Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

FIA: Πιο αυστηροί οι έλεγχοι για τις εύκαμπτες πτέρυγες

Ελλάδα 6:45
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

FIA: Πιο αυστηροί οι έλεγχοι για τις εύκαμπτες πτέρυγες

FORMULA 1

FIA: Πιο αυστηροί οι έλεγχοι για τις εύκαμπτες πτέρυγες

FORMULA 1

Η FIA πιστεύει ότι πολλές ομάδες παραβιάζουν τους τεχνικούς κανονισμούς σχετικά με τις εύκαμπτες πτέρυγες. Για τον λόγο αυτό θα συστήσει νέα μέτρα μετά από το ιταλικό GP.

Advertisement
Advertisement

Η ιστορία με τις εύκαμπτες πτέρυγες πηγαίνει πολλά χρόνια πίσω. Βλέπετε οι ομάδες ανέκαθεν προσπαθούσαν να συγκεράσουν με αυτόν τον τρόπο δύο αντικρουόμενες ιδιότητες στην αεροδυναμική λειτουργία των μονοθέσιων τους.

Από τη μία η κάθετη δύναμη που εξασφαλίζουν στο αυτοκίνητο οι πτέρυγες είναι κάτι παραπάνω από επιθυμητή εντός των στροφών. Στις ευθείες, όμως, οι απαιτήσεις είναι διαφορετικές. Εκεί προτεραιότητα παίρνει η χαμηλή οπισθέλκουσα. Δηλαδή η ελάχιστη δυνατή αντίσταση από τον αέρα.

Advertisement
Advertisement

Με τα ενεργά αεροδυναμικά βοηθήματα να απαγορεύονται δια ροπάλου εδώ και δεκαετίες, πολλές ομάδες βρήκαν μία άλλη έμμεση οδό προς τον παράδοξο αυτόν συγκερασμό λειτουργιών των πτερυγίων τους. Αυτή δεν ήταν άλλη από τις εύκαμπτες πτέρυγες.

Μία τέτοια πτέρυγα, χάρη στον τρόπο και τα υλικά κατασκευής της, έχει την ιδιότητα να αλλάζει την κλίση των πτερυγίων της αναλόγως με την ταχύτητα του μονοθέσιου. Να σημειώσουμε εδώ ότι οι οδηγοί ή οι ομάδες δεν είχαν κάποιον άμεσο τρόπο ελέγχου της κλίσης των πτερυγίων. Απλώς εκείνα άλλαζαν την κλίση τους με την αλλαγή της ταχύτητας του μονοθέσιου.

Advertisement

Προφανώς οι ομάδες δεν παραβίαζαν το γράμμα αλλά το πνέυμα του νόμου. Με λίγο λόγια η γωνία προβολής τους μεγάλωνε στη διάρκεια της πέδησης -εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη κάθετη δύναμη- και μειωνόταν κατά τη διάρκεια της επιτάχυνσης. Η FIA προσπαθούσε να αποτρέψει την χρήση τέτοιων πτερυγίων εδώ και πολλά χρόνια. Οι τεχνικοί της ομοσπονδίας έλεγχαν την ακαμψία τους κρεμώντας έρμα στα σημεία αυτά ενώ τα μονοθέσια ήταν σε στάση.

Advertisement

Ωστόσο αυτές οι μέθοδοι ήταν μάλλον… παλαιολιθικές όταν μιλάμε για τα πιο προηγμένα αγωνιστικά του πλανήτη. Και η FIA έπρεπε να βρει άλλους τρόπους ώστε να εξασφαλίσει την συμμόρφωση των ομάδων με τους κανονισμούς της.

Τεχνική οδηγία 018

Έτσι η ομοσπονδία προχώρησε πριν το ολλανδικό GP στην έκδοση της τεχνικής οδηγίας 018. Σύμφωνα με αυτήν κάθε επιφάνεια του μονοθεσίου θα πρέπει να είναι συνεχής και άκαμπτη υπό όλες τις συνθήκες. Από την οδηγία αυτή εξαιρούνται ελάχιστα σημεία του μονοθέσιου, τα οποία έχουν να κάνουν κυρίως με την συναρμολόγηση των διαφόρων μερών.

Advertisement

Εντούτοις αυτά ίσχυαν λίγο-πολύ μέχρι και τώρα. Εκείνος που αλλάζει είναι ο τρόπος ελέγχου συμμόρφωσης των ομάδων. Οι τεχνικοί της ομοσπονδίας δεν θα ελέγχουν πλέον τα μονοθέσια με έρμα στα γκαράζ των ομάδων. Αντιθέτως οι ομάδες θα πρέπει να παρέχουν στην FIA τα σχέδια των μονοθέσιων τους, με αποτελέσματα προσομοιώσεων τα οποία θα αποδεικνύουν την σταθερότητα των στοιχείων τόσο της εμπρός όσο και της πίσω πτέρυγας.

Τα σχέδια αυτά θα πρέπει να περιέχουν και τις σχετικές φωτογραφίες οι οποίες θα επιβεβαιώνουν και οπτικά τις μετρήσεις. Οι τεχνικοί της ομοσπονδίας θα ελέγχουν τα σχέδια αυτά όπως και το κατά πόσον τα παρεχόμενα στοιχεία αντιστοιχούν στην πραγματικότητα.

Βέβαια, μία τέτοια διαδικασία δεν είναι απλή. Προφανώς οι ομάδες έχουν αρκετή δουλειά μπροστά τους. Για τον λόγο αυτό η προθεσμία της ομοσπονδίας για την κατάθεση των στοιχείων από τις ομάδες είναι για τις 8 Σεπτεμβρίου, μία εβδομάδα μετά το ιταλικό GP. Ίσως, λοιπόν, από το GP της Σιγκαπούρης θα έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα της νέας αυτής τεχνικής οδηγίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ο Μάνσελ βγάζει στο σφυρί μέρος της κληρονομιάς του
F1 GP Ολλανδίας: Ψυχρός εκτελεστής! (+video)
F1 GP Ολλανδίας: Αποκλειστικός νικητής (+video)