Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | COTY 2023

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: BMW iX M60

  • Παναγιώτης Τριτάρης (pt@newsauto.gr), Φωτογραφίες: Γιώργος Σβολόπουλος

Έχει 619 άλογα, κάνει το 0-100 όσο ένα supercar και έχει γκάζι ικανό να τρελάνει τα εγκεφαλικά σου κύτταρα.  Είναι η δυνατότερη ηλεκτρική BMW και είναι αυτή που κάνει ξεκάθαρο ότι η μαγεία της σειράς Μ θα υπάρχει και μετά τους εκκεντροφόρους και τα πιστόνια.

Χρειάστηκαν 5 ολόκληρες δεκαετίες. Από τότε που ξεκίνησε το M Division να κατασκευάζει τις μοναδικές του δημιουργίες μέχρι τις ημέρες μας κύλησε πολύ νερό στο τεχνολογικό αυλάκι και τόνοι από γόμα αφημένη στις στροφές όλου του πλανήτη. Κάθε αυτοκίνητο με το σήμα Μ της BMW υπήρξε μια ξεχωριστή στιγμή στην ιστορία της αυτοκίνησης,

Και τώρα βρισκόμαστε μπροστά στο μεγάλο σταυροδρόμι. Η ηλεκτροκίνηση έρχεται να αλλάξει σχεδόν όλα όσα γνωρίζαμε μέχρι τώρα για τα αυτοκίνητα. Και να φέρει σε ακόμα πιο δύσκολη θέση τα σπορ μοντέλα, τα οποία πασχίζουν να βρουν τρόπους για να επιβιώσουν κάτω από τους νόμους για τα καυσαέρια και την political correct αντίληψη.

Το στοίχημα που καλούνται να κερδίσουν οι μάγοι του M-Division είναι το να μπορέσουν να κάνουν αυτή τη μετάβαση στη νέα εποχή χωρίς να χαθεί ο βασικός πυρήνας της petrolhead προσέγγισης. Και ήδη έχουμε τα πρώτα δείγματα γραφής, τόσο με την i4 M50 όσο και με το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, τη νέα iX M60.

Στην περίπτωσή μας έχουμε μία προσπάθεια της BMW να φέρει στο τραπέζι όλη την πρώτη γραμμή της αυτοκινητικής επικαιρότητας. Το γράμμα “i” για τα ηλεκτρικά, το γράμμα “Χ” για τα μοσχοπουλημένα SUV και το γράμμα “Μ” για εκείνους που θα ήθελαν να δουν την γερμανική εταιρία να συνεχίζει να μιλά στην καρδιά του οδηγού, έστω και χωρίς τα θεϊκά μοτέρ και την μηχανική ένταση μιας ολόκληρης εποχής.

Έχοντας ήδη δοκιμάσει την “απλή” iX Xdrive40, εδώ βρισκόμαστε σε κάτι εμφανώς πιο αναβαθμισμένο. Και με έμφαση όχι μόνο στην άνοδο της ισχύος αλλά και στο ανάλογο σετάρισμα των μηχανικών μερών (αναρτήσεις, φρένα, πλαίσιο) έτσι ώστε το σήμα “Μ” να μην είναι απλά ένα μαρκετινίστικο αυτοκόλλητο αλλά μία ένδειξη ουσίας για το που θέλει να πάει το πράγμα η BMW.

Ως προς την εμφάνιση, νομίζουμε ότι κάποια στιγμή όλη αυτή η παραφιλολογία περί μάσκας και νέας σχεδιαστικής αντίληψης της BMW πρέπει να πάρει ένα τέλος. Kαι η iX M60 είναι πέρα από κάθε αμφισβήτηση ένα από τα πιο εντυπωσιακά και ξεχωριστά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους.

Οι πιο παλιοί φίλοι της μάρκας ίσως χρειαστούν χρόνο να συντονιστούν, όμως το σχήμα και οι λεπτομέρειές του έρχεται από το μέλλον και συνδιαλέγεται μόνο με αυτό.

Mε μήκος λίγο κάτω από τα 5 μέτρα, η iX M60 είναι ένα αυτοκίνητο που επιβάλλεται με την παρουσία του και την φουτουριστική του διάσταση. Η πολυσυζητημένη μεγάλη μάσκα είναι το απόλυτο σχεδιαστικό highlight, με το πολύ ιδιαίτερο μοτίβο στα μεγεθυμένα “νεφρά” και τα μίνιμαλ και πολύ σικ φωτιστικά σώματα.

Οι αναλογίες είναι χαρακτηριστικές ενός SUV της μεγάλης κατηγορίας, όμως οι όμορφες λεπτομέρειες και το πολύ ξεχωριστό τελείωμα στην πίσω πόρτα, δημιουργούν ένα σύνολο που τολμάει να φέρει την σχεδίαση των σύγχρονων ηλεκτρικών ένα βήμα παραπέρα από τα συνηθισμένα.

Στην περίπτωση της συγκεκριμένης έκδοσης, έρχονται να προστεθούν και όλες οι χαρακτηριστικές λεπτομέρειες που ξεχωρίζουν ένα μοντέλο με την υπογραφή “Μ”. Πέρα από τα λογότυπα, υπάρχουν οι μπλε δαγκάνες για τα φρένα (τετραπίστονες εμπρός) και οι πανέμορφες αεροδυναμικές ζάντες των 22 ιντσών με τα Pirelli P Zero 275/45 να δημιουργούν ένα ιδιαίτερα δυναμικό σύνολο.

Μία ακόμα επιτυχία των σχεδιαστών της BMW είναι ότι κατάφεραν να σημειώσουν έναν αρκετά χαμηλό αεροδυναμικό συντελεστή Cd 0,26, στο Sport Mode όπου και το αμάξωμα κάθεται λίγο πιο χαμηλά.

Ακόμα πιο επιτυχημένη προσπάθεια στο να πιάσει το σήμα της νέας εποχής (και το νήμα από το μοναδικό i3 που έφερε μία πραγματική επανάσταση) είναι η σχεδιαστική προσέγγιση της BMW στο σαλόνι. Μία προσέγγιση που έχει ως αποτέλεσμα ίσως το πιο εντυπωσιακό και μαζί καλαίσθητο εσωτερικό που υπάρχει αυτή την στιγμή σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας.

Η μινιμαλιστική αλλά συνάμα πολυτελής προσέγγιση ταιριάζει ιδανικά στην φιλοσοφία του αυτοκινήτου, τονίζοντας το ηλεκτρικό του υπόβαθρο χωρίς όμως να ξεχνά έννοιες όπως η πρακτικότητα και η ευκολία στην χρήση.

Η απουσία κεντρικού τούνελ και το ενιαίο δάπεδο, σε συνδυασμό με τις ευκολίες που φέρνει η ενσωμάτωση της μπαταρίας κάτω από το δάπεδο, δημιουργούν ένα κορυφαίας άνεσης και ευρυχωρίας σαλόνι, έστω και αν τα 500 λίτρα του πορτ-μπαγκάζ είναι τιμή οριακή για τέτοιου μεγέθους αυτοκίνητο.

Μέσα σε αυτόν τον μεγάλο ενιαίο χώρο, οι interior σχεδιαστές της εταιρίας έχουν κυριολεκτικά “ζωγραφίσει”, καθώς καταφέρνουν να ισορροπούν ιδανικά την φουτουριστική διάθεση με την ανάγκη για λύσεις που είναι ήδη δοκιμασμένες και αποδοτικές.

Εξαιρετικές επιλογές σε πολύ μοντέρνα υλικά, με όμορφες αποχρώσεις και σύγχρονα στοιχεία, δημιουργούν ένα περιβάλλον που απολαμβάνεις να ζεις και να οδηγείς.

Από τα στοιχεία που εντυπωσιάζουν είναι η μεγάλη ενιαία καμπύλη επιφάνεια για τις οθόνες, πίσω από την οποία  υπάρχει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 12,3 ιντσών και η οθόνη του συστήματος πολυμέσων των 14,9 ιντσών.

Για την λειτουργία της τελευταίας χρησιμοποιείται το νέο και ιδιαίτερα εξελιγμένο λειτουργικό σύστημα BMW Operating System 8, το οποίο προσπαθεί και -με λίγη εξοικείωση- καταφέρνει κερδίζει εύκολα τον τίτλο του πιο χρηστικού συστήματος infotainment για next gen αυτοκίνητο.

Από εκεί και πέρα, όπως είναι αναμενόμενο η iX M60 εφοδιάζεται με ότι πιο σύγχρονο και εξελιγμένο  υπάρχει σε συστήματα υποβοήθησης του οδηγού και ασφάλειας των επιβατών, ενώ διαθέτει και προδιαγραφές για σύστημα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3.

Εφοδιάζεται επίσης με την απίστευτη ηλεκτροχρωμική οροφή, η οποία μετατρέπεται σε διάφανη με το πάτημα ενός κουμπιού, προσδίδοντας ένα ακόμα φουτουριστικό στοιχείο στην όλη προσέγγιση της BMW το οποίο εντυπωσιάζει τους πάντες.

Κάτω από αυτό το ξεκάθαρα εντυπωσιακό σχεδιαστικό σύνολο, κρύβεται η ήδη γνωστή από την iX 50 τεχνολογία της BMW. Με το πιο αξιοσημείωτο στοιχείο εδώ να είναι το γεγονός ότι μιλάμε για ένα αυτοκίνητο που έχει σχεδιαστεί και εξελιχθεί εξ’ αρχής ως ηλεκτρικό και όχι ως εκ μετατροπής από ένα συμβατικό, με όλα τα θετικά που σημαίνει αυτή η προσέγγιση.

Το νέο πλαίσιο που χρησιμοποιείται εδώ είναι χωροδικτύωμα από αλουμίνιο το οποίο συνδυάζεται με πλαστικό ενισχυμένο από ανθρακονήματα (CFRP) το οποίο χρησιμοποιείται σε αρκετά από τα μέρη του αμαξώματος. Με την υιοθέτηση αυτού του πλαισίου η BMW επιτυγχάνει να ενσωματώσει πιο αρμονικά το ηλεκτρικό υπόβαθρο του αυτοκινήτου συνδυάζοντας παράλληλα την υψηλή ακαμψία και την συγκράτηση του συνολικού βάρους του αυτοκινήτου.

Την κίνηση παρέχουν δύο ηλεκτροκινητήρες οι οποίοι βρίσκονται τοποθετημένοι ένας σε κάθε άξονα. Πρόκειται για τα ίδια μοτέρ που υπάρχουν και στην iX xDrive50, με σημαντικότερη διαφοροποίηση ότι το πίσω είναι μία βελτιωμένη εκδοχή με μακρύτερο ρότορα, καλύτερη ψύξη και έναν νέο μετασχηματιστή, που ανεβάζει την ισχύ του στους 491 ίππους.

Η συνδυαστική ισχύς με το εμπρός μοτέρ των 258 ίππων έχει φθάσει πλέον στους 619 ίππους και η ροπή στα απίστευτα 1.100 Nm, στην φάση που είναι ενεργοποιημένο το launch control και για χρονικό διάστημα δέκα δευτερολέπτων. Σε νορμάλ χρήση, η ισχύς βρίσκεται στους 539 ίππους και η ροπή στα “μόλις” 1.015 Nm.

Tα νούμερα αυτά οδηγούν σε απίστευτες επιδόσεις, ιδίως αν αναλογιστούμε τον τύπο του αυτοκινήτου και το τεράστιο βάρος των 2.584 κιλών. Το 0-100 χλμ./ώρα επιτυγχάνεται σε μόλις 3,8 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ/ώρα.

Το ηλεκτρικό σύστημα χρησιμοποιεί την ίδια μπαταρία με εκείνη της iX Xdrive50, με ονομαστική χωρητικότητα 111,5 kWh (105,2 kWh καθαρό). Με τον onboard φορτιστή των 11 kW (εδώ θα έπρεπε η BMW να βάλει κάτι πιο ισχυρό), η φόρτιση εξαρτάται από την παροχή ρεύματος, με μία τυπική ένδειξη ενός ταχυφορτιστή DC των 195 kW να χρειάζεται γύρω στα 39 λεπτά για φόρτιση από το 10-80% της μπαταρίας.

Η αυτονομία που ανακοινώνει η εταιρία φθάνει την θεωρητική τιμή των 561 χιλιομέτρων, αν και στην πραγματικότητα τα πράγματα είναι κάπως λιγότερο ενθουσιώδη. Αν καταφέρει κανείς να συγκρατηθεί με τέτοιο γκάζι και να παραμείνει στην ηλεκτρική φιλοσοφία του αυτοκινήτου, μπορεί να επιτύχει καταναλώσεις της τάξης των 24 kWh/100 χλμ., κάτι που φέρνει την πραγματική αυτονομία σχετικά εύκολα πάνω από τα 450 χιλιόμετρα.

Εδώ να σημειώσουμε ότι η BMW έχει κάνει εξαιρετική δουλειά στο σύστημα επανάκτησης της ενέργειας μέσω της πέδησης, χρησιμοποιώντας εκτός των άλλων σένσορες και στοιχεία από το σύστημα navigation έτσι ώστε να ελέγχει πόσο θα μειώνει την ταχύτητά του το αυτοκίνητο όταν σηκώσετε το πόδι από το γκάζι.

Σε επαρχιακούς δρόμους το σύστημα λειτουργεί με ιδιαίτερα αποδοτικό τρόπο, αποτελώντας σίγουρα το επόμενο βήμα στην εξέλιξη αυτού του τύπου των διατάξεων ανάκτησης ενέργειας.

Σε ό,τι αφορά τις επεμβάσεις του τμήματος “Μ” στο συγκεκριμένο μοντέλο, υπάρχουν διαφορετικές, πιο σφιχτές, ρυθμίσεις στην αερανάρτηση (στάνταρ εμπρός και πίσω), νέο σετάρισμα στην απόκριση του τιμονιού, καθώς και αναβαθμισμένα φρένα με δίσκους 348 χιλιοστών εμπρός και 345 χιλιοστών πίσω. Εκτός αυτών έχουν ενισχυθεί και οι αντιστρεπτικές ράβδοι έτσι ώστε να μειωθούν όσο γίνεται περισσότερο οι κλίσεις στις στροφές.

Kαι φθάνουμε μετά από όλα αυτά στο ζητούμενο: Είναι τελικά αυτή μία γνήσια BMW της σειράς “M”; H απάντηση είναι δύσκολο να δοθεί έτσι εύκολα και αβίαστα, καθώς πρόκειται για μία ολοκληρωτικά νέα εμπειρία οδήγησης.

Αρχικά λείπει ο ήχος που τόσο έχει συνδεθεί με οτιδήποτε έχει φτιάξει το M-Division. Αντί αυτού σε ακολουθεί διαρκώς ένα ψηφιακό soudtrack δια χειρός του οσκαρικού Γερμανού συνθέτη Hans Zimmer, που στην αρχή σε παραξενεύει, αλλά στην συνέχεια είτε το συνηθίζεις, είτε αδιαφορείς (ή το κλείνεις!).

Από εκεί και πέρα όμως, μιλάμε για ένα εκρηκτικό υπερθέαμα επιτάχυνσης και καθηλωτικής δύναμης που όσες φορές και αν το ζήσεις σου είναι δύσκολο να πιστέψεις ότι είναι εφικτό. Η ισχύς των 619 ίππων, έστω και για τα λίγα δευτερόλεπτα που διαρκεί, είναι τρομακτική, καθώς σε κάνει να νιώθεις όπως οι πιλότοι των F-16 χωρίς όμως τις στολές αντι-G.

Το σώμα σου κολλάει ακαριαία στο κάθισμα, τα μάτια σου πασχίζουν να κατανοήσουν την κίνηση γύρω και η καρδιά σου πάει να σπάσει  καθώς διαπιστώνεις ότι το εμπρός αυτοκίνητο ή η στροφή έχουν ξαφνικά μετατοπιστεί μόλις λίγα μέτρα μπροστά σου

Πρόκειται για μία εμπειρία που πρέπει να ζήσει κανείς για να καταλάβει την έντασή της, καθώς δεν μεσολαβούν οι κλασικές έννοιες, το κιβώτιο, ο κινητήρας και οι στροφές του, ο θόρυβος και μια σχετική γραμμικότητα. Εδώ όλα συμβαίνουν σαν να βρίσκεσαι στην άκρη ενός εκτοξευτήρα, και όλα γίνονται με το που θα πατήσεις το πόδι σου στο γκάζι, ανεξαρτήτως ταχύτητας και τοπογραφίας της διαδρομής.

Αν καταφέρεις να ξεκολλήσεις από αυτό το εθιστικό παιχνίδι (και πρέπει να το κάνεις, γιατί η μπαταρία δεν συγχωρεί), θα βρεθείς μπροστά σε μία ακόμα κορυφαία ηλεκτρική υλοποίηση της BMW. Η αερανάρτηση είναι εξαιρετικά άνετη και συγχωρεί τα πάντα, το τιμόνι είναι ελαφρύ αλλά με επαρκή αίσθηση και τα φρένα δείχνουν να αντέχουν το τεράστιο βάρος, παρά το ότι έχουν την τυπική για ηλεκτρικό αυτοκίνητο νεκρή αίσθηση στην αρχή του πεντάλ.

Είναι όμως “Μ”; Η αλήθεια είναι ότι για κάποιον που αναζητά τις συγκινήσεις μιας “Μ” σε ένα SUV δεν θα βρει και τεράστιες διαφορές από μία X5M. Η iX M60 έχει όλο εκείνο το υπόβαθρο που χρειάζεται για να σε κάνει να ευχαριστηθείς γρήγορη οδήγηση. Και δεν είναι μόνο το εκρηκτικό γκάζι που όμοιό του δεν υπάρχει. Είναι ότι νιώθεις ότι έχει γίνει δουλειά και στα υπόλοιπα μηχανικά μέρη, έτσι ώστε να πλησιάσουν κατά το δυνατόν στα “Μ” δεδομένα.

Στο σπορ πρόγραμμα οδήγησης, το τιμόνι σφίγγει και αποκτά λίγο παραπάνω αίσθηση και η ανάρτηση χαμηλώνει και αποκτά πιο στακάτες αντιδράσεις. Σε συνδυασμό με το μερικώς απελευθερωμένο ESP, η iX M60 κινείται με απίστευτο τσαγανό και στρίβει με την πυγμή που περιμένεις από ένα σπορ SUV της BMW. Δεν γέρνει πολύ (παρά τους 2,5 τόνους), είναι προβλέψιμη στις αντιδράσεις της και καταφέρνει να έχει όλη εκείνη την μαεστρία των “M” να σε ψήνουν ότι ζεις και οδηγείς κάτι ξεχωριστό.

Τα φρένα εντυπωσιάζουν με την αντοχή τους (κατέβηκαν πολύ σβέλτα ολόκληρη Πάρνηθα χωρίς να χάσουν στο ελάχιστο σε απόδοση), το τιμόνι είναι όσο BMW σηκώνουν οι ηλεκτρικές εποχές και το γενικότερο στήσιμο έχει την σπορ σπίθα που απαιτεί κανείς από ένα αυτοκίνητο με το σήμα “M”.

To μόνο που χρειάζεται είναι προσοχή και σύνεση με το γκάζι, καθώς τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν πολύ γρήγορα ενώ χωρίς πίεση και με πιο στρωτές κινήσεις η μεγάλη ηλεκτρική “Μ” θα στρίψει καλύτερα και θα σε ανταμείψει με πιο πιο “ρέουσα” οδήγηση, η οποία, εν τέλει, ταιριάζει σε κάθε σπορ SUV είτε είναι ηλεκτρικό είτε με συμβατικό κινητήρα.

Συνοψίζοντας, η iX M60 είναι μία ιδιαίτερη περίπτωση αυτοκινήτου, με μεγάλη σημασία σε πολλά επίπεδα. Mε κόστος στα 142.300 ευρώ, η iX M60 είναι στην σφαίρα του θεωρητικού ακόμα και για τους πιο φανατικούς των νέων τεχνολογιών.

Αν μείνουμε σε αυτό όμως χάνουμε το νόημα. Και το νόημα εδώ είναι να δούμε αν μετά την οδήγηση της μας έπεισε ότι μπορούν να συνυπάρξει η ηλεκτροκίνηση και η 50ετής παράδοση της σειράς Μ.

Η απάντηση είναι ένα ξεκάθαρο “ναι”, ιδίως αν σκεφτούμε ότι βρισκόμαστε μόλις στην αρχή του δρόμου. Οι σκληροπυρηνικοί δεν θα αλλάξουν μυαλά. Θα επιμείνουν στους θερμικούς κινητήρες. Και θα κάνουν τα υγρά τους όνειρα περιμένοντας την εκρηκτική νέα Μ2 που θα είναι και η τελευταία καθαρόαιμη μιας ολόκληρης εποχής (αγοράστε την, φυλάξτε της, θα μείνει κλασική).

Για όλους τους υπόλοιπους, η iX M60 είναι μία προγραμματική δήλωση. Μία ξεκάθαρη εικόνα ότι η εποχή που ξεκινά θα είναι αρκετά διαφορετική και πιο σύνθετη. Όμως η αγάπη για το αυτοκίνητο και την καλή σπορ οδήγηση δεν θα χαθεί.

Οι μηχανικοί μύστες της BMW ξέρουν τον τρόπο. Και ήδη αποδεικνύουν ότι έχουν τις λύσεις. Η επόμενη 50ετία μπορεί να μην έχει τον μαγικό ήχο του εξακύλινδρου εν σειρά. Όμως αυτό εδώ το αυτοκίνητο δείχνει ότι το πνεύμα θα παραμείνει το ίδιο.

Μπορεί να μην απευθύνεται πλέον στους petroheads αλλά στους electroheads. Εδώ είμαστε να το ζήσουμε και να το απολαύσουμε εξίσου με τα προηγούμενα 50 χρόνια.

Tεχνικά χαρακτηριστικά – BMW iΧ M60
Κινητήρας: Δύο ηλεκτροκινητήρες
Ισχύς (συνδυαστική): 619 PS
Ροπή: 1.015 Nm
Χωρητικότητα μπαταρίας: 111,5 kWh
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 1ας σχέσης
Επιτάχυνση 0-100km/h: 3,8  sec
Τελική ταχύτητα: 250 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή, δοκιμής: 21,9 kWh/100 km, 26,5 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή: Έως 561 km (εργοστασιακή τιμή WLTP)
Εκπομπές CO2: 0
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.953×1.967×1.695 mm
Μεταξόνιο: 3.000 mm
Βάρος: 2.584 kg
Χώρος αποσκευών: 500 lt
Τιμή: Από 132.250 ευρώ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Όλα όσα γνωρίζουμε για τη νέα BMW iX1
Πως τα πήγε η BMW iX στο τεστ ταράνδου (+video)
Επίσημα η BMW ix M60

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto