Αλλάζουν όλα: Η μπαταρία γίνεται πιο φθηνή
ΝΕΑ
Η ανησυχία για το υψηλό κόστος αντικατάστασης της μπαταρίας στα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά, φαίνεται να ανήκει σύντομα στο παρελθόν.
Μία από τις βασικές αναστολές των καταναλωτών απέναντι στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι το υψηλό κόστος, κυρίως λόγω της μπαταρίας, που αποτελεί το ακριβότερο εξάρτημα του οχήματος. Η αβεβαιότητα γύρω από τη διάρκεια ζωής και το κόστος αντικατάστασης της, ειδικά στη μεταχειρισμένη αγορά, δημιουργεί δεύτερες σκέψεις. Ωστόσο, όλα δείχνουν ότι αυτή η ανησυχία δεν θα υπάρχει για πολύ ακόμη.
WHAT CAR
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ομίλου Goldman Sachs, έως το 2026 το κόστος των μπαταριών αναμένεται να μειωθεί στα 80 δολάρια ανά kWh, σχεδόν 50% χαμηλότερα σε σχέση με το 2023. Ακόμη πιο αισιόδοξες είναι οι προβλέψεις του ινστιτούτου RMI, που κάνουν λόγο για 50 δολάρια/kWh έως το τέλος της δεκαετίας και μόλις 35 δολάρια/kWh για τις επιμέρους κυψέλες.
Για να αντιληφθούμε το μέγεθος της πτώσης, σήμερα η αντικατάσταση μιας πλήρους μπαταρίας σε ένα Tesla Model 3 μπορεί να φτάσει τις 16.000 ευρώ. Αν όμως η πτώση συνεχιστεί, η αντικατάσταση μιας μεγάλης μπαταρίας 100 kWh ενδέχεται να κοστίζει μόλις 5.000 ευρώ ή και λιγότερα, ενώ για μικρότερα πακέτα, όπως τα 75 kWh, η τιμή μπορεί να πέσει στις 3.000 ευρώ. Δηλαδή, λιγότερο απ’ ό,τι κοστίζει ένας καινούριος βενζινοκινητήρας.

Η δυναμική αυτή ενισχύεται περαιτέρω από την πρόοδο στον επαναχρησιμοποιήσιμο χαρακτήρα των μπαταριών, καθώς και τη δυνατότητα μεταπώλησης της παλιάς μπαταρίας, μειώνοντας το καθαρό κόστος αντικατάστασης. Ειδικοί εκτιμούν ότι μελλοντικά μπορεί να φτάσουμε σε τιμές 10-20 δολαρίων ανά kWh, καθιστώντας την ανανέωση της μπαταρίας σχεδόν ρουτίνα.
Παράλληλα, οι κατασκευαστές ενισχύουν την αξιοπιστία, προσφέροντας εγγυήσεις 8 ετών και προσδόκιμο ζωής που ξεπερνά τα 300.000 χιλιόμετρα. Επιπλέον, η εξέλιξη τεχνολογιών όπως οι LFP μπαταρίες (λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού άλατος), που δεν βασίζονται σε ακριβά μέταλλα όπως το κοβάλτιο, οδηγεί σε ακόμα φθηνότερη και πιο βιώσιμη παραγωγή.
Με αυτά τα δεδομένα, το μέλλον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων φαίνεται πιο προσιτό και λιγότερο αγχωτικό – όχι μόνο στην αγορά τους, αλλά και στη συντήρησή τους.