Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Tesla Model X 100D: Δοκιμάζουμε στην Ελλαδα το SUV της Tesla

Ελλάδα 23:45
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Tesla Model X 100D: Δοκιμάζουμε στην Ελλαδα το SUV της Tesla

ΔΟΚΙΜΕΣ

Tesla Model X 100D: Δοκιμάζουμε στην Ελλαδα το SUV της Tesla

ΔΟΚΙΜΕΣ

Το Tesla Model X δεν είναι απλώς ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Είναι μια χρονοκάψουλα που μας διακτινίζει στο μέλλον της αυτοκίνησης. Εκεί που η ταχύτητα συναντά τους μηδενικούς ρύπους και ο ρόλος του οδηγού ακροβατεί μεταξύ του χειριστή και του καλομαθημένου επιβάτη…

Advertisement
Advertisement

 

Σκεφθείτε το σενάριο μιας ταινίας επιστημονικής φαντασίας με εξωγήινους που κυκλοφορούν ανάμεσά μας με ανθρώπινη μορφή. Κάτι παρόμοιο ισχύει και για το Tesla Model X. Αν δεν είχε τον όγκο ενός αυτοκινήτου που ξεπερνά τα πέντε μέτρα, θα μπορούσε να αναμειχθεί στο πλήθος της σύγχρονης αυτοκινητικής κοινωνίας χωρίς να δημιουργεί το παραμικρό ίχνος υποψίας γι’ αυτό που κρύβεται κάτω από τις καθαρές γραμμές μιας σιλουέτας που παίζει με τις αναλογίες ενός MPV και ενός fastback, παρά το γεγονός ότι η Tesla το προσδιορίζει ως SUV.

Oμως το καμουφλάζ του καταρρέει από τη στιγμή που θα δεις τις πίσω πόρτες να ανυψώνονται και να ανοίγουν με τη χάρη που ένας κύκνος ανοίγει τα φτερά του. Μετά απ’ αυτό δεν υπάρχει περίπτωση να αντισταθείς σε μια πιο κοντινή ματιά, που θα αρχίσει να ξετυλίγει το κουβάρι της διαφορετικότητας του Tesla Model X απέναντι σε οτιδήποτε άλλο κυκλοφορεί σήμερα στους δρόμους – με εξαίρεση βέβαια τα υπόλοιπα Tesla, ο αριθμός των οποίων αυξάνεται τα τελευταία χρόνια με εκθετικό ρυθμό σε Αμερική και Ευρώπη.

Advertisement
Advertisement

Δεν υπάρχουν εισαγωγές αέρα στη μάσκα, όπως δεν υπάρχουν και εξατμίσεις, αλλά αυτό δεν είναι κάτι απρόσμενο για ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Για να ανοίξεις, όμως, τις πόρτες χρησιμοποιείς εξ αποστάσεως το χειριστήριο-κλειδί ή πιέζεις τον διακόπτη που μοιάζει με χειρολαβή και αυτές ανοίγουν αυτόματα. Μπροστά σου αποκαλύπτεται ένα ιδιαίτερα ευρύχωρο σαλόνι, με τον συνδυασμό δέρματος και αλκαντάρα να δίνει έναν έντονο αέρα πολυτέλειας. Το άνοιγμα των πίσω θυρών προς τα επάνω και το μεγάλο ύψος της οροφής κάνουν μάλιστα εξαιρετικά εύκολη την πρόσβαση των πίσω επιβατών οι οποίοι, ανάλογα με την επιλεγμένη διαμόρφωση των καθισμάτων, μπορούν να είναι από τρεις έως πέντε.

Η καλύτερη λύση είναι μάλλον η εξαθέσια διάταξη, όπως αυτή του Model X της δοκιμής μας, καθώς δημιουργεί μια πιο premium αίσθηση με τα δύο ξεχωριστά καθίσματα της μεσαίας σειράς και συγχρόνως προσφέρει περισσότερο ελεύθερο χώρο για τα πόδια αυτών που θα καθίσουν στην τρίτη σειρά. Και μην προεξοφλήσετε πως η 6θέσια ή 7θέσια διαμόρφωση θυσιάζει την ευχρηστία. Ακόμα και έτσι ο χώρος αποσκευών φτάνει τα 375 lt ενώ εξαιτίας της απουσίας συμβατικού κινητήρα. υπάρχει και χώρος αποθήκευσης 187 lt στο εμπρός καπό.

Advertisement

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Πόσο κοστίζουν τα μοντέλα της Tesla στην Ελλάδα

 

Advertisement

 

Η αισθητική του εσωτερικού έχει έναν σκανδιναβικό μινιμαλισμό που σε κάνει να απορείς για το πώς είναι δυνατόν κάτι τέτοιο να έχει τις ρίζες του στη χώρα της υπερβολής και της επίδειξης. Ωστόσο δεν πρόκειται απλώς για ένα προϊόν «Made in USA» αλλά για μια δημιουργία της Silicon Valley με τη σφραγίδα των ανθρώπων που επινοούν την τεχνολογία του αύριο. Και αυτό είναι κάτι που δηλώνεται με απόλυτη σαφήνεια από την καθολικά διαφορετική φιλοσοφία του «χώρου εργασίας» του οδηγού.

Advertisement

Πατώντας το φρένο η πόρτα του οδηγού κλείνει αυτόματα και το Tesla X είναι ήδη ενεργοποιημένο, έτοιμο για αναχώρηση. Δεν υπάρχει υποδοχή για το κλειδί, δεν υπάρχει διακόπτης εκκίνησης όπως δεν υπάρχει και κανενός είδους διακόπτης στο ταμπλό ή την κεντρική κονσόλα, πέραν αυτού για τα αλάρμ. Μπροστά σου η ψηφιακή οθόνη έχει περισσότερο τη λογική του πίνακα πληροφοριών και λιγότερο την κλασική προσέγγιση του πίνακα οργάνων. Πρωταγωνιστής, όμως, είναι η τεράστια οθόνη αφής 17” από την οποία μπορείς να παρέμβεις σε οτιδήποτε έχει σχέση με τον έλεγχο και τις ρυθμίσεις του αυτοκινήτου αλλά και να απολαμβάνεις όλες τις λειτουργίες ενός καλού tablet. Χρειάζεται αρκετό διάστημα για να εξερευνήσεις τις δυνατότητες που κρύβονται στα διάφορα μενού.

TESLAIGK_9652AAA

Και δεν αναφερόμαστε μόνο σε βασικές λειτουργίες, όπως το σύστημα infotainment, η πλοήγηση μέσω της οποίας μπορούν να εντοπιστούν και σταθμοί φόρτισης και οι ρυθμίσεις για το ύψος και την απόσβεση της αερανάρτησης, για την υποβοήθηση του τιμονιού και τον βαθμό ανάκτησης κινητικής ενέργειας.

Από την οθόνη μπορείς να ανοίξεις ή να κλείσεις τις πόρτες που θα επιλέξεις, να μετακινήσεις τα πίσω καθίσματα, να ρυθμίσεις τις παραμέτρους της αυτόνομης οδήγησης, να διασκεδάσεις με τα θεματικά εορταστικά προγράμματα -που συνδυάζουν τη μουσική με ανάλογο ρυθμικό παίξιμο στα φώτα και τις πόρτες- ή ακόμα και να ενεργοποιήσεις την προαιρετική λειτουργία προστασίας από βιοχημική επίθεση που δημιουργεί θετική πίεση στην ατμόσφαιρα της καμπίνας. Και βέβαια ανά πάσα στιγμή μπορείς να πλοηγηθείς στο Διαδίκτυο χρησιμοποιώντας το ενσωματωμένο από την Tesla δίκτυο 4G ή να γράψεις και να ζωγραφίσεις πάνω στην οθόνη με το δάχτυλο. Ισως μετά από όλα τα παραπάνω να απογοητεύεσαι όταν διαπιστώνεις πως για να ξεκινήσεις πρέπει να επιλέξεις το D μετακινώντας έναν κλασικό αυτόματο επιλογέα της Mercedes-Benz πάνω στην κολόνα του τιμονιού.

Σίγουρα θα άρμοζε ένα πιο φουτουριστικό gadget για να την επιλογή της επιθυμητής θέσης στη μετάδοση, όπως και για το άνοιγμα των τζαμιών. Ειδικά από τη στιγμή που και η υπόλοιπη εμπειρία με το Tesla Model X είναι το ίδιο ιδιαίτερη όσο και η πρώτη επαφή με την τεχνολογία του. Το βασικότερο χαρακτηριστικό είναι η ηρεμία που σου μεταφέρει, όντας απαλλαγμένο από τους θορύβους που συνοδεύουν έναν θερμικό κινητήρα, τη στιγμή μάλιστα που η ηχομόνωση προσφέρει ένα πολύ καλό φιλτράρισμα των ηχητικών ακουσμάτων από την κύλιση. Η ανάρτηση τα καταφέρνει περίφημα με την απόσβεση των ανωμαλιών ενώ, όταν εξοικειωθείς με το φρενάρισμα από το σύστημα ανάκτησης ενέργειας, μπορείς πρακτικά να κινείσαι χρησιμοποιώντας μόνο το πεντάλ του γκαζιού. Η λειτουργία Autopilot μπορεί να κάνει τη ζωή σου ακόμα πιο εύκολη, ειδικά όταν κινείσαι στον αυτοκινητόδρομο όπου το Tesla Model X έχει την ικανότητα να ακολουθεί μόνο του τη ροή της κίνησης ή ακόμα και να αλλάζει λωρίδες χωρίς καμία επέμβαση από τον οδηγό.

Οι δυνατότητες της αυτόνομης οδήγησης σε εντυπωσιάζουν ακόμα περισσότερο όταν προκύψουν οι κατάλληλες συνθήκες και υπάρχει η σωστή διαγράμμιση σε κάποια διαδρομή, οπότε βλέπεις το αυτοκίνητο να στρίβει, να επιταχύνει και να φρενάρει μόνο του.

Είναι μια πρωτόγνωρη αίσθηση και παρά το γεγονός πως είναι ακόμα αναγκαία η συνεχής επαγρύπνηση από μέρους του οδηγού, καθίσταται σαφές ότι η αυτόνομη οδήγηση δεν είναι πολύ μακριά. Οπως πολύ μακριά δεν είναι ούτε η ώρα που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα απαλλαγούν από το άγχος της αυτονομίας. Στο Tesla X 100D της δοκιμής μας η χωρητικότητα των μπαταριών φθάνει τις 100 kWh, δίνοντας, σύμφωνα με την Tesla, τη δυνατότητα κάλυψης περίπου 560 km με μία φόρτιση. Στην πράξη το νούμερο ίσως να μην είναι τόσο αισιόδοξο, όμως και πάλι τα περίπου 450 km που είναι εφικτά με μια κανονική χρήση κάθε άλλο παρά λίγα είναι. Γεγονός που με τη σειρά του σημαίνει ότι το Tesla X μπορεί να μπει στην εικόνα μιας χρήσης με πολύ πιο διευρυμένα όρια από την απλή κίνηση μέσα στην πόλη.

Και έχει όλα τα προσόντα για κάτι τέτοιο. Στον δρόμο δίνει την αίσθηση ενός αυτοκινήτου αρκετά μικρότερου από τα 5 μέτρα και αρκετά ελαφρύτερου από τους σχεδόν 2,5 τόνους του πραγματικού βάρους. Το περισσότερο από αυτό το βάρος, που προέρχεται από τις μπαταρίες, είναι κατανεμημένο στο πάτωμα οπότε και το κέντρο βάρους βρίσκεται πολύ κοντά στο έδαφος.

Σε συνδυασμό λοιπόν με την αποτελεσματικότητα της ανάρτησης, οι κλίσεις του αμαξώματος ουδέποτε θα ενοχλήσουν ενώ το ζύγισμα διατηρεί πάντα μια ευχάριστη ομοιογένεια. Βάζοντας μάλιστα στην εξίσωση και το θετικό τιμόνι, το Tesla X συγκεντρώνει όλα τα στοιχεία ενός ολοκληρωμένου μεγάλου, πολυτελούς αυτοκινήτου με crossover προσανατολισμό. Το μόνο που χρειάζεται να έχεις στο μυαλό είναι ότι τα φρένα θα κουραστούν σχετικά εύκολα αν αποφασίσεις να πιέσεις παρατεταμένα τους 2,5 τόνους του αμαξώματος. Μπορεί εύκολα να χάσεις το μέτρο όταν κάτω από το δεξί σου πόδι έχεις 423 ηλεκτρικούς ίππους και περισσότερα από 67 Kgm ροπής, από τους δύο ηλεκτροκινητήρες που βρίσκονται στον εμπρός και πίσω άξονα, μοιράζοντας την ισχύ στους τέσσερις τροχούς. Παρά το βάρος του, το Tesla X είναι εξαιρετικά γρήγορο. Πολύ πιο γρήγορο απ’ όσο σε κάνουν να πιστεύεις τα 5’’ του 0-100 km/h και τα 250 km/h της τελικής ταχύτητας. Αντιλαμβάνεσαι από την πρώτη στιγμή ότι πρόκειται για κάτι πικάντικο, από τη ζωντάνια που έχει ακόμα και στο παραμικρό χάδι στο γκάζι. Μια έκφραση απορίας ζωγραφίζεται στο πρόσωπό σου μόλις πατήσεις αποφασιστικά το δεξί πεντάλ μέχρι το τέλος της διαδρομής του. Η επιτάχυνση είναι συγκλονιστική!

 

Η ένταση είναι τόσο μεγάλη που τα πρώτα δευτερόλεπτα νιώθεις το αίμα στο κεφάλι σου να αδειάζει από τα μάτια και να συμπιέζεται στο πίσω μέρος του κρανίου. Η ώθηση είναι ανάλογη με αυτή ενός supercar των 600+ ίππων, με μια πολύ βασική διάφορα. Δεν υπάρχει η έννοια της υστέρησης ή της κλιμακούμενης αύξησης που συνεπάγεται κάθε συμβατική μηχανική διάταξη.

Μιλάμε για μια ακαριαία έκρηξη ωμής δύναμης με αμείωτη ένταση για όσο διάστημα τολμάς να κρατάς το γκάζι στο πάτωμα. Το σκηνικό γίνεται, μάλιστα, ακόμα πιο εντυπωσιακό από την απουσία θορύβου. Οι γύρω σου θα σε αντιληφθούν μόνο αν καταφέρουν να σε κλειδώσουν στο οπτικό τους πεδίο, ενώ εσύ βομβαρδίζεσαι ξαφνικά από τα g της επιτάχυνσης χωρίς κάποια πολεμική ιαχή παρά μόνο ένας ήπιος ηλεκτρικός βόμβος, να φτάνει στ’ αυτιά. Και αυτή η τόσο ασύμβατη με τα μέχρι τώρα βιώματά σου αίσθηση σε κάνει να πιστεύεις ότι βρίσκεσαι σε ένα αυτοκίνητο που έχει κάνει ένα άλμα πίσω στον χρόνο και έχει προσγειωθεί στο σήμερα από κάποιο σημείο στο μέλλον. Το Tesla Model X μας δείχνει πώς θα εξελιχθούν τα αυτοκίνητα την επόμενη δεκαετία. Σίγουρα δεν είναι απαλλαγμένο από αδυναμίες αφού, για παράδειγμα, το φινίρισμα δεν έχει τη λεπτομέρεια της γερμανικής φιλοσοφίας, οι πίσω πόρτες δεν θα ανοίξουν πλήρως αν οι αισθητήρες διαγνώσουν πως βρίσκεστε σε ένα χαμηλό γκαράζ και βέβαια το κόστος του είναι αρκετά υψηλό.

Οσο για την αδυναμία του Autopilot να λειτουργεί σε όλες τις συνθήκες ή τους περιορισμούς που θέτει η απουσία ενός ανεπτυγμένου δικτύου φόρτισης, η υπαιτιότητα δεν έγκειται στην τεχνολογία της Tesla αλλά στη δική μας αδυναμία να υποστηρίξουμε πλήρως μια τόσο προηγμένη φιλοσοφία αυτοκίνησης. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το Tesla X σε κερδίζει με την αφοπλιστική απόδοση, την υψηλή ποιοτική προσέγγιση, την πρακτικότητα και την εντυπωσιακά καινοτόμα τεχνολογία του. Σίγουρα σε κεντρίζει με την ιδέα ότι σε βάζει αυτόματα στην ελίτ της αυτοκινητικής κοινότητας που σπάει τα δεσμά της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα. Δεν ξέρουμε αν τελικά η Tesla θα τα καταφέρει. Ανεξάρτητα, όμως, από το αποτέλεσμα, είναι αναμφίβολα αυτή που έγραψε την πρώτη παράγραφο στο νέο κεφάλαιο της αυτοκίνησης και ανάγκασε όλους τους υπόλοιπους να ακολουθήσουν ανοίγοντας τον δρόμο για το αύριο.

 

KEY TECH
AUTOPILOT

Η Tesla είναι από τις πρώτες εταιρείες που εφοδίασε μοντέλα παραγωγής με σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης. Εκτός των λειτουργιών που πλέον συναντάμε στην πλειονότητα των συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού, όπως η αναγνώριση εμποδίων και πεζών, η αποφυγή ακούσιας αλλαγής λωρίδας και το αυτόματο φρενάρισμα, το σύστημα Autopilot προσφέρει, μεταξύ άλλων, και τη δυνατότητα στριψίματος του τιμονιού, αυτόματης αλλαγής λωρίδας και οδήγησης του αυτοκινήτου κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Αυτή τη στιγμή το σύστημα βρίσκεται στη δεύτερη γενιά του και προσφέρει αυτονομία μεταξύ των επιπέδων 2 και 3 που συνεπάγεται μεγάλο εύρος δυνατοτήτων αυτόματης οδήγησης αλλά με αναγκαία την επίβλεψη του οδηγού. Η Tesla, πάντως, ισχυρίζεται ότι η τεχνολογία της είναι έτοιμη για να υποστηρίξει και πλήρη αυτονομία επιπέδου 5 όταν υπάρξει η σχετική νομική διευθέτηση. Μεταξύ άλλων, το Autopilot χρησιμοποιεί την ισχυρή υπολογιστική μονάδα Drive PX2 της Nvidia αλλά και ένα σύνολο 8 καμερών, 12 υπερηχητικών αισθητήρων καθώς και ενός εμπρόσθιου ραντάρ. Χάρη στα παραπάνω είναι δυνατή η σάρωση του περιβάλλοντος και όλων των κινούμενων αντικειμένων γύρω από το αυτοκίνητο αλλά και μπροστά από τα προπορευόμενα οχήματα.

ΑΜΑΞΩΜΑ
Το αλουμίνιο είναι το βασικό υλικό που έχει χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή του πλαισίου και του αμαξώματος. Η απουσία κινητήρα έχει βοηθήσει στη δημιουργία μεγαλύτερων ζωνών παραμόρφωσης προς όφελος της ασφάλειας, ενώ αντίστοιχα η ειδικά διαμορφωμένη δομή στο πάτωμα -για τη φιλοξενία των μπαταριών- αυξάνει την ακαμψία και προσφέρει επιπλέον προστασία στις πλάγιες συγκρούσεις. Σε συνδυασμό με τη σχεδίαση που, μεταξύ άλλων, μειώνει τον τραυματισμό πεζών, το Model X είναι το πρώτο SUV που έλαβε την ανώτατη βαθμολογία, σε όλες τις κατηγορίες, στις δοκιμές πρόσκρουσης NHTSA στις ΗΠΑ.

ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ
Η συστοιχία των μπαταριών ιόντων-λιθίου συνολικής χωρητικότητας 100 kWh αποτελεί τον βασικό παράγοντα για το ιδιαίτερα υψηλό βάρος του Model X, καθώς μόνο αυτές ξεπερνούν τα 600 kg. Ωστόσο, η τοποθέτησή τους κατά μήκος του πατώματος βοηθά στη διατήρηση του κέντρου βάρους πολύ χαμηλά, προς όφελος των δυναμικών χαρακτηριστικών.

ΦΟΡΤΙΣΗ
Η μεγάλη χωρητικότητα των μπαταριών είναι λογικό να δημιουργεί και ανάλογες απαιτήσεις στη φόρτιση. Στην πράξη θα ήταν καλύτερα να βγάλετε από το μυαλό τη φόρτιση από μια απλή οικιακή πρίζα, καθώς τότε μια πλήρης φόρτιση με σχεδόν άδειες μπαταρίες θα χρειαζόταν περισσότερο από ένα 24ωρο. Ωστόσο, με οικιακό φορτιστή τριφασικού ρεύματος ο χρόνος πέφτει στις περίπου επτά ώρες, ενώ σε ταχυφορτιστή Supercharger της Tesla -που δυστυχώς δεν υπάρχει ακόμα στη χώρα μας- μπορεί να γίνει φόρτιση στο 80% της χωρητικότητας σε περίπου 40 λεπτά.

TECH
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: ΔΥΟ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ, 423 PS, 67,3 kgm
ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ: ΙΟΝΤΩΝ-ΛΙΘΙΟΥ, 100 kWh
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΔΙΠΛΑ ΨΑΛΙΔΙΑ (E) / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 5,0”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 km/h
AYTONOMIA: 560 km
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 5.036/2.070/1.684 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.965 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 187 lt (E) / 375-958 lt (Π)
ΒΑΡΟΣ: 2.459 kg
ΤΙΜΗ: από  189.990 € το Long Range, 105.990 €  το Performance

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αποκλειστικό: Ιδού που θα είναι το πρώτο κατάστημα της Tesla

Πόσο κοστίζουν τα μοντέλα της Tesla στην Ελλάδα

Οδηγούμε στην Ελλάδα το Tesla Model 3 Standard Plus

TESLAIGK_0474