Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Τεχνική ανάλυση: Σύστημα ελέγχου κατανομής της ροπής (Twinster)

Ελλάδα 11:27
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Τεχνική ανάλυση: Σύστημα ελέγχου κατανομής της ροπής (Twinster)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Τεχνική ανάλυση: Σύστημα ελέγχου κατανομής της ροπής (Twinster)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Σήμερα η διαφορά ανάμεσα στο σκληροπυρηνικό Focus RS και σε ένα ήσυχο, οικονομικό υβριδικό αυτοκίνητο δείχνει χαοτική. Όμως οι τεχνικοί εξέλιξης της εταιρείας GKN ισχυρίζονται ότι μπορούν να φέρουν πιο κοντά τους δύο κόσμους με την ανάπτυξη μιας καινοτόμου μετάδοσης.

Advertisement
Advertisement


(Δημοσιεύτηκε στο τεύχος  της ελληνικής έκδοσης του Car Magazine-*Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη)

Βασικό στοιχείο της αποτελεί το σύστημα ελέγχου κατανομής της ροπής με την ονομασία Twinster, το οποίο μπορεί να καθορίσει με απόλυτη ακρίβεια το ποσοστό ροπής που θα φτάνει σε κάθε τροχό ξεχωριστά. Χρησιμοποιώντας δύο συμπλέκτες το Twinster ρυθμίζει τη ροπή μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα αλλά και μεταξύ των πίσω τροχών. Το μεγάλο πλεονέκτημα που προσφέρει ένα τέτοιο σύστημα σε ένα αυτοκίνητο όπως το RS είναι πως μέσα σε μια στροφή η απαιτούμενη διαφορά ταχύτητας μεταξύ των τροχών θα προκύπτει από επιτάχυνση του εξωτερικού τροχού και όχι από φρενάρισμα του εσωτερικού, όπως γίνεται από λιγότερο σοφιστικέ συστήματα.

Advertisement
Advertisement

Η μετάδοση, την οποία η GKN ονομάζει eTwinsterX, παρουσιάστηκε στην πρόσφατη Εκθεση της Φρανκφούρτης και στόχος είναι να περάσει στην παραγωγή μέχρι το 2020. Στη λίστα των πλεονεκτημάτων που διαθέτει συμπεριλαμβάνονται οι μικρές διαστάσεις αλλά και η ευελιξία χρήσης της σε αυτοκίνητα με κίνηση εμπρός, πίσω ή σε όλους τους τροχούς, με υβριδική ή και πλήρως ηλεκτρική μονάδα ισχύος. Στην πλειονότητά τους, τα υβριδικά αυτοκίνητα σήμερα έχουν έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, έναν ηλεκτροκινητήρα και ένα σύστημα σύζευξης που ρυθμίζει την εμπλοκή κάθε μονάδας. Συνήθως ο ηλεκτροκινητήρας, μέσω ενός κιβωτίου μονής σχέσης, συνδράμει περισσότερο κατά την εκκίνηση, ενώ όσο η ταχύτητα αυξάνεται -οπότε και ο ρυθμός περιστροφής του φτάνει στο όριο- το βάρος της παροχής ισχύος πέφτει στον συμβατικό κινητήρα.

Η διαφορά στη μετάδοση της GKN είναι ότι ο ηλεκτροκινητήρας συνδέεται με τους τροχούς μέσω ενός κιβωτίου δύο σχέσεων. Στην εκκίνηση και σε χαμηλές ταχύτητες χρησιμοποιείται η κοντή σχέση ώστε να εξασφαλίζονται καλές επιδόσεις -ακόμα και με αποκλειστική χρήση ηλεκτρικής ενέργειας-, ενώ όταν η ταχύτητα ανεβαίνει επιλέγεται αυτόματα η μακρύτερη σχέση ώστε ο ηλεκτροκινητήρας να παραμένει σε πλήρη εμπλοκή επικουρώντας στη συνολική ισχύ. Με αυτό τον τρόπο συνδυάζεται η οικονομία καυσίμου με τη βελτίωση της απόδοσης.

Advertisement

Ο τεχνικός διευθυντής της GKN σημειώνει: «Το κιβώτιο δύο σχέσεων επιτρέπει τη χρήση του ηλεκτροκινητήρα στο εύρος της βέλτιστης λειτουργίας του σε όλες τις ταχύτητες, αυξάνοντας έτσι τον βαθμό απόδοσης όλου του συστήματος. Σε συνδυασμό με το σύστημα Twinster, υπάρχει η δυνατότητα παροχής ροπής με απόλυτη ακρίβεια σε κάθε τροχό ανάλογα με την πρόσφυσή του και έτσι καταργείται η ανάγκη για φρενάρισμα του τροχού που έχει την τάση να σπινιάρει, μειώνοντας και την άσκοπη κατανάλωση ενέργειας».