος από τις μηδενικές εκπομπές ρύπων στον κλάδο των μεταφορών.

Advertisement
Advertisement

Οι μεταφορές αντιπροσωπεύουν το 24% των συνολικών εκπομπών άνθρακα, εκ των οποίων τα αυτοκίνητα –ιδιωτικά και επαγγελματικά- αποτελούν το 70%.

Τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) αντιπροσώπευαν μόλις το 4% των επιβατικών αυτοκινήτων και το 1% των πωλήσεων επαγγελματικών οχημάτων παγκοσμίως πέρυσι, σύμφωνα με το Bloomberg NEF (BNEF) Electric Vehicle Outlook 2021. Το 2011, μόνο το 0,1% των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων αφορούσε ηλεκτρικά οχήματα αλλά μέχρι το 2030 ο αριθμός αυτός προβλέπεται να φτάσει το 10%.

Ποσοστιαία, η αύξηση αυτή αποτελεί ένα 9.900%. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν δεσμευτεί να στραφούν σε αποκλειστικά ηλεκτρική παραγωγή πριν από το 2050, ενώ επενδύουν σημαντικά στην τεχνολογία και την παραγωγή μπαταριών, ενώ αναλαμβάνουν και δεσμεύσεις για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα στη διαδικασία της κατασκευής νέων οχημάτων.

Advertisement
Advertisement

Στο τέλος του 2020, 400 ηλεκτρικά μοντέλα ήταν διαθέσιμα παγκοσμίως, ενώ την ίδια χρονιά, οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων επιβατικών στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 149%. Η αύξηση αυτή, κατέστησε την Ευρώπη ως τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, περνώντας μπροστά από την Κίνα για πρώτη φορά από το 2015.

«Η ηλεκτρική κινητικότητα κέρδισε τον αγώνα» δηλώνει ο Dr. Herbert Diess, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Volkswagen AG. «Είναι αθόρυβη, βιώσιμη και συνολικά η καλύτερη λύση για την επίτευξη των κλιματικών στόχων στον τομέα των μεταφορών. Η υποδομή φόρτισης αυξάνεται και η ηλεκτρική κινητικότητα θα γίνει στο άμεσο μέλλον πολύ φθηνότερη».

Advertisement

Η BNEF προσθέτει ότι οι προοπτικές για την υιοθέτηση απόκτησης και χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων γίνονται «πολύ πιο φωτεινές», ενισχύονται από κυβερνητικές πολιτικές και επιδοτήσεις από τα κράτη, μειώσεις στο κόστος και αύξηση στην απόδοση των ηλεκτρικών μπαταριών και την επέκταση της υποδομής φόρτισης. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων αναμένεται να αυξηθούν από 3,1 εκατομμύρια το 2020, σε 13,7 εκατομμύρια το 2025.

Advertisement

Για το λόγο αυτό, η BNEF επισημαίνει τις τεράστιες οικονομικές ευκαιρίες για την αυτοκινητοβιομηχανία, μια και συνολικά προβλέπεται να δαπανηθούν 46 τρισεκατομμύρια δολάρια για τη μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050. «Η αλλαγή σε ηλεκτροκίνητα, αυξάνεται ταχύτατα ειδικά στην κατηγορία των αυτοκινήτων πολυτελείας», λέει ο Ola Kallenius, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Daimler AG και της Mercedes-Benz AG.

Ακόμα κι έτσι όμως, η BNEF προειδοποιεί ότι οι οδικές μεταφορές δεν είναι ακόμη σε καλό δρόμο για να επιτύχουν την ουδετερότητα άνθρακα έως το 2050 και η έκθεση υποδηλώνει ότι θα απαιτηθεί πιο επιθετική δράση από τις ρυθμιστικές αρχές για να επιταχυνθεί η αλλαγή. Για να επιτευχθεί ο στόχος έως το 2050, θα πρέπει μέχρι το τέλος της δεκαετίας, περίπου το 58% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων να είναι ηλεκτρικά.

Advertisement

Αυτό δεν αφορά μόνο τα ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα. Στα ηλεκτρικά οχήματα περιλαμβάνονται επίσης λεωφορεία και φορτηγά, καθώς και δίκυκλα και τρίκυκλα σκούτερ, συμπεριλαμβανομένων μοτοποδηλάτων και μοτοσυκλετών, τα οποία θα παίξουν όλα ρόλο στη μετάβαση των μεταφορών στο μηδενισμό του αποτυπώματος του άνθρακα. Η τρέχουσα αγορά ηλεκτρικών δίτροχων κυριαρχείται από την Κίνα, με μερίδιο πωλήσεων 97%.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η αύξηση των ηλεκτρικών δικύκλων είναι σημαντική, καθώς το 2020 «έκλεισε» με το 35% των δικύκλων να είναι ηλεκτρικά (από τα 74 εκατομμύρια που πουλήθηκαν). Σύμφωνα με την BNEF, οι πωλήσεις ηλεκτρικών δικύκλων θα φτάσουν τα 31 εκατομμύρια το 2025, αριθμός που σημαίνει πως θα σημειωθεί αύξηση 55% σε μια δεκαετία, συμβάλλοντας και αυτά στον περιορισμό των εκπομπών CO2, που όμως, θα έχει ακόμα δρόμο μέχρι το «κοντέρ» να γράψει «0».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Νέο AC Ace RS Electric, γρήγορο όπως το AC Cobra
Eπίσημο: Αυτό είναι το νέο Μegane E-TECH Electric
Schneider Electric: Η επώνυμη επιλογή στην οικιακή φόρτιση