ΝΕΑ

Οδηγούμε το Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV στη Γερμανία

Ελλάδα 2:13
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Οδηγούμε το Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV στη Γερμανία

ΝΕΑ

Οδηγούμε το Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV στη Γερμανία

ΝΕΑ

Η Mazda μοιάζει σχεδόν «καταδικασμένη» να κάνει τα πράγματα διαφορετικά από όλους τους άλλους. Και η ιδέα να συνδέσει την ηλεκτροκίνηση με τον Wankel είναι ότι πιο… Μazda μπορούσε να σκεφτεί κανείς.

Advertisement
Advertisement

Μετά από δεκατρείς και πλέον δεκαετίες αυτοκίνησης, μέσα από βιομηχανικά δράματα και τεχνολογικές ακροβασίες στο κενό, υπάρχουν εταιρίες που κατάφεραν να φτάσουν έως τις μέρες μας έχοντας δημιουργήσει γύρω τους μια «ιερή» αύρα.  

Η σέχτα των φανατικών της Mazda, οι μύστες του Wankel, οι ιεροκήρυκες τον τρελαμένων στροφών (και, φευ, το καμένου λαδιού…)  ανήκουν σε αυτή τη μοναδική κατηγορία ανθρώπων που δημιουργούν και συντηρούν το μύθο μιας εταιρίας.

Η Mazda ακολουθεί με ευλάβεια αυτό το μοναχικό δρόμο. Και επιμένει να προσεγγίζει κάθε πρόκληση με τον δικό της τρόπο. Αυτό κάνει στις μέρες μας και με την ηλεκτροκίνηση. Μία ολοκληρωτικά νέα τεχνολογία που πέρα από τις μεγάλες επενδύσεις απαιτεί και ένα reset πολλών και παγιωμένων κατακτήσεων του παρελθόντος.

Advertisement
Advertisement

Με το MX-30 που παρουσίασε πριν δύο χρόνια έκανε την πρώτη της απόπειρα. Και η υποδοχή από ειδικούς και το κοινό ήταν μάλλον διστακτική. Το στιλάτο SUV ήταν -και παραμένει- μία πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση σε ότι αφορά τα οδηγικά του χαρακτηριστικά και το τεχνολογικό πακετάρισμα.

Όμως υπήρχε ένα βασικός ανασταλτικός παράγοντας που σχετιζόταν με την πολύ χαμηλή αυτονομία, που σε πραγματικές συνθήκες χρειαζόταν πολλή προσπάθεια για να πλησιάσει τα 200 χιλιόμετρα.

Advertisement

Αυτό το «πρόβλημα» έρχεται να διορθώσει η ιαπωνική εταιρία με το νέο Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV. Ένα λίγο διαφορετικό plug-in υβριδικό, το οποίο όμως, κατά την πάγια τακτική της Mazda, το κάνει πράξη με τον δικό της ιδιαίτερο τρόπο. Και ανασύρει από τα ιερά και όσια της παρακαταθήκης της ένα εμβληματικό όνομα, τον κινητήρα Wankel.

Με πάνω από μισό αιώνα παρουσίας, ο Wankel επιστρέφει μετά από 12 χρόνια από την τελευταία του εμφάνιση, στο αξέχαστο RX8. Μόνο που αυτή την φορά δεν το κάνει με τον τρελό τρόπο που γνωρίζαμε μέχρι τώρα, αλλά φοράει και αυτός το καλοσιδερωμένο «κουστούμι» της ηλεκτροκίνησης.

Advertisement

Για την ακρίβεια, η Mazda επαναφέρει μία αρκετά έξυπνη ιδέα που είχε κάνει αίσθηση με το BMW i3 REX. Την χρήση δηλαδή ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης ως range extender, για την αύξηση της αυτονομίας του οχήματος.

Με άλλα λόγια, ο Wankel καλείται να λειτουργεί ως γεννήτρια για την μπαταρία, η οποία με την σειρά της τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα. Αυτό σημαίνει ότι το Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV κινείται πάντα με ηλεκτρική ενέργεια, χωρίς ο Wankel να έχει την παραμικρή ανάμειξη στο κινητήριο έργο, παρά μόνο εμμέσως, ο μονάδα φόρτισης της μπαταρίας.

Advertisement

Το σύστημα εκτός από τον Wankel (που αποδίδει 75 ίππους) αποτελείται από μία μπαταρία των 17,8 kWh και έναν ηλεκτροκινητήρα, με την μέγιστη συνδυαστική ισχύ να φθάνει τους 170 ίππους και η ροπή τα 260 Nm.

Χάρη σε αυτό το σύστημα, η ηλεκτρική αυτονομία φθάνει πλέον τα 82 χιλιόμετρα, ενώ η συνολική αυτονομία, με την χρήση του Wankel και το ρεζερβουάρ βενζίνης των 50 λίτρων ξεπερνά τα 650 χιλιόμετρα. Παράλληλα έχει και καλύτερες επιδόσεις από το αμιγώς ηλεκτρικό, με το 0-100 χλμ/ώρα να γίνεται σε 9,1 δευτερόλεπτα (αντί για 9,7΄΄).

Ως προς τον Wankel της γενιάς 8C που χρησιμοποιείται εδώ, θα πρέπει να επιμείνουμε σε ορισμένα πολύ ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά του. Ο ίδιος ο ρότορας είναι διαφορετικός από τον διπλό ρότορα Renesis του παλιού RX-8. Πρόκειται για ένα μονό ρότορα, είναι λεπτότερος αλλά έχει μεγαλύτερη ακτίνα και έρχεται με μια νέα αναλογία συμπίεσης που εστιάζει στην απόδοση και όχι στην ισχύ.

Αν και ως κατασκευή ο περιστροφικός κινητήρας φημίζεται για την αγάπη του προς τις υψηλές στροφές, η Mazda έχει κρατήσει τη βέλτιστη απόδοση των 75 ίππων σχετικά χαμηλά, περίπου στις 4.500 στροφές ανά λεπτό.

Όσο για την κλασική του έφεση στην αυξημένη κατανάλωση λαδιού και τα προβλήματα αξιοπιστίας (κάτι που για τους φανατικούς φίλους ήταν απλά… πταίσματα), οι μηχανικοί της Mazda κατέβαλλαν σημαντικές προσπάθειες στο να τα βελτιώσουν και τα δύο, χρησιμοποιώντας πιο παχιές τσιμούχες στα σημεία επαφής του ρότορα, νέα υλικά για καλύτερη τριβή και διαφορετική διαχείριση του λαδιού.

Το συμπαγές του μέγεθος επιτρέπει την ομοαξονική τοποθέτηση και την ενσωμάτωση με τον ηλεκτροκινητήρα και τη γεννήτρια, ώστε να επιτευχθεί μια μονάδα με συνολικό πλάτος μικρότερο από 840 χιλιοστά, επιτρέποντας την τοποθέτησή του κάτω από το καπό χωρίς αλλαγές στο πλαίσιο του αμαξώματος MX-30.

Οι μηχανικοί της Mazda χρησιμοποίησαν αλουμίνιο σε πολλά σημεία στο νέο κινητήρα, έτσι ώστε να καταφέρουν να είναι πάνω από 15 κιλά ελαφρύτερος από τον ιστορικό Renesis του RX8 (που είχε όμως δύο ρότορες). Επίσης έχει γίνει σημαντική δουλειά στον περιορισμό των καυσαερίων με χρήση άμεσου ψεκασμού και σύστημα ανακυκλοφορίας των καυσαερίων.

Για την λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος υπάρχουν τρία προγράμματα που αλλάζουν μέσω ενός νέου διακόπτη στην κεντρική κονσόλα. Το πρόγραμμα Normal είναι αυτό που χρησιμοποιείται συνήθως με την μπαταρία να δίνει την ενέργειά της στον ηλεκτροκινητήρα μέχρι να πέσει στο 45%, όπου μπαίνει και πάλι σε λειτουργία ο Wankel.

Η λειτουργία Charge είναι για φόρτιση της μπαταρίας ώστε να παραμείνει γεμάτη για περιπτώσεις που το όχημα πρέπει να κινηθεί σε σημεία πόλεων με υποχρεωτική την ηλεκτροκίνηση. Ενώ η λειτουργία EV είναι για αποκλειστικά κίνηση με τον ηλεκτροκινητήρα (τουλάχιστον μέχρι να φτάσει στο κατώτατο όριο που έχει ορίσει ο οδηγός για να εκκινεί η φόρτιση της μπαταρίας).

Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι υπάρχουν τρία προγράμματα ανάκτησης της ενέργειας από τα φρένα που ρυθμίζονται με paddles στο τιμόνι. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα φόρτισης της μπαταρίας από εξωτερική πηγή, σε τριφασικό ρεύμα AC (περίπου 50 λεπτά) ή σε DC έως 56 kW σε περίπου 25 λεπτά. Τέλος, διατίθεται στο πορτ-μπαγκάζ και παροχή ρεύματος AC με πρίζα σούκο και έως 1.500 Watt.

Πέρα από το μηχανολογικό υπόβαθρο, οι διαφορές αυτής της έκδοσης από την ήδη υπάρχουσα ηλεκτροκίνητη είναι περιορισμένες, και εντοπίζονται κατά κύριο λόγο σε κάποια σηματάκια που υπάρχουν σε επιλεγμένα σημεία με αναφορές στην ύπαρξη του Wankel κινητήρα.

Έτσι, και αυτό το MX-30 διατηρεί όλα τα θετικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν την μάρκα, όπως την εξαιρετική ποιότητα των υλικών και την «ζεστή» ατμόσφαιρα του σαλονιού, τον πλούσιο εξοπλισμό σε όλα τα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης και ασφάλειας, και την εξαιρετική εργονομία.

Οι αντικρυστά ανοιγόμενες πίσω πόρτες είναι κάτι που επαφίεται στα γούστα του εκάστοτε καταναλωτή αν του αρέσουν ή όχι, ενώ το πορτ-μπαγκάζ, λόγω της μικρότερης μπαταρίας έχει ανέβει μερικά λίτρα σε χωρητικότητα.

Το μήκους 4,4 μέτρων αμάξωμα παραμένει επίκαιρο και όμορφο από όλες τις γωνίες του, ενώ μία ειδική έκδοση Edition R προσφέρει την απαραίτητη νότα exclusiveness σε αυτή την πρώτη φάση λανσαρίσματος του μοντέλου.

Οδηγώντας το Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV σε αυτοκινητόδρομους και σε επαρχιακούς δρόμους στην περιοχή του Μονάχου, είναι εμφανές από την πρώτη στιγμή ότι η Mazda έκανε μία πολύ έξυπνη κίνηση, χωρίς να αλλάξει δραματικά την ηλεκτρική υπόσταση του MX-30.

Στις χαμηλές ταχύτητες της γερμανικής επαρχίας, το plug-in υβριδικό Mazda δεν παρουσιάζει κάποια ουσιαστική διαφορά από ένα καθαρά ηλεκτρικό όχημα. Όταν λειτουργεί ο κινητήρας (είτε για φόρτιση είτε όταν ζητηθεί το μάξιμουμ στην επιτάχυνση για προσπέραση) ο Wankel αναλαμβάνει αυτός τον δικό του ρόλο, ήρεμα και πολιτισμένα ενώ ήχος που φθάνει στην καμπίνα είναι μετρημένος και ακούγεται -με χροιά που δεν ενοχλεί- μόνο με φουλ γκάζι.

Από εκεί και πέρα είναι ξεκάθαρο ότι έχουμε να κάνουμε με ένα ακόμα αυτοκίνητο που διατηρεί ως κόρη οφθαλμού το οδηγικό DNA της Mazda, όντας άμεσο, ακριβές και αρκετά διασκεδαστικό όταν του ζητηθεί να κινηθεί λίγο πιο σβέλτα από το ναρκωμένο οδικό περιβάλλον της επαρχιακής Βαυαρίας.

Αν κάτι μας έλειψε θα λέγαμε ότι ήταν μία έξτρα σπιρτάδα που θα θέλαμε (ίσως ένα sport πρόγραμμα) όταν πιέζαμε για “kickdown”, καθώς απουσιάζει η έκρηξη που έχουμε συνηθίσει πλέον στα ηλεκτρικά.

Τα 131 επιπλέον κιλά (λόγω του κινητήρα) δεν φαίνονται καθόλου καθώς η ανάρτηση λειτουργεί άψογα ως προς την συγκράτηση των κλίσεων και την διατήρηση μίας υπαρκτής σπορτίφ χροιάς που χαρακτηρίζει κάθε αυτοκίνητο της εταιρίας.

Συνοψίζοντας, η κίνηση της Mazda με το MX-30 e-Skyactiv R-EV είναι ιδιαίτερα έξυπνη και σίγουρα αποδοτική, καθώς προσθέτει μία έξτρα επιλογή στην γκάμα της εταιρίας για όσους θέλουν να μπουν στην εποχή της ηλεκτροκίνησης και η χαμηλή αυτονομία του πλήρως ηλεκτρικού ΜΧ-30 ήταν ένας περιοριστικός παράγοντας. Κάτι που ενισχύεται ακόμα περισσότερο από το γεγονός ότι οι τιμές τους θα είναι παραπλήσιες.

Η ιδέα είναι έξυπνη και αποδεικνύεται και λειτουργική στην πράξη, απαλλάσσοντας τον οδηγό από το άγχος της αυτονομίας και δημιουργώντας ένα όχημα λειτουργικό και οδηγικά ευχάριστο με τον τρόπο που μόνο η Mazda γνωρίζει να κάνει. Και με τον Wankel να προσθέτει εκείνη την μοναδική διάσταση της ιδιαιτερότητας, έναν φόρο τιμής σε μία εποχή που σημάδεψε την αυτοκίνηση.

Η «σέχτα» των «Μαζνταίων» μπορεί να πορεύεται ήσυχη, ακόμα και αν ο ρότοροας γουργουρίζει φορτίζοντας μια μπαταρία και δεν λυσσά στις χιλιάδες στροφές και στην δοξολογία της φουρκέτας. Όλοι οι υπόλοιποι απλά θα έχουν στην διάθεσή τους ένα από τα πιο ξεχωριστά και ενδιαφέροντα εξηλεκτρισμένα μοντέλα των ημερών μας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Επίσημο: Ο θρυλικός Wankel επέστρεψε στο Mazda MX-30 R-EV
O Wankel επιστρέφει – Ντεμπούτο στις Βρυξέλλες
O wankel επιστρέφει αλλά αλλιώς στο Mazda MX-30