Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Απίστευτο: Ένα παιχνίδι λέιζερ μπορεί να «τυφλώσει» το σύστημα αυτόνομης οδήγησης

Ελλάδα 12:27
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Απίστευτο: Ένα παιχνίδι λέιζερ μπορεί να «τυφλώσει» το σύστημα αυτόνομης οδήγησης

ΝΕΑ

Απίστευτο: Ένα παιχνίδι λέιζερ μπορεί να «τυφλώσει» το σύστημα αυτόνομης οδήγησης

ΝΕΑ

Όσο αφήνουμε την οδήγηση στα ραντάρ και στα ηλεκτρονικά μέσα τόσο πιο εύκολος στόχος θα γίνεται το αυτοκίνητο -και η ασφάλειά μας- σε κακόβουλες επιθέσεις. Και μάλιστα πολύ εύκολα.

Advertisement
Advertisement

Η αυτόνομη οδήγηση μαζί με την ηλεκτροκίνηση είναι τα βασικά πεδία στα οποία θα κινηθεί η αυτοκινητοβιομηχανία τα επόμενα χρόνια. Και αν η ηλεκτροκίνηση έχει πάρει τον δρόμο της, οι εξελίξεις στην αυτόνομη οδήγηση είναι πολύ πιο αργές από όσο υπολογίζαμε.

Και αυτό οφείλεται στο αυτονόητο γεγονός ότι τα συστήματα αυτά θα πρέπει να ελεχθούν και να δοκιμαστούν κάτω από εξαντλητικές συνθήκες και εκατομμύρια σενάρια ώστε να είναι έτοιμα να δοθούν στους καταναλωτές. Ιδίως στην -θεωρητική ακόμα- αυτονομία επιπέδου 5 που δεν θα απαιτείται καν η παρουσία του οδηγού πίσω από το τιμόνι.

Μία νέα έρευνα που ήρθε στην δημοσιότητα δείχνει πόσο ευάλωτα είναι όλα αυτά τα συστήματα. Η έρευνα έγινε στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν στην Φλόριντα και στο Πανεπιστήμιο Ηλεκτροεπικοινωνιών στην Ιαπωνία.

Advertisement
Advertisement

Η έρευνα έδειξε ότι η στόχευση με λέιζερ σε αυτόνομα αυτοκίνητα που έχουν συστήματα LiDAR για την καθοδήγησή τους μπορεί να τα “τυφλώσει” και να τα κάνει ανίκανα να επεξεργαστούν τα δεδομένα που χρειάζονται.

Τα LiDAR είναι ουσιαστικά τα μάτια των οχημάτων, και τα data που συλλέγουν “καθοδηγούν” το αυτοκίνητο για να δράσει ανάλογα με την κατάσταση που επικρατεί στην κυκλοφορία εμπρός από το όχημα.

Το σύστημα χρησιμοποιεί και αυτό ακτίνες λέιζερ, και αντιλαμβάνεται από τις αντανακλάσεις των αντικειμένων το πεδίο στο οποίο κινείται, και ανάλογα προσαρμόζει την κίνηση του αυτοκινήτου.

Advertisement

Η έρευνα όμως έδειξε ότι αν στρέψεις ένα απλό λέιζερ, όπως αυτά που κυκλοφορούν ευρέως στην αγορά ως παιχνίδια, η κάμερα του LiDAR δίνει προτεραιότητα στο ψεύτικό φως αντί για τις αντανακλάσεις των άλλων αντικειμένων που βρίσκονται σε κίνηση.

Έτσι το LiDAR αγνοεί τα δεδομένα του δρόμου που σχετίζονται με άλλα αυτοκίνητα ή πεζούς και έτσι χάνει την ικανότητα να κινείται με ασφάλεια. Μάλιστα παρατηρήθηκε ότι τα αυτόνομα αυτοκίνητα δεν ενεργοποιούσαν τα φρένα, ακόμα και όταν υπήρξαν πεζοί εμπρός τους, δημιουργώντας συνθήκες για ατυχήματα.

Advertisement

Οι ερευνητές έκαναν μία προσομοίωση επίθεσης με έναν πραγματικό άνθρωπο που στέκεται λίγα μέτρα μακριά από το αυτοκίνητο και στρέφει το μικρό λέιζερ προς το LiDAR. Αυτό αρκούσε να τυφλώσει το αυτοκίνητο.

Πράγμα που σημαίνει ότι με ένα πιο εξελιγμένο σύστημα θα μπορούσε να βγει εκτός ένα αυτοκίνητο αυτόνομης οδήγησης για αρκετά δευτερόλεπτα, προκαλώντας έτσι σημαντικά προβλήματα ασφάλειας στους δρόμους.

Advertisement

Μάλιστα, οι ερευνητές είδαν ότι η “επίθεση” μπορεί να έχει αποτέλεσμα και από αρκετά μεγάλες αποστάσεις, ακόμα και 30 μέτρα, κάτι που σημαίνει ότι είναι δύσκολο να γίνει αντιληπτός ο χρήστης του λέιζερ.

Η ανακάλυψη της έρευνας αυτής έχει πάντως διπλή όψη. Η αδυναμία αυτή των LiDAR θα οδηγήσει τους κατασκευαστές τους να λάβουν υπόψη τους και αυτό το σενάριο, έτσι ώστε να μπορούν να είναι ικανά να αναγνωρίζουν και να αδιαφορούν για τα πλαστά σήματα.

Όπως και να έχει, τα συστήματα αυτά έχουν πολύ δρόμο εμπρός τους ώστε να είναι απόλυτα ασφαλή. Και χρειάζονται ακόμα πολλές δοκιμές και ελέγχους έτσι ώστε κάποια στιγμή στο μέλλον να μπορεί ο οδηγός να εμπιστευθεί επάνω τους την ζωή την δική του και των επιβατών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Volvo: «Ανοησίες» η αυτόνομη οδήγηση 5ου επιπέδου
Ποιος ο ρόλος του cloud στην αυτόνομη οδήγηση;
Η Ελλάδα συντονίζει έργο της ΕΕ για την αυτόνομη οδήγηση!