Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

UBER: Η έρευνα του ΕΜΠ και το μακροπρόθεσμο όφελος του «ridesharing»

Ελλάδα 12:10
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

UBER: Η έρευνα του ΕΜΠ και το μακροπρόθεσμο όφελος του «ridesharing»

ΝΕΑ

UBER: Η έρευνα του ΕΜΠ και το μακροπρόθεσμο όφελος του «ridesharing»

ΝΕΑ

Το ΕΜΠ πραγματοποίησε έρευνα, με την υποστήριξη της UBER, σχετικά με την κοινωνικο-οικονομική επιρροή των υπηρεσιών διαμοιρασμού διαδρομών «ridesharing». Τι μάθαμε από την παρουσίαση;

Advertisement
Advertisement

Οι έρευνες για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα όλο και εντείνονται, με τις μελέτες να δείχνουν πως το 82% του πληθυσμού θα ζει σε μεγάλες πόλεις μέχρι το 2050.

Η τελευταία εξ αυτών, την οποία διεξήγαγε ο Καθηγητής ΕΜΠ στον Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής, Γιώργος Γιαννής και η Ερευνήτρια ΕΜΠ, Βιργινία Πετράκη, μιλάει για τις υπηρεσίες μεταφορών on demand και τη συμμετοχή ιδιωτικών οχημάτων στις αστικές συγκοινωνίες.

Οι υπηρεσίες μεταφοράς on demand μπορούν σύμφωνα με την έρευνα να αποσυμφορήσουν σταδιακά μία Μητροπολιτική περιοχή όπως είναι η Αθήνα. Η οποία κατατάσσεται στη 16η θέση στην κατηγορία των πόλεων με την υψηλότερη κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Advertisement
Advertisement

Οι ημερήσιες διαδρομές σήμερα στην Αθήνα κυμαίνονται σε περίπου 6,4 εκατομμύρια και το 2030 εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 7,1 εκατομμύρια. Συνεπώς, είχε κριθεί από καιρό σκόπιμη η διερεύνηση βιώσιμων μέσων κινητικότητας τα οποία θα προσδώσουν στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της Αθήνας και των ελληνικών νησιών.

Η έρευνα, σύμφωνα με τον κ. Γιαννή, καταδεικνύει τη θετική επίδραση που θα έχει η επανακυκλοφορία ιδιωτικών οχημάτων ως πρόσθετα στους στόλους ταξί και τις αστικές συγκοινωνίες.

Υπενθυμίζουμε, ότι η υπηρεσία UBER X δραστηριοποιείται στην ελληνική πρωτεύουσα από το 2014. Μία κίνηση που έγινε γρήγορα δημοφιλής και προκάλεσε την αντίδραση των επαγγελματιών ταξί και του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ).

Advertisement

Το αποτέλεσμα ήταν να περαστεί ο νόμος 4530/2018 ο οποίος έθεσε ανυπέρβλητους φραγμούς στις πλατφόρμες μίσθωσης διαδρομών, θέτοντας τα ιδιωτικά οχήματα μεταφορών εκτός συναγωνισμού στην Αθήνα.

Σήμερα, οι UBER και FREENOW διαθέτουν υπηρεσίες μίσθωσης μέσω επαγγελματικών ταξί. Για την ακρίβεια το 40% του στόλου των ταξί ανήκουν στις συγκεκριμένες πλατφόρμες.

Advertisement

Συνεχίζοντας με την έρευνα του ΕΜΠ, έγινε ένα γκάλοπ όπου 440 Αθηναίοι ρωτήθηκαν τους τρόπους μετακίνησής τους. Το αποτέλεσμα έδειξε ότι το 60,1% χρησιμοποιεί Ι.Χ. οχήματα, 32,6% Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και 7,3% αξιοποιούν τα ταξί.

Αντίστοιχα, υπολογίζεται ότι μέχρι το 2030, οι διαδρομές μέσω της υπηρεσίας ridesharing θα έχουν προσελκύσει 647-772 χιλιάδες μετακινούμενους ημερησίως. Αναμένεται μάλιστα, να προκαλέσουν μετατόπιση των μέσων μετακίνησης, από ιδιωτικά οχήματα σε αστική συγκοινωνία.

Συνολικά, υπολογίζεται ότι οι υπηρεσίες ridesharing θα εξοικονομήσουν χρόνο μετακίνησης, λειτουργικό κόστος ιδιωτικών οχημάτων, μείωση των οδικών ατυχημάτων και μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων.

Advertisement

Ως προς το τελευταίο και τα περιβαλλοντικά οφέλη, σύμφωνα με την έρευνα, θα εξοικονομηθούν 29-37 εκατ. λίτρα καυσίμου από Ι.Χ. οχήματα και οι ρύποι θα μειωθούν (σωρευτικά μέχρι το 2030) κατά 71-90 εκατ. κιλά.

Το newsauto βρέθηκε στην παρουσίαση και είχε την ευκαιρία να ρωτήσει τόσο τον κ. Γιώργο Γιαννή, όσο και την Country Operations Manager της UBER, Μαίρη Γαϊτανάρου.

Στον Καθηγητή ΕΜΠ, ρωτήσαμε για τις μειωμένες εκπομπές ρύπων που υπολογίζει η έρευνα και κατά πόσο έχει προσμετρηθεί η πολύ μικρή αγορά ηλεκτρικών στην Ελλάδα.

«Χρησιμοποιήσαμε τις εκτιμήσεις της ευρωπαϊκής επιστροπής για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης και των οχημάτων χαμηλών ρύπων μέσα στην επόμενη δεκαετία. Δεν είμαστε μάγοι, αλλά έχει προκύψει από έρευνα και μελέτη και φαίνεται πως σπάνια κανείς πέφτει έξω.

«Εμείς είδαμε ότι όπως η ηλεκτροκίνηση θα εξελιχθεί στην Ευρώπη, έτσι θα εξελιχθεί και στην Ελλάδα. Εμείς θα κάνουμε τις διορθώσεις στους υπολογισμούς εάν η Ελλάδα υπολείπεται, έτσι ώστε να δούμε πόσα πράσινα οχήματα θα έχουμε και πόσα περίπου από αυτά θα αποτελούν μέρος του ridesharing.

«Παρακολουθώντας και την αγορά βλέπουμε ότι σταδιακά τα οχήματα θα είναι πιο πράσινα, πιο καινούρια. Με αυτόν τον τρόπο υπολογίσαμε και προέκυψε η θετική επιρροή» δήλωσε ο κ. Γιαννής.

Η κ. Γαϊτανάρου ρωτήθηκε από το newsauto σχετικά με το αν η UBER σκοπεύει να προσθέσει περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα στο στόλο της στο πλαίσιο της μείωσης εκπομπής ρύπων.

«Η UBER είναι μία πλατφόρμα τεχνολογίας που προσαρμόζεται ανάλογα με την αγορά στην οποία λειτουργεί. Επομένως, το κομμάτι του στόλου μας έχει να κάνει με την αγορά και τις διαθέσιμες υπηρεσίες που υπάρχουν σε αυτήν. Έχει να κάνει με τον στόλο των επαγγελματιών» ανέφερε η Operations Manager της UBER.