Menu
LIVE η κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων newsautoCHOICE: EV | LR Defender

Fiat Chrysler Automobiles: Ο γάμος του αιώνα;

  • NewsAuto.gr

Η είδηση που προερχόταν από το Τορίνο αναμεταδόθηκε σε όλο τον κόσμο σαν κεραυνός εν αιθρία την περασμένη Τετάρτη (29/1): Fiat Chrysler Automobiles (FCA) λέγεται ο νέος όμιλος που θα περιλαμβάνει τη Fiat, την Chrysler μαζί με όλες τις θυγατρικές τους.

ΤΟΥ ΑΚΗ ΤΕΜΠΕΡΙΔΗ (twitter.com/theworldoffroad)

Και το κυριότερο; Η έδρα του ομίλου δεν θα είναι στο Τορίνο, ούτε καν στο Ντιτρόιτ αλλά σε ουδέτερο έδαφος. Συγκεκριμένα, η νομική έδρα θα είναι στην Ολλανδία και η φορολογική έδρα στο Λονδίνο. Μέσα στο 2014, μάλιστα, η εταιρία θα εισαχθεί στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και στο χρηματιστήριο του Μιλάνου, αντικαθιστώντας το πορτφόλιο της Fiat Auto Spa.

Μιλάμε για τον 7ο σε μέγεθος κατασκευαστή αυτοκινήτων στον κόσμο με 16 διαφορετικές μάρκες: Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Fiat Professional, Ferrari, Maserati, Chrysler, Jeep, Dodge, Ram, Street & Racing Technology, Mopar, Magneti Marelli, Teksid και Comau.

Ένας κολοσσός με εμπορικές συμφωνίες σε 140 χώρες, κύκλο εργασιών 84 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2012, με 77 κέντρα έρευνας κι έξέλιξης σε όλο τον κόσμο και 158 εργοστασιακές μονάδες, 48 στην περιοχή NAFTA (ΗΠΑ, Καναδά, Μεξικό), 44 στην Ιταλία, 33 στην υπόλοιπη Ευρώπη, 19 στη λατινική Αμερική και άλλα 14 στον υπόλοιπο κόσμο.

Η είδηση ανακοινώθηκε μετά δακρύων συγκίνησης από τους κ.κ. John Elkann – τον πρόεδρο του ομίλου και εγγονό του Gianni Agnelli – και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο Sergio Marchionne, ο οποίος μίλησε για τη σημαντικότερη μέρα της ζωής του. Στο σχετικό Δελτίο Τύπου της Fiat, η ίδρυση της FCA χαρακτηρίστηκε μετριοπαθώς ως “αναδιοργάνωση” όμως είναι κάτι πολύ παραπάνω από αυτό. Είναι μία ιστορική στιγμή για δύο ονόματα με ιστορία 115 ετών – η Fiat – και 89 ετών – η Chrysler.

Οι αντιδράσεις στην ανακοίνωση ήταν ήπιες μεν, γεμάτες σκεπτικισμό δε και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Στην Ευρώπη, η κίνηση των Marchionne και Elkann, συνοψίστηκε στο ότι «η Fiat εγκαταλείπει την Ιταλία». Ο πρωθυπουργός της Ιταλίας Enrico Letta στήριξε διπλωματικά την απόφαση, δηλώνοντας ότι «η νομική έδρα είναι δευτερεύον θέμα, εκείνο που μετρά είναι οι θέσεις εργασίας, τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται, η ανταγωνιστικότητα και η παγκοσμιότητα».

Παραδόξως ήπιες ήταν και οι αντιδράσεις των Ιταλικών συνδικάτων Fiom και Cgil, όπως και το άρθρο της αριστερής εφημερίδας Il Manifesto. Τονίστηκε πάντως πως η μεταφορά της έδρας αποτελεί απαγκίστρωση από την Ιταλία και ότι η μεταφορά των φόρων στη Μ. Βρετανία είναι ανησυχητική.

Στην Αμερική, η FCA αντιμετωπίστηκε ως ένα πείραμα που δεν θα πρέπει να έχει το τέλος της θλιβερής εξαγοράς από την Daimler για τον τρίτο σε μέγεθος Αμερικανό κατασκευαστή. Να θυμίσουμε ότι το 1998, η Daimler είχε εξαγοράσει την Chrysler για να την πουλήσει όσο όσο στον αμερικανικό όμιλο Cerberus το  2007 και να φτάσει στα πρόθυρα της χρεωκοπίας δύο χρόνια αργότερα, όταν ήδη η οικονομική κρίση είχε χτυπήσει τις ΗΠΑ.

Στην ανακοίνωσή τους, ο Elcan και ο Marchionne πρόκαναν να δηλώσουν ότι επί της ουσίας, η μεταφορά της έδρας δεν σημαίνει τίποτα για το εργατικό δυναμικό στα εργοστάσια, τόσο της Ιταλίας όσο και της Αμερικής. Η επιλογή της Ολλανδίας στηρίχτηκε στη νομοθεσία της χώρας, η οποία επιτρέπει στους Agnelli να διατηρούν τον έλεγχο του ομίλου με μόλις το 30% των μετοχών. Η επιλογή του Λονδίνου βασίστηκε σε φορολογικούς λόγους. Τονίστηκε βέβαια από τον Marchionne ότι οι θυγατρικές θα εξακολουθούν να πληρώνουν φόρους στην Ιταλία, τις ΗΠΑ και σε όσες χώρες δραστηριοποιούνται.

Δίχως άλλο, η ίδρυση της Fiat Chrysler Automobiles αποτελεί ένα τεράστιο στοίχημα, το οποίο για την ώρα γεννά πολλά ερωτήματα. Τι θα γίνει με τις «δικές μας» μάρκες Fiat, Alfa και Lancia αλλά και με τις αντίστοιχες Αμερικανικές; Θα διατηρήσει η κάθε μάρκα τη φυσιογνωμία της; Ποιες αγορές θα είναι πρώτης προτεραιότητας, η Ευρώπη, η Αμερική ή η Κίνα; Θα κερδίσει η Ιταλία σαν χώρα από αυτήν την κίνηση; Θα κερδίσουμε ή θα χάσουμε εμείς σαν αγοραστές;

Το θέμα FCA  είναι καυτό. Θα επανέλθουμε σύντομα…

Δημοφιλή στο Protothema.gr