Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Γιατί τα ηλεκτρικά θα γίνονται όλο και πιο άσχημα;

Ελλάδα 11:15
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Γιατί τα ηλεκτρικά θα γίνονται όλο και πιο άσχημα;

ΝΕΑ

Γιατί τα ηλεκτρικά θα γίνονται όλο και πιο άσχημα;

ΝΕΑ

Η μεγάλη ελευθερία που αφήνει στους σχεδιαστές η ηλεκτροκίνηση είναι δίκοπο μαχαίρι. Και τα μαντάτα δεν φαίνεται να είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά για τα μελλοντικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Advertisement
Advertisement

Μέχρι τα τέλη του προηγούμενου αιώνα, οι μεγάλοι σχεδιαστές του μεγέθους -για παράδειγμα- του Πινινφαρίνα, προσπαθούσαν να συνδυάσουν την λειτουργικότητα ενός αυτοκινήτου με την αισθητική και την ομορφιά.

Σήμερα όπως όλα δείχνουν τα πάντα έχουν αλλάξει. Και με δεδομένη την σχεδόν βέβαιη επικράτηση της ηλεκτροκίνησης, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα δούμε όλο και περισσότερες σχεδιαστικές ακρότητες στο όνομα της φουτουριστικής αντίληψης που “πρέπει” να ακολουθεί κάθε ηλεκτρικό μοντέλο.

H οπτική εντύπωση που κάνει κάθε αυτοκίνητο ήταν τουλάχιστον μέχρι τις μέρες μας ένας καθοριστικός παράγοντας για τον πελάτη και το πόσο ελκυστικό θα γίνει σε αυτόν.

Advertisement
Advertisement

Ένα όμορφο αυτοκίνητο προδιαθέτει θετικά τον οδηγό, και κάνει σαφώς πιο εύκολη την αγορά του, πολλές φορές χωρίς να χρειάζεται να γνωρίζει κάποιος τα τεχνικά του χαρακτηριστικά.

Σε παλαιότερες εποχές ήταν σημαντικό για έναν σχεδιαστή ή κάποια εταιρία τα αυτοκίνητά της να διαφέρουν αισθητά από τον ανταγωνισμό. Όμως αυτό φαίνεται ότι αλλάζει σιγά σιγά με την εμφάνιση της ηλεκτροκίνησης, με τα αυτοκίνητα να μοιάζουν όλο και περισσότερο μεταξύ τους.

Πολύ δε περισσότερο όταν η αγορά κυριαρχείται -και στο μέλλον θα είναι ακόμα περισσότερο- από τους Κινέζους κατασκευαστές, οι οποίοι ακολουθούν την δική τους αισθητική άποψη, η οποία συνήθως είναι υπερβολική και τραβηγμένη στα άκρα.

Advertisement

Από την άλλη, είναι η ίδια η ηλεκτροκίνηση που αλλάζει δραματικά τον τρόπο που οι σχεδιαστές δημιουργούν. Για παράδειγμα η BMW iX ή η Mercedes EQE έχουν ενσωματώσει μάσκες οι οποίες δεν εξυπηρετούν κάποια λειτουργική σκοπιμότητα αλλά είναι απλά διακοσμητικά στοιχεία.

Αυτό οδηγεί τους σχεδιαστές να ξεφεύγουν από την σχεδιαστική γλώσσα και τις παραδόσεις της μάρκας και να δημιουργούν νέα σχήματα, άλλοτε επιτυχημένα και άλλοτε ικανά να δημιουργήσουν έντονες αντιδράσεις από το κοινό.

Advertisement

Οι μάσκες σε αυτά τα αυτοκίνητα αλλά και σε πολλά ακόμα ηλεκτρικά όπως το Kia EV6 είναι εντελώς ψεύτικες, αποτελούμενες από κλειστά κομμάτια με διακοσμήσεις και οπίσθιο φωτισμό, χωρίς να έχουν κάποια λειτουργική αξία για το αυτοκίνητο ή τον κινητήρα του (που στα ηλεκτρικά απουσιάζει βεβαίως).

Το πράγμα θα γίνει ακόμα πιο δύσκολο όταν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα όλων των εταιριών θα ενσωματώσουν τα νέα γενιάς πλαίσια τύπου skateboard, όπου όλα πλέον θα μοιάζουν αρκετά μεταξύ τους σε μία βαρετή ομοιομορφία.

Advertisement

Μία τέτοια ένδειξη σχετίζεται με την απουσία κινητήρα εμπρός, κάτι που κάνει άχρηστη την σχεδίαση αεραγωγών που συχνά έδιναν χαρακτήρα στα αυτοκίνητα.

Ούτε και η απουσία εξατμίσεων έχει κάτι να προσφέρει στον σχεδιαστή, ιδίως όταν αυτό το κομμάτι ήταν άμεσα συνδεδεμένο όχι μόνο με την αισθητική ενός αυτοκινήτου αλλά και με την γενικότερη αύρα του.

Η σχεδίαση των εξατμίσεων ήταν ανέκαθεν ένα ζωτικό κομμάτι της παρουσίας ενός αυτοκινήτου, με πολλές και διαφορετικές παραλλαγές να δημιουργούν τον μοναδικό χαρακτήρα κάθε οχήματος. Πάρτε για παράδειγμα τον Pagani, που το τετραπλό τελικό της εξάτμισης δεν ήταν μόνο σήμα κατατεθέν της εταιρίας αλλά αποτέλεσε και μέρος του λογότυπου της.

Τα αυτοκίνητα που ανακοινώνονται για τα επόμενα χρόνια δείχνουν να έχουν στερηθεί αυτό το συναισθηματικό δεσμό που δημιουργεί η όμορφη σχεδίαση. Προφανώς δεν χρειάζεται η εποχή μας έναν Giugiaro, αλλά οι κατασκευαστές θα πρέπει να αρχίσουν να αναζητούν τρόπους για να διαφοροποιούνται τα αυτοκίνητα μεταξύ τους.

Θα γίνουν λοιπόν πιο άσχημα τα αυτοκίνητα στο μέλλον; Το σίγουρο είναι ότι θα είναι περισσότερο όμοια μεταξύ τους. Και με δεδομένη την κυριαρχία των Κινέζων στις αγορές, είναι επίσης σίγουρο ότι θα αφήσουν περιθώριο να εμφανιστούν σχέδια ακραίου εντυπωσιασμού που σε κανονικές συνθήκες δεν θα έπρεπε να βγουν στην αγορά. ΌΜως περί ορέξεως…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Για να κερδίσει τις εκλογές μοιράζει χρήμα και ηλεκτρικά αυτοκίνητα
«Φωτιά» το κόστος αλλαγής μπαταριών στα ηλεκτρικά
Ποιος είπε ότι τα ηλεκτρικά δεν έχουν ψυχή; (+video)