Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

Αποκλειστικό: Ο Rob White της Renault F1 στο NewsAuto!

Ελλάδα 1:49
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Αποκλειστικό: Ο Rob White της Renault F1 στο NewsAuto!

FORMULA 1

Αποκλειστικό: Ο Rob White της Renault F1 στο NewsAuto!

FORMULA 1

Ταξιδέψαμε στην Αγγλία και συγκεκριμένα στο Ένστοουν. Μία περιοχή που έγινε ευρέως γνωστή λόγω της σχέσης της με τη Formula 1 καθώς εκεί βρίσκεται η έδρα της αγωνιστικής ομάδας της Renault F1.

Advertisement
Advertisement

Το NewsAuto ήταν το μοναδικό ελληνικό μέσο που βρέθηκε στο άβατο της γαλλικής ομάδας και θα σας παρουσιάσουμε κομμάτι-κομμάτι όσα είδαμε εκεί και όσα είπαμε με ανθρώπους κλειδιά της εμπλοκής της Renault στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Αρχής γενομένης από την αποκλειστική συνέντευξη του πολύπειρου τεχνικού, Rob White, στον Πάνο Σεϊτανίδη.

Ο υπεύθυνος λειτουργιών της Renault F1 (όπως είναι ο επίσημος ρόλος του σήμερα) μίλησε για το project F1, τη δέσμευση της γαλλικής εταιρείας να επιστρέψει στην κορυφή αλλά και πως όλα όσα συμβαίνουν σε αυτό τον μαγικό κόσμο, περνάνε «αύριο» στα αυτοκίνητά μας. Και λέει πολλά, ενδιαφέροντα πράγματα…

Advertisement
Advertisement

rob-white-panos640tall

NewsAuto: Όλοι περιμένουν τους νέους κανονισμούς του 2021, στην τελική τους μορφή…

Rob White: Είναι μία διαδικασία που βρίσκεται καιρό σε εξέλιξη και ναι, περιμένουμε να μάθουμε περισσότερα.

Advertisement

NA: Είστε όμως ικανοποιημένοι απ’ όσα έχουν διαρρεύσει έως τώρα πως θα ισχύσουν, θέλετε κάποιες επιπλέον αλλαγές;

RW: Σε ότι αφορά στη χρονική σειρά, το πρώτο κεφάλαιο έχει να κάνει με τη διακυβέρνηση και όσα αφορούν πιθανά budget caps, την περίμετρο εντός της οποίας θα γίνει όλο αυτό. Το δεύτερο κεφάλαιο έχει να κάνει με τις μονάδες ισχύος και το τρίτο έχει να κάνει με τους τεχνικούς κανονισμούς σχετικά με το σασί. Συμπεριλαμβανομένου και του κομματιού της συζήτησης σχετικά με το ποια μέρη πρέπει να είναι στάνταρ, πια θα μπορούν να τα εξελίσσουν ελεύθερα οι ομάδες. Μέχρι τώρα οι συζητήσεις έχουν πάει καλά, με ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Σε τέτοιες περιπτώσεις ο διάβολος κρύβεται πάντα στις λεπτομέρειες, ειδικά σε ότι αφορά στο τρίτο κεφάλαιο που είναι και το σημαντικότερο για εμάς εδώ στο Ένστοουν.

Advertisement

NA: Αυτές οι συζητήσεις δείχνουν να κρατούν για πάντα. Αυτό επηρεάζει την προετοιμασία σας ενόψει των αλλαγών αυτών; Και πότε πιστεύετε πως θα έχουμε την τελική βερσιόν των κανονισμών;

RW: Η ερώτησή σας με γυρνάει στο πρώτο κεφάλαιο που ανέφερα και που έχει να κάνει με την διακυβέρνηση του σπορ. Αυτή η αβεβαιότητα ήταν ανέκαθεν κομμάτι του τοπίου στη Formula 1. Άρα θα μπορούσα να πω ότι η σωστή απάντηση στην ερώτησή σας είναι πως το βιβλίο των κανονισμών δεν είναι ποτέ ολοκληρωμένο. Αλλάζει διαρκώς. Και υποπτεύομαι πως είμαστε ακόμα ένα χρόνο μακριά από τη στιγμή που θα έχουμε οριστικούς, αναλυτικούς κανονισμούς. Δεν συμμετέχω στις συζητήσεις άρα δεν μπορώ να σας πω με σιγουριά αλλά όποια απόκλιση νομίζω θα αφορά μόνο μερικούς μήνες. Δεν είμαστε μέρες ή εβδομάδες μακριά.

Advertisement

enstone-interviews-a640

NA: Συνήθως όποτε έχουμε μεγάλες αλλαγές των κανονισμών, έχουμε και αλλαγές στις ισορροπίες αλλά και την έναρξη νέων αυτοκρατοριών. Θα μπορεί το 2021 να είναι η χρονιά στην οποία θα μπορεί να αρχίσει μία νέα κυριαρχία της Renault;

RW: Προφανώς οι αλλαγές κανονισμών αποτελούν μία πολύ καλή ευκαιρία και είμαι σίγουρος πως ως τέτοια θα την αντιμετωπίσουν όλες οι ομάδες. Για να βρουν την καινοτομία, να βρουν τη λύση που θα κάνει τη διαφορά ή αν προτιμάτε, την κατάλληλη ερμηνεία των κανονισμών που θα τους επιτρέψει να αποκτήσουν πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού. Όμως αντίστοιχα, για να είμαι ειλικρινής, αποτελεί και μεγάλο ρίσκο. Γιατί μπορεί να βρει κάποιος άλλος αυτό το πλεονέκτημα. Αλλά και ρίσκο για το σπορ, γιατί αν δεν είναι ξεκάθαρα τα πράγματα εξ αρχής, δεν θα βρεθεί λύση από μόνη της. Θα χρειαστεί να περάσει χρόνος. Εμείς βλέπουμε τις αλλαγές των κανονισμών ως μία ευκαιρία.

NA: Η ομάδα σας επενδύει πολλά και είδαμε πως το Ένστοουν επιστρέφει σε παλιές καλές εποχές. Θεωρείτε πως έχετε την απαιτούμενη στήριξη από τη Renault, ώστε η ομάδα Formula 1 να κάνει τα απαιτούμενα βήματα προς την κορυφή;

RW: Δεν πρέπει κανείς να κάνει το λάθος και να υποτιμήσει το επίπεδο της δέσμευσης και της θέλησης της Renault , να στηρίξει με κάθε δυνατό τρόπο αυτή την ομάδα, ώστε να έρθουν και τα επιθυμητά αποτελέσματα. Φυσικά δεν πρόκειται για λευκή επιταγή ενώ οι ευθύνες που αυτή συνεπάγεται, είναι μεγάλες. Είμαστε πολύ υπερήφανοι που εκπροσωπούμε τη Renault στην F1 αλλά όλοι μας νιώθουμε την ευθύνη να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτή τη δέσμευση κι αυτή την επένδυση. Και να παρέχουμε τα αποτελέσματα που η εταιρεία θέλει. Η Renault είναι βαθιά εμπλεκόμενη με την F1 και συμμετέχει σε αυτή πάρα πολλά χρόνια και επί διαφορετικές χρονικές περιόδους. Νομίζω πως έχει επιτύχει σε κάθε μία από αυτές και πιστεύω πως θα το κάνουμε και τώρα. Είναι μεγάλη πρόκληση γιατί όπως γνωρίζετε, ακόμα δεν είμαστε κοντά στην κορυφή. Είμαστε κοντά στην ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του σχεδίου της Renault μετά την εξαγορά της ομάδας. Έχουμε εκσυγχρονίσει τις εγκαταστάσεις, έχουμε αυξήσει το δυναμικό μας, έχουμε δημιουργήσει πολύ καλύτερα μονοθέσια αλλά ακόμα απέχουμε πολύ από το να μπορέσουμε να κερδίσουμε αγώνες. Μπορεί κάποιοι από εμάς να έχουμε κερδίσει αγώνες στο παρελθόν, να έχουμε κερδίσει τίτλους στο παρελθόν, με τη Renault ή και άλλες ομάδες, όμως είναι δεδομένο, πως τίποτα απ’ ότι έχουμε πετύχει σε προσωπικό επίπεδο στο παρελθόν, δεν είναι αρκετό για να κερδίσουμε ξανά. Οι μελλοντικές επιτυχίες θα έρθουν ακόμα πιο δύσκολα, το σπορ έχει προχωρήσει, οι ομάδες του ίδιο, όλοι θέλουν να κερδίσουν και για να το πετύχουν, πρέπει να δουλέψουν όλοι σκληρά. Είναι ένα ομαδικό σπορ και όλοι στην ομάδα δουλεύουμε σκληρά για να πετύχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα για τη Renault.

NA: Μπορείτε να εξηγήσετε στο ευρύ κοινό γιατί είναι τόσο δύσκολο στο πλαίσιο των τωρινών κανονισμών, να μειωθεί η διαφορά στην ισχύ των κινητήρων από τη Mercedes ή τη Ferrari;

RW: Για να είμαι ειλικρινής, στο συγκεκριμένο κομμάτι δεν βλέπω τίποτα στους τεχνικούς κανονισμούς που να αποτελεί εμπόδιο.

NA: Είναι λοιπόν εύκολο  να μειωθεί;

RW: Όχι, σε καμία περίπτωση δεν είναι εύκολο. Όποιος θεωρεί πως οτιδήποτε είναι εύκολο στη Formula 1, κάνει πολύ μεγάλο λάθος. Δεν είναι εύκολο ούτε το να μένεις στάσιμος. Μερικές φορές, ούτε ακόμα και το να χάνεις λίγο έδαφος, περιλαμβάνει πολύ σκληρή προσπάθεια. Ίσως όχι αποτελεσματικότητα αλλά αυτό είναι άλλο θέμα. Ο κόσμος λέει πως όλα τα μονοθέσια μοιάζουν ή πως συνέχεια κερδίζουν οι ίδιοι. Αυτό είναι αλήθεια, όμως τα μονοθέσια έχουν ελάχιστα κοινά μέρη, αυτά δεν λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο και όλοι κοιτάμε γύρω μας, τι κάνει ο ανταγωνισμός, με στόχο να κάνουμε κι εμείς ακόμα καλύτερα τη δουλειά μας. Το να αντιγράφεις απλά κάποιον, δεν θα σου επιτρέψει παρά να είσαι μονίμως πίσω του. Θα πρέπει να αντιγράψεις τι κάνει, να κατανοήσεις γιατί το κάνει και να προσπαθήσεις να κάνεις πρώτος εσύ το επόμενο βήμα.

NA: Μπορείτε να μας δώσετε μία τάξη μεγέθους της διαφοράς σε ισχύ που υπάρχει αυτή τη στιγμή ανάμεσα στους κατασκευαστές υβριδικών μηχανών;

RW: Έχουμε δει τις τελευταίες σεζόν πως η Mercedes βρίσκεται μπροστά, φαίνεται πως η Ferrari έκανε πολύ καλή δουλειά στην προσπάθεια να καλύψει το χαμένο έδαφος. Πολλοί πιστεύουν πως όχι μόνο έχει φτάσει τη Mercedes αλλά και πως είναι πλέον μπροστά. Εμείς, ξεκάθαρα, είμαστε ακόμα λίγο πιο πίσω ενώ η Honda, βρισκόταν σε μία πολύ δύσκολη κατάσταση από την οποία δείχνει να ανακάμπτει. Δεν μπορώ να σας δώσω τάξη μεγέθους σε αριθμούς αλλά νομίζω πως λίγο-πολύ, ότι βλέπετε στην τηλεόραση, αποτελεί και την πραγματική ισορροπία ανάμεσα στους κατασκευαστές. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Όμως αυτό που έχει πλέον σημασία, είναι το που θα βρίσκονται όλοι σε ένα χρόνο; Σε δύο;

NA: Θεωρείτε λοιπόν πως υπάρχει περιθώριο να δούμε κάτι να αλλάζει στις ισορροπίες ακόμα και πριν τις αλλαγές των κανονισμών του 2021;

RW: Θα περίμενα τόσο εμείς όσο και η Honda, να κάνουμε βήματα προς τα εμπρός όμως η πρόοδος αυτών που είναι μπροστά μας, μπορεί να αποφευχθεί μόνο αν υπάρξει ένα πλαίσιο κανονισμών που θα περιορίζει την εξέλιξη των υβριδικών μηχανών που χρησιμοποιούνται σήμερα. Ή αν αποφασίσουν εθελοντικά να στρέψουν πόρους και προσοχή στο επόμενο project.

ricciardo-monaco18-celebs-a640tall

NA: Είχατε δύο πολύ καλούς οδηγούς φέτος, όμως αυτό που προκάλεσε αίσθηση στα paddock, ήταν το γεγονός πως υπέγραψε στην ομάδα ο Daniel Ricciardo. Από το 2019 θα είναι οδηγός σας και η εξασφάλιση της παρουσίας του, κατά την άποψή μου είναι απόδειξη προθέσεων από πλευράς σας γιατί είναι ένας κορυφαίος οδηγός. Ένας οδηγός με νίκες, με δίψα για επιτυχίες και για έναν τίτλο.

RW: Έχετε απόλυτο δίκιο. Είναι δείγμα του πόσο σοβαρές είναι οι προθέσεις μας. Και αντίστοιχα, αυτή η επιλογή του Ricciardo αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης προς τη Renault. Όλοι στην ομάδα υποδέχθηκαν αυτά τα νέα με ευχαρίστηση και περηφάνια. Βέβαια, αυτή η εξέλιξη προσθέτει επιπλέον πίεση, καθώς καλούμαστε να επιταχύνουμε τις διαδικασίες στην εκτέλεση του πλάνου μας. Πρέπει να δικαιολογήσουμε αυτή την επένδυση, να τη μετατρέψουμε σε αποτελέσματα, σε ένα μονοθέσιο που θα αποδίδει στο επίπεδο που θα ήθελε ο Daniel. Βέβαια θεωρώ εξίσου σημαντικό το να μη παραβλέψουμε τον Nico (Hulkenberg) που αποδείχθηκε εξαιρετικά ικανός αυτές τις δύο σεζόν που είναι μαζί μας. Κάνει πολύ σπάνια λάθη, είναι πολύ γρήγορος και θα έχουμε πολύ ισχυρή οδηγική σύνθεση το 2019.

NA: Σε ποιους τομείς η τεχνολογία από τη Formula 1, περνάει στα επιβατικά αυτοκίνητα;

RW: Είναι μία κλασική ερώτηση και η απάντηση σε αυτή αρκετά περίπλοκη. Το πρώτο που πρέπει να πω είναι πως δεν συμβαίνει συχνά να δούμε να σχεδιάζεται κάτι για τη Formula 1 και ένα αγωνιστικό μονοθέσιο κι έπειτα, άμεσα να αξιοποιηθεί και σε ένα επιβατικό αυτοκίνητο. Υπάρχουν όμως πάρα πολλά στοιχεία στα αυτοκίνητα δρόμου, τα οποία προέκυψαν βάσει αγωνιστικής εμπειρίας. Κάθε γρήγορο αυτοκίνητο που κατασκευάζεται τώρα πια, έχει σύστημα μετάδοσης με τις αλλαγές σχέσεων να γίνονται μέσω puddles πίσω από το τιμόνι. Αυτή είναι μία ιδέα που ήρθε από τον κόσμο των αγώνων και παρότι δεν πρόκειται για το ίδιο σύστημα, η βασική τεχνολογία αν και όχι πανομοιότυπη, είναι συγγενική. Είναι μία ιδέα που από την πίστα, βρήκε εφαρμογή στους δημόσιους δρόμους. Όμως η πιο σημαντική αξιοποίηση τεχνολογίας, έρχεται μέσω των ανθρώπων. Γνώσης, εμπειρίας, διαδικασίας, γιατί υπάρχουν τομείς του οχήματος που είναι πολύ πιο βελτιστοποιημένοι στον δικό μας κόσμο σε σχέση με τα επιβατικά αυτοκίνητα. Είναι λοιπόν σημαντικό να εστιάσουμε την προσοχή μας στην καθοριστικής σημασίας μεταφορά γνώσης και κατάρτισης. Από την ομάδα Formula 1 της Renault, προς τους μηχανολόγους της εταιρείας στον τομέα των επιβατικών οχημάτων.

Όμως θέλω να σημειώσω κάτι ακόμα. Πως αυτή η διαδρομή γίνεται και αντίστροφα. Έχουμε μεγάλη υποστήριξη από τη Renault και προσπαθούμε να ενθαρρύνουμε τη διμερή επικοινωνία. Έτσι αν κάποιος στην ομάδα Formula 1 αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα και υποπτευόμαστε πως υπάρχει κάποιος σε αντίστοιχο πόστο στη Renault που μπορεί να βοηθήσει, τότε… τηλεφωνούμε σε έναν φίλο! Αντίστοιχα ενθαρρύνουμε τον τρόπο λειτουργίας που λέει πως αν κάποιος στην άλλη πλευρά έχει ένα πρόβλημα σε έναν τομέα που η ομάδα Formula 1 κατανοεί, τότε καλούν εκείνοι έναν φίλο! Υπάρχουν πολλοί ακόμα τομείς στους οποίους συνεργαζόμαστε αρμονικά, όπως αυτός της παραγωγής πρόσθετων υλικών. Εκεί έχουμε μακρά εμπειρία, ολόκληρο τμήμα στις εγκαταστάσεις μας αφιερωμένο στο 3D Printing. Έχουμε πια πολυμερή ή μεταλλικά εξαρτήματα τα οποία τοποθετούμε στα αγωνιστικά μας αυτοκίνητα. Και προφανώς, το τμήμα F1 είναι πολύ μπροστά σε ότι έχει να κάνει με την αξιοποίηση αυτής της τεχνολογίας. Και σίγουρα φιλοδοξούν να αξιοποιήσουν την τεχνολογία παραγωγής πρόσθετων υλικών, όχι μόνο στα πρωτότυπα αυτοκίνητα αλλά και στα μοντέλα παραγωγής. Μοιραζόμαστε πληροφορίες σχετικά με τις απαιτούμενες διαδικασίες, την παραγωγή, τους προμηθευτές, κάθε τομέα που θα μπορεί να βοηθήσει.