Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Γιατί οι εταιρίες μειώνουν εκδόσεις και εξοπλισμό;

Ελλάδα 5:06
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Γιατί οι εταιρίες μειώνουν εκδόσεις και εξοπλισμό;

ΝΕΑ

Γιατί οι εταιρίες μειώνουν εκδόσεις και εξοπλισμό;

ΝΕΑ

Η κρίση που ταλαιπωρεί την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία υποχρεώνει τους κατασκευαστές να εξορθολογήσουν τις γκάμες των μοντέλων τους.

Advertisement
Advertisement

Έχοντας να αντιμετωπίσουν μία πολυσύνθετη κρίση λόγω της πανδημίας, της έλλειψης υλικών και τον πόλεμο στην Ουκρανία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι υποχρεωμένες να αναδιπλωθούν. Και να βρουν νέους τρόπους ώστε να διατηρήσουν την κερδοφορία τους σε ανεκτά επίπεδα.e

Ένας από αυτούς τους τρόπους που έχει αρχίσει να εφαρμόζεται τον τελευταίο χρόνο είναι η μείωση των εκδόσεων και των εξοπλιστικών πακέτων. Η τάση αυτή είναι πλέον κυρίαρχη σε όλη την αυτοκινητοβιομηχανία, με τις περισσότερες εταιρίες να αναπροσαρμόζουν τις γκάμες τους και τα αυτοκίνητα που έχουν προς διάθεση στους πελάτες.

Όπως δήλωσε ο υπεύθυνος Nissan Ευρώπης Francois Bailly, “έχοντας έναν περιορισμένο αριθμό αντικειμένων, μπορούμε να μειώσουμε τις αναγκαίες επενδύσεις, να βελτιώσουμε τον χρόνο παράδοσης στους πελάτες και να μην ξοδέψουμε πόρους σε έρευνα και εξέλιξη για να κατασκευάσουμε κάτι που κανένας δεν πρόκειται να αγοράσει”.

Advertisement
Advertisement

Η Stellantis είναι μία ακόμα εταιρία που μειώνει την ποικιλομορφία στην γκάμα της όχι μόνο σε εκδόσεις αλλά και σε κινητήρες. Το 2019, η Vauxhall είχε 363 συνδυασμούς από εξοπλισμό, κινητήρες και κιβώτια. Σήμερα ο αριθμός αυτός έχει πέσει στους μόλις 66 συνδυασμούς, χωρίς να μειωθούν τα μοντέλα που έχει στην γκάμα της. Το Corsa από τους 95 στους 10, το Astra από τους 97 στους 15 και το Mokka από τους 39 συνδυασμούς στους μόλις 13.

Η Peugeot ακολουθεί την ίδια προσέγγιση. Αν εξαιρέσουμε το χρώμα του αμαξώματος, υπάρχουν στην Βρετανία μόλις έξι επιλογές για το Peugeot 308 SW Allure, τρεις από τις οποίες αφορούν εξοπλισμό που προσθέτουν οι dealers και δεν επηρεάζουν την παραγωγή του αυτοκινήτου.

Advertisement

Ένας ακόμα λόγος που οι κατασκευαστές μειώνουν τις επιλογές είναι η εξάπλωση της online πώλησης. Οι λιγότερες επιλογές και το πιο απλό “μονοπάτι” στην έρευνα για αυτοκίνητο, κάνουν πολύ πιο εύκολη την διαδικασία για τον πελάτη να συγκρίνει μοντέλα.

Όλα τα παραπάνω όμως δεν σημαίνει ότι οι κατασκευαστές τσιγκουνεύονται τον εξοπλισμό. Έχει ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε ότι οι φθηνές εισαγωγικές εκδόσεις με βασικό εξοπλισμό είναι οι πρώτες που κόβονται από την γκάμα κάθε εταιρίας, και οι πελάτες καθοδηγούνται σε πιο ακριβές και πιο πλούσιες σε εξοπλισμό εκδόσεις.

Advertisement

Η Dacia ξεκίνησε ένα online πρόγραμμα στην Γαλλία με την ονομασία Up & Go η οποία ωθεί τους πελάτες σε εκδόσεις με πιο πλούσιο εξοπλισμό, κυρίως για το Duster. Το συγκεκριμένο μοντέλο διαθέτει στάνταρ αρκετά στοιχεία έξτρα εξοπλισμού, όπως το keyless entry, και έρχεται στον τελικό καταναλωτή πιο φθηνό (στα 249 ευρώ το μήνα) από το απλό μοντέλο. Και μάλιστα παίρνει προτεραιότητα στην γραμμή παραγωγής έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η πιο γρήγορη παράδοση.

Ο οικονομικός υπεύθυνος της Dacia σχολιάζει ότι η εταιρία έχει κάνει σημαντικές προσπάθειες ώστε να μειωθεί η ποικιλία μέσα στο Renault Group και να απλοποιηθούν οι προσφορές στους πελάτες. Αλλά και από την πλευρά των μηχανικών μερών, έχουν μειωθεί τα απαιτούμενα εξαρτήματα κατά 40% σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα λιγότερα έξοδα για τα μηχανικά μέρη, καλύτερη επαφή με τους προμηθευτές, λιγότερες επενδύσεις και πιο αποτελεσματικές after sales υπηρεσίες.

Advertisement

Το κατασκευαστικό όφελος προκύπτει από το γεγονός ότι δεν χρειάζεται να αλλάζουν εργαλεία και εξαρτήματα στην γραμμή παραγωγής και να υπάρχουν καθυστερήσεις στην κατασκευή ενός μοντέλου, λόγω της μέχρι τώρα πρακτικής να βγαίνουν δεκάδες διαφορετικά μοντέλα σε κάθε βάρδια.

Όταν έχεις λιγότερο πολύπλοκες διαδικασίες, αμέσως βελτιώνεται η ποιότητα των αυτοκινήτων, καθώς υπάρχουν πολύ λιγότερα πράγματα που θα μπορούσαν να πάνε στραβά, δηλώνει ο πρόεδρος του τμήματος Ford Blue για την κατασκευή κινητήρων της εταιρίας.

H αρχή για την Ford έγινε με το Puma, το οποίο σε σύγκριση με το Focus έχει σαφώς μικρότερη πολυπλοκότητα στην γκάμα του. Στο πλαίσιο αυτό, η Ford ανακοίνωσε ότι από τον Απρίλιο δεν θα παράγει την τρίθυρη έκδοση του Fiesta και κατάργησε και την έκδοση ST2 του Fiesta.

H Τesla υπήρξε και εδώ πρωτεργάτης. Για παράδειγμα το Model 3 έχει 60 συνδυασμούς, όταν για παράδειγμα το VW ID 3 φθάνει τους 1.120 συνδυασμούς κινητήρων, χρωμάτων και εξοπλιστικών πακέτων.

Οι premium κατασκευαστές, από παράδοση, παρέχουν στους πελάτες τους μεγάλες δυνατότητες εξατομίκευσης. Η BMW Σειρά 3 έχει 5.760 συνδυασμός με τον κινητήρα βενζίνης και 9.600 συνδυασμούς στα αυτοκίνητα με πετρελαιοκινητήρα.

Ακόμα και η BMW λοιπόν αναζητά τρόπους ώστε να μειώσει την τεράστια αυτή εξάπλωση, παίρνοντας ως αφορμή τη νέα γκάμα με τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα. Όπως δήλωσε στέλεχος της εταιρίας, θα μειωθεί ο αριθμός των επιλογών καθώς ορισμένοι συνδυασμοί δεν έχουν κάποια λογική και δεν επιλέγονται ποτέ από τους πελάτες.

Στο ίδιο μονοπάτι βρίσκεται και ο άμεσος ανταγωνιστής της BMW, η Mercedes-Benz. “Οι επιλογές στην Mercedes ήταν ένας πραγματικός εφιάλτης, και θέλαμε να τις μειώσουμε όσο γίνεται περισσότερο” δήλωσε ο απερχόμενος πρόεδρος της Aston Martin και πρώην επικεφαλής της AMG.

H τακτική της μείωσης των επιλογών πάντως δεν αφορά τις πολύ ειδικές μάρκες. Για παράδειγμα η Aston Martin αυξάνει κατά 20% τις επιλογές που δίνει στους πελάτες. Ενώ αντίστοιχη πρακτική ακολουθούν η Bentley και η Rolls-Royce που πολλαπλασιάζουν τις επιλογές εξατομίκευσης, ως βασικό στοιχείο προσέλκυσης πελατών. Η Βentley μάλιστα υπόσχεται έως και 24 δισεκατομμύρια δυνατότητες εναλλακτικής διαμόρφωσης του νέου αυτοκινήτου της που θα παρουσιάσει μέσα στο Μάιο.

Σε μάρκες πάντως με πολύ μεγαλύτερους αριθμούς, η απλοποίηση μπορεί να μειώσει το κόστος αλλά παράλληλα μπορεί να οδηγήσει στην τοποθέτηση μιας νέας τεχνολογίας ως στάνταρ αντί να υπάρχει ως έξτρα εξοπλισμός. Για παράδειγμα η τοποθέτηση ενός ηλεκτρονικού πίνακα οργάνων ή ενός ηλεκτρονικού χειρόφρενου μπορεί να γίνει πιο εύκολα, καθώς οι εταιρίες μπορούν να πιέσουν τους προμηθευτές και να πάρουν καλύτερες τιμές, έχοντας ως αβαντάζ τον μεγαλύτερο όγκο παραγωγής.

Με απλά λόγια, αν μέχρι τώρα τα βασικά μοντέλα ήταν “γυμνά” από εξοπλισμό, η κατάργησή τους και η παραγωγή αποκλειστικά πιο ακριβών εκδόσεων, φέρνει τους κατασκευαστές σε πλεονεκτική θέση να αγοράσουν φθηνά τα έξτρα τεχνολογικά στοιχεία και έτσι να επωφεληθούν και οι καταναλωτές.

Ένας ακόμα παράγοντας που μειώνει τον εξοπλισμό των αυτοκινήτων είναι η έλλειψη εξαρτημάτων και ημιαγωγών. Αυτό υποχρέωσε τους κατασκευαστές να μειώσουν αρκετά από τα έξτρα που πρόσθεταν στα αυτοκίνητά τους, ενώ δεν λείπουν εταιρίες που ήδη έχουν ανακοινώσει ότι για κάποιο διάστημα θα πωλούν τα αυτοκίνητά τους χωρίς κάποιες συνήθεις λειτουργίες.

Για παράδειγμα, οι πελάτες της BMW αναφέρουν ότι τα αυτοκίνητα παραδίδονται πλέον χωρίς τα Apple CarPlay και Android Auto, ενώ η Mini έχει σταματήσει να παράγει χειροκίνητες εκδόσεις των μοντέλων της, επικαλούμενη ελλείψεις σε βασικά εξαρτήματα. Στα forum της Land Rover υπάρχουν αναφορές ότι ο ψηφιακός πίνακας οργάνων του Εvoque έχει αντικατασταθεί από συμβατικό λόγω ελλείψεων σε microchips.

H νέα κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην αυτοκινητοβιομηχανία υπό την πίεση της κρίσης και των ελλείψεων, φέρνει μία νέα κατάσταση και για τους πελάτες. Οι οποίοι πρέπει να ξεχάσουν τις απλές βασικές εκδόσεις με τα απολύτως απαραίτητα και να υποχρεωθούν να αγοράσουν αυτοκίνητα που από τη μια είναι πλούσια εξοπλισμένα από την άλλη όμως είναι κατά πολύ πιο ακριβά. Δύσκολη εξίσωση για όλους, όμως οι καιροί είναι περίεργοι και εξαιρετικά πολύπλοκοι, οπότε όλοι πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Mercedes: Μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις αυτοκινήτων
Ford Mondeo: Σταμάτησε η παραγωγή του στην Ευρώπη
Οι ελλείψεις επηρεάζουν την παραγωγή του Ford Fiesta