Γιατί καταρρέει η Βαλχάλα των ηλεκτρικών;
ΝΕΑΓιατί καταρρέει η Βαλχάλα των ηλεκτρικών;
ΝΕΑΜέχρι το τέλος του 2022 η Νορβηγία ήταν το υπόδειγμα χώρας για την εξάπλωση των ηλεκτρικών. Η ολοκληρωτική καθίζηση της αγοράς τον πρώτο μήνα του 2023 δείχνει ότι τα πράγματα είναι πολύ πιο σύνθετα.
Τα τελευταία χρόνια, η Νορβηγία ήταν η χώρα – ατμομηχανή της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη αλλά και σε όλο τον κόσμο. Πραγματικό υπόδειγμα ανάπτυξης και εξάπλωσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα οποία έφθασαν να κυριαρχούν στην εγχώρια αγορά, φθάνοντας σε αριθμούς πολύ πιο πάνω από τα συμβατικά.
WHAT CAR
Το 2022 ήταν μία ακόμα σπουδαία χρονιά για την αγορά της Νορβηγίας, καθώς η εκτόξευση των πωλήσεων των ηλεκτρικών ανέβασαν το συνολικό νούμερο σε ιστορικό ρεκόρ. Τι συνέβη όμως μέσα στον Ιανουάριο και η αγορά επέστρεψε σε νούμερα που αντιστοιχούν στο… 1962;
Τα νούμερα είναι ενδεικτικά. Πωλήθηκαν μόλις 1.860 αυτοκίνητα, σημειώνοντας πτώση 95% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Από αυτά τα 1.237 ήταν ηλεκτρικά (πτώση 81%), 182 PHEV (πτώση 66%), ενώ και τα δύο μαζί ήταν μόλις 1.419 με πτώση στο 80%.
Η καθίζηση της αγοράς της Νορβηγίας συνέβη για πολλούς και διάφορους λόγους, οι περισσότεροι εκ των οποίων σχετίζονται με την απόφαση της κυβέρνησης να περιορίσει σημαντικά τα οφέλη για όσους αγοράζουν ηλεκτρικά μοντέλα.
Έτσι από το 2023, ο ΦΠΑ ύψους 25% επιστρέφει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα οποία έχουν κόστος πάνω από 45.000 ευρώ. Επίσης, μπαίνει ένας νέος φόρος για αυτοκίνητα με βάρος πάνω 2.300 κιλά (ενδεικτικά, ένα τέτοιο αυτοκίνητο θα έχει αύξηση στην τιμή του πάνω από 2.000 ευρώ).
Παράλληλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν πλέον ελεύθερη διέλευση στους αυτοκινητόδρομους και πρέπει να πληρώνουν το 70% των διοδίων.
Δε θα υπάρχουν επίσης δωρεάν μεταφορές με τα φέριμποτ, ούτε ελεύθερη πρόσβαση στις λεωφορειολωρίδες. Επίσης, τα αυτοκίνητα για εταιρική χρήση είχαν μείωση φορολογίας έως 50% η οποία θα γίνει πλέον 20%.
Από τη νέα αυτή κατάσταση, και κυρίως την εφαρμογή του ΦΠΑ θα εξαιρεθούν τα αυτοκίνητα τα οποία έχουν αγοραστεί μέσω leasing ώστε να ενισχυθούν οι υπηρεσίες του car sharing.
Σε κάθε περίπτωση, τα νέα δεδομένα στη Νορβηγία θα πρέπει να προβληματίσουν πολλούς σχετικά με την εξάπλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Όσο αυτά θα βασίζονται στις κρατικές ενισχύσεις είναι σίγουρο ότι θα έχουν γρήγορη εξάπλωση.
Όταν όμως οι κρατικές ενισχύσεις παύουν να ισχύουν -κάτι αναπόφευκτο σε βάθος χρόνου- τότε είναι ξεκάθαρο ότι οι καταναλωτές μειώνουν δραστικά την ζήτηση σε αυτά τα αυτοκίνητα και επιστρέφουν στις παλιές κλασικές -και φθηνές- λύσεις.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Hyundai: Τέλος οι θερμικοί κινητήρες στη Νορβηγία
Έρχονται πρόσθετοι φόροι για ηλεκτρικά; Πρωτοπόρος η Νορβηγία;
Από τη Νορβηγία θα ξεκινήσει τη διάθεση των μοντέλων της Nio εκτός Κίνας