Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Για ποιο λόγο οι οδηγοί δεν βλέπουν τους μοτοσικλετιστές;

Ελλάδα 3:48
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Για ποιο λόγο οι οδηγοί δεν βλέπουν τους μοτοσικλετιστές;

ΝΕΑ

Για ποιο λόγο οι οδηγοί δεν βλέπουν τους μοτοσικλετιστές;

ΝΕΑ

Έρευνα του Πανεπιστημίου του Μπόρνμουθ εξάγει πολύτιμα συμπεράσματα, σχετικά με το πώς γίνονται αντιληπτοί οι μοτοσικλετιστές από τους υπόλοιπους οδηγούς.

Advertisement
Advertisement

Πολλοί είναι οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν στο οδικό δίκτυο για τους μοτοσικλετιστές, πολλοί εκ των οποίων έχουν εμπλακεί σε σοβαρά τροχαία ατυχήματα, δίχως να έχουν υποπέσει σε κάποιο λάθος.

«Οι οδηγοί αυτοκινήτων δεν μας υπολογίζουν», είθισται να υποστηρίζει μεγάλη μερίδα μοτοσικλετιστών, και τις περισσότερες φορές δεν έχει άδικο. Πόσες φορές έχουμε καταστεί αυτόπτες μάρτυρες ή έχουμε ενημερωθεί για περιστατικά όπου ο οδηγός ενός ΙΧ παραβίασε ένα στοπ ή δεν επέδειξε τη δέουσα προσοχή, μ’ αποτέλεσμα να παρασύρει μια μοτοσυκλέτα;

Δυστυχώς, πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σύνηθες φαινόμενο, που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης. Σύμμαχος των αναβατών έγινε πρόσφατα και το Πανεπιστήμιο του Μπόρνμουθ (Bournemouth University) της Αγγλίας, το οποίο προσπάθησε να αντλήσει νέα στοιχεία για τους κινδύνους στους οποίους υποβάλλονται καθημερινά οι φίλοι των δύο τροχών.

Advertisement
Advertisement

Στο πλαίσιο αυτό, οι ερευνητές εστίασαν στον τρόπο που επεξεργάζονται τα οπτικά ερεθίσματα κατά τη διάρκεια της οδήγησης τόσοι οι οδηγοί αυτοκινήτων όσο και οι αναβάτες μοτοσυκλέτας. Για τις ανάγκες της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν προηγμένες επιστημονικές μέθοδοι συμπεριλαμβανομένου του Eye Tracking (Οφθαλμικής Ιχνηλάτησης), της διαδικασίας, δηλαδή, καταγραφής της οφθαλμικής εστίασης (gaze point) με τη χρήση ενός ανιχνευτή (eye tracker).

Μέσω της συγκεκριμένης μεθόδου, οι ερευνητές μπορούν να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή που κοιτάει ο οδηγός σε πραγματικό χρόνο, δηλαδή που εστιάζει το βλέμμα του και με ποιο τρόπο.

Advertisement

Ακόμα, πραγματοποιήθηκαν και συνεντεύξεις, στο πλαίσιο των οποίων εξετάστηκε τόσο η νοητική όσο και η γνωστική κατάσταση τόσο των αναβατών όσο και των οδηγών.

Από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι, μολονότι βλέπουν με διαφορετικό τρόπο τον δρόμο, υπάρχει ένας κοινός παρονομαστής: Αμφότεροι αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα αντικείμενα ως απειλές.

Advertisement

Αυτό σημαίνει πως είτε είσαι λάτρης των τετράτροχων, είτε των δίκυκλων οχημάτων, το βλέμμα σου θα προσηλωθεί σε ένα φορτηγό, ή μια μεγάλη γέφυρα. Από την άλλη, δεδομένου ότι τα αυτοκίνητα είναι σημαντικά μεγαλύτερα από τις μοτοσυκλέτες, οι τελευταίες δεν θα τραβήξουν σε μεγάλο βαθμό την προσοχή ενός οδηγού ΙΧ.

Παράλληλα, οι επιστήμονες αποδίδουν τη μη παρατήρηση των μοτοσικλετιστών και σε ένα φαινόμενο υπό την ονομασία “Saccadic Masking”.

Για την άντληση μιας οπτικής πληροφορίας, ο άνθρωπος εστιάζει το βλέμμα του σε μια συγκεκριμένη περιοχή. Κατά αυτή την εστίαση, το μάτι συγκεντρώνει όλες τις χρήσιμες πληροφορίες ενώ με γρήγορες κινήσεις, που ονομάζονται Σακκαδικές, μεταβαίνει στο επόμενο σημείο εστίασης. Δεν είναι, όμως, όλα τέλεια.

Advertisement

Διότι, όταν το μάτια στρέφονται σε διαφορετικό σημείο εστίασης, ο εγκέφαλος μπλοκάρει επιλεκτικά την οπτική επεξεργασία, μιας και διαφορετικά θα βλέπαμε μια θαμπάδα, η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει ναυτία.

Η όλη διαδικασία γίνεται σε κλάσματα του δευτερολέπτου, ένα διάστημα όμως που είναι αρκετό ώστε να αγνοήσουμε την παρουσία μιας μοτοσυκλέτας δίπλα μας.

Ο ερευνητής του πανεπιστημίου του Μπόρνμουθ και αναβάτης μοτοσυκλέτας, Shel Silva, αναφέρει ότι τα εξαχθέντα συμπεράσματα από τη συγκεκριμένη έρευνα μπορεί να προσφέρουν χρήσιμες πληροφορίες στους μοτοσικλετιστές για το πώς τους… βλέπουν οι υπόλοιποι χρήστες του δρόμου.

Συνιστάται, λοιπόν, από τους μοτοσικλετιστές η επίδειξη της δέουσας προσοχής και να μη νιώθουν ποτέ σίγουροι πως είναι ορατοί από τους οδηγούς των ΙΧ.

Ο Shel Silva συστήνει στους μοτοσικλετιστές να προβαίνουν σε μικρούς ελιγμούς, προτού αποφασίσουν να στρίψουν ή να αλλάξουν λωρίδα. Με αυτό τον τρόπο θα μαγνητίσουν το βλέμμα των οδηγών ΙΧ, οι οποίοι, ταυτόχρονα, θα ενημερωθούν για τις προθέσεις του αναβάτη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ford: Έρευνα στον εγκέφαλο του οδηγού για τα «κενά» συγκέντρωσης
Νέα έρευνα αποδεικνύει πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι τα πιο αποδοτικά
Επίσημο: Με δίπλωμα αυτοκινήτου θα οδηγούμε μοτοσικλέτα