Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

Newey: Πώς έδωσε το μεγάλο πλεονέκτημα στην Red Bull φέτος

Ελλάδα 0:40
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Newey: Πώς έδωσε το μεγάλο πλεονέκτημα στην Red Bull φέτος

FORMULA 1

Newey: Πώς έδωσε το μεγάλο πλεονέκτημα στην Red Bull φέτος

FORMULA 1

Σχεδόν πάντα μία μεγάλη αλλαγή κανονισμών όπως η φετινή κρύβει πολλούς κινδύνους για τις κορυφαίες ομάδες του grid. Όχι, όμως, εάν κάποια από αυτές έχει τον Adrian Newey στο δυναμικό της.

Advertisement
Advertisement

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο Max Verstappen και ο Adrian Newey είναι οι δύο σημαντικότεροι πυλώνες πάνω στους οποίους βασίστηκε η φετινή επιτυχία της Red Bull. Μπορεί ο κορυφαίος οδηγός του grid έχει κάνει μία τέλεια σεζόν καταρρίπτοντας το ρεκόρ των περισσότερων νικών σε μία σεζόν.

Αυτό, όμως, δεν θα ήταν εφικτό χωρίς την RB18 δια χειρός Adrian Newey. Ο “γκουρού” της αεροδυναμικής σίγουρα δεν έχει στην Red Bull τον ρόλο που είχε στις McLaren και Williams παλιότερα. Εντούτοις, εποπτεύει τον σχεδιασμό κάθε νέου μονοθέσιου. Δεν υπάρχει ικανότερος σχεδιαστής στο να ανακαλύψει “παραθυράκια” στους κανονισμούς. Και να τα μεταφράσει, φυσικά, σε κέρδος για την ομάδα του.

Advertisement
Advertisement

Όμως, οι κανονισμοί του 2022 με τα αυτοκίνητα ground effect έδωσαν ένα ακόμη πλεονέκτημα στην Red Bull λόγω του Newey. Βλέπετε, ο Βρετανός είναι, ίσως, ο μόνος σχεδιαστής στο paddock που έχει δουλέψει πάνω σε μονοθέσια που χρησιμοποιούν αυτήν την τεχνολογία στο παρελθόν. Και ήξερε ποιες θα ήταν οι κακοτοπιές που έπρεπε να αποφευχθούν κατά τον σχεδιασμό τους.

Σαράντα χρόνια πριν

Ο Adrian ολοκλήρωσε τις σπουδές του το 1980. Η διπλωματική του; Μελέτη του ground effect σε σπορ αυτοκίνητα. Με την αποφοίτησή του ο νεαρός Newey άρχισε να ψάχνει αμέσως θέση για την πρακτική του σε ομάδες της F1. “Θυμάμαι ότι είχα στείλει επιστολές σε όλες τις ομάδες. Μόνο μία, όμως, μου απάντησε“. Ήταν η ομάδα του Fittipaldi στην οποίαν επικεφαλής σχεδιαστής ήταν ο Harvey Postlethwaite.

Advertisement

Εκείνη την εποχή το ground effect κυριαρχούσε στην F1. Με περισσότερες ελευθερίες στους κανονισμούς βέβαια. Αλλά και πάλι οι προκλήσεις που έπρεπε να αντιμετωπίσουν οι σχεδιαστές ήταν παρόμοιες με του σήμερα. “Μελετώντας αυτά τα αυτοκίνητα συναντήσαμε όλα τα προβλήματα για τα οποία μιλάμε σήμερα, όπως το porpoising και το bouncing. Με εξέπληξε το πόσο λίγοι από εμάς σήμερα γνώριζαν για αυτά. Είναι χαρακτηριστικά έμφυτα σε τέτοιου είδους αυτοκίνητα” δηλώνει ο Newey.

Τέτοια ήταν η έλλειψη προσωπικού στην Fittipaldi που ο Postlethwaite τον έχρισε αμέσως επικεφαλής αεροδυναμιστή. Ο Newey θα αντιμετώπιζε το porpoising και στο πρωτάθλημα των Indy lights λίγα χρόνια αργότερα. Έτσι, όταν ανακοινώθηκαν οι κανονισμοί για το 2022, ο Newey ήξερε ποια ήταν η σωστή προσέγγιση.

Advertisement

Η πανίσχυρη RB18

Ήδη από το χειμερινό τεστ στο Μπαχρέιν η RB18 έδειχνε διαφορετική από τα υπόλοιπα μονοθέσια. Ήταν το μόνο που δεν αναπηδούσε στις υψηλές ταχύτητες. Σε αυτό έπαιξε ρόλο τόσο ο σχεδιασμός του πατώματος όσο και των αναρτήσεων. Τις τελευταίες τις είχε αναλάβει προσωπικά ο ίδιος ο Newey.

Η νέα Red Bull ήταν από την αρχή ανταγωνιστική. Μοναδικό της μειονέκτημα ήταν το μεγάλο βάρος της. Στην αρχή της σεζόν βρισκόταν δέκα κιλά πάνω από το ελάχιστο επιτρεπτό όριο. Όταν ξεπεράστηκε αυτό το πρόβλημα, το παράθυρο λειτουργίας της RB18 αμέσως διευρύνθηκε.

Advertisement

Ενώ μέχρι και το καλοκαιρινό διάλειμμα η Ferrari ήταν πολύ κοντά της, από το Spa-Francorchamps και μετά η εικόνα άλλαξε. Σε αυτό συνέβαλε και η έκδοση της τεχνικής ντιρεκτίβας νο39 της FIA για την κάθετη ταλάντωση των μονοθέσιων.

Ωστόσο, το τελευταίο δεν αναιρεί το σπουδαίο έργο που έχει κάνει ο Newey στην φετινή Red Bull. Αποδείχθηκε ότι ήταν το μονοθέσιο που είχε τις καλύτερες βάσεις πριν την αρχή της χρονιάς. Η κυριαρχία των Verstappen-Red Bull δεν θα ήταν εφικτή χωρίς τον Newey.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Red Bull: Ο Oliver Mintzlaff νέο αφεντικό της Red Bull
Hamilton: Και επίσημα Βραζιλιάνος πολίτης
F1: Αύξηση του ορίου μπάτζετ για το 2023;