Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Τα ηλεκτρικά θα κυριαρχήσουν νωρίτερα από ότι περιμένουμε

Ελλάδα 0:55
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Τα ηλεκτρικά θα κυριαρχήσουν νωρίτερα από ότι περιμένουμε

ΝΕΑ

Τα ηλεκτρικά θα κυριαρχήσουν νωρίτερα από ότι περιμένουμε

ΝΕΑ

Ποιος θα πίστευε το 1980 πως σήμερα θα έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο πάνω από 3 δισεκατομμύρια άνθρωποι; Και ποιος πιστεύει σήμερα πως τα ηλεκτρικά θα αναδειχθούν στο κυρίαρχο (και μοναδικό) καθεστώς της αυτοκίνησης;

Advertisement
Advertisement

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διεισδύουν στις ζωές μας και είναι θέμα χρόνου να εξελιχθούν στο νέο ηγεμονεύον καθεστώς της αυτοκίνησης. Το φυτίλι, ωστόσο, που πυροδοτεί τη μελλοντική κυριαρχία τους δεν αφορά κάποια μεταβολή στις προτιμήσεις του αυτοκινητικού κοινού, αλλά μια τεχνολογική επανάσταση. Ακόμα και αν αυτή υποδαυλίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2.

Απειλούμενοι από τσουχτερά πρόστιμα, οι κατασκευαστές ανακοινώνουν  πως το μέλλον τους είναι άρρηκτα συνυφασμένο με την ηλεκτροκίνηση. Μπορεί η συντριπτική πλειονότητα των οδηγών να δυσανασχετεί με τη νέα τάξη πραγμάτων, εναλλακτική οδός, όμως, φαίνεται πως αγνοείται.

Μόλις πρόσφατα η Fiat ανακοίνωσε πως μέχρι το 2030 θα παράγει αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Το ίδιο ορόσημο έθεσε και η Ford, αφού είχαν προηγηθεί –μεταξύ άλλων- οι Volvo, MΙΝΙ, η Alpine και Jaguar Land Rover.

Advertisement
Advertisement

Η ηλεκτρική επέλαση, λοιπόν, έχει ήδη αρχίσει, με τις εταιρείες να λανσάρουν κατά ριπάς μοντέλα σχετικής τεχνολογίας, αποκηρύσσοντας τα θερμικά μοτέρ.

Το 2020, παρόλο που οι παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκίνητων ήταν μειωμένες κατά σχεδόν 20% -ελέω κορωνοϊού – τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είδαν πως κέρδισαν σημαντικό έδαφος. Το περασμένο έτος οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 3,2 εκατ. μονάδες, αριθμός που μαρτυρά αύξηση της τάξεως του 43% συγκριτικά με το 2019. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και κατά τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους, με τα ηλεκτρικά να γνωρίζουν όλο και μεγαλύτερη ζήτηση.

Advertisement

Δείτε επίσης: Τα ηλεκτρικά που προτιμούν οι Ευρωπαίοι

Ηλεκτρικά, όπως λέμε… ίντερνετ

Έμπειροι δημοσιογράφοι του BBC, με κυριότερο εκφραστή τον Justin Rowllat, που εξειδικεύεται στο περιβαλλοντικό ρεπορτάζ, παρομοιάζουν τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση με την Ψηφιακή Επανάσταση, και κυρίως με την εξελεγκτική πορεία του Διαδικτύου. Το 1989 το ποσοστό των Αμερικανών που κατείχαν υπολογιστή δεν ξεπερνούσε το 15%. Στις αρχές, όμως, του 2000 το ποσοστό εκτοξεύθηκε στο 51%. Επίσης το 1995 πρόσβαση στο διαδίκτυο είχαν 16 εκατ. άνθρωποι, το 2001 οι χρήστες αυξήθηκαν σε 513 εκατ., όταν σήμερα πρόσβαση στον Παγκόσμιο Ιστό έχουν πάνω από 3 δισ.

Advertisement

Επί της ουσίας, η διάχυση του διαδικτύου στις ζωές μας εξελίχθηκε ακολουθώντας το σχήμα της σιγμοειδούς καμπύλης (βλ. παρακάτω). Το διάγραμμα, δηλαδή, που απεικονίζει την εξελεγκτική πορεία του διαδικτύου σε παγκόσμιο επίπεδο διαμορφώνει μια καμπύλη σχήματος “S”. Το ίδιο ισχύει για κάθε τεχνολογική καινοτομία, μη εξαιρουμένης της ηλεκτροκίνησης.

Η «ιδέα» είναι ότι σε πρώτο στάδιο, όταν πρωτο-εμφανίζεται μια τεχνολογία, αυτή γίνεται αποδεκτή από μια μικρή μειονότητα καταναλωτών που θέλουν θα διαφοροποιηθούν από τη «μάζα» (κατώτερο τμήμα του σχήματος “S”). Τα πρώτα χρόνια, η δημοφιλία της νεοσύστατης τεχνολογίας αυξάνεται, αλλά με αργούς ρυθμούς, μιας και δεν συντελείται σημαντική πρόοδος και οι τιμές είναι στα ύψη. Στη συνέχεια, όμως, σημειώνεται αλματώδης εξέλιξη και οι τιμές πέφτουν κατακόρυφα, και έτσι η τεχνολογία γίνεται ανάρπαστη. Εν τέλει, η συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών θα αποκτήσει (ή θα έχει πρόσβαση) την τεχνολογία, μ’ αποτέλεσμα να σιγήσει ξανά η ζήτηση (άνω τμήμα του “S”).

Από την ανυποληψία, στην αγοραστική φρενίτιδα, και εν τέλει στη σταθεροποίηση: Διαδίκτυο

Advertisement

Στην περίπτωση του διαδικτύου, το γράφημα ξεκινά στις 19 Οκτωβρίου του 1969, όταν ένας υπολογιστής του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια «επικοινώνησε» με έναν άλλον στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ. Το 1990 μόνο οι «γκατζετάκηδες» αγόραζαν υπολογιστές για προσωπική χρήση. Όσο, όμως, η ζήτηση και οι δυνατότητες των συσκευών αυξάνονταν αλματωδώς, τόσο οι τιμές των συσκευών μειώνονταν (απότομη ανοδική πορεία στη γραμμή τάσης του διαγράμματος).

Σήμερα, που όπως προαναφέραμε που ο αριθμός των online χρηστών ξεπερνάει τα 3 δισ., η γραμμή τάσης γίνεται και πάλι οριζόντια, καθώς όσοι θέλουν να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, είναι ήδη συνδεδεμένοι και ο ρυθμός αύξησης των νέων χρηστών είναι μικρός και σταθερός.

Η κυριαρχία των ηλεκτρικών

Φανταστείτε, τώρα, την ηλεκτροκίνηση. Καταγράφεται μεν μια συνεχής αύξηση της δημοφιλίας τους, οι τσιμπημένες τιμές, όμως, σε συνδυασμό με το υποανάπτυκτο δίκτυο υποδομών φόρτισης δεν επιτρέπουν την κάθετη απεικόνιση της γραμμής τάσης.

Οι υψηλές τιμές, ωστόσο, των ηλεκτρικών οφείλονται κυρίως στο μεγάλο κόστος των μπαταριών τους, ένα πρόβλημα που αναμένεται να ξεπεραστεί. Σκεφτείτε πως το 2010 το κόστος μιας μπαταρίας βρισκόταν στα 1.100 $/kWh όταν σήμερα έχει πέσει στα 137 $/kWh, και σε μερικές περιπτώσεις όπως στην Κίνα διαμορφώνεται και κάτω από τα $100/kWh. Δεν αργεί, λοιπόν, η μέρα που τα ηλεκτρικά θα είναι εξίσου οικονομικά με τα συμβατικά.

Με τις πωλήσεις των ηλεκτρικών σήμερα να βρίσκονται στο 5% του συνολικού όγκου, είναι πασιφανές πως βρισκόμαστε στο κάτω τμήμα του σχήματος “S”. Οι αναλυτές, ωστόσο, προβλέπουν ποσοστιαία αύξηση 20 μονάδων στις πωλήσεις ηλεκτρικών τα επόμενα τέσσερα χρόνια, και άνοδο 40% μέχρι το 2030.

Όσον αφορά το 2040, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο πως κάθε νέο αυτοκίνητο θα είναι ηλεκτρικό. Τι σημαίνει αυτό; Πως θα φτάσουμε στο σημείο που θα πωλούνται αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, και τα συμβατικά θα γίνουν απλά… μια γλυκιά ανάμνηση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Επιδότηση-μαμούθ για την απόκτηση ηλεκτρικού Ταξί!
10+ ηλεκτρικά αυτοκίνητα με την μεγαλύτερη αυτονομία
Ηλεκτρικό ένα στα τρία οχήματα έως το 2030 στην Ελλάδα