Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων CHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΝΕΑ

Mazda Skyactiv-X: Αυτός είναι ο επαναστατικός κινητήρας των Ιαπώνων

  • Νίκος Κουνίτης

Ο νέος κινητήρας της Mazda υπόσχεται μειωμένη κατά 30% κατανάλωση καυσίμου, αλλά και αυξημένη απόδοση ισχύος.


Στην εποχή όπου η ηλεκτροκίνηση αποτελεί το πιο hot θέμα και πλασάρεται ως η πανάκεια, που θα λύσει όλα τα περιβαλλοντικά προβλήματα, ο συμβατικός κινητήρας εσωτερικής καύσης αποδεικνύει πως δεν έχει πει την τελευταία του λέξη. Τα περιθώρια εξέλιξης είναι ακόμη μεγάλα, χάρη σε ένα νέο concept καύσης που έρχεται από την Ιαπωνία. Ας δούμε, όμως, πρώτα τη θεωρία: Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης λειτουργούν είτε με αυτανάφλεξη είτε με εξωτερικό σπινθήρα. Στον τετράχρονο βενζινοκινητήρα, καύσιμο και αέρας αναμιγνύονται σε συγκεκριμένη (στοιχειομετρική) αναλογία κατά τη φάση εισαγωγής, συμπιέζονται και αναφλέγονται ως ομογενές μίγμα με τη βοήθεια του μπουζί. Αντίθετα, ο ντίζελ εισάγει και συμπιέζει μόνο τον ατμοσφαιρικό αέρα. Με τον ψεκασμό του καυσίμου (στο τέλος της φάσης συμπίεσης) έχουμε την αυτανάφλεξη του ετερογενούς, φτωχού σε καύσιμο μίγματος, μιας και η θερμοκρασία του συμπιεσμένου αέρα έχει αυξηθεί δραστικά. Κάθε διάταξη έχει τα πλεονεκτήματά της: Ο βενζινοκινητήρας διακρίνεται για τη χαμηλή εκπομπή ρύπων και την ισχύ, ο ντίζελ για τον υψηλό βαθμό απόδοσης και τη ροπή του.

Εδώ και πολλά χρόνια η συνένωση των δύο concept αποτελεί το ιερό δισκοπότηρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Πολλοί κατασκευαστές ασχολήθηκαν ενδελεχώς με τους κινητήρες HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition), οι οποίοι λειτουργούν με καύση φτωχού, ομογενούς μίγματος χωρίς σπινθήρα. Τέτοιου είδους σύνολα παρουσιάζουν αύξηση του βαθμού απόδοσης και οικονομία κατανάλωσης σε περιορισμένες, όμως, συνθήκες λειτουργίας. Ο λόγος δεν είναι άλλος από την ασταθή και δύσκολη στον έλεγχο καύση φτωχού μίγματος.

Ο βενζινοκινητήρας Skyactiv-X της Mazda καταφέρνει, όμως, να ξεπεράσει τα προβλήματα του παρελθόντος χρησιμοποιώντας με πολύ έξυπνο τρόπο ένα επικουρικό σύστημα ανάφλεξης: Ο ψεκασμός καυσίμου γίνεται σε δύο στάδια. Αρχικά δημιουργείται ένα πολύ φτωχό καύσιμο μίγμα -τόσο φτωχό που δε θα μπορούσε να αναφλεγεί με σπινθήρα-, το οποίο και ψεκάζεται στο θάλαμο καύσης. Λόγω κατασκευής του αυλού εισαγωγής δημιουργείται έντονος στροβιλισμός και το μίγμα ωθείται προς τα τοιχώματα του κυλίνδρου. Κατόπιν, ένας δεύτερος ψεκασμός καυσίμου γίνεται κοντά στο μπουζί και αναφλέγεται με σπινθήρα. Η φλόγα εκτείνεται από το μπουζί προς τα κάτω, δημιουργώντας ένα κύμα πίεσης, αντίθετο ως προς την κίνηση του εμβόλου. Η αύξηση της ενδεικνυόμενης πίεσης, και όχι το μέτωπο της φλόγας, είναι αυτή που εν τέλει αναφλέγει το καύσιμο μίγμα.

Στον κινητήρα της η Mazda έχει προσθέσει ένα συμπιεστή τύπου Roots, που εισάγει μεγαλύτερο όγκο αέρα στο θάλαμο καύσης, γεγονός που διατηρεί το μίγμα αρκετά φτωχό για αυτανάφλεξη, ακόμα και σε ψηλές στροφές. Ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα ανακύκλησης καυσαερίων εξασφαλίζει ιδανική θερμοκρασία καύσης, ενώ ο μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής ελέγχεται ηλεκτρονικά για ταχύτερη απόκριση.

Ο Skyactiv-X αναμένεται να είναι ο πρώτος εμπορικά διαθέσιμος κινητήρας του είδους. Οι Ιάπωνες μιλούν για μείωση της κατανάλωσης κατά 30%, αλλά και σημαντικό περιορισμό της εκπομπής ρύπων. Θα τοποθετηθεί για πρώτη φορά στο νέο Mazda 3 έως το τέλος της χρονιάς και, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που έχουν διαρρεύσει, θα αποδίδει ισχύ 181 PS και 22,6 kgm ροπής.

Δημοφιλή στο Protothema.gr