Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Πρώτη επαφή με τη νέα Porsche Macan στη Γερμανία

Ελλάδα 9:26
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Πρώτη επαφή με τη νέα Porsche Macan στη Γερμανία

ΔΟΚΙΜΕΣ

Πρώτη επαφή με τη νέα Porsche Macan στη Γερμανία

ΔΟΚΙΜΕΣ

Τέσσερα χρόνια μετά την είσοδό της στην εποχή της ηλεκτροκίνησης με την Taycan, η Porsche διευρύνει την γκάμα της με τη νέα ηλεκτρική Macan.

Advertisement
Advertisement

Προσκεκλημένοι στο εργοστάσιο της γερμανικής εταιρείας στη Λειψία συμμετέχουμε στο τεχνολογικό workshop και παίρνουμε μια πρώτη γεύση από τις ικανότητες της Macan σε πίστα και εκτός δρόμου, έστω από το κάθισμα του συνοδηγού.

Η Taycan ήταν η αρχή. Το μοντέλο που έδειχνε τον δρόμο προς το μέλλον και τον τρόπο με τον οποίο η Porsche αντιλαμβανόταν τον εξηλεκτρισμό των σπορ αυτοκινήτων της. Η εμπορική της επιτυχία ίσως να εξέπληξε ακόμα και τους ανθρώπους της γερμανικής εταιρείας που ένιωθαν μετέωροι σε ένα μεγάλο βήμα, ικανό να επηρεάσει την ταυτότητα της μάρκας.

Το επόμενο βήμα είναι μάλλον εύκολο: από την άποψη πως η Macan είναι το μοντέλο που έχει πουλήσει 800.000 αντίτυπα από το 2014 και έχει βρεθεί στην κορυφή των πωλήσεων έξι φορές μέχρι σήμερα. Βρίσκεται επίσης σε μια κατηγορία όπου η ηλεκτροκίνηση δεν θεωρείται πειραματισμός, ούτε αποτελεί ταμπού.

Advertisement
Advertisement

Ωστόσο ο ανταγωνισμός στην κατηγορία θέτει τον πήχη ψηλά με το καλημέρα. Η δυσκολία αυτή τη φορά έγκειται στο να πετύχει τα ίδια αποτελέσματα χρησιμοποιώντας τελείως διαφορετικά υλικά: να ξεχωρίσει διατηρώντας χαρακτηριστικά που θα την καθορίζουν μονοσήμαντα και πέραν πάσης αμφιβολίας ως μια πραγματική Porsche δημιουργώντας το πιο σπορ μοντέλο της κατηγορίας.

«Η μετάλλαξη δεν είναι αγώνας σπριντ, είναι μαραθώνιος», έχει δηλώσει ο CEO της Porsche, Oliver Blume, και μέχρι το 2030 το 80% της γκάμας αναμένεται να είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητο. Μετά τη Macan (η διάθεση της οποίας θα ξεκινήσει σύντομα σε δύο εκδόσεις: μία βασική και μία που θα τοποθετείται στο απόλυτο high-end της κατηγορίας), θα ακολουθήσουν οι ηλεκτρικές εκδόσεις των 718 και Cayenne και κατόπιν ένα σπορ πολυτελές SUV, μεγαλύτερο της Cayenne, για το οποίο υπάρχει ζήτηση σε αγορές όπως αυτές των ΗΠΑ και της Κίνας.

Advertisement

Στη διαδικασία εξέλιξης της ηλεκτρικής Macan οι τεχνικοί εστίασαν σε τρία σημεία-κλειδιά: τις επιδόσεις, όχι μόνο σε απόλυτους χρόνους, αλλά και σε οδική συμπεριφορά και σπορ χαρακτήρα, το νέο επίπεδο ποιότητας μπαταρίας και φόρτισης, καθώς και το νέο σύστημα πολυμέσων τελευταίας γενιάς. Αυτά αποτέλεσαν και το αντικείμενο των workshops που έγιναν στη Λειψία, όπου και θα παράγεται η νέα Macan.

ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ

Advertisement

Η νέα Macan βασίζεται στο δάπεδο ΡΡΕ (Premium Platform Electric), το οποίο εξελίχθηκε σε συνεργασία με την Αudi και χαρακτηρίζεται από την αρχιτεκτονική 800V, τους δυνατούς ηλεκτροκινητήρες σε εμπρός και πίσω άξονα, καθώς και έναν βελτιωμένο συνδυασμό μπαταριών – συστήματος ελέγχου. Η απόδοση ξεπερνά τα 450 kW (612 PS) και τα 1.000 Nm ροπής. Τα ηλεκτρικά μοτέρ είναι σύγχρονα μόνιμου μαγνήτη, με βελτιωμένη ψύξη σε σχέση με αυτά της Taycan.

Και τα δύο μοντέλα του λανσαρίσματος θα διαθέτουν κινητήρα διαμέτρου 210 mm εμπρός με ενεργό μήκος 100 mm, ενώ θα διαφοροποιούνται πίσω: 210 mm και 200 mm ενεργό μήκος η βασική ή 230 mm και 210 mm ενεργό μήκος η κορυφαία έκδοση. Η τελευταία εξοπλίζεται με το Porsche Torque Vectoring Plus, που εξασφαλίζει καλύτερη πρόσφυση και ικανότητα μεταφοράς πλευρικών δυνάμεων. Η κίνηση θα μεταφέρεται μέσω κιβωτίου μονής σχέσης δύο σταδίων (με δύο μικρότερα γρανάζια για λόγους packaging).

Για τη βελτιστοποίηση της απόδοσης, το καρβίδιο του πυριτίου χρησιμοποιείται ως υλικό ημιαγωγού στον παλμικό μετατροπέα του πίσω άξονα. Αυτό μειώνει σημαντικά τις διακοπτικές απώλειες και επιτρέπει υψηλότερες συχνότητες μεταγωγής, προσφέροντας την πλήρως μεταβλητή κατανομή ροπής μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα. Υπό κανονικές συνθήκες κίνησης, η Macan είναι αμιγώς πισωκίνητη, ενώ ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί παθητικά.

Advertisement

Επιπλέον οφέλη αποδοτικότητας προσφέρει το σύστημα ανάκτησης ενέργειας που μπορεί να ανακτήσει έως και 240 kW, ανάλογα με το πόσο πατάει ο οδηγός το πεντάλ του φρένου, καθώς και τη θερμοκρασία και την κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας, μεταξύ άλλων παραγόντων. Κάτι που αντιστοιχεί σε επιβράδυνση περίπου 4,3 m/s2. Παράλληλα, υπάρχει και λειτουργία coasting, κατά την οποία το σύστημα μετάδοσης απενεργοποιείται εντελώς σε χαμηλές ταχύτητες ή τίθεται σε λειτουργία ελέγχου μηδενικής ροπής σε υψηλότερες ταχύτητες.

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Η Macan διαθέτει εμπρός διπλά ψαλίδια με ανεξάρτητους βραχίονες και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, που συνδέονται με το αμάξωμα με τη βοήθεια ελαστικά αναρτημένου υποπλαισίου. Στην κορυφαία έκδοση η πίσω μονάδα e-drive συνδέεται απευθείας στο αμάξωμα σε τέσσερα σημεία, γεγονός που προσφέρει ακριβέστερη καθοδήγηση του τροχού, αυξημένη εγκάρσια ακαμψία και βελτιωμένη συμπεριφορά σε μετάδοση δονήσεων και θορύβων.

 

Τα μοντέλα με αερανάρτηση εξοπλίζονται και με το σύστημα ενεργών αμορτισέρ PASM, το οποίο μπορεί προαιρετικά να τοποθετηθεί και στα μοντέλα με συμβατική ανάρτηση. Χάρη στη χρήση δύο βαλβίδων η συμπίεση και το rebound ελέγχονται ανεξάρτητα, επιτυγχάνοντας πολύ γρήγορη εναλλαγή ρυθμίσεων και καλύτερο έλεγχο του αμαξώματος.

Σε συνδυασμό με την αερανάρτηση, κάθε πρόγραμμα οδήγησης διαθέτει το δικό του ύψος αμαξώματος που επιπρόσθετα μεταβάλλεται και με την ταχύτητα μειώνοντας την αεροδυναμική αντίσταση.

Για πρώτη φορά η Macan αποκτά τετραδιεύθυνση. Μέχρι τα περίπου 80 km/h oι πίσω τροχοί στρίβουν αντίθετα από τους εμπρός, σε γωνία έως 5°, μειώνοντας τη διάμετρο κύκλου στροφής κατά 1 m (11,1 m). Σε μεγαλύτερες ταχύτητες οι πίσω τροχοί στρίβουν στην ίδια κατεύθυνση με τους εμπρός, αυξάνοντας τη σταθερότητα, π.χ. κατά την αλλαγή λωρίδων στον αυτοκινητόδρομο.

Παράλληλα, το σύστημα διεύθυνσης έχει κατά 15% αμεσότερη σχέση μετάδοσης.  Τέλος, οι διαστάσεις των πίσω ελαστικών είναι σημαντικά μεγαλύτερες από αυτές των εμπρός για μεγαλύτερη πρόσφυση και βελτιωμένη οδική συμπεριφορά, ενώ οι ζάντες διατίθενται σε διάμετρο έως και 22”.

ΜΠΑΤΑΡΙΑ

Ολες οι εκδόσεις εφοδιάζονται με μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 100 kWh και βάρους 570 kg. Αποτελείται από 12 μονάδες, η καθεμία με 15 πρισματικές κυψέλες συνδεδεμένες σε σειρά. Οι πρισματικές κυψέλες διαθέτουν το δικό τους κέλυφος αλουμινίου και επομένως είναι πιο σταθερές από τις κοινές κυψέλες.

Η αναλογία νικελίου, κοβαλτίου και μαγγανίου είναι 8:1:1. Χάρη σε αυτή τη χημεία η μπαταρία επιτυγχάνει περίπου 30% υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα από την προηγούμενη γενιά μπαταριών. Η αναλογία του κοβαλτίου μειώθηκε κατά περίπου 60%. Η δυνατότητα επισκευής έχει επίσης βελτιωθεί. Οι μεμονωμένες μονάδες και άλλα σημαντικά εξαρτήματα μπορούν να αντικατασταθούν.

Xάρη στην τεχνολογία 800V η Macan φορτίζει με 270 kW, γεγονός που μεταφράζεται σε φόρτιση από 10%-80% της χωρητικότητάς της σε μόλις 22 min σε κατάλληλο ταχυφορτιστή. Οταν συνδεθεί σε συμβατικό φορτιστή 400V το έξυπνο σύστημα ελέγχου χωρίζει την μπαταρία 800V σε δύο μπαταρίες των 400V, οι οποίες φορτίζονται παράλληλα με έως και 150 kW.

Ο on-board φορτιστής AC, ο θερμαντήρας υψηλής τάσης και ο μετατροπέας DC/DC συνδυάζονται σε μια συμπαγή μονάδα βάρους 19 kg (3 kg ελαφρύτερη σε σχέση με τις συμβατικές υλοποιήσεις), η οποία είναι τοποθετημένη κάτω από το πίσω κάθισμα. Ο θερμαντήρας υψηλής τάσης 6 kW μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη θέρμανση εξαρτημάτων υψηλής τάσης, όπως η μπαταρία τους ψυχρότερους μήνες, διατηρώντας τη σε θερμοκρασία βέλτιστης λειτουργίας ή ταχυφόρτισης.

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

Σύμφωνα με την Porsche, το συνώνυμο με τον εξηλεκτρισμό γράμμα «Ε» μεταφράζεται σε ευτυχία, εμπειρίες, ενδορφίνες. Φρόντισαν λοιπόν με την τοποθέτηση του ηλεκτρικού μοτέρ αρκετά πίσω να επιτύχουν μια κατανομή βάρους 48% εμπρός-52% πίσω, προσδίδοντας την επιθυμητή σπορ αίσθηση.

Σε συνδυασμό με το Torque Vectoring, την κατανομή της ροπής και στους τέσσερις τροχούς και την τετραδιεύθυνση, η Macan επιταχύνει εντυπωσιακά στην έξοδο των στροφών της πίστας του εργοστασίου της Porsche στη Λειψία.

Δυνατή, με τεράστια αποθέματα ροπής, ισορροπημένη σε συμπεριφορά, αλλά και αρκετά ζωντανή ώστε όταν προκληθεί από τον οδηγό να οδηγηθεί με ελεγχόμενη υπερστροφή ισχύος, όσο τουλάχιστον θα μπορούσε να κρίνει κανείς από το δεξί κάθισμα.

Την ίδια αίσθηση ελαφρώς πισωκίνητου χαρακτήρα επέδειξε και στο πατημένο χώμα βοηθώντας τον οδηγό στην τοποθέτηση των στροφών. Οι ικανότητες εκτός δρόμου δεν ήταν διόλου ευκαταφρόνητες, αφού η άμεσα αποδιδόμενη ροπή των ηλεκτροκινητήρων συνεισφέρει τα μέγιστα σε πιο δύσκολο τερέν, ενώ το ύψος του αμαξώματος αυξάνεται κατά 40 mm από το έδαφος.

ΠΟΛΥΜΕΣΑ

Η νέα Macan εξοπλίζεται με ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,6”, κεντρική οθόνη υψηλής ανάλυσης 10,9” και προαιρετικά οθόνη συνοδηγού 10,9”. Για πρώτη φορά στην Porsche διατίθεται head-up display με τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας, όπου το περιεχόμενο προβάλλεται στον πραγματικό κόσμο με εξαιρετική ακρίβεια.

Υποστηρίζονται επίσης προειδοποιήσεις από τα συστήματα υποβοήθησης, μειώνοντας τον χρόνο αντίδρασης του οδηγού. Η εικόνα του head-up display εμφανίζεται σε απόσταση 10 m, που αντιστοιχεί σε μέγεθος οθόνης 87”, γεγονός που καθιστά το σύστημα ένα από τα μεγαλύτερα σε μέγεθος αυτή τη στιγμή στην αγορά.

Η αναβαθμισμένη φωνητική αναγνώριση λειτουργεί πλέον σε 23 γλώσσες, ενώ το λειτουργικό σύστημα Android Automotive OS τελευταίας γενιάς φορτώνει μόλις ο οδηγός πλησιάσει το αυτοκίνητο, για άμεση λειτουργία χωρίς καθυστερήσεις. Από το Porsche App Centre οι επιβάτες μπορούν να κατεβάσουν και να εγκαταστήσουν τις αγαπημένες τους εφαρμογές τρίτων παρόχων (π.χ. Spotify, Amazon Music and TuneIn Radio), όπως ακριβώς γίνεται και στα smartphones.

ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΛΕΙΨΙΑΣ

H Porsche επένδυσε περίπου 600 εκατ. ευρώ για την πέμπτη επέκταση του εργοστασίου της Λειψίας, ώστε να κατασκευάζεται η ηλεκτρική Macan στην ίδια γραμμή παραγωγής με υβριδικά ή συμβατικά μοντέλα. H μέγιστη ισχύς των φωτοβολταϊκών συστημάτων αυξήθηκε από 4,6 MWp σε περίπου 9,4 MWp, ενώ μια μονάδα καύσης βιομάζας καλύπτει σχεδόν το μισό της απαιτούμενης θέρμανσης.

Εξάλλου, από το 2017 η παραγωγή τροφοδοτείται εξ ολοκλήρου με ηλεκτρική ενέργεια από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Σήμερα στο εργοστάσιο απασχολούνται 4.400 εργαζόμενοι και παράγονται καθημερινά 550 αντίτυπα των Macan και Panamera.

Στην έκταση των 132 εκταρίων περιλαμβάνεται πίστα μήκους 3,7 km, η οποία έχει σχεδιαστεί αντιγράφοντας διάσημες στροφές από πίστες σε όλο τον κόσμο (Carousel, Parabolica, Loews ,Corkscrew κ.ά.), καθώς και off-road διαδρομή μήκους 6 km με συνολικά 15 διαφορετικά σημεία δοκιμών, με χώμα, άμμο, βράχια και περάσματα από νερό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δοκιμή: Porsche Cayenne E-Hybrid
Η BMW μεταμορφώνει το εργοστάσιό της στο Μόναχο
Οδηγούμε το Dodge Challenger στην Αμερική