Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Tα συστήματα αυτόνομης οδήγησης κάνουν λιγότερο προσεκτικούς τους οδηγούς

Ελλάδα 3:37
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Tα συστήματα αυτόνομης οδήγησης κάνουν λιγότερο προσεκτικούς τους οδηγούς

ΝΕΑ

Tα συστήματα αυτόνομης οδήγησης κάνουν λιγότερο προσεκτικούς τους οδηγούς

ΝΕΑ

Μία έρευνα του γνωστού ΜΙΤ στην Αμερική έδειξε ότι οι οδηγοί που χρησιμοποιούν το Tesla Autopilot περνούν περισσότερη ώρα χαζεύοντας το σύστημα πολυμέσων και το κινητό τους παρά στο να κοιτάζουν στον δρόμο και να παραμένουν σε εγρήγορση.

Advertisement
Advertisement

Προφανώς και δεν χρειάζεται επιστημονική τεκμηρίωση για την χρήση των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης, και το πως επιδρά στην προσοχή των οδηγών σε όσα συμβαίνουν στον δρόμο. Όμως το γνωστό ΜΙΤ μπήκε στον κόπο να κάνει μία πιο τεκμηριωμένη έρευνα για το τι ακριβώς συμβαίνει όταν είναι ενεργοποιημένο ένα τέτοιο σύστημα, και συγκεκριμένα το Autopilot της Tesla.

H έρευνα παρακολούθησε ιδιοκτήτες των Τesla Model S και Model X κατά την διάρκεια της συνηθισμένης καθημερινής τους διαδρομής για περισσότερο από έναν χρόνο στην περιοχή της Βοστώνης.

Τα αυτοκίνητα αυτά ήταν εξοπλισμένα με το σύστημα λήψης δεδομένων Intelligent Driving Environment Recording 1 το οποίο συλλέγει δεδομένα από το δίαυλο CAN, το GPS και τρεις βιντεοκάμερες 720p. Αυτοί οι αισθητήρες παρακολουθούν την αλληλεπίδραση του οδηγού με τα βασικά χειριστήρια του οχήματος, τα χιλιόμετρα, τη θέση και τη στάση του οδηγού, το πρόσωπο και την κατάσταση εμπρός από το όχημα.

Advertisement
Advertisement

Η μελέτη του ΜΙΤ συνέλεξε δεδομένα από διαδρομές πάνω από 500.000 χιλιόμετρα. Και το συμπέρασμα ήταν ότι η συμπεριφορά των οδηγών αλλάζουν σημαντικά πριν και μετά την ενεργοποίηση του συστήματος Autopilot.

H μελέτη παρατήρησε ότι με ενεργοποιημένο το Autopilot οι οδηγοί κοιτούσαν λιγότερο τον δρόμο και έδιναν μεγαλύτερη σημασία σε πράγματα που δεν σχετίζονταν με την οδήγηση. Χαρακτηριστικό είναι ότι με ενεργοποιημένο το Autopilot τα μάτια ήταν στραμμένα περισσότερο προς το ταμπλό και μέσα στο αυτοκίνητο στην οθόνη infotainment ή στο κινητό του τηλέφωνο παρά στον δρόμο.

Advertisement

Τα συμπεράσματα της έρευνας ξεκαθαρίζουν ότι τα συστήματα που διαφημίζονται ως “αυτόνομης οδήγησης” δεν είναι ακόμα ολοκληρωμένα και θα χρειαστούν πολύ καιρό για να φθάσουν σε ένα επίπεδο που θα είναι ασφαλές για τον οδηγό και τα υπόλοιπα αυτοκίνητα στον δρόμο.

Στην πράξη πρόκειται για συστήματα επαυξημένης υποβοήθησης του οδηγού, ο οποίος θα πρέπει να έχει πάντα τον έλεγχο και να μην αποσπάται η προσοχή του από όσα συμβαίνουν στον δρόμο. Κάτι που ισχύει και για το Autopilot της Tesla το οποίο η ίδια η εταιρία ξεκαθαρίζει ότι απαιτεί την παρουσία και την εγρήγορση του οδηγού πίσω από το τιμόνι.

Advertisement

Η δημοσίευση της έρευνας έρχεται την ίδια περίοδο που ο Elon Musk έχει ανακοινώσει μία νέα έκδοση του συστήματος με το οποίο εφοδιάζει τα αυτοκίνητά του. Πάντως η Tesla έχει ανακοινώσει ότι θα χρησιμοποιεί δεδομένα τηλεμετρίας για να καταγράφει τα προσωπικά δεδομένα της οδήγησης όσων το αγοράσουν για διάρκεια δύο εβδομάδων, με στόχο να εξασφαλίσει ότι οι οδηγοί που το χρησιμοποιούν παραμένουν προσεκτικοί.

Η ανακοίνωση αυτή εγείρει επιφυλάξεις ότι αυτά τα δεδομένα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και ως αξιολόγηση του οδηγού, κάτι που ίσως να έχει επιπτώσεις και στην ασφάλιση του αυτοκινήτου από την ασφαλιστική εταιρία.

Advertisement

Είναι προφανές ότι τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης, πέρα από όλα τα άλλα, ανοίγουν μία άγνωστη μέχρι τώρα πόρτα για επεμβάσεις σε προσωπικά δεδομένα του χειριστή και συνολική αλλαγή της οδηγικής εμπειρίας. Και σίγουρα έχουμε πάρα πολλά να περιμένουμε στο μέλλον, κάποια όχι και τόσο ευχάριστα για όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα για σχέση του οδηγού με το αυτοκίνητό του.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Υαλοκαθαριστήρες λέιζερ από την Tesla
Tesla: Το μυστικό της ήσυχης καμπίνας (video)
Πως είναι στην πράξη το νέο «μισό» τιμόνι της Tesla;