Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Γιατί η αυτόνομη οδήγηση είναι πεταμένα λεφτά;

Ελλάδα 23:32
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Γιατί η αυτόνομη οδήγηση είναι πεταμένα λεφτά;

ΝΕΑ

Γιατί η αυτόνομη οδήγηση είναι πεταμένα λεφτά;

ΝΕΑ

Αν και όλοι επενδύουν στην υπόθεση της αυτόνομης οδήγησης δεν λείπουν και εκείνοι που υποστηρίζουν ότι όλο αυτό είναι μάταιος κόπος.

Advertisement
Advertisement

Αν και οι περισσότερο κατασκευαστές, και ιδίως η Tesla, επενδύουν στην τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης και υπόσχονται “λαγούς με πετραχήλια” και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα, δεν λείπουν και εκείνοι που βλέπουν με σκεπτικισμό όλη αυτή την τεχνολογία.

Ανάμεσά τους είναι και η μεγάλη κινέζικη εταιρία BYD, η οποία δια του υπεύθυνου Τύπου της Li Yunfei δήλωσε ότι αυτή η υπόθεση “δεν θα οδηγήσει πουθενά”. Και συνέχισε λέγοντας χαρακτηριστικά ότι τα πλήρως αυτόνομα αυτοκίνητα είναι μάλλον αδύνατον να υπάρξουν.

Σε συνέντευξη που έδωσε στο αμερικάνικο δίκτυο CNBC κατά την διάρκεια της έκθεσης αυτοκινήτου στην Σανγκάη, μίλησε και για την τεχνολογική πλευρά όλης αυτής της ιστορίας με την αυτόνομη οδήγηση.

Advertisement
Advertisement

Το στέλεχος της BYD έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον στο να ξεκαθαριστεί το ποιος θα φταίει σε ένα θανατηφόρο δυστύχημα. Δηλαδή, ποιος θα ήταν υπεύθυνος για ποινικές και αστικές ευθύνες εάν τα οχήματα λειτουργούσαν σε αυτόνομη λειτουργία όταν συνέβησαν τα περιστατικά;

Η αλήθεια είναι ότι η τεχνολογία μπορεί σε κάποιο σημείο στο μέλλον να καταστήσει τα αυτοκίνητα πλήρως αυτόνομα. Όμως πρέπει παράλληλα να λυθούν όλα αυτά τα θέματα “ηθικής” της κυκλοφορίας στους δρόμους, και παράλληλα το πόσο είναι έτοιμοι οι οδηγοί να αποδεχθούν ότι τα αυτοκίνητα θα αναλάβουν τον πλήρη έλεγχο.

Είναι ξεκάθαρο ότι η υπερβολική εξάρτηση από την ανώριμη τεχνολογία είναι αυτό που οδήγησε σε αρκετούς θανάτους που αφορούσαν οχήματα που προσπαθούσαν να επιτύχουν πλήρη αυτονομία. Το μόνο που σχετίζεται με ένα πραγματικά αυτόνομο όχημα συνέβη στις δοκιμές της Uber στις 18 Μαρτίου 2018. Όλα τα άλλα σχετίζονται με προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού.

Advertisement

Όλα αυτά προκαλούν σκεπτικισμό στην BYD και όχι μόνο. Και κυρίως το ερώτημα για το αν θέλει μία εταιρία να βρεθεί εν μέσω δικαστικών ερευνών και μηνύσεων αν κάτι πάει στραβά (όπως ήδη γίνεται σε αρκετές περιπτώσεις με την Tesla).

H BYD είναι η πρώτη εταιρία που δηλώνει επίσημα ότι δεν επιδιώκει την εξέλιξη συστημάτων πλήρως αυτόνομης οδήγησης. Όλοι οι άλλοι μεγάλοι κατασκευαστές θέλουν μέχρι το 2030 να φθάσουν σε ένα στάδιο εξέλιξης όπου θα εξασφαλίζουν μηδενικά ατυχήματα.

Advertisement

Το ερώτημα που τίθεται είναι αν τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης μπορούν να ξεπεράσουν τους ανθρώπους οδηγούς. Για παράδειγμα στις ΗΠΑ οι οδηγοί το 2021 έκαναν συνολικά 2.903.622.000.000 μίλια και τράκαραν 5.250.837 φορές. Αυτό σημαίνει ένα ατύχημα για κάθε 552.983 μίλια. Ή μηδενικό πρόβλημα για το 99,999819% των διαδρομών.

Τα αυτόνομα συστήματα οδήγησης θα πρέπει να εξασφαλίσουν ότι αυτό το ποσοστό θα γίνει 100%. Ή έστω στο 99,9999% των περιπτώσεων. Τα πιο πάνω μεγέθη είναι τεράστια και είναι προφανές ότι ακόμα και ελάχιστα λάθη να κάνουν τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης θα υπάρχει μεγάλο πρόβλημα για τους ανθρώπους και τις εταιρίες που θα εμπλακούν σε ένα ατύχημα.

Advertisement

Προς το παρόν, όσες εταιρίες κάνουν δοκιμές πλήρως αυτόνομων αυτοκινήτων, όπως η Waymo, η Google ή η Argo AI δεν έχουν καλά αποτελέσματα. Ενώ και οι αποστάσεις που καταγράφουν είτε δεν ανακοινώνονται είτε είναι εξαιρετικά μικρές για ασφαλή συμπεράσματα.

Πάντως το νερό στο αυλάκι της αυτόνομης οδήγησης έχει μπει και μέσα στα επόμενα χρόνια θα ξοδευτούν δισεκατομμύρια δολάρια από όλες τις μεγάλες εταιρίες. Το πιθανότερο είναι ότι κάποια στιγμή μερικά από αυτά τα συστήματα θα λειτουργούν σε πολύ συγκεκριμένες συνθήκες (κίνηση σε αυτοκινητόδρομο) και με αρκετούς περιορισμούς.

Όσοι πάντως περιμένουν θαύματα, μάλλον θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ περισσότερο από τα μόλις 7 χρόνια που μας χωρίζουν από το τέλος της δεκαετίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Τι έχει φρενάρει την αυτόνομη οδήγηση;
Τι σκέφτεται ο Bill Gates για την αυτόνομη οδήγηση; (+video)
Hyundai: Αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 4 και κινούμενα πεντάλ