Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: SΕΑΤ Arona 1.0 TGI CNG

Ελλάδα 0:13
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: SΕΑΤ Arona 1.0 TGI CNG

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: SΕΑΤ Arona 1.0 TGI CNG

ΔΟΚΙΜΕΣ

Καταναλώνοντας φυσικό αέριο, το SΕΑΤ Arona 1.0 TGI CNG διεκδικεί με αξιώσεις τον τίτλο του πρωταθλητή στον τομέα της οικονομίας. Και όντας το μοναδικό crossover που κινείται με CNG και βενζίνη, «παίζει» σε μια κατηγορία μόνο του.

Advertisement
Advertisement

Έστω ότι με επίκεντρο το Arona 1.0 TGI CNG διοργανώνεται ένα φανταστικό debate, δηλαδή μια δομημένη συζήτηση ανταλλαγής επιχειρημάτων. Έστω επίσης ότι τα επιχειρήματα, οι «θέσεις» θα ήταν αρνητικές -η γνωστή γκρίνια του απαιτητικού και ανικανοποίητου πελάτη.

Του τύπου «η έκδοση Style, που είναι και η μόνη διαθέσιμη δεν έχει αισθητήρες παρκαρίσματος, ούτε καν δισκόφρενα στους πίσω τροχούς» – «Ο χώρος αποσκευών είναι μικρός». – «Πρακτικά η αυτονομία του είναι μικρή. Υπάρχουν μόλις 14 πρατήρια CNG σε όλη την Ελλάδα.» – «Ο τρικύλινδρος 1.000αρης κινητήρας με τα 90 άλογα δεν ταιριάζει σε ένα οικογενειακό. Με πλήρες φορτίο το Arona ζορίζεται, άρα καίει παραπάνω» και ούτω καθ’ εξής. Σε όλα τα προηγούμενα όμως υπάρχει μια μόνιμη επωδός. Ένα αποστομωτικό αντεπιχείρημα: «Εντάξει όλα αυτά, αλλά έχεις δει πόσο καίει το Arona CNG;».

Το κόστος για το συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG, Compressed Natural Gas) που καταναλώνει το SΕΑΤ Arona 1.0 TGI CNG για μια απόσταση 100 χιλιομέτρων είναι 3,8 ευρώ. Κι εκεί θα μπορούσε να τελειώνει κάθε περαιτέρω συζήτηση γύρω από το τι είναι, τι θέλει και τι μπορεί να κάνει ή να μην κάνει το συγκεκριμένο μοντέλο. Πρόκειται για το πρώτο και μέχρι στιγμής μοναδικό crossover στην αγορά το οποίο καταναλώνει CNG, δηλαδή φυσικό αέριο. Υπό πραγματικές συνθήκες οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο, με εξωτερική θερμοκρασία ζεστού ελληνικού φθινοπώρου, για ένα κοντινό ταξίδι πχ Αθήνα-Λουτράκι μετ’ επιστροφής, το Arona κατανάλωσε 9,7 κιλά CNG για μια συνολική απόσταση 213,4 χλμ. Με μέση ταχύτητα περί τα 120 χλμ./ώρα και κατά το δυνατόν ομαλό ρυθμό. Όπερ σημαίνει ότι το Arona χρειάζεται 4,54 κιλά φυσικού αερίου ανά 100 χλμ. Με την τιμή του CNG την ημέρα της δοκιμής στα 0,831 ευρώ/κιλό καταλήγουμε σε ένα εντυπωσιακά μεγάλο σκορ υπέρ του SEAT και εις βάρος οποιουδήποτε ανταγωνιστή με θερμικό κινητήρα: Το SEAT Arona στην έκδοση 1.0 TGI, με τον «υβριδικό» συνδυασμό φυσικού αερίου και αμόλυβδης, επιβαρύνει το πορτοφόλι του κατόχου με λιγότερο από 4 ευρώ για να τον μεταφέρει 100 χιλιόμετρα μακριά.

Advertisement
Advertisement

Σύμφωνα με τη SEAT το Arona 1.0 TGI CNG διαθέτει τρεις δεξαμενές αερίου με συνολική χωρητικότητα 13.8 κιλών, με αυτονομία έως και 360 χλμ. συναρτήσει βεβαίως των προδιαγραφών WLTP. Επιπροσθέτως υπάρχει και ένα μικρό ντεπόζιτο συμβατικού καυσίμου, το οποίο δέχεται 9 λίτρα αμόλυβδης, τα οποία κατά τον κατασκευαστή επαρκούν για απόσταση 150 χλμ. Συνεπώς, πάντα βάσει των εργοστασιακών τιμών, η συνολική αυτονομία του SEAT Arona TGI ανέρχεται στα 510 χλμ. -μεγέθη που είναι κάπως αισιόδοξα υπό πραγματικές συνθήκες.

Με δεδομένο, πάντως, ότι οι επιδόσεις του ως προς την κατανάλωση καυσίμου είναι σχεδόν ασυναγώνιστες, η εντύπωση που μορφώνει κάποιος για το SΕΑΤ Arona 1.0 TGI CNG ανατρέπεται άρδην: Στην τιμή αγοράς περί τα 3.000 ευρώ κάτω από το ψυχολογικό όριο των 20.000 ευρώ και με το φυσικό αέριο να τιμάται μόλις προς ένα κλάσμα της βενζίνης και του ντίζελ, το Arona αίφνης γίνεται ιδιαιτέρως ενδιαφέρον. Μόνο «ενδιαφέρον»; Υπερβολικά μετριοπαθής έκφραση. Το SΕΑΤ Arona 1.0 TGI CNG, αν θέλει κάποιος να τοποθετηθεί με πάσαν ειλικρίνεια, είναι μια εξαιρετικά ελκυστική πρόταση.

Advertisement

Συγκριτικά, το Arona 1.0 TSI με τους 95 ίππους και στο ίδιο επίπεδο εξοπλισμού με το TGI CNG τιμάται προς 16.455 ευρώ -ωστόσο καταναλώνει αμόλυβδη, η τιμή της οποίας είναι περίπου διπλάσια από αυτήν του φυσικού αερίου. Όσο για το Arona ντίζελ, με τον πετρελαιοκινητήρα των 1.600 κ.εκ. και επίσης 95 ίππους, πωλείται προς 17.250 ευρώ και είναι κατά τι πιο ακριβό από ό,τι στο TGI CNG. Όπως και το ντίζελ είναι, βεβαίως, σημαντικά πιο ακριβό από το φυσικό αέριο, περί το μισό ευρώ ανά λίτρο/κιλό.

Advertisement

Προκειμένου να διευκολύνει όσους περιέρχονται σε σύγχυση ως προς την ακριβή κατάταξη του μοντέλου (τι είναι το Arona εκτός από υπερυψωμένο Ibiza; Crossover; Mini-Suv; κ.λπ), η SEAT υπενθυμίζει ότι έχει κατοχυρώσει τον όρο SUV. Όχι όμως με την καθιερωμένη σημασία του ως αρκτικόλεξο (Sport UtilityVehicle) αλλά ως SEAT UrbanVehicle. Το εταιρικό όνομα αντικαθιστά την έννοια του σπορ και το αστικό τίθεται στη θέση του χρηστικού. Έτσι, ως δια (λεξι)μαγείας, το SUV μεταλλάσσεται εσωτερικά, τυπικά όμως και σε πρώτη ανάγνωση παραμένει ίδιο και απαράλλαχτο. Κάπως παρόμοια μεταλλάχθηκε γενικότερα και η κατηγορία των πάλαι ποτέ «τζιποειδών»: Το Arona είναι ένα πολιτισμένο crossover, ένα UrbanVehicle το οποίο δεν προορίζεται για οτιδήποτε άλλο εκτός από την κίνηση στην άσφαλτο. Εξυπακούεται ότι είναι δικίνητο, με δυνατότητες offroad οι οποίες φτάνουν το πολύ έως την προσέγγιση μιας παραλίας από βατό χωματόδρομο καθώς η απόσταση του πλαισίου από το έδαφος είναι 190 mm.

Επομένως, ο ιδανικός πλην υποθετικός ιδιοκτήτης του SΕΑΤ Arona 1.0 TGI CNG είναι κάποιος που κάνει καθημερινά μια σχετικά μεγάλη διαδρομή ανάμεσα στην οικία και την εργασία του. Κατοικεί πχ στο Κορωπί ή την Ηλιούπολη (όπου υπάρχουν βολικά πρατήρια CNG) και, αφού μοιράσει σύζυγο και τέκνα σε σχολεία, γυμναστήρια κ.λπ. χρησιμοποιεί αυτοκινητόδρομο για τον προορισμό του. Σε τέτοιες συνθήκες το Arona βρίσκεται στο περιβάλλον που του ταιριάζει περισσότερο: Το σχετικά αδύναμο μοτέρ δεν πιέζεται στο μποτιλιάρισμα με το συνεχές σταμάτα-ξεκίνα και ο οδηγός δεν είναι αναγκασμένος να αλλάζει διαρκώς σχέσεις στο 6αρι χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Στον ανοιχτό αυτοκινητόδρομο το Arona είναι έως και ευχάριστο, ταξιδεύει άνετα, ήρεμα και, κυρίως, οικονομικά. Λεπτομέρειες όπως ο ημιάκαπτος άξονας στο πίσω μέρος και η παρουσία δισκόφρενων μόνο στους εμπρός τροχούς, είναι υπ’ αυτές τις συνθήκες επουσιώδεις.

Advertisement

Η εμπορική επιτυχία του Arona CNG αποτελεί ζήτημα στρατηγικής σημασίας για τη SEAT, καθώς είναι σαφές ότι επενδύει σοβαρά στον συγκεκριμένο τύπο καυσίμου. Ακριβώς επειδή το φυσικό αέριο είναι αποδοτικό, φθηνό και απειροελάχιστα ρυπογόνο. Οι εκπομπές CO2 του CNG είναι κατά 25% χαμηλότερες από αυτές των συμβατικών ορυκτών καυσίμων, ενώ ως προς την οικονομία στην κατανάλωση, το φυσικό αέριο είναι κατά προσέγγιση φθηνότερο κατά 50% της αμόλυβδης και 30% του ντίζελ. Η πρόγνωση της εταιρείας είναι ότι το δίκτυο πρατηρίων φυσικού αερίου ανά την Ευρώπη επεκτείνεται, κάτι που αποτυπώνεται στις διαρκώς αυξανόμενες πωλήσεις των οχημάτων αντίστοιχης τεχνολογίας σε αγορές όπως η Ισπανία, η Ιταλία αλλά και η Γερμανία. Γι’ αυτό και η SEAT φροντίζει να παρέχει μια ικανή ποικιλία επιλογών σε μοντέλα CNG. Επί του παρόντος στη γκάμα της ισπανικής εταιρείας υπάρχουν τα Ibiza TGI, Leon TGI και, φυσικά, το Arona TGI. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται από τη SEAT στην προσθήκη τρίτης δεξαμενής, χάρη στην οποίαν αυξήθηκε η αυτονομία των σχετικών μοντέλων (Ibiza, Arona και Leon).

Ως προς τον ανεφοδιασμό σε φυσικό αέριο, επίσης, δεν απαιτείται κάποια ιδιαίτερη ή αλλόκοτη διαδικασία. Το στόμιο όπου εφαρμόζει το ακροφύσιο πλήρωσης του πρατηρίου βρίσκεται στο ίδιο σημείο με εκείνο της βενζίνης. Όσο για τις διαφορές στα εντόσθια του κινητήρα, οι διαφοροποιήσεις εντοπίζονται στα χαρακτηριστικά του θαλάμου καύσης εντός των κυλίνδρων. Επιγραμματικά, οι πιο σημαντικές από αυτές αφορούν στα ενισχυμένα έμβολα και τα ελατήριά τους, τις φωλιές των ρουλεμάν. Ειδική κατεργασία και ρύθμιση απαιτείται για τον εκκεντροφόρο, τους οδηγούς και τις έδρες των βαλβίδων, αλλά και τον αισθητήρα Λάμδα για τα καυσαέρια. Σε ό,τι αφορά στην ασφάλεια, για όσους ενδεχομένως ανησυχούν αμυδρά για τις τρεις δεξαμενές που βρίσκονται κάπου κάτω από τα καθίσματά τους, η SEAT διαβεβαιώνει ότι δεν συντρέχει ο παραμικρός λόγος έστω και για αμυδρή ανησυχία. Διότι το αέριο περιέχεται μεν σε αυτές υπό πίεση 200 bar, έχουν προβλεφθεί όμως βαλβίδες ασφαλούς απελευθέρωσης του αερίου σε περιπτώσεις κινδύνου, υπερβολικά υψηλής θερμοκρασίας κ.λπ.

Όπως και να ‘χει όμως, το Arona όπως και το Ibiza βασίζεται στην πλατφόρμα MQB-A (ModularerQuerbaukasten) του Group Volkswagen, ένα στοιχείο που τονίζεται από τη SEAT εν είδει επιπλέον εγγύησης ποιότητας και στιβαρότητας. Με το ίδιο πνεύμα υπογραμμίζεται και το γεγονός ότι το Arona είναι ένα γνήσιο τέκνο της ισπανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, μιας και κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της SEAT, στο Μαρτορέλ.

Το στοιχείο που καθιστά εξόχως ενδιαφέρον το Arona 1.0 TGI CNG εντοπίζεται στην -έως και ρομαντικά ηρωική- απόπειρα της SEAT. Εν ολίγοις ο ισπανικός κλάδος του Group VW αποπειράθηκε να κερδίσει το ματς σε όλα τα ταμπλό ταυτόχρονα: Ακολουθώντας την κυρίαρχη τάση, η SEAT παρουσιάζει ένα μικρό SUV, άρα ένα αυτοκίνητο για την καθημερινή μετακίνηση μιας, νεαρής κατά προτίμηση, οικογένειας. Το προικίζει με ένα μοτέρ 90 ίππων, έναν κινητήρα-μπαλαντέρ, εξ ορισμού προορισμένο να πιέζεται και να αντεπεξέρχεται αξιοπρεπώς στις πλείστες των απαιτήσεων μετακίνησης. Όμως, η SEAT δεν εμμένει απλώς στο δόγμα κόντρα στο «thinkbig». Το «thinksmall» εφαρμόζεται μεν στο Arona με τον 1.000αρη TGI, αλλά με την επιλογή που κάνει τη μεγάλη διαφορά, δηλαδή τη λειτουργία με φυσικο αέριο. Η εκπληκτικά χαμηλή κατανάλωση που διασφαλίζει το CNG, σχεδόν εξαφανίζει από τον κατάλογο με τα λιγότερο ελκυστικά στοιχεία του Arona, χαρακτηριστικά όπως πχ τον σχετικά περιορισμένο χώρο αποσκευών (282 λίτρα).

Το Arona γενικώς και πιο συγκεκριμένα το 1.0 TGI CNG δεν είναι ένα niche μοντέλο, αντιθέτως επιδιώκει και προσδοκά μαζικές πωλήσεις. Συνεπώς έπρεπε πάση θυσία, εκτός από την υπόσχεση για την οικονομία κατά τις μετακινήσεις λόγω CNG, να πωλείται σε σχετικά χαμηλή τιμή. Και η SEATτο κατάφερε. Το Aronaμε φυσικό αέριο προσφέρει ισχυρές δόσεις οικονομίας, είναι ένα ολοκληρωμένο μοντέλο και η τιμή βρίσκεται σε πολύ καλά επίπεδα για όλο αυτό το πακέτο «παροχών».

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙKA
Κινητήρας: 999 cc
Ισχύς: 90 PS/4.500-5.580 rpm
Ροπή: 16.3kgm/1.900rpm-3.500rpm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 13.2 sec
Τελική ταχύτητα: 172 km/h
Μεικτή κατανάλωση: 3.5 lt/100 km (εργοστασιακή τιμή)
Εκπομπές CO2: 98 gr/km
Τέλη κυκλοφορίας: 88 €
Βάρος: 1.308 kg
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.138/1.780/1.552 mm
Μεταξόνιο: 2.566 mm
Χώρος αποσκευών: 282 lt
Τιμή: 17.190€

Διαβάστε επίσης:

Αυτά είναι τα δικαιολογητικά της αίτησης για επιδότηση ηλεκτρικού οχήματος!

Σε ισχύ οι νέοι δασμοί σε αυτοκίνητα και φορτηγά – Τι άλλαξε

Διαδικασίες express στη Διεύθυνση Μεταφορών Αττικής!