Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Μεγάλο αφιέρωμα: 60 χρόνια Lamborghini

Ελλάδα 10:14
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Μεγάλο αφιέρωμα: 60 χρόνια Lamborghini

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Μεγάλο αφιέρωμα: 60 χρόνια Lamborghini

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

382 Lamborghini και οι ιδιοκτήτες τους συγκεντρώνονται για να δοξάσουν την ταχύτητα, την αισθητική και τον ήχο των πρώτων 60 ετών – και κοιτούν μπροστά, σε ένα (πιο ήσυχο) εξηλεκτρισμένο μέλλον.

Advertisement
Advertisement

Αλλοι δίνουν ξερογκαζιές, άλλοι κάνουν τους κόφτες να αναστενάζουν. Επικρατεί ηχητικό πανδαιμόνιο. Τα selfie sticks εκτείνονται από τα παράθυρα και τις ανοιχτές οροφές σαν περισκόπια.

382 Lamborghini χάνονται στο βάθος της πίστας σε έναν γύρο θριάμβου που όμοιό του δεν έχει ξαναδεί το Silverstone. Κυρίως έχουμε να κάνουμε με Aventador και Huracan, SVJ και STO, καθώς και αρκετές Urus.

Αλλά υπάρχει ιστορία αν κοιτάξεις προσεκτικά – μια πανέμορφη Miura εδώ, μια Jalpa εκεί, μια Espada, η LM002 και φυσικά μια Countach 5000S με τα χαρακτηριστικά φτερά της. Δεν υπάρχει η 350 GT -το πρώτο μοντέλο της Lamborghini και ένα ελκυστικό 2+2-, αλλά η 400 GT την αντικαθιστά επάξια.

Advertisement
Advertisement

Η συγκέντρωση με αφορμή τα 60ά γενέθλια της Lamborghini είναι η γιορτή της επετείου ίδρυσης της Automobili Ferruccio Lamborghini S.a.s.

Η ημερομηνία ήταν 7 Μαΐου 1963, τοποθεσία η Sant’Agata Bolognese σε απόσταση αναπνοής από το Cento, την πατρίδα του Ferruccio Lamborghini, ο οποίος μέχρι τότε ασχολιόταν με την κατασκευή τρακτέρ. Τα πράγματα έχουν προχωρήσει από τότε.

Advertisement

Η παραγωγή έχει εκτοξευτεί από τα 67 αυτοκίνητα του 1965 σε ρεκόρ 9.233 αντιτύπων πέρυσι, αλλά η Sant’Agata παραμένει το σπίτι της μάρκας και ο V12 εξακολουθεί να καθορίζει τα πράγματα.

Advertisement

Το 2023 αντιπροσωπεύει ένα ημερολογιακά βολικό σταυροδρόμι για τη Lamborghini που αναπολεί το παρελθόν και προετοιμάζεται για το μέλλον. Σήμερα πουλάει τις τελευταίες ειδικές εκδόσεις σε υψηλές τιμές, όπως την Huracan Sterrato, ενώ πιέζει για την ηλεκτροκίνηση με όλες της τις δυνάμεις.

Η Revuelto σηματοδοτεί την καμπή. H διάδοχος της Aventador τιμά την κληρονομιά του V12 της Lamborghini σε συνδυασμό με την υβριδική τεχνολογία χαμηλής εκπομπής CO2 , ενώ παράλληλα ενισχύει την ιπποδύναμη: ο ατμοσφαιρικός V12 και οι τρεις ηλεκτροκινητήρες αποδίδουν την εκπληκτική ισχύ 1001 PS.

Advertisement

Μέσα στο συγκρότημα του Silverstone δύο Revuelto ποζάρουν αυτάρεσκα στο ημίφως πάνω σε υπερυψωμένες πλατφόρμες. Το γωνιώδες αμάξωμά τους καλύπτεται από μεταξωτή κουκούλα και οι προβολείς LED σε σχήμα Υ  λάμπουν μέσα από το λεπτό ύφασμα.

Στη συνέχεια, η τριάδα της Lamborghini, το αφεντικό Stephan Winkelmann, ο διευθυντής σχεδιασμού Mitja Borkert και ο νέος τεχνικός διευθυντής Rouven Mohr (ο οποίος αντικατέστησε τον Maurizio Reggiani) ανεβαίνουν στη σκηνή. «Διανύουμε την καλύτερη περίοδο στην ιστορία της Lamborghini», ανακοινώνει ο Winkelmann σε μια σημαντική μερίδα παριστάμενων πολυεκατομμυριούχων.

«Κλείνουμε το 2022 με απόλυτο ρεκόρ από κάθε άποψη: παραδόσεων στους πελάτες και κερδών. Είμαστε sold out για το 2023, σχεδόν sold out για το 2024 και προετοιμασμένοι για το μέλλον με την ξεκάθαρη στρατηγική Direzione Cor Tauri [Η Καρδιά του Ταύρου].

Το πρώτο βήμα είναι η Lamborghini Revuelto, μετά παρουσιάζουμε την Urus ως plug-in υβριδικό. Αυτό θα συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών CO2 το 2025 κατά 50%. Και το επόμενο βήμα θα είναι το αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το ’28 ή το ’29, για μείωση των εκπομπών έως και 80% μέχρι το 2030».

Δεν πρόκειται για υπόθεση. Ούτε για κάποια φήμη. Το αφεντικό της Lamborghini στέκεται στη σκηνή και μας λέει επίσημα ότι η Lamborghini EV είναι εδώ το αργότερο μέχρι το 2029 (αναμένουμε να είναι ένα τετραθέσιο GT). Πιο αργά σε σχέση με τον ανταγωνισμό, αλλά χωρίς συμβιβασμούς.

Στη συνέχεια τα μεταξωτά υφάσματα αφαιρούνται αποκαλύπτοντας τις δύο Revuelto. Ενα αναμφίβολα θεατρικό καλωσόρισμα, και δεν πειράζει καθόλου που όλοι την έχουμε ξαναδεί. Δεδομένου πως έχει εξαντληθεί το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής για το 2025, η Revuelto φαίνεται να έχει μαγνητίσει τους πελάτες. Ηρθε η ώρα να μιλήσουμε με μερικούς από αυτούς.

Εάν η Lamborghini βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι με την ηλεκτροκίνηση, βρίσκεται σε παρόμοια διασταύρωση με το προφίλ των πελατών της χάρη στο SUV Urus. Αυτό ακριβώς αποτυπώνεται με τον ιδιοκτήτη της Miura SV Niall Holden και τον ιδιοκτήτη της Urus, DMO. Ο Holden είναι συνιδρυτής μιας εταιρείας κατασκευής καλωδίων υψηλής ποιότητας για ροκ συναυλίες και παρόμοιες διοργανώσεις.

Είναι ιδιοκτήτης μιας Miura SV που ανήκε στον Rod Stewart. «Την αγόρασε με τα χρήματα που έβγαλε από τη Maggie May στις αρχές της δεκαετίας του 1970», εξηγεί ο Holden. «Είναι ένα από τα επτά δεξιοτίμονα από τα 147 αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν και ένα από τα περίπου μισά εξ αυτών με κάρτερ όπου χωριζόταν το λάδι κινητήρα από το λάδι κιβωτίου.

Διαθέτει επίσης ένα κασετόφωνο ηχογράφησης, οπότε αν οδηγούσε ο Rod και του έμπαινε μια μελωδία στο κεφάλι μπορούσε να την ηχογραφήσει επί τόπου. Είχε αυτό το αυτοκίνητο από το ’72 έως το ’85». Η Britt Ekland κατάφερε κάποτε να τρυπήσει με τις γόβες της την επένδυση της οροφής, η οποία δυστυχώς αντικαταστάθηκε αργότερα.

Ο DMO εν τω μεταξύ είναι ένας νεαρός DJ και YouTuber με αρκετά έντονη προσωπικότητα και γεμάτο πορτοφόλι και με χαρά ποζάρει δίπλα στην Urus του. Νωρίτερα, ο Winkelmann μου είπε ότι οι πελάτες της Urus είναι συχνά νέοι στη μάρκα και το 10% αγοράζει στη συνέχεια τα super sports μοντέλα της Lamborghini. Πράγμα που δείχνει να ισχύει. Ο DMO διαθέτει επίσης μια Aventador SVJ και μια Huracan Performante.

«Η Urus είναι το καθημερινό μου αυτοκίνητο, βάζω τα παιδιά σε αυτό. Εχει φαρδύ bodykit, carbon καπό, χαμηλότερες αναρτήσεις και μεγαλύτερους τροχούς», εξηγεί. «Οι επιδόσεις είναι στοκ αυτή τη στιγμή, αλλά σύντομα θα προσθέσω υβριδικά τούρμπο. Απλά έχω πάρα πολλά αυτοκίνητα και περιορισμένο χρόνο». Οι Lambo προφανώς δεν είναι τόσο δημοφιλείς στο YouTube – οι συνδρομητές προτιμούν τα Honda του DMO, ειδικά το Jazz των 900 PS.

Η σύγχρονη Lamborghini, λοιπόν, έχει μια ευρεία γκάμα μοντέλων και πελατών, που αναμένεται να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο με υβριδικά supercars, plug-in SUV και πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα. Τα 70ά της γενέθλια αναμένονται ακόμα συναρπαστικότερα – απλά μην περιμένετε να είναι λιγότερο θορυβώδη.


MITJA BORKERT, ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

«Η Lamborghini απαιτεί πολλή ενέργεια. Εχεις μεγάλη πίεση και προσδοκίες».

– Ποια είναι η πρώτη σας ανάμνηση από τη Lamborghini;

– Γεννήθηκα στην Ανατολική Γερμανία το 1974 και σήμερα μοιάζει σαν να έχουν περάσει 100 χρόνια από τότε. Οταν ο αδερφός μου έφερε κάποια ουγγρικά περιοδικά αυτοκινήτου δημιούργησα τους δικούς μου καταλόγους αυτοκινήτων κόβοντας τις σελίδες τους. Ειλικρινά για τη Lamborghini δεν ήξερα τόσα πολλά -ίσως η πρώτη ήταν η LM002-, αλλά η αγάπη μου εκδηλώθηκε με τις Reventon, Sesto Elemento και Estoque στις αρχές της δεκαετίας του 2000.

– Πώς βρήκατε τη δουλειά στη Lamborghini;

– Δούλευα στην Porsche στο Weissach, είχαμε μια φανταστική παρουσίαση με τον Michael Mauer για τη γενιά 992 της 911 και ο Walter de Silva ήταν εκεί. Κάποια στιγμή ο Walter με έπιασε από το μπράτσο και μου είπε: “Mitja σε θέλω για τη Lamborghini”. Ηταν σαν Χριστούγεννα, γενέθλια, Πάσχα, όλα μαζί. Το επόμενο πρωί άρχισα να σχεδιάζω, να κάνω Photoshop, να μαζεύω τις ιδέες μου.

– Τι ορίζει μια Lamborghini;

– Το σημείο εκκίνησης είναι το σχεδιαστικό μας DNA. Είναι σαν μια πολύ καλόγουστη συνταγή για ιταλικά ζυμαρικά με δύο συστατικά: τη σιλουέτα της Lamborghini και το κεκλιμένο πλαϊνό παράθυρο. Αυτά τα δύο πράγματα είναι μόνο η αφετηρία. Στη συνέχεια συζητάμε ποια είναι η αποστολή του συγκεκριμένου αυτοκινήτου: ένα αυτοκίνητο πίστας σαν την STO με φτερά για την κάθετη δύναμη, ένα κομψό, πολύ καθαρό αυτοκίνητο όπως η Countach ή την Revuelto που βρίσκεται κάπου ανάμεσα.

– Η πίεση πρέπει να είναι τεράστια…

– Η Lamborghini απαιτεί πολλή ενέργεια. Εχεις μεγάλη πίεση και προσδοκίες. Αλλά από την άλλη πλευρά προσφέρει όλες αυτές τις υπέροχες στιγμές όπως σήμερα – δεν έχω ξαναδεί τόσες πολλές Lamborghini σε ένα μέρος.

– Πόσο σημαντικό είναι να συναντάς πελάτες;

– Είναι εξαιρετικά σημαντικό. Ειδικοί πελάτες και μεμονωμένοι πελάτες με προσκαλούν να δω τις συλλογές τους. Ο πελάτης μας είναι ένας αυτοδημιούργητος άνθρωπος και, έχοντας δει αυτές τις συλλογές, αποτελεί επίσης πηγή έμπνευσης όταν σχεδιάζουμε – θέλω να προσφέρω κάτι ενδιαφέρον στη συλλογή τους.

– Πόσο συναρπαστικό είναι το εξηλεκτρισμένο μέλλον;

– Είναι συναρπαστικό να σχεδιάζεις οποιαδήποτε Lamborghini. Στο μέλλον, η ελευθερία θα είναι λίγο μικρότερη από ό,τι φαντάζονταν οι σχεδιαστές, ωστόσο είναι σημαντικό ότι έχουμε το πλεονέκτημα ενός σχεδίου που μοιάζει με σιλουέτα διαστημόπλοιου. Μπορώ όμως να παίξω με τη σχεδίαση και να δημιουργήσω τόσους διαφορετικούς χαρακτήρες αυτοκινήτων! Σίγουρα έχουμε ιδέες για τα επόμενα 50 χρόνια.

ROUVEN MOHR, ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

«Δεν θέλουμε να εξελίξουμε αυτοκίνητα που απευθύνονται σε επαγγελματίες οδηγούς».

– Πείτε μας για το πρώτο σας ταξίδι στη Lamborghini…
– Οταν βγήκε η Diablo ήταν κεραυνοβόλος έρωτας – κρέμασα αμέσως την αφίσα της στον τοίχο του δωματίου μου.

– Ποια είναι η αγαπημένη σας στιγμή μέχρι σήμερα;
– Ενα από τα πράγματα που δεν θα ξεχάσω ποτέ είναι η Huracan Sterrato. Το αυτοκίνητο έδειχνε απαίσιο γιατί ήταν ακόμη υπό εξέλιξη, αλλά η οδηγική εμπειρία ήταν η καλύτερη που είχα μέχρι τότε. Πιο πρόσφατα η Revuelto. Ημουν στην πίστα του Nardo, οδηγούσα αρκετά γρήγορα με τον V12, μετά οδηγούσα έξω από την πίστα σε ηλεκτρική λειτουργία. Αυτό εξακολουθεί να μου προκαλεί ανατριχίλα γιατί είναι τόσο απροσδόκητο.

– Γιατί ήταν επιτυχής η ιδιοκτησία της VW;
– Η VW επιτρέπει στις μάρκες να χρησιμοποιούν τις συνέργειες, αλλά δεν αναγκάζει τις μάρκες να αλλάξουν χαρακτήρα. Υπάρχει υποστήριξη όσον αφορά την ποιότητα, την παραγωγή και τη χρήση τεχνολογίας, αλλά ποτέ δεν έχουμε υποχρεωθεί να αλλάξουμε τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Τι ορίζει μια Lamborghini;
– Εχουμε τρεις πυλώνες. Ο πρώτος είναι ο σχεδιασμός. Κάθε Lamborghini είναι άμεσα αναγνωρίσιμη ως Lamborghini ακόμα και από ένα παιδί. Δεύτερον, θέλουμε μια πολύ συναισθηματική εμπειρία οδήγησης. Ακόμα κι αν το συναίσθημα και τα στοιχεία της αναλυτικής μηχανικής φαίνονται αντικρουόμενα, δεν είναι. Υπάρχουν ξεκάθαρα σημεία ενεργοποίησης –  κατεβάσματα ταχύτητας, ήχος, δονήσεις που δημιουργούν συναισθήματα. Ο τρίτος πυλώνας είναι η απόδοση. Οι επιδόσεις της Diablo καθορίστηκαν από την ισχύ και την τελική ταχύτητα, αλλά τα τελευταία χρόνια, ειδικά υπό τον Maurizio Reggiani, η φιλοσοφία άλλαξε. Τώρα εστιάζουμε περισσότερο στην οδική συμπεριφορά. Στόχος μας είναι να δώσουμε στον οδηγό την αίσθηση ότι είναι ο ήρωας. Δεν θέλουμε να εξελίξουμε αυτοκίνητα που απευθύνονται σε επαγγελματίες οδηγούς και το 99% των πελατών να μην μπορούν να αξιοποιήσουν την ισχύ τους.

– Ποια είναι η αγαπημένη σας κλασική Lamborghini;
– Μου αρέσει η Miura ως έργο τέχνης, αλλά είναι λίγο πριν την εποχή μου. Η Countach είναι επίσης cool, αλλά αν κάτσω στο αυτοκίνητο αντιμετωπίζω προβλήματα. Η αγαπημένη μου λοιπόν είναι η Diablo, ακόμα κι αν γνωρίζω πολύ καλά ότι οδηγικά και ποιοτικά θα μπορούσε να είναι καλύτερη.

– Τι σας ενθουσιάζει στο μέλλον;
– Πάντα θα λατρεύω τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά από μηχανολογική άποψη οι δυνατότητες εξέλιξης είναι πλέον πολύ περιορισμένες. Τώρα έχουμε την ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε από λευκό φύλλο χαρτί τον χαρακτήρα της Lamborghini.

STEPHAN WINKELMANN, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΚΑΙ CEO

«Οταν μπούμε στον πλήρη εξηλεκτρισμό όλοι θα είναι προετοιμασμένοι – πρόθυμοι, χαρούμενοι, ενθουσιώδεις».

– Πείτε μας πώς βρεθήκατε στη Lamborghini…
– «Ηταν μια απροσδόκητη προσφορά από τον όμιλο Volkswagen να διευθύνω τη Lamborghini. Ημουν διευθύνων σύμβουλος της FIAT Γερμανίας και χαρούμενος, αλλά σκέφτηκα: “Είναι μια παγκόσμια μάρκα, θα είσαι υπεύθυνος για τα πάντα. Είναι στην Ιταλία. Στην κατηγορία super-sport. Είναι ευκαιρία ζωής”. Πήγα στην Sant’Agata και έκανα μια μικρή παρουσίαση. Περίμεναν έναν Γερμανό, αλλά τα ιταλικά είναι η μητρική μου γλώσσα. H πρώτη εντύπωση ήταν πολύ θετική».

– Τι έχει αλλάξει από τότε;
– Ο ενθουσιασμός και η αφοσίωση των ανθρώπων είναι ίδια με το 2005. Αυτό που έχει αλλάξει είναι το μέγεθος και η πολυπλοκότητα. Δεν υπάρχει πλέον εξέλιξη σε αυτόν τον κλάδο, αλλά ένα σαφές χάσμα μεταξύ θερμικών κινητήρων και ηλεκτροκίνησης, καθώς και στην ψηφιοποίηση, με μια πολυπλοκότητα που δεν υπήρχε πριν από 15 ή 20 χρόνια.

– Ποια είναι η πιο αγαπημένη στιγμή από την εποχή σας στη Lamborghini;
– Η Aventador ήταν το πρώτο project 100% υπό την εποπτεία μου, οπότε αυτή ήταν μια πολύ συναισθηματική περίοδος. Αλλά το πιο πρόσφατο project είναι αυτό που προκαλεί τη μεγαλύτερη πίεση. Πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός, να μην αισθάνεσαι ποτέ ασφαλής γι’ αυτό που κάνεις και πάντα να ξεπερνάς τις προσδοκίες.

– Γιατί είναι επιτυχής η ιδιοκτησία της Lamborghini από τη VW;
– Η Volkswagen γνωρίζει τις μάρκες, σου δίνει αυτονομία και ό,τι χρειάζεσαι – την έδρα σου, το R&D, την παραγωγή, την εμπορική σου πλευρά. Επειτα υπάρχουν οι συνέργειες και η κλίμακα μεγέθους. Ο εξηλεκτρισμός και η ψηφιοποίηση επιβαρύνουν σημαντικά τους πόρους μιας εταιρείας του δικού μας μεγέθους, ωστόσο με την αρωγή της VW μπορούμε να μειώσουμε τον χρόνο παρουσίασης καινοτομιών στην αγορά και να έχουμε τεχνολογία αιχμής. Κάτι καθόλου αυτονόητο στη δική μας κατηγορία αυτοκινήτων.

– Πόσο δύσκολο ήταν να διατηρηθεί ο V12 στη Revuelto;
– Ηταν σημαντικό να τον διατηρήσουμε. Ενας V12 δεν είναι κάτι φυσιολογικό σε αυτόν τον κόσμο αλλά είναι η κληρονομιά μας, οπότε έπρεπε να το κάνουμε με τον σωστό, σύγχρονο τρόπο – ήταν η καλύτερη απόφαση που πήραμε. Βέβαια παρουσιάζουμε σήμερα κάτι που αποφασίσαμε πριν από χρόνια και οι αλλαγές που προέκυψαν ήταν δραστικές και πολύ γρήγορες, επομένως ήταν επίσης και ένα ρίσκο.

– Θα αγκαλιάσουν οι πελάτες το ηλεκτρικό μέλλον;
– Διαπιστώνουμε πως υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον – η Revuelto είναι sold out σχεδόν μέχρι το τέλος του 2025. Μπορώ να κάνω υποθέσεις γιατί ακόμα δεν έχουμε ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, αλλά πιστεύω ότι θα αποκτήσουμε ακόμα περισσότερους νέους πελάτες επειδή η νέα γενιά είναι όλο και περισσότερο σύμφωνη με τη Lamborghini – θέλουν περισσότερες επιδόσεις και πιο βιώσιμα αυτοκίνητα. Αλλά το πιο σημαντικό είναι να διατηρήσουμε τους σημερινούς πελάτες – και αυτοί είναι πολύ θετικοί στην υβριδοποίηση. Οπότε πιστεύω ότι όταν μπούμε στον πλήρη εξηλεκτρισμό όλοι θα είναι προετοιμασμένοι – πρόθυμοι, χαρούμενοι, ενθουσιώδεις. Η πίεση είναι πολύ μεγάλη για να μεταφερθεί η μάρκα στην απέναντι πλευρά του ποταμού και να είναι επιτυχημένη. Αυτό είναι συναρπαστικό αλλά αποτελεί και τεράστια πρόκληση. Είναι μεγάλη τιμή να είμαι μέρος αυτής της περιόδου.

– Ποια είναι η αγαπημένη σας κλασική Lamborghini;
– Η Miura είναι το αυτοκίνητο που έκανε τη Lamborghini από τη μια μέρα στην άλλη πραγματικά διάσημη. Και για μένα η Countach αντιπροσωπεύει τη Lamborghini στα καλύτερά της από άποψη σχεδιασμού και τεχνικής διάταξης. Ο σχεδιασμός είναι σημαντικότερος από την τεχνική διάταξη επειδή τώρα βιώνουμε και σε αυτόν τον τομέα μια περίοδο αλλαγής.

– Πόσο σημαντικό είναι να συναντάς τους ιδιοκτήτες σήμερα;
– Οι ιδιοκτήτες περιμένουν από μένα να είμαι εδώ και αυτός είναι για μένα ο σωστός τρόπος σκέψης – να είμαι διαθέσιμος και προσιτός. Είναι επίσης πολύ σημαντικό γιατί μαθαίνω τι σκέφτονται για εμάς, πώς χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο, πόσο ενθουσιώδεις είναι. Συνήθως είναι πολύ ευγενικοί!.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Οδηγούμε το Dodge Challenger στην Αμερική
Οδηγούμε το νέο Peugeot 408 στις ΗΠΑ
Οδηγούμε το Ineos Grenadier