Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΓΩΝΕΣ

Η πρώτη μας επαφή με τον κόσμο της Formula E

Ελλάδα 3:08
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Η πρώτη μας επαφή με τον κόσμο της Formula E

ΑΓΩΝΕΣ

Η πρώτη μας επαφή με τον κόσμο της Formula E

ΑΓΩΝΕΣ

Παρότι παραδοσιακοί petrol heads εθισμένοι στην F1, βρεθήκαμε ως καλεσμένοι της Nissan σε «ουδέτερο» ελβετικό εδάφος για να γνωρίσουμε τον θαρραλέο, νέο αγωνιστικό κόσμο της Formula E!

Advertisement
Advertisement

Ήταν 4/7/1954, όταν στο πλαίσιο του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου, η Γερμανία είχε πετύχει το περίφημο «Θαύμα της Βέρνης», δίνοντας τέλος στο σερί της ουγγρικής Dream Team που με ηγέτη τον Ferenc Puskas μετρούσε 42 αγώνες αήττητη.

Εξήντα-πέντε χρόνια μετά, βρεθήκαμε στη γραφική ελβετική πόλη για να διαπιστώσουμε κατά πόσο η Formula E, μπορεί (ή θέλει) να κάνει αντίστοιχο θαύμα εκτοπίζοντας τη F1 από το ρόλο της κορωνίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Επιστρέφοντας, γεμάτοι εμπειριών αν και με τα ώτα μας ξεκούραστα, έχουμε απλά ενισχύει την αρχική μας άποψη: είναι δύο παράλληλοι κι όχι αντίπαλοι κόσμοι.

Advertisement
Advertisement

Αυτό μας τόνισε και ο επικεφαλής αγωνιστικών προγραμμάτων της Nissan, Michael Carcamo, που παράλληλα χάρισε και την πιασάρικη ατάκα του τίτλου, χαρακτηρίζοντας τη Formula E ως «το νέο ήχο της ταχύτητας». Είναι αλήθεια πως αυτό το διαρκές σφύριγμα και η ύπαρξη… beat που ακούγεται από τα μεγάφωνα για να καλύπτει τις στιγμές σιωπής, ξενίζει. Όμως τα ePrix είναι γεμάτα συγκινήσεις, ρόδα με ρόδα, σε στενές διαδρομές στην καρδιά πόλεων, όπου οι επαφές είναι διαρκείς και το δράμα για πολλούς μεγάλο. Ειδικά από τη στιγμή που σε μεγάλο βαθμό οι μονομάχοι βγαίνουν στην αρένα έχοντας παρόμοιες πιθανότητες να επιβιώσουν. Ίδια σασί, ίδιες μπαταρίες, ίδιες εμπρός αναρτήσεις. Τη διαφορά κάνουν οι ηλεκτροκινητήρες, ο οδηγός, το set up, η στρατηγική. Το χρήμα δεν φέρνει την επιτυχία στη Formula E.

Stratego
Καθώς βρεθήκαμε στην Ελβετία καλεσμένοι της Nissan, είχαμε την ευκαιρία να ξεναγηθούμε στα γκαράζ της αγωνιστικής ομάδας της Nissan e.dams και να απασχολήσουμε τον Carcamo – έναν άνθρωπο με ιδιαίτερο πάθος για τους αγώνες. Είναι ήδη 17 χρόνια στην Ιαπωνική εταιρεία, ηγήθηκε του χτυπημένου από βραχυζωία προγράμματος LMP1 και τώρα επιβλέπει τα προγράμματα της στη Formula E, το πρωτάθλημα Super GT και τις ανά τον κόσμο εμπλοκές σε αγωνιστικούς θεσμούς κατηγορίας GT3. Ξέρει καλά από πίστες και εξηγεί τη διαφορετικότητα της Formula E από την F1.
«Στη Formula E, στόχος μας είναι η σωστή διαχείριση ενέργειας. Αυτό δημιουργεί και μία ενδιαφέρουσα δυναμική κατά τη διάρκεια του ePrix, καθώς κάθε ομάδα πρέπει να καταλήξει σε μία διαφορετική επιλογή, στο κυνήγι του ίδιου στόχου. Παράλληλα, υπάρχουν το Fan Boost και το Attack Mode. Αμφότερα αλλάζουν τα δεδομένα καθώς για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, χαρίζουν περισσότερη ισχύ. Όμως αυτόματα αυτό συνεπάγεται μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας. Πότε τη χρησιμοποιείς λοιπόν την ισχύ; Την κρατάς για να επιτεθείς; Για να αμυνθείς; Όλα αυτά κάνουν το σπορ ακόμα πιο συναρπαστικό», σημειώνει ο Αμερικανός που συνεχίζει την εισαγωγή του εξηγώντας τους λόγους εμπλοκής της Nissan στο θεσμό. Θέτοντας ως αφετηρία το ηλεκτρικό πρωτότυπο Tama του… 1947!

Advertisement

«Εμείς έχουμε ιστορία διαφορετική από των άλλων ομάδων καθώς η Nissan δημιουργεί ηλεκτρικά οχήματα εδώ και επτά δεκαετίες. Και σήμερα, με το Leaf, έχει το ηλεκτρικό όχημα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις παγκοσμίως. Εξετάζαμε εδώ και καιρό τη Formula E αλλά με την προσοχή μας στραμμένη στην κατασκευή ενός επιβατικού ηλεκτροκίνητου οχήματος, αποφασίσαμε να περιμένουμε τις αλλαγές κανονισμών. Και τώρα, στην 5η σεζόν όπου έχουμε νέο σασί, νέες μπαταρίες, νέα κινητήρια σύνολα, κρίναμε πως ήταν η κατάλληλη στιγμή. Καθώς εξελίσσαμε ταυτόχρονα το νέο Leaf, ήταν λογικό να χρησιμοποιήσουμε μέρος του DNA του και στο μονοθέσιό μας. Η δική μας ιστορία λοιπόν, ξεκίνησε από το δρόμο και καταλήγει στην πίστα. Και ελπίζουμε πως η εμπειρία από την πίστα να μας επιτρέψει να ωφεληθούμε σε ότι αφορά στην εξέλιξη της τεχνολογίας του Leaf. Είναι λοιπόν ένας κύκλος σε ότι αφορά στην εξέλιξη. Βασικός στόχος μας είναι η προώθηση του Nissan Intelligent Mobility και των λύσεων που παρέχουμε στους πελάτες μας. Η Formula E είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να τραβήξεις την προσοχή του κοινού. Αγώνες, με ηλεκτρικά μονοθέσια, μέσα σε πόλεις! Είναι ένας συναρπαστικός συνδυασμός. Και μέσω αυτού μπορούμε να συζητάμε για τη σημασία των EV για την κοινωνία, ειδικά για τις μεγαλουπόλεις, μπορούμε να περάσουμε περισσότερα μηνύματα για όσα κάνουμε. Είμαστε πολύ υπερήφανοι που είμαστε ο πρώτος κατασκευαστής από την Ιαπωνία που ενεπλάκη στη Formula E και η πρώτη μας σεζόν εξελίσσεται με συναρπαστικό τρόπο».

Advertisement

Δεκτά όλα αυτά. Όμως το ευρύ κοινό δεν έχει συνδέσει την ηλεκτροκίνηση με οδηγική απόλαυση – κάθε άλλο. Μπορεί αυτή η αντίληψη να αλλάξει; Ο επικεφαλής της Nisssan e.dams μας απαντά: «Έχετε απόλυτο δίκιο και ένας από τους λόγους που μπήκαμε στη Formula E, ήταν ακριβώς για να πείσουμε το κοινό για τα παραπάνω. Μέχρι πριν από 3-4 χρόνια, η απόφαση να αγοράσει κάποιος ένα EV αφορούσε στη λογική. Την οικονομία στη χρήση, όχι το συναίσθημα. Όμως η πραγματικότητα είναι πως τα ηλεκτρικά οχήματα προσφέρουν και σπουδαίες επιδόσεις και έντονες συγκινήσεις».

Advertisement

Μύθοι και πραγματικότητα
Η μεταφορά τεχνολογίας από την πίστα στο δρόμο, είναι ατάκα που χρησιμοποιείται σταθερά αν και κατά την ταπεινή μας άποψη, συνήθως με δόσεις υπερβολής. Ειδικά τώρα, που είναι τόσο περίπλοκες οι τεχνολογίες, τι αξιοποιείται ταυτόχρονα και στους δύο κόσμους; Ο Carcamo μας αφοπλίζει: «Πολύ περισσότερη τεχνολογία απ’ ότι πιστεύετε. Πρέπει όμως να τονίσω κάτι. Ο κόσμος μιλάει για τεχνολογία και νομίζει πως είναι κάτι που μπορεί να αγγίξει. Λες και είναι hardware. Μπορούμε να βάλουμε τον ηλεκτροκινητήρα του μονοθεσίου στο Leaf; Η απάντηση είναι πως όχι, δεν θα κάνουμε κάτι τέτοιο. Όμως όλα τα συστήματα ελέγχου, όλα τα συστήματα που χρησιμοποιούνται για την διαχείριση του κινητήρα, είναι ίδια με εκείνα που χρησιμοποιούμε στα οχήματα παραγωγής. Εμείς λοιπόν πήραμε software που είχαμε ήδη στα οχήματα παραγωγής και το αξιοποιήσαμε στη Formula E»!

Ηλεκτρική αρένα
Στο grid της Formula E παρατάσσεται πλειάδα μεγάλων κατασκευαστών, με νέα ονόματα να μπαίνουν διαρκώς στο παιχνίδι.  Πως νιώθει όμως ο Carcamo για το υψηλό επίπεδο ανταγωνισμού σε ένα θεσμό όπου όλοι δοκιμάζουν νέες τεχνολογίες;
«Για να είμαι ειλικρινής, είναι τρομακτικό! Όταν πουλάς αυτοκίνητα, τα πράγματα είναι ξεκάθαρα: πρέπει να πείσεις τον αγοραστή για το προϊόν που έχεις προς πώληση. Και μπορείς να βασιστείς σε πολλούς τομείς για να το πετύχεις αυτό. Όμως στους αγώνες, πρέπει να πράττεις. Είναι μόνο το μονοθέσιο, ο οδηγός και η ομάδα. Κρίνεσαι. Ειδικά όταν δοκιμάζεσαι σε κάτι νέο, όπως εμείς, είναι εύλογο να υπάρχει φόβος. Διότι ακόμα κι αν κάνεις τα πάντα τέλεια, δεν ξέρεις τι μπορεί να έχουν κάνει οι άλλοι. Κι όταν βρίσκονται όλοι μαζί στην πίστα για πρώτη φορά, η ημέρα μπορεί να φέρει ενθουσιασμό, μπορεί να φέρει όμως και μεγάλη στεναχώρια. Είχαμε προβλήματα στο ξεκίνημα της πρώτης μας σεζόν, μας πήρε χρόνο να βρούμε ρυθμό και να φτάσουμε στα επιθυμητά αποτελέσματα», παραδέχθηκε ο Αμερικανός.

Στη Βέρνη η Nissan e.dams έκανε ένα ακόμα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, με τον Sebastien Buemi να προκρίνεται στη Super Pole και να ανεβαίνει στο βάθρο στον αγώνα. Ήταν η 3η συνεχόμενη και τέταρτη συνολικά παρουσία της Nissan e.dams στο Top-3 και τα καλύτερα έρχονταν. Στη Νέα Υόρκη ήρθε και η πρώτη νίκη, με την ιαπωνική ομάδα να κλείνει τη σεζόν 2018/2019 στην τέταρτη θέση της βαθμολογίας των κατασκευαστών.