Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Οι κατασκευαστές πετυχαίνουν τους στόχους των ρύπων

Ελλάδα 6:35
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Οι κατασκευαστές πετυχαίνουν τους στόχους των ρύπων

ΝΕΑ

Οι κατασκευαστές πετυχαίνουν τους στόχους των ρύπων

ΝΕΑ

Μπροστά από τις προσθεσμίες βρίσκονται οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες όσον αφορά τα όρια για το διοξείδιο του άνθρακα (CO2), σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (ΕΕΑ). Ο μέσος όρος εκπομπής CO2 των επιβατικών οχημάτων που πωλήθηκαν το 2013 στην Ευρώπη (11,8 εκατ.) ήταν 126,7 g/km, ήδη κάτω από το όριο των 130 g/km που έχει τεθεί για το 2015. Για τα ελαφρά επαγγελματικά, ο μέσος όρος ήταν 173,3 g/km (επίσης κάτω από το όριο των 175 g/km που θα ισχύσει το 2017).

Advertisement
Advertisement

ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΜΠΙΤΣΙΚΩΚΟΥ (twitter.com/bitsi74)

Από τους 84 κατασκευαστές αυτοκινήτων στη Γηραιά Ήπειρο, οι 55 πέτυχαν τους στόχους τους για το 2013. Οι πωλήσεις τους αντιστοιχούν στο 99% των συνολικών ταξινομήσεων. Οι μάρκες με εξαιρετικά περιορισμένη παραγωγή (κάτω από 1.000 μονάδες το χρόνο), έχουν δικαίωμα εξαίρεσης από τους στόχους της ΕΕ.

Οι μάρκες με τους λιγότερους ρύπους
Πέρα από το συνολικό στόχο, κάθε κατασκευαστής έχει το δικό του, με βάση τον αριθμό οχημάτων που πωλεί. Ανάμεσα στις μάρκες με μεγάλη παραγωγή αυτοκινήτων, το χαμηλότερο μέσο όρο εκπομπής ρύπων κατά το 2013 εμφάνισε η Renault με 110 g/km, μπροστά από τις Peugeot (115 g/km), Fiat (116 g/km), Toyota (116 g/km), Citroen (116 g/km) και Seat (119 g/km). Τη μεγαλύτερη μείωση CO2 πέτυχε το 2013 η Volvo (-11,4 g/km), με τις Renault (-10,8 g/km) και Dacia (-10,3 g/km) να συμπληρώνουν την πρώτη τριάδα. Από το 2009, η Volvo έχει περιορίσει το μέσο όρο CO2 των αυτοκινήτων της κατά 42 g/km.

Advertisement
Advertisement

Οι κατασκευαστές sport μοντέλων απέχουν σημαντικά από τους στόχους τους, στην πλειονότητα των περιπτώσεων. Π.χ., ενώ η BMW εμφάνισε μέσο όρο CO2 το 2013 στα 124 g/km (κάτω από το στόχο των 139 g/km), η BMW M με 240 g/km απέχει 86 g/km (ο στόχος της ήταν στα 154 g/km). Ομοίως, η Daimler έναντι στόχου 139 g/km εμφάνισε μέσο όρο 120 g/km, την ώρα που η Mercedes AMG είχε 177 g/km (έναντι στόχου 147 g/km). Η Rolls-Royce απείχε το 2013 από το στόχο της 142 g/km, η Maserati 108 g/km, η Bugatti 377 g/km (!), η Lamborghini 196 g/km. Οι κατασκευαστές δημιουργούν ομάδες (pooling), ώστε ο μέσος όρος των ρύπων τους να περιοριστεί.

Τα βενζινοκίνητα μοντέλα πλησιάζουν σε ρύπους τα diesel
Παρότι στη χώρα μας τα αυτοκίνητα με κινητήρα diesel αυξάνουν διαρκώς το μερίδιό τους, στην ΕΕ συνολικά υποχώρησαν από το 55,2% το 2011 στο 52,5% το 2013. Ο μέσος όρος εκπομπής CO2 μειώθηκε στα diesel κατά 4,6 g/km και στα βενζίνης κατά 5,3 g/km, σε σχέση με το 2012. Η διαφορά πλέον των πετρελαιοκίνητων από αυτά με βενζίνη έχει μειωθεί στο 1,55 g/km, ενώ το 2000 ήταν 17,1 g/km. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν μεγαλύτερα περιθώρια εξέλιξης των κινητήρων βενζίνης, όσον αφορά τον περιορισμό της κατανάλωσης και άρα των ρύπων.

Οι μάρκες με τα πιο ελαφριά αυτοκίνητα
Η Fiat έχει και τα ελαφρύτερα αυτοκίνητα, με τον μέσο όρο βάρους όσων διατέθηκαν το 2013 να είναι 1.145 kg. Ακολουθούν η Dacia (1.200 kg), η Seat (1.231 kg) και η Renault (1.262 kg). Ο μέσος όρος όμως των αυτοκίνητων που ταξινομήθηκαν το 2013 παραμένει στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας (1.390 kg), με εξαίρεση μόνο το 2012 (1.402 kg). Στην Ελλάδα ο μέσος όρος βάρους το 2013 ήταν 1.243 kg, έναντι 1.242 το 2012.

Advertisement

Ο μέσος όρος των οχημάτων με κινητήρα βενζίνης ήταν 1.218 kg, με diesel 1.539 kg και εναλλακτικού καυσίμου (ηλεκτρικά, plug-in υβριδικά, υγραερίου, φυσικού αερίου, Ε85, βιοντίζελ κλπ) 1.294 kg. Παρότι οι πλατφόρμες και τα μηχανικά μέρη είναι πλέον πιο ελαφριά, η αύξηση του μεγέθους και ο επιπλέον εξοπλισμός προσθέτει βάρος στα αυτοκίνητα.

Η ΕΕΑ αναγνωρίζει ότι η κατανάλωση στον ευρωπαϊκό μεικτό κύκλο (NEDC) που ανακοινώνουν οι εταιρείες απέχει – σημαντικά αρκετές φορές – από τις τιμές υπό πραγματικές συνθήκες. Μία έρευνα μέσα στο 2014 έδειξε ότι η πραγματική διαφορά στην κατανάλωση είναι 11% για τα μοντέλα βενζίνης και 16% για τα diesel. Για αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί να εφαρμόσει μία ενιαία για όλο τον πλανήτη διαδικασία (WLTP), τα αποτελέσματα της οποίας θα βρίσκονται πιο κοντά στην πραγματικότητα.

Advertisement

Οι χώρες με το χαμηλότερο μέσο όρο CO2
Δώδεκα χώρες-μέλη της ΕΕ εμφάνισαν το 2013 μέσο όρο εκπομπής CO2 κάτω από 130 g/km για τα νέα αυτοκίνητα. Για ορισμένες από αυτές (ανάμεσά τους φυσικά και η Ελλάδα), αυτό οφείλεται στη στροφή του κοινού προς αυτοκίνητα μικρού μεγέθους και μικρού κυβισμού. Η μείωση του μέσου όρου εκπομπής CO2 στη χώρα μας σε σχέση με το 2012 ήταν κοντά στο 8% (111,9 g/km το 2013, έναντι 121,1 g/km το 2012).