Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

Ο εκτελεστικός διευθυντής της Renault F1, αποκλειστικά στο NewsAuto!

Ελλάδα 6:27
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Ο εκτελεστικός διευθυντής της Renault F1, αποκλειστικά στο NewsAuto!

FORMULA 1

Ο εκτελεστικός διευθυντής της Renault F1, αποκλειστικά στο NewsAuto!

FORMULA 1

Ταξιδέψαμε στην Αγγλία και την έδρα της Renault F1, όπου εκτός από την εξερεύνηση του στρατηγείου του Ένστοουν, είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με ανθρώπους-κλειδιά στον οργανισμό της γαλλικής ομάδας.

Advertisement
Advertisement

Ανάμεσά τους και ο Marcin Budkowski, νυν εκτελεστικός διευθυντής και πρόσωπο η μεταγραφή του οποίου προκάλεσε ντόρο καθώς μετά τους ρόλους του στην Prost GP, τη McLaren και τη Ferrari, τα τελευταία χρόνια ήταν στην Παγκόσμια Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού. Και οι άλλες ομάδες θεώρησαν πως ήξερε πιο πολλά απ’ όσα έπρεπε για τα δικά τους project.

Από εκεί αρχίσαμε την κουβέντα μας, που εκτός από την όποια γκρίζα ζώνη σχετικά με τις γνώσεις του για τον ανταγωνισμό, αφορά στον τρόπο δουλειάς της FIA, το πλάνο επιστροφής της Renault στην κορυφή και τις αλλαγές στη γαλλική ομάδα, τον προσηλυτισμό του Daniel Ricciardo, τη Liberty Media, τους νέους κανονισμούς και τις ισορροπίες ενόψει της νέας σεζόν. Κι όσα λέει, έχουν ενδιαφέρον.

Advertisement
Advertisement

NewsAuto: Ήσασταν ένα πρόσωπο που βρέθηκε ξαφνικά στο προσκήνιο πριν μερικούς μήνες. Πως νιώθατε πως η προσοχή όλων είχε στραφεί πάνω σας;

Marcin Budkowski: Δεν ήμουν συνηθισμένος σε τέτοιες καταστάσεις και ήταν λίγο παράξενο. Θυμάμαι, είχαν περάσει μόνο μερικές ημέρες αφότου είχα παραιτηθεί από την παγκόσμια ομοσπονδία μηχανοκίνητου αθλητισμού και παρακολουθούσα τη συνέντευξη Τύπου του Grand Prix Μαλαισίας και στη μισή συνέντευξη Τύπου, μιλούσαν για μένα! Ήταν παράξενα. Είναι ωραίο να μιλάνε για σένα όταν έχεις κάνει κάτι ξεχωριστό, όμως δεν είναι ωραίο όταν βρίσκεται εν μέσω αμφισβήτησης. Όμως ειλικρινά, το όλο θέμα είχε μεγεθυνθεί χωρίς λόγο. Βλέπετε, δεν συνέβαιναν πολλά στην F1 εκείνη την περίοδο κι αυτή ήταν μία ιστορία που μπορούσε να τραβήξει το ενδιαφέρον του κοινού. Η όλη φασαρία κράτησε περίπου δύο εβδομάδες και μετά όλοι ξέχασαν το θέμα.

Advertisement

NA: Προ λοιπόν αυτού του επικοινωνιακού σαματά, στην περίοδο της θητείας σας στη FIA, πως ήταν να είστε ο άνθρωπος που γνώριζε όλες τις καινοτόμες ιδέες όλων των ομάδων;

MB: Η πραγματικότητα ήταν λίγο διαφορετική απ’ ότι πιστεύει ο κόσμος. Η αλήθεια είναι πως τα σύγχρονα μονοθέσια είναι υπερβολικά περίπλοκα. Κι αν κάποιος φύγει από τη Mercedes και πάει σε μία άλλη ομάδα, θα γνωρίζει πολλά πράγματα για τη Mercedes. Αντίστοιχα αν κάποιος φύγει από τη Ferrari και πάει σε μία άλλη ομάδα, θα ξέρει πολλά για τη Ferrari. Ενώ εγώ, ήξερα μόνο τα πράγματα για τα οποία με ρωτούσαν, μικρές λεπτομέρειες όπως για παράδειγμα, αν για παράδειγμα κάποια οπή μπορούσε να είναι έτσι ή αλλιώς. Μοιράζονταν μαζί μόνο περιορισμένες πληροφορίες σχετικά με τα μονοθέσια τους. Δέχομαι πως οι ερωτήσεις αφορούσαν «ευαίσθητο» περιεχόμενο, καθώς αποκάλυπταν τις ιδέες τους. Γι’ αυτό όμως υπάρχει η περίοδος έξι μηνών που απαιτείται προτού εργαστείς σε μία άλλη ομάδα. Και είναι ένας κόσμος που κινείται πολύ γρήγορα, όλα εξελίσσονται. Επίσης τα αμφιλεγόμενα μέρη όπως τα συστήματα αναρτήσεων για τα οποία γινόταν λόγος, απαγορεύτηκαν. Άρα γινόταν πολλή κουβέντα για το τίποτα.

Advertisement

NA: Αντιλαμβάνομαι επίσης πως μία ιδέα που μπορεί να αποδίδει σε ένα μονοθέσιο, δεν είναι απαραίτητο πως θα αποδίδει και σε ένα άλλο.

MB: Αυτό είναι αλήθεια. Όπως είπα τα μονοθέσια είναι πλέον πολύ περίπλοκα, με όλα τους τα μέρη να αλληλοεπιδρούν και δεν είναι τόσο απλό το να δεις μία ιδέα σε ένα άλλο μονοθέσιο και να την αντιγράψεις. Προφανούς μελετούμε κάθε άλλο μονοθέσιο και προσπαθούμε να κατανοήσουμε τι επιδιώκει κάθε ομάδα αλλά είναι δεδομένο πως αν πάρεις ένα κομμάτι της Ferrari και απλά το τοποθετήσεις σε μία Renault, δεν θα αποδώσει το ίδιο. Πρέπει και το υπόλοιπο μονοθέσιο να είναι σχεδιασμένο βάσει του ίδιου πλάνου.

Advertisement

NA: Πως λοιπόν πήρατε την απόφαση να αφήσετε τη FIA και να πάτε στη Renault;

MB: Υπήρχαν διάφοροι λόγοι. Πήγα στην Παγκόσμια Ομοσπονδία στοχεύοντας να αλλάξω όσο μπορούσα τον τρόπο που γίνονταν τα πράγματα, όμως κατέστη γρήγορα σαφές πως είναι μία αρχή που λειτουργεί με παραδοσιακό και αμετάβλητο τρόπο.

NA: Ευγενικά το θέτετε…

MB: (γελάει) Ναι, είναι δύσκολο να αλλάξουν πράγματα σε αυτόν τον οργανισμό, δύσκολο να εξελιχθούν. Ένας από ακόμα λόγος ήταν πως ήμουν κομμάτι του πλάνου διαδοχής του Charlie (σ.σ. Whiting, ο διευθυντής των αγώνων), όταν αυτός αποφασίσει να αποχωρήσει. Επίσης σύντομα συνειδητοποίησα πως ίσως εγώ να συνταξιοδοτηθώ πριν από εκείνον! Έπρεπε να το λάβω κι αυτό υπόψη. Και μακροπρόθεσμος στόχος μου ήταν να απομακρυνθώ από το τεχνικό κομμάτι της δουλειάς και να περάσω στο χώρο του management. Δεν προχωρούσαν λοιπόν τα πράγματα για μένα στην FIA. Τότε ο Cyril (σ.σ. Abiteboul, επικεφαλής της Renault F1) με προσέγγισε, μου πρότεινε να ενταχθώ στην ομάδα για να τον βοηθήσω να τη μετατρέψει ξανά σε νικήτρια. Με διοικητικό ρόλο στις εγκαταστάσεις του Ένστοουν, όπου ουσιαστικά λειτουργώ υπό αυτόν. Ήταν μία μεγάλη ευκαιρία, σε μία περίοδο που στη δουλειά μου τα πράγματα δεν κινούνταν προς τη σωστή κατεύθυνση. Αποφάσισα λοιπόν πως έπρεπε να αρπάξω την ευκαιρία.

NA: Πως είναι λοιπόν οι πρώτοι μήνες στη Renault F1;

MB: Είναι πολύ ωραία. Είναι ένας ρόλος με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, με απότομη καμπύλη εκμάθησης. Είχα πολλά να μάθω και πολλά να κατανοήσω σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της ομάδας. Και ξόδεψα τους πρώτους τρεις μήνες απλά παρατηρώντας, μιλώντας με πολλά μέλη της ομάδας, προσπαθώντας να εξοικειωθώ με τη μεθοδολογία που ακολουθούσαμε αλλά παράλληλα, εντοπίζοντας τους τομείς όπου θα μπορούσαμε να κάνουμε τα πράγματα με καλύτερο, με πιο αποδοτικό τρόπο. Τους τρεις μήνες που ακολούθησαν επικεντρώθηκα στη διάγνωση των πραγμάτων που δεν γίνονταν σωστά, τον τομέων όπου χάναμε έδαφος. Και φυσικά, στην αναζήτηση λύσεων. Και πλέον είμαστε στη φάση που κινούμαστε προς τα εμπρός, κάνοντας κάποια πράγματα λίγο διαφορετικά απ’ ότι πριν. Ώστε να εκμεταλλευτούμε τους πόρους μας, το αυξημένο προσωπικό, τις προηγμένες εγκαταστάσεις, πρέπει να τα εκμεταλλευτούμε όλα στο έπακρο.

NA: Μπορείτε να μοιραστείτε τους τομείς όπου εκτιμήσατε πως η ομάδα χρειαζόταν βελτίωση;

MB: Είναι πολύ ξεκάθαρη η απάντηση: έπρεπε και πρέπει να βελτιωθούμε παντού! Πρέπει να βελτιώσουμε την υβριδική μηχανή μας, την αεροδυναμική απόδοση του μονοθεσίου μας, τον τρόπο που διαχειριζόμαστε τα ελαστικά, τα συστήματα των αναρτήσεων, όλα αυτά. Δεν υπάρχει ένας τομέας που να μπορώ να πω ότι αν βρούμε την απαιτούμενη λύση, θα γίνουμε ξαφνικά όσο γρήγορη είναι η Mercedes ή η Ferrari. Θα ήταν ωραίο να μπορούσε να συμβεί κάτι τέτοιο αλλά τα πράγματα στη Formula 1 δεν είναι τόσο απλά. Πρέπει λοιπόν να δουλέψουμε πολύ και να βελτιωθούμε σε όλους τους τομείς που προανέφερα ώστε να καταφέρουμε να πιάσουμε τις πρώτες ομάδες.

NA: Αφού λοιπόν σας έπεισε το πλάνο που σας παρουσίασε ο Cyril Abiteboul, πράγμα που συνέβη και με τον Daniel Ricciardo που πήρε τη γενναία απόφαση να αφήσει τη Red Bull Racing για να ενταχθεί στη Renault, δύο πράγματα μπορεί να συμβαίνουν: είτε ο Cyril είναι πολύ πειστικός, είτε η Renault έχει όντως πολύ καλό πλάνο για το μέλλον!

MB: (γελάει) Νομίζω ισχύουν και τα δύο! Πέραν της πλάκας, νομίζω πως το πλάνο μας είναι καλό. Η δική μου εμπλοκή αποτελεί μόνο ένα μικρό κομμάτι του, όμως προφανώς το να στρατολογηθεί κάποιος σαν τον Daniel, είναι κάτι πολύ σημαντικό. Έλαβα μέρος στις συζητήσεις με τον Daniel και αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι δεν προσπαθήσαμε να του «πουλήσουμε» κάτι μη ρεαλιστικό. Του παρουσιάσαμε με κάθε λεπτομέρεια το οργανόγραμμά μας, ποιες είναι οι φιλοδοξίες μας αλλά παράλληλα, ποια πράγματα ξέρουμε πως κάνουμε καλά και σε ποια ξέρουμε πως υστερούμε. Τα ατού του μονοθεσίου μας αλλά και τις αδυναμίες του. Όμως ξέρουμε ποιες είναι αυτές και γι’ αυτό του εξηγήσαμε τι κάνουμε και τις σκοπεύουμε να κάνουμε για να τις γιατρέψουμε. Κοίταξε όσα του παρουσιάσαμε και εκτίμησε το γεγονός πως δεν του είπαμε πως θα είναι όλα φανταστικά και πως θα κερδίζουμε αγώνες το 2019. Εκτίμησε την ειλικρίνειά μας γιατί του είπαμε πως ξέρουμε πως θα χρειαστεί δουλειά, ωστόσο πως χτίζουμε κάτι καλό και θέλουμε να έρθει να γίνει κομμάτι αυτού του εγχειρήματος. Να μας βοηθήσει να δημιουργήσουμε μία νικήτρια ομάδα. Όχι απλά να έρχεται, να μπαίνει σε ένα μονοθέσιο και να κερδίζει αγώνες. Το έχει κάνει, έχει αποδείξει την αξία του. Του είπαμε να έρθει και να χτίσει μία ομάδα γύρω του, να μας βοηθήσει να εξελίξουμε το μονοθέσιό μας, να έρθει και να δώσει κίνητρα σε όλους γύρω του. Να σκαρφαλώσουμε στην κορυφή μαζί. Και για μένα, είναι πολυτιμότερο να ενταχθείς σε μία ομάδα που βελτιώνεται και να παίξεις καθοριστικό ρόλο στο χτίσιμο της, η ικανοποίηση όταν έρθει τελικά η νίκη, θα είναι μεγαλύτερη. Νομίζω το ίδιο σκεφτόταν κι εκείνος.

NA: Πως εξελίχθηκαν οι μεταξύ σας συζητήσεις; Προς τα έξω υπάρχει η εικόνα πως αμφιταλαντευόταν καιρό προτού πάρει την τελική του απόφαση…

MB: Δεν ξέρω ακριβώς τι είχε στο μυαλό του. Συναντηθήκαμε, έφυγε και είπε πως θα το σκεφτεί. Την ίδια περίοδο μιλούσε και με τη Red Bull, δεν ξέρω αν μιλούσε και με κάποιες άλλες ομάδες. Κατέληξε στην απόφαση να έρθει σε εμάς, ο ίδιος δήλωσε πως πήρε την τελική του απόφαση εν πτήσει. Αυτό που ξέρω εγώ είναι πως μας τηλεφώνησε και είπε πως είναι μέσα.

NA: Όλοι συνδέουν αυτή την απόφαση του Ricciardo με την αντίστοιχη που είχε πάρει πριν μερικά χρόνια ο Lewis Hamilton, αφήνοντας τη McLaren που τότε ήταν σε αρκετά καλό επίπεδο, για να πάει στη Mercedes που… δεν ήταν ακόμα ανταγωνιστική. Θεωρείτε πως αυτό αυξάνει την ευθύνη που έχετε, να σημειώσετε βελτίωση ανάλογη εκείνης που είχε κάνει η Mercedes;

MB: Η έλευση του Daniel αποτελεί προφανώς εξαιρετική είδηση, ένα σημαντικό κίνητρο για όλους μας αλλά και ένα ηχηρό μήνυμα προς τον ανταγωνισμό. Όμως ταυτόχρονα, πρέπει να είμαστε ειλικρινείς, μας πιέζει να φέρουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Όχι πως δεν υπήρχε και πριν πίεση να βελτιωθούμε και να φτάσουμε στο επίπεδο που θέλουμε αλλά πλέον είναι αυξημένη. Μας εμπιστεύτηκε και πρέπει να ανταποδώσουμε. Είναι όμως ευχάριστη πίεση, μη γελιόμαστε, αυτή είναι η δουλειά μας. Να δουλεύουμε διαρκώς υπό πίεση. Θα περιμένει λοιπόν πολλά από εμάς αλλά θα περιμένουμε κι εμείς πολλά από εκείνον.

NA: Μπορείτε να μας δώσετε ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα; Τι να περιμένουμε το 2019, τι το 2020 και τι το 2021 που έχουμε και σημαντικές αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς;

MB: Τη σημερινή εποχή, το παιχνίδι των προβλέψεων είναι ένα επικίνδυνο παιχνίδι. Μπορείς να έχεις μία εκτίμηση για το τι θα κάνεις και τι θα πετύχεις εσύ, όμως ποτέ δεν μπορείς να προβλέψεις τι θα κάνει ο ανταγωνισμός. Θεωρώ πως εμείς πρέπει να ξεφύγουμε από τη μάχη στο μέσο της κατάταξης των κατασκευαστών και να πλησιάσουμε τις τρεις πρώτες ομάδες. Αυτός είναι ο στόχος μας για την επόμενη σεζόν. Να μειώσουμε τι διαφορά από την κορυφή. Προφανώς αν καταφέρουμε να αρπάξουμε οποιαδήποτε ευκαιρία για να κάνουμε κάτι περισσότερο από αυτό, θα είναι φανταστικό. Όλα αυτά νομίζω αποτελούν ένα ρεαλιστικό στόχο για το 2019. Και για τη χρονιά που θα ακολουθήσει, πρέπει να είμαστε πολύ κοντά στους πρώτους τρεις, να αρχίσουμε να μαχόμαστε για βάθρα. Όσο για το 2021, ακόμα δεν είναι ξεκάθαρο το πως θα είναι, δεν ξέρουμε ποια θα είναι η τελική μορφή των κανονισμών…

NA: Μπορεί όμως να κρύβει την ευκαιρία για καθοριστικές αλλαγές…

MB: Σίγουρα θα κρύβει αλλαγές και θα πρέπει κι εμείς να το δούμε ως μία ευκαιρία. Γιατί όλοι θα ξεκινάμε από το μηδέν. Και έως τότε, όλες οι δομές μας, οι εγκαταστάσεις, οι άνθρωποι, όλες οι αλλαγές που θα έχουμε κάνει, όλα θα μπορούν και θα πρέπει να αποδίδουν στο μέγιστο. Δεν λέω ότι μέχρι τότε δεν θα μπορούμε να καρπωθούμε της βελτίωσής μας αλλά η πρόκληση είναι να πιάσουμε τις τρεις μεγάλες ομάδες, που έχουν πολύ ανεπτυγμένες δομές, πολύ μεγαλύτερους πόρους κι όλα αυτά επί σειρά ετών, που έχουν χτίσει τους οργανισμούς τους όπως θέλουν. Γι’ αυτό μαχόμαστε. Κι έχουμε ήδη μειώσει τη διαφορά.

NA: Γνωρίζοντας καλά το τεχνικό κομμάτι του σπορ, θεωρείτε πως η αλλαγή ισορροπιών που είδαμε το 2009 και μετά στην έναρξη της υβριδικής εποχής, θα είναι αντίστοιχες της αλλαγής που ενδεχομένως να δούμε το 2021;

MB: Βάσει όσων φιλοδοξούν η FIA και η Formula 1, η αλλαγή ισορροπιών θα είναι ακόμα μεγαλύτερη, αφού θα αλλάξουν τα μονοθέσια, η αεροδυναμική, τα ελαστικά κτλ. Σε ότι αφορά στους κινητήρες ίσως οι αλλαγές να μην είναι τόσο μεγάλες όσο συζητούσαμε αρχικά, δεν είναι ξεκάθαρα τα πράγματα ακόμα. Πιστεύω πως τελικά θα βασίζονται στους υπάρχοντες κανόνες, όντας εξέλιξη κι όχι αλλαγή. Με περισσότερο θόρυβο, περισσότερη ισχύ, περισσότερη ελευθερία στο να πιέζουν οι οδηγοί στο όριο χωρίς να έχουμε θέματα ορίων κατανάλωσης. Εκεί λοιπόν πιστεύω πως η αλλαγή θα είναι μικρότερη εκείνης που έγινε το 2014. Στο σασί όμως, θα αλλάξουν πολλά.

NA: Η Formula 1 άλλαξε χέρια πρόσφατα, οι νέοι ιδιοκτήτες έχουν αλλάξει πολλά, ο Ross Brawn έχει αναλάβει ένα σημαντικό ρόλο στοχεύοντας στο να βελτιώσει το θέαμα, θεωρείτε γενικά πως αυτή η αλλαγή ρότας είναι προς τη σωστή κατεύθυνση; Κι αν ναι, θα βοηθήσουν και την FIA να εξελιχθεί;

MB: Ξεκάθαρα! Η F1 χρειαζόταν ένα μακροπρόθεσμο όραμα. Ξέρω καλά τον Ross από τα χρόνια που συνυπήρξαμε στη Ferrari. Έχω πολύ καλή σχέση μαζί του και απολάμβανα τη συνεργασία μας. Πιστεύω πολύ σε αυτόν και είναι πολύ σημαντικό για το σπορ, η Liberty Media να καταφέρει τους στόχους της. Οι αλλαγές που θα γίνουν, να κάνουν το σπορ πιο ανταγωνιστικό και πιο βιώσιμο. Όσο μας αφορά, θα κάνουμε ότι μπορούμε για να βοηθήσουμε. Έχουμε συχνά συναντήσεις σχετικά με τους κανονισμούς του 2021, κάνουμε κι εμείς από την πλευρά μας έρευνες σχετικά, κάνουμε μελέτες στο CFD, παραχωρούμε δεδομένα που συλλέγουμε από δοκιμές στην πίστα. Παράλληλα εμπλεκόμαστε στις συζητήσεις για το όριο στους προϋπολογισμούς διότι πιστεύουμε πως είναι η κατεύθυνση που πρέπει να πάρει το σπορ. Αποτελούμε λοιπόν ενεργό μέλος στην προσπάθεια διαμόρφωσης της μελλοντικής F1 γιατί θέλουμε να είναι επιτυχημένο.

NA: Κλείνοντας, μπορείτε να μας δώσετε μία τάξη μεγέθους σε ότι αφορά στην ιεραρχία και τις διαφορές των υβριδικών μηχανών; Η Mercedes και η Ferrari είναι μπροστά, η Honda έλεγε ότι σας προσπέρασε, μπορεί κάποιος να πει με αξιοπιστία πως έχουν τα πράγματα;

MB: (γελάει) Είναι δύσκολο να πει κανείς τους ακριβείς αριθμούς. Γιατί όταν κοιτάς την ισχύ, πρέπει να κοιτάς και την οπισθέλκουσα και την παραγωγή κάθετης δύναμης του μονοθεσίου, το set up κτλ. Αν λοιπόν εξετάζει απλά δεδομένα από την πίστα, τελικές ταχύτητες κτλ, δεν μπορείς να πεις με ακρίβεια πως αυτά μεταφράζονται σε ισχύ. Είναι ξεκάθαρο πως φέτος σημειώσαμε πρόοδο αλλά το ίδιο και ο ανταγωνισμός. Δεν καταφέραμε να πιάσουμε τους πρώτους, πρέπει λοιπόν να σημειώσουμε ταχύτερη πρόοδο. Το ίδιο και στο σασί. Πρέπει όμως να εξελιχθούμε ταχύτερα. Εν κατακλείδι, έχουμε πολύ καλή βάση εδώ στο Ένστοουν αλλά πρέπει να ανεβάσουμε ταχύτητα.

Στο πλαίσιο της επίσκεψής μας στο Ένστοουν, μιλήσαμε και με τον υπεύθυνο λειτουργικών της Renault F1, Rob White. Μπορείτε να διαβάσετε την αποκλειστική συνέντευξη του Βρετανού τεχνικού πατώντας εδώ.