Η BMW επιταχύνει την προσπάθεια για οχήματα υδρογόνου
ΝΕΑ
Η BMW είναι μια από τις λίγες εταιρείες οι οποίες επενδύουν στην κίνηση των αυτοκινήτων με τη χρήση υδρογόνου και αυτό θα ενταθεί, σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν.
Όταν μιλάμε για ηλεκτροκίνηση, πλέον, έχουμε συνηθίσει να αναφερόμαστε σε οχήματα που διαθέτουν μπαταρίες (σε όλους τους εμπορικά διαθέσιμους τύπους χημείας τους ως τώρα).
WHAT CAR
Όμως, η χρήση κυψελών καυσίμου, η οποία απαιτεί τη χρήση υδρογόνου για τη λειτουργία τους, υστερεί ως εφαρμοσμένη τεχνολογία στην Αυτοκινητοβιομηχανία. Με αυτή έχουν ασχοληθεί κυρίως οι Ιάπωνες (Honda, Toyota), ο Όμιλος Hyundai και η BMW.

Η γερμανική εταιρεία ασχολείται πειραματικά με την υδρογονοκίνηση ήδη από το 1979, όταν υιοθέτησε την τεχνολογία σε ένα πρωτότυπο της τότε BMW 520. Αυτό που έκαναν εκείνη την εποχή ήταν να μετατρέψουν κατάλληλα τον θερμικό κινητήρα της να λειτουργεί με υδρογόνο αντί για βενζίνη.
Το 2013, άρχισε να συνεργάζεται με την Toyota για την εφαρμογή του στοιχείου σε κυψέλες καυσίμου, για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, πλέον. Το αποτέλεσμα της σύμπραξής τους ήταν να παρουσιάσει η BMW το 2017 το πρωτότυπο της ηλεκτροκίνητης Σειράς 5 Gran Turismo (με κυψέλες καυσίμου).
Τώρα, η γερμανική εταιρεία εξελίσσει την καινούργια iX5, το αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο SUV μοντέλο της το οποίο βρίσκεται στο τελικό στάδιο ανάπτυξής της. Αυτή θα έχει και εκδοχή με κυψέλες καυσίμου η οποία θα μπει κανονικά σε διαδικασία παραγωγής και θα διατίθεται στην αγορά.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Γιούργκεν Γκούλντνερ (φωτογραφία επάνω), η παρουσίαση αυτής της έκδοσης στην αγορά θα γίνει το 2028.
Σε συνέντευξή του στην ιστοσελίδα Driving Hydrogen, ο Διευθυντής του Προγράμματος Τεχνολογίας Υδρογόνου του Ομίλου BMW, τόνισε πως «η στιγμή είναι κατάλληλη» για να προχωρήσει η εταιρεία στην υλοποίηση των σχεδίων της.
Ο Γκούλντνερ υπογράμμισε την πρόοδο που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια τόσο στην τεχνολογία καθαυτή όσο και στις υποδομές μεταφοράς και ασφαλούς αποθήκευσης του υδρογόνου σε αντίστοιχα πρατήρια με σκοπό τον ανεφοδιασμό οχημάτων, σε βασικές αγορές της Ευρώπης, της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, τα αυτοκίνητα με κυψέλες καυσίμου «προσφέρουν την εμπειρία της ηλεκτροκίνησης. Αθόρυβη λειτουργία, μηδενικές εκπομπές, άμεση απόδοση της ροπής, ενώ γεμίζουν (το ρεζερβουάρ) σε 3-4 λεπτά, όπως σε ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο. Έτσι, το υδρογόνο λύνει εύστοχα τα προβλήματα φόρτισης (του συσσωρευτή)».
Ο Γκούλντνερ διευκρίνισε ότι η συνεργασία της BMW με την Toyota θα ενταθεί έως το 2028, με στόχο την εξέλιξη του συστήματος, το οποίο βασίζεται στην τεχνογνωσία της ιαπωνικής εταιρείας. Όπως είπε, η συνεργασία θα έχει ως αποτέλεσμα την επιτάχυνση της διαδικασίας αλλά και την μείωση του κόστους.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θεσπίσει από τον Ιούλιο του 2020 τη «Στρατηγική για το υδρογόνο για μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη». Τον Μάρτιο του 2023, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν σε υποχρεωτικούς εθνικούς στόχους για την ανάπτυξη της σχετικής υποδομής σε κάθε χώρα-μέλος.

Στις 13 Απριλίου 2024 τέθηκε σε ισχύ ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός για τις Υποδομές Εναλλακτικών Καυσίμων («AFIR») ο οποίος στοχεύει στην ανάπτυξη υποδομών για εναλλακτικά καύσιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση,
Παρά τις επενδύσεις που έχουν προωθηθεί έκτοτε, τα αποτελέσματα των αυτοκινητοβιομηχανιών στον τομέα του υδρογόνου παραμένουν περιορισμένα.
Τέλος, θυμίζουμε ότι στις αρχές Ιουνίου (2025) ξεκίνησε τη λειτουργία του στη χώρα μας το πρώτο δημόσια προσβάσιμο πρατήριο ανεφοδιασμού υδρογόνου, το οποίο βρίσκεται στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας.
Όπως, ανακοινώθηκε, σχεδιάζεται η δημιουργία άλλων δύο εντός του έτους, στο Θριάσιο (Αττική) και στην Ακράτα (Ν. Αχαΐας), αντίστοιχα.