Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | newsautoChoice: PHEV

ΑΓΟΡΑ

Γιατί ανεβαίνουν συνεχώς οι τιμές των αυτοκινήτων;

  • newsautoteam

Τι φταίει για την αύξηση των τιμών των αυτοκινήτων που παρατηρείται τον τελευταίο καιρό.

Πάντως όχι μόνο η ρώσικη εισβολή στην Ουκρανία. Τέλος στα φθηνά αυτοκίνητα καθώς ακόμα και το Dacia Sandero ξεπέρασε σε αρκετές χώρες τις 10.000 ευρώ.

Τα πράγματα αρχίζουν να σοβαρεύουν επικίνδυνα όσον αφορά την άνοδο στις τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων. Στη Γαλλία π.χ. ένα από τα δημοφιλέστερα και οικονομικά αυτοκίνητα το Dacia Sandero, ξεπέρασε το ψυχολογικό όριο των 10.000 €. Έφθασε τις 10.590 € ως αρχική τιμή αγοράς κάτι τα προηγούμενα χρόνια η εταιρεία το απέφευγε συστηματικα για λόγους marketing.

Ένα ακόμη πιο ακραίο παράδειγμα έρχεται από τον απέναντι πλευρά του Aτλαντικού. Μία νεοσύστατη εταιρεία, η Rivian έστειλε «μπιλιετάκι» ζητώντας 12.000 δολάρια επιπλέον για SUV και pick-up που είχαν παραγγείλει ήδη οι πελάτες της. Σε αυτή την επιστολή που υπέγραφε ο CEO της εταιρείας RJ Scaringe, εξηγούσε το κύμα ακρίβειας που επικρατεί ανά τον κόσμο.

Βέβαια, μετά από έντονα παράπονα αναγκάστηκε να διατηρήσει την αρχική τιμή αγοράς για τους συγκεκριμένους πελάτες, κάτι που σίγουρα κόστισε στην εταιρεία.

Ένα πολύ μεγαλύτερο μέγεθος στο χώρο της αυτοκίνησης, η Stellantis, έσπευσε να προλάβει τις εξελίξεις δια στόματος του Carlos Tavares. Ο επικεφαλής της τόνισε πως η άνοδος στις τιμές πώλησης είναι αναγκαστική αν δεν θέλουν να παίζουν με τη βιωσιμότητα τους οι εταιρείες.

Οι φουσκωμένοι τιμοκατάλογοι όμως δεν είναι φαινόμενο των τελευταίων μηνών. Αρκετό καιρό πριν την εισβολή στην Ουκρανία τα αυτοκίνητα έχουν πάρει την ανιούσα με κύριο αίτιο τις ελλείψεις σε βασικά μέταλλα, ημιαγωγούς και τη μειωμένη λειτουργία των γραμμών παραγωγής κατά την περίοδο των lockdowns.

Μέταλλα που θεωρούνται απαραίτητα για την κατασκευή των αυτοκινήτων έχουν γίνει πανάκριβα. Τρανό παράδειγμα το νικέλιο που δίνει ζωή στις μπαταρίες και χρειάζεται σε μεγάλες ποσότητες για την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Η κατάσταση αυτή έγινε δραματική το τελευταίο διάστημα με τον πόλεμο μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Το νικέλιο βρίσκεται σε αφθονία σε αυτές τις δύο χώρες και αυτό πολλαπλασιάζει το πρόβλημα. Ενδειτικό το ότι στο χρηματιστήριο μετάλλων του Λονδίνου το νικέλιο από τις 29.000 €/ τόνο εκτοξεύθηκε στις 100.000 €/ τόνο μέσα σε μία μόνο μέρα, την Παρασκευή 7 Μαρτίου.

Αντίστοιχα το αλουμίνιο έκανε ρεκόρ υψηλότερης τιμής, ενώ το ατσάλι ανέβηκε σε ποσοστό 25%, κάτι που «αναστάτωσε» τις GM, Ford, Mercedes-Benz, BMW και Stelantis. Οι μεγάλες εταιρείες βρίσκονται μπροστά στη δύσκολη θέση να πρέπει να αυξήσουν τις τιμές στους καταλόγους τους και να εκτεθούν πιθανότατα σε καλούς πελάτες που έχουν κάνει ήδη τον προϋπολογισμό τους.

Ποια είναι η λύση για να μπει ένα τέλος;

Φυσικά δε γίνεται κάθε φορά που ανεβαίνουν οι τιμές στις πρώτες ύλες να ακριβαίνουν και τα αυτοκίνητα. Οι εταιρείες ήδη ερευνούν το πώς θα χρησιμοποιήσουν πιο φτηνά υλικά (κυρίως για το εσωτερικό τους) έτσι ώστε να μπει ένα φρένο. Η Tesla ψάχνεται για μπαταρίες χωρίς νικέλιο αλλά και σοβαρή εναλλακτική στην απαιτητική τεχνολογία μονίμου μαγνήτη. Όπως άλλωστε και όλες οι εταιρείες που κατασκευάζουν EVs.

Δεν είναι εύκολο να υπολογίσουμε την άνοδο στις αρχικές τιμές αγοράς στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη. Αντίθετα στις ΗΠΑ και σύμφωνα με έρευνα, από το 2018 μέχρι και το 2021, τα αυτοκίνητα ακρίβυναν σε ποσοστό περίπου 30%.

Οι εταιρείες μπορεί ακόμη να αντέχουν οικονομικά, όμως δεν είναι βέβαιο ότι το ίδιο θα συνεχίσει να συμβαίνει και τα επόμενα χρόνια. Τα στελέχη λοιπόν βρίσκονται μπροστά σε ένα δύσκολο μονοπάτι, καθώς πρέπει να διατηρήσουν τις πωλήσεις τους σε αξιοπρεπή επίπεδα, και το αγοραστικό κοινό να μην ξεκινήσει… επανάσταση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
VW: Σταματούν εργοστάσια λόγω της Ουκρανίας
Η κρίση στην Ουκρανία μπορεί να «τινάξει στον αέρα» την ηλεκτροκίνηση!
F1: Τέλος στο Grand Prix της Ρωσίας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία;

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto