Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε το νέο Honda Civic Type R

Ελλάδα 20:01
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Οδηγούμε το νέο Honda Civic Type R

ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε το νέο Honda Civic Type R

ΔΟΚΙΜΕΣ

Ένα από τα καλύτερα hot-hatch όλων των εποχών επιστρέφει πιο γρήγορο, ευφυές και εκρηκτικό από ποτέ. Οδηγούμε το νέο Civic Type R στον δρόμο και στην πίστα υπό καταρρακτώδη βροχή.

Advertisement
Advertisement

Η επαρχία της Πορτογαλίας κρύβει πολλές καταπληκτικές διαδρομές με εξαιρετική άσφαλτο, γαργαλιστική χάραξη και θαυμάσια τοπία. Ωστόσο ένα ακόμα χαρακτηριστικό αυτών των διαδρομών είναι ότι στην άκρη του δρόμου, σχεδόν εκεί που τελειώνει η άσφαλτος, καραδοκούν απειλητικά αμέτρητοι κίνδυνοι. Βαθιά χαντάκια αποχέτευσης, ξύλινοι φράκτες, πινακίδες, κολόνες φωτισμού και ηλεκτροδότησης είναι έτοιμα να τιμωρήσουν κάθε λάθος ή υπερβολή που θα ανοίξει την τροχιά.

Οδηγώντας σε μια τέτοια διαδρομή, μια μέρα με τόση βροχή που το νερό στον δρόμο δημιουργεί ένα μόνιμο φιλμ κάποιων εκατοστών, κάθε σκέψη για πίεση εξαφανίζεται προτού καν γεννηθεί. Καθισμένος όμως στο κατακόκκινο μπάκετ του Honda (που πλέον είναι τοποθετημένο 8 mm χαμηλότερα) δεν θα μπορούσα να είμαι λιγότερο προβληματισμένος. Σίγουρα η στεγνή άσφαλτος θα ήταν προτιμότερη.

Advertisement
Advertisement

Όμως ο σχεδόν πλημμυρισμένος δρόμος είναι η ιδανική ευκαιρία ώστε το νέο Civic Type R να  δηλώσει εμφατικά πως είναι γεννημένο για να επικοινωνεί με τον οδηγό. Τη στιγμή που επιστήμονες και ερευνητές σε όλο τον κόσμο δουλεύουν πυρετωδώς για την ανάπτυξη της τεχνολογίας που θα ελέγχεται από τη σκέψη, έχεις την αίσθηση πως οι τεχνικοί της Honda το έχουν καταφέρει ήδη. Τόσο άμεση και ξεκάθαρη είναι κάθε ανταλλαγή πληροφορίας μεταξύ του αυτοκινήτου και του εγκεφάλου σου. Τα φορεμένα  στις ελαφριές 19άρες ζάντες Michelin 4S σχίζουν το νερό με έναν σχεδόν μαγικό τρόπο, ανακαλύπτοντας πρόσφυση ακόμα και στα σημεία που τα μάτια λένε ότι δεν πρέπει να υπάρχει.

Ομως η πραγματική μαγεία κρύβεται στην αίσθηση που αντλείς από το πεντάλ του φρένου, το τιμόνι και όλα όσα μεταφέρονται στο σώμα μέσα από το κάθισμα. Χωρίς καμία συνειδητή προσπάθεια μπορείς να φρενάρεις δυνατά και με απόλυτη σιγουριά, ρυθμίζοντας την πίεση μέχρι το σημείο που είναι έτοιμο να ενεργοποιηθεί το ABS. Στη συνέχεια, έχοντας φορτίσει τη μούρη, αντιλαμβάνεσαι πως το κατά τα άλλα εξαιρετικά σταθερό Civic ελαφρώνει όσο ακριβώς χρειάζεται το πίσω μέρος ώστε να είναι έτοιμο για ένα γλυκό γλίστρημα εφόσον το χρειαστείς. Και τη στιγμή που ξεκινάς να στρίβεις είσαι απόλυτα σίγουρος για το πού πατάς και πόσο κρατάει και καταλαβαίνεις ότι το ζύγισμα του εμπρός και πίσω μέρους είναι έτοιμο για τις εντολές σου μέσω του γκαζιού. Με σταθερό πόδι τα πάντα διατηρούνται ως έχουν, ένα «άσε» θα σφίξει τη γραμμή, ενώ η περισσότερη πίεση θα οδηγήσει σε άνοιγμα της τροχιάς μόνο αν είσαι εντελώς άπληστος ή υπερβολικά λάθος στην εκτίμησή σου.

Advertisement

Το προηγούμενο Type R παρέμεινε σημείο αναφοράς μέχρι και το τέλος της καριέρας του, δείχνοντας τον δρόμο σε πολύ νεότερα και αντικειμενικά ικανότατα hot hatch, όπως το Golf Mk8 GTI. Η ταχύτητα, η αίσθηση και η συμμετοχικότητα του καυτού Honda έκανε πολλούς να το προσομοιάσουν ως την Cayman GT4 των hot-hatch. Ελάχιστα πράγματα μπορούσαν να σταθούν αφορμή για ουσιαστική κριτική, όπως για παράδειγμα το ξεπερασμένο σύστημα πολυμέσων, η αδυναμία συγκέντρωσης των προτιμώμενων ρυθμίσεων σε ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα λειτουργίας, ή η ακραία, για πολλούς, αισθητική.

Το νέο Type R είναι πολύ πιθανό να δεχθεί κριτική για το κόστος που έχει ανέβει στο επίπεδο των τετρακίνητων hyper-hatch, πλησιάζοντας ακόμα και αυτό μιας απλής Cayman. Ομως η αλήθεια είναι ότι το νέο Type R θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως μια υπεράνω κόστους εξέλιξη μιας ήδη συγκλονιστικής μηχανής. Και αν κάποιοι θεωρήσουν αυτή την κίνηση της Honda ως ριψοκίνδυνη, καλό θα είναι να εξετάσουν πιο προσεκτικά τα δεδομένα που δείχνουν πως τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις των πιο προσιτών hot-hatch κατρακυλούν τη στιγμή που αυτές των ακριβότερων hyper-hatch -όπως τα RS 3 και AMG A45- έχουν μια σταθερά ανοδική πορεία.

Advertisement

Με το δεδομένο λοιπόν πως οι αυστηροί κανονισμοί σχετικά με τους εκπεμπόμενους ρύπους κάθε εταιρείας θα οδηγήσουν αναγκαστικά τη Honda στην πώληση λιγότερων νέων Type R, είναι απόλυτα λογικό η εταιρεία να ακολουθήσει τη λογική «αν πρόκειται να πουλήσεις λιγότερα, πούλα με περισσότερο κέρδος». Το μικρότερο αλλά πιο σκληροπυρηνικό κοινό στο οποίο απευθύνεται το νέο Type R θα εκτιμήσει κάθε βελτίωση που έχει γίνει σε σχέση με το προηγούμενο, ακόμα και αν αυτή είναι πολύ μικρή.

Από τη στιγμή που το προηγούμενο μοντέλο όριζε την κορυφή ακόμα και στο τέλος της καριέρας του, η Honda θα ήταν τουλάχιστον τρελή αν ξεκινούσε από το μηδέν προκειμένου να φτιάξει κάτι που θα το ξεπερνά. Το πλαίσιο της νέας γενιάς έδωσε στους τεχνικούς της Honda την ιδανική βάση για να χτίσουν κάτι ακόμα καλύτερο. Εκτός από το αυξημένο κατά 35 mm μεταξόνιο, το νέο Type R είναι πιο φαρδύ και πιο χαμηλό. Η μπροστινή ανάρτηση διατηρεί τη δοκιμασμένη αρχιτεκτονική διπλού άξονα χάρη στην οποία οι 329 PS περνούν στον δρόμο χωρίς ίχνος αντίδρασης στο τιμόνι.

Advertisement

Ωστόσο η στιβαρότητα και η ικανότητα αντίστασης στις μεταβολές της γεωμετρίας κατά τη φόρτιση έχουν αυξηθεί κατά 16%, τη στιγμή που η βελτίωση της κρεμαγιέρας χάρη στην πιο άκαμπτη βάση και τα ενισχυμένα ακρόμπαρα έχει ως αποτέλεσμα την αίσθηση της σχεδόν τηλεπαθητικής σύνδεσης οδηγού και αυτοκινήτου. Η λειτουργία της ανάρτησης ακονίζεται ακόμα περισσότερο χάρη στο κατά 38% πιο άκαμπτο αμάξωμα, ενώ στο πλαίσιο της εξοικονόμησης βάρους το αλουμινένιο καπό ζυγίζει το μισό σε σχέση με αυτό του προηγούμενου μοντέλου, με την πέμπτη πίσω πόρτα να είναι 20% ελαφρύτερη. Κατάλληλες βελτιώσεις έχουν γίνει και στον κινητήρα, ο οποίος μεταξύ άλλων διαθέτει ελαφρύτερο βολάν και νέα τουρμπίνα με ανασχεδιασμένη φτερωτή, ενώ βελτιστοποιημένος είναι και ο μηχανισμός αλλαγής σχέσεων του χειροκίνητου κιβωτίου έξι σχέσεων.

Ολα τα παραπάνω καταδεικνύουν την εστίαση του νέου Type R σε μία ακόμα πιο σκληροπυρηνική φιλοσοφία. Και όμως, στα πρώτα χιλιόμετρα της διαδρομής μας, στους λόφους γύρω από την πίστα του Estoril, όπου η άσφαλτος είναι πολύ ταλαιπωρημένη και σε πολλά σημεία σπασμένη, το Type R είναι σχεδόν αποκάλυψη. Σε έναν τέτοιο δρόμο μέσα στο Megane RS θα ένιωθες σαν να τιμωρείσαι. Ομως η ποιότητα κύλισης του Civic στο πρόγραμμα Comfort έχει μια αβρότητα που δεν περιμένεις από ένα αυτοκίνητο με τέτοιο προσανατολισμό, αποδεικνύοντας ότι τα ενεργά αμορτισέρ κάνουν θαυμάσια δουλειά. Το σαλόνι δηλώνει περισσότερο από κάθε άλλο τομέα την αλλαγή που έχει συντελεστεί στο νέο μοντέλο. Είναι πιο όμορφο, πιο προσεγμένο στη λεπτομέρεια, με φινίρισμα που δημιουργεί μια premium αίσθηση η οποία είναι παραπάνω από καλοδεχούμενη για κάθε αυτοκίνητο με τόσο υψηλό κόστος.

Ακόμα πιο σημαντικό είναι βέβαια πως τα καθίσματα, το τιμόνι με επένδυση από αλκαντάρα και ο μεταλλικός επιλογέας είναι πραγματική απόλαυση. Το σύστημα πολυμέσων είναι εύχρηστο και οπτικά ευχάριστο, ενώ η ειδική εφαρμογή τηλεμετρίας LogR της Honda σίγουρα θα εκτιμηθεί και θα αξιοποιηθεί δεόντως από τους ανθρώπους για τους οποίους είναι φτιαγμένο το Type R. Η θέση οδήγησης είναι τέλεια, όπως αντίστοιχα τέλειο είναι και το κούμπωμα του επιλογέα που έχει γίνει πιο αέρινο και ακριβές από κάθε άλλη φορά. Ο κινητήρας είναι μια ακόμα αποκάλυψη. Ελαστικός και πολιτισμένος από χαμηλά, προσφέρει ένα ζωντανό τράβηγμα ακόμα και λίγο πάνω από το ρελαντί με 6η στο κιβώτιο.

Οταν μάλιστα τα πράγματα αρχίζουν να σοβαρεύουν μπαίνοντας στην περιοχή που το turbo έχει ξυπνήσει για τα καλά, η απόχρωση του ήχου θυμίζει κάτι από τα ατμοσφαιρικά διαμάντια της Honda από το παρελθόν. Φτάνοντας στο κομμάτι που η διαδρομή συναντά και αρχίζει να ακολουθεί την ακτογραμμή, η άσφαλτος φτιάχνει. Το Honda ανεβάζει ρυθμό στο βρεγμένο χωρίς καμία ιδιαίτερη προσπάθεια. Το προηγούμενο μοντέλο δεν πρόσφερε τη δυνατότητα για συνδυασμό ρυθμίσεων και κάποιες φορές στο βρεγμένο οδόστρωμα αυτό σου έλειπε.

Η Honda προφανώς αφουγκράστηκε το κοινό της και διόρθωσε αυτή την αστοχία προσθέτοντας στα προγράμματα οδήγησης την επιλογή Individual. Σε αυτή μπορείς να σετάρεις ανεξάρτητα κινητήρα, τιμόνι, ανάρτηση, ένταση θορύβου από την εξάτμιση, ευαισθησία του συστήματος rev-match και ενδείξεις του πίνακα οργάνων. Πρόκειται για μια προσθήκη με ουσιαστικό αντίκρισμα, καθώς σου επιτρέπει να προσαρμόσεις το Type R ακριβώς στις απαιτήσεις κάθε στιγμής, σαν ένα καλοραμμένο στα μέτρα σου κουστούμι.

Οπως για παράδειγμα οδηγώντας στη βρεγμένη πίστα με την ανάρτηση στη θέση Comfort και όλα τα υπόλοιπα στις πιο ακραίες ρυθμίσεις. Το Type R έχει ακριβώς τη ρευστότητα και την κίνηση που χρειάζεται για να τονιστεί η μεταφορά βάρους, αλλά και τη σιγουριά που σου επιτρέπει να αναζητήσεις περισσότερη ταχύτητα. Αντίστοιχα, λίγο πριν μπούμε στην πίστα, στους δασωμένους λόφους που περιβάλλουν το Estoril, οι πιο ταιριαστές ρυθμίσεις ήταν με το τιμόνι και την ανάρτηση κάπου στη μέση, αλλά τον κινητήρα και τη μετάδοση έτοιμα για φουλ επίθεση. Ακόμα και αν το βρεγμένο τερέν θέτει όλες τις αισθήσεις σε πλήρη ετοιμότητα, αυτό το αυτοκίνητο απομακρύνει κάθε δισταγμό και φόβο.

Υπάρχει μια αφοπλιστική ακρίβεια και φυσικότητα σε κάθε πληροφορία, σε κάθε ερέθισμα και κάθε αντίδραση, είτε ρυθμίζοντας το ζύγισμα με το φρένο, είτε αλλάζοντας σχέση, είτε δουλεύοντας με το εκπληκτικό σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης που σου επιτρέπει να βυθίσεις το γκάζι απρόσμενα νωρίς, ακόμα και στην έξοδο πολύ κλειστών στροφών. Και στην πίστα; Μία από τα ίδια. Πολλοί έχουν συνδέσει το Estoril με την πρώτη νίκη του Senna σε έναν αγώνα που οι κακές καιρικές συνθήκες ήταν ο πρωταγωνιστής. Κάπως έτσι είναι και ο καιρός σήμερα, όμως εκεί που η πίστα θα έπρεπε να σε τρομοκρατεί, το Civic Type R μετατρέπει κάθε γύρο σε εθιστική απόλαυση.

Δεν μοιάζει εξοντωτικά γρήγορο στην ευθεία, όμως αυτό δεν έχει να κάνει τόσο με την πραγματική απόδοση του κινητήρα που καταφέρνει να καλύψει τη μικρή αύξηση βάρους, όσο με την άπλα που έχουν οι πίστες διεθνών προδιαγραφών, κάνοντας ακόμα και γρήγορα sports cars να δείχνουν αργά. Από εκεί και πέρα όμως η δύναμη των φρένων, η ακρίβεια, η ισορροπία και η διαύγεια της επικοινωνίας έχουν ένα βάθος που καθιστά το Type R ξεχωριστό και ιδιαίτερο. Ναι, μπορεί να είναι προσθιοκίνητο και προκλητικά ακριβό παρόλο που βασίζεται στο ταπεινό Civic, όμως αυτό το Type R είναι το πιο ολοκληρωμένο, ικανό και εστιασμένο Honda υψηλών επιδόσεων από την εποχή του πρώτου NSX. Και αυτό το χάρισμα είναι ικανό να δικαιολογήσει οποιοδήποτε κόστος.

KEY-TECH

Η βελτίωση της ακαμψίας του πλαισίου έχει επιτευχθεί μεταξύ άλλων χάρη στην αύξηση κατά 3,8%  της δομικής κόλλας που χρησιμοποιείται στις συγκολλήσεις σε σχέση με την απλή υβριδική έκδοση του Civic. Πρωταγωνιστικό ρόλο στην οδηγική πιστότητα και την ικανότητα του Type R να περνά μια τόσο υψηλή ισχύ στον δρόμο μόνο από τους εμπρός τροχούς έχει η δοκιμασμένη διάταξη Dual Axis της εμπρός ανάρτησης. Η αρχιτεκτονική της αποσυνδέει την κινηματική και τη γεωμετρία του τροχού από τη λειτουργία της απόσβεσης, ελαχιστοποιώντας τις αντιδράσεις στο σύστημα διεύθυνσης κατά την επιτάχυνση. Στο πλαίσιο των αναβαθμίσεων σε σχέση με το προηγούμενο Type R ο κινητήρας έχει ελαφρύτερο βολάν, ενώ το turbo έχει φτερωτή νέας σχεδίασης με λιγότερες λεπίδες για μικρότερο βάρος και χαμηλότερη αντίσταση αδράνειας ώστε να προσφέρει ταχύτερη απόκριση στις χαμηλές στροφές.

HONDA CIVIC TYPE R
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.996 cc, i4, Turbo, 329 PS @ 6.500 rpm, 420 Nm @ 2.200-4.000 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΟ, 6 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MAC PHERSON DUAL AXIS (E) / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 5,4”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 275 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 8,2 lt/100 km (WLTP)
CO2: 186 g/km (WLTP)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.594/1.890/1.407 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.735mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 410 lt
ΒΑΡΟΣ: 1.429 kg
ΤΙΜΗ: 55.500 ΕΥΡΩ (ΓΕΡΜΑΝΙΑ)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Οδηγούμε το νέο Toyota Prius Plug in Hybrid στην Αττική
Οδηγούμε το Audi Q8 e-tron στην Γερμανία
Οδηγούμε το Hyundai Ioniq 6