Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

Ο Brendon Hartley μιλάει αποκλειστικά στο NewsAuto!

Ελλάδα 11:56
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ο Brendon Hartley μιλάει αποκλειστικά στο NewsAuto!

FORMULA 1

Ο Brendon Hartley μιλάει αποκλειστικά στο NewsAuto!

FORMULA 1

Μετά την κατάκτηση του 24ωρου αγώνα του Μαν, ο Brendon Hartley είχε μία δεύτερη ευκαιρία στο μαγικό κόσμο της Formula 1. Κι όπως λέει στην αποκλειστική συνέντευξή του στο NewsAuto, δεν ήταν διατεθειμένος να την αφήσει να πάει χαμένη…

Advertisement
Advertisement

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΠΑΝΟ ΣΕΪΤΑΝΙΔΗ (instagram.com/SeitanF1)

Δύο χρόνια νωρίτερα, στα paddock τότε του Σπίλμπεργκ, μου είχε προκαλέσει εντύπωση η εμφάνιση του Brendon Hartley στο Energy Station της RBR. Έχοντας προ πολλού αποτελέσει παρελθόν από το πρόγραμμα Formula 1 της Red Bull, νόμιζα πως είχε κόψει δεσμούς με την αυστριακή εταιρία. Ωστόσο το καπελάκι του μαρτυρούσε το αντίθετο και αυτόματα, καθώς είχα πιαστεί αδιάβαστος, στράφηκα στο κινητό για να ψάξω ακριβώς τι έκανε εκείνη την περίοδο.

Εργοστασιακός οδηγός της Porsche στους αγώνες αντοχής’, ήταν η απάντηση που με ξάφνιασε ευχάριστα. Κι όχι στις μικρές κατηγορίες, εκεί που ακόμα και ο McDreamy του Grey’s Anatomy έχει ανέβει βάθρο στο Μαν. Στα μεγάλα αγόρια, της LMP1.

Advertisement
Advertisement

brendon-hartley-interview-c640

Έκτοτε τον παρακολουθούσα πιο στενά και σκάρτους 12 μήνες αργότερα, τον Ιούνιο του 2017, τον είδα να πανηγυρίζει τη σπουδαία νίκη στον θρυλικό 24ωρο αγώνα. Χαιρόμουν για εκείνον, καθώς έχοντας προφανώς ‘καεί’ όντας πολύ νωρίς-πολύ ψηλά, φτάνοντας μέχρι το ρόλο του δοκιμαστή στην RBR όταν εκείνη έκανε πρωταθλητισμό, είχε καταφέρει αρκετά νέος να χτίσει όνομα σε ένα θεσμό όπου συνήθως οι οδηγοί πάνε κουβαλώντας 10 και βάλε επιπλέον χρονάκια στην πλάτη τους. Ποιος θα το έλεγε ότι ο Hartley είχε κι άλλες, ακόμα μεγαλύτερες εκπλήξεις στα σκαριά;

brendon-hartley-interview-d640

Advertisement

Ήταν Οκτώβριος του 2017 λοιπόν όταν στη Scuderia Toro Rosso άρχισαν να παίζουν μουσικές καρέκλες. Ο Carlos Sainz αποχαιρέτισε, ο Pierre Gasly ήρθε στη θέση του αλλά είχε να τρέξει κι άλλου, ο Daniil Kvyat πήρε την άγουσα για τα αποδυτήρια από το αγωνιστικό πρόγραμμα της Red Bull και μ’ αυτά και μ’ αυτά, ο Hartley βρέθηκε ενώπιον μίας ανέλπιστης, σπάνιας δεύτερης ευκαιρίας. Κι αυτή τη φορά, όχι για να λιώνει στις δοκιμές αλλά να τρέξει σε GP. Ξεκινώντας από το Ώστιν. Δεν το είχε δει να έρχεται. Αυτή ήταν και η πρώτη μου ερώτηση, αν όταν ανέβηκε στην κορυφή του Μαν, φανταζόταν που θα τον έφερνε η αγωνιστική μοίρα λίγους μήνες αργότερα.

brendon-hartley-interview-e640

Advertisement

«Τότε όχι, δεν υπήρχε καν σαν σκέψη στο μυαλό μου. Το ντεμπούτο μου στο Ώστιν ήρθε εντελώς ανέλπιστα. Μόλις τρεις εβδομάδες πριν από εκείνον τον αγώνα είχα αρχίσει να πιστεύω πως ίσως να υπήρχε μία μικρή πιθανότητα, κάποια στιγμή στο μέλλον να βρεθώ ξανά στη Formula 1. Χωρίς να ξέρω ακριβώς το ρόλο που θα μπορούσα να έχω. Όμως ακόμα και πριν από αυτή την εξέλιξη, τέτοια εποχή πέρυσι βρισκόμουν στον έβδομο ουρανό. Είχα κατακτήσει το Μαν! Κι απ’ όσο ήξερα, η Porsche θα συνέχιζε στους αγώνες αντοχής κι εγώ θα είχα την ευκαιρία να υπερασπιστώ τον τίτλο μου», αναπολεί ο 28χρονος. Βλέπετε η Porsche τράβηξε ξαφνικά την πρίζα στο πρόγραμμα της στο WEC άρα αν δεν προέκυπτε η F1, ο Hartley δεν θα ήξερε τι θα έκανε φέτος. Κοινώς, έπεσε από την Ακρόπολη και βρήκε πορτοφόλι!

brendon-hartley-interview-g640

Του έλειψε όμως αυτή η 24ωρη δοκιμασία παρακολουθώντας τη φέτος από το χαζοκούτι;
«Ναι, φυσικά μου έλειπε», παραδέχεται χωρίς ίχνος δισταγμού. «Είδα μεγάλο μέρος του αγώνα στην τηλεόραση. Λυπόμουν που δεν ήμουν εκεί, μιας και οι αγώνες αντοχής αποτελούν μεγάλο κομμάτι της ζωής μου. Πέρασα έξι χρόνια εκεί, πρώτα δύο σεζόν αγωνιζόμενος στην LMP2 κι έπειτα άλλα τέσσερα ως εργοστασιακός οδηγός της Porsche. Ήταν λοιπόν ένα σημαντικό κομμάτι της καριέρας και της ζωής μου. Όμως παρακολουθούσα τι συνέβαινε και είμαι χαρούμενος για τη νίκη της Porsche στις κατηγορίες GTE Pro και GTE Am».

Advertisement

brendon-hartley-interview-h640

Δεν είναι τυχαία η νέα αναφορά στη γερμανική εταιρεία. Βλέπετε εξακολουθεί να αποτελεί οδηγό της, έστω κι αν παίζει ‘δανεικός’ σε άλλο θεσμό. Του ζητάω να μου συγκρίνει λίγο τους δύο κόσμους. Ναι μεν η F1 είναι η κορωνίδα και ‘μπλα μπλα μπλα’ αλλά και το WEC είναι ένας πολύ δυνατός θεσμός. Τονίζει πόσο τον βοήθησε.
«Εκτιμώ ιδιαίτερα τα χρόνια που πέρασα στους αγώνες αντοχής και την Porsche. Μάλιστα θεωρώ πως αυτή ήταν η καλύτερη προετοιμασία που θα μπορούσα να κάνω πριν βρεθώ στη F1. Ξέρω πως δεν είχα και το καλύτερο δυνατό ξεκίνημα στην πρώτη μου σεζόν πλήρους εμπλοκής αλλά νιώθω δυνατός, νιώθω καλά προετοιμασμένος και σε κάθε αγωνιστικό τριήμερο μαθαίνω και περισσότερα. Και προσπαθώ παράλληλα να αξιοποιήσω όλα όσα έμαθα αγωνιζόμενος στην LMP1, σε ένα τόσο μεγάλο πρόγραμμα, με εξωπραγματικά αγωνιστικά οχήματα, κορυφαία μηχανολογία. Νιώθω λοιπόν πως αξίζω να βρίσκομαι εδώ και έχω πίστη στον εαυτό μου, πως τα πράγματα θα αλλάξουν προς το καλύτερο», λέει με αυτοπεποίθηση.

brendon-hartley-interview-k640

Πριν πάμε στα… ‘ψυχολογικά’, επιμένω στην σύγκριση των δύο κόσμων. Συνήθως οι οδηγοί καταλήγουν στους αγώνες αντοχής, δεν τους χρησιμοποιούν ως σκαλοπάτι για να φτάσουν στο απόγειο της καριέρας τους.
«Ξέρω πως δεν είναι συνηθισμένη αυτή η διαδρομή», παραδέχεται χαμογελώντας. «Δηλαδή το να πάει ένας οδηγός πρώτα σε αγώνες αντοχής κι από εκεί να βρεθεί στη Formula 1. Είναι πιο λογικό ένας οδηγός να σκαρφαλώσει από τη Formula 3 ή τη Formula 2. Ειλικρινά όμως πιστεύω πως ο ρόλος ενός οδηγού στη Formula 1 έχει περισσότερα κοινά με εκείνον ενός οδηγού στην LMP1, σε τομείς όπως η τεχνολογία, όλα όσα συμβαίνουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, η μηχανολογία αλλά και η πίεση. Το να εκπροσωπείς ένα brand αλλά και η πίεση την οποία προσδίδει η συμμετοχή και μόνο στον 24ωρο αγώνα του Μαν. Σας το εγγυώμαι, όταν έχεις μία τόσο μεγάλη ευθύνη, σε ένα τόσο κοστοβόρο και μεγάλο αγωνιστικό πρόγραμμα, οι καρποί των ατελείωτων ωρών εργασίας όλων στην ομάδα, εξαρτώνται από εσένα. Θεωρώ λοιπόν πως αυτή ήταν η καλύτερη δυνατή προετοιμασία που θα μπορούσα να έχω πριν βρεθώ στη F1».

brendon-hartley-interview-l640

Η βελόνα μου έχει κολλήσει στην κατηγορία ομοιότητες. Τώρα ζητώ σύγκριση των υβριδικών τεχνολογιών στους δύο θεσμούς. Δεν μου χαλάει χατίρι. «Οι κανονισμοί είναι πολύ διαφορετικοί, η τεχνολογία το ίδιο, ωστόσο όσα είχα ήδη βιώσει με βοήθησαν να καταλάβω γρήγορα πως πρέπει να διαχειρίζομαι την ενέργεια, πως να αξιοποιώ την τεχνολογία πιο αποδοτικά. Σίγουρα η εμπειρία μου με βοήθησε σε αυτόν τον τομέα, να καταλάβω πιο γρήγορα τι ακριβώς συμβαίνει».  Λειτουργεί όμως και αντίστροφα όλο αυτό; Θεωρεί δηλαδή πως έχει βοηθήσει κι εκείνος την ομάδα με την εμπειρία του στον τομέα; Σηκώνει τους όμως, θέλει να πιστεύει πως έτσι είναι αλλά είναι χαμηλών τόνων παιδί.

brendon-hartley-interview-m640

«Το ελπίζω. Άλλωστε δεν είναι μόνο η δουλειά ενός οδηγού ή ενός μηχανολόγου. Είμαστε μία μεγάλη ομάδα και κάθε αποτέλεσμα έρχεται μέσα από ομαδική δουλειά. Είμαι μόνο ένα γρανάζι της μηχανής αλλά πιστεύω πως οι πληροφορίες που δίνω στους μηχανικούς είναι σημαντικές. Γιατί αν ο οδηγός δίνει λάθος κατευθύνσεις στην ομάδα, τότε αυτή μπορεί να ακολουθήσει εντελώς λανθασμένο δρόμο».

marko-hartley640

Μιλώντας για δρόμους, πολλές καριέρες έχουν κριθεί από τα πρόσωπα-κλειδιά που βρέθηκαν στο διάβα ταλαντούχων οδηγών. Αυτό το ρόλο έχει στην ιστορία μας ο Helmut Marko. Άλλοτε εξαιρετικός οδηγός, πλέον σκληρό ‘μεγάλο κεφάλι’ στο πρόγραμμα F1 της Red Bull και εμπνευστής του προγράμματος εξέλιξης νέων οδηγών. Δηλαδή του προγράμματος που ανέδειξε τον Hartley. Ζητάω τη γνώμη του για τον αυστηρό Αυστριακό. Απαντάει με ανάλογο ύφος. «Γνωριζόμαστε πολλά χρόνια. Ήταν εκείνος που μου έδωσε την ευκαιρία να ενταχθώ στο πρόγραμμα εξέλιξης νέων οδηγών της Red Bull – ήμουν τότε μόλις 15 ετών. Εκείνος με βοήθησε να έρθω στην Ευρώπη, μου έδωσε το πρώτο μου συμβόλαιο. Είναι σκληρός αλλά πάντα ήταν δίκαιος», λέει ο Hartley.

brendon-hartley-interview-o640

Έχει δει το νόμισμα κι από τις δύο όψεις και ξέρει καλά. Μάλιστα, παρότι δεν έχει λάμψει όπως ο teammate του Gasly που επιβραβεύτηκε με προαγωγή στην RBR το 2019, απόλαυσε μέχρι τέλους της σεζόν την εμπιστοσύνη του Marko. Κι ας μην άλλαξε λίγο η ριμάδα η τύχη του. Σηκώνει τους ώμους: «Έχω την αίσθηση πως ήμουν άτυχος γενικά, όπως για παράδειγμα στο Μοντρεάλ όπου είχα ένα εξαιρετικό διήμερο αλλά τέθηκα εκτός αγώνα στον πρώτο κιόλας γύρο χωρίς δική μου υπαιτιότητα. Ήμουν άτυχος αλλά κάποιες φορές, τέτοιες καταστάσεις σε κάνουν πιο δυνατό. Σε κάνουν να ψάχνεις βαθιά μέσα σου να βρεις δύναμη. Κι εγώ έχω πίστη στις ικανότητές μου και πιστεύω πως θα έρθουν τα καλά αποτελέσματα. Πρέπει να σκέφτεσαι θετικά κι εγώ, παρά τις ατυχίες, παρά τα δημοσιεύματα, νιώθω καλά».

brendon-hartley-interview-n640

Μπορεί να πλησιάζει τα πρώτα ‘άντα’ αλλά δεν παύει να είναι rookie. Πως διαχειρίζεται λοιπόν τόση πίεση; «Η πίεση ήταν μεγάλη και στο Μαν. Εκπροσωπούσα την Porsche, ήταν μεγάλο βάρος. Όμως είχα teammates κι εκεί η ευθύνη μοιράζεται κατά κάποιο τρόπο. Εδώ είναι περισσότερα βλέμματα στραμμένα πάνω σου. Είναι όμως κι αυτό κομμάτι της δουλειάς. Ένας οδηγός αγώνων πρέπει να διαχειριστεί την πίεση αυτή. Αν και θεωρώ πως η περισσότερη πίεση προέρχεται από τον ίδιο μου τον εαυτό. Θέλω να βελτιώνομαι συνεχώς και να κάνω όσο το δυνατόν καλύτερη δουλειά», λέει ξεκάθαρα. Παρότι δίνει σημασία στον συνομιλητή, δείχνει πως δεν θα ‘πλάσει’ ωραίες ατάκες για να δημιουργήσει ωραία πρωτοσέλιδα. Απαντάει σε αυτό που ρωτάς κι αν δεν έχει ξεκάθαρη απάντηση, θα πάει παρακάτω.

Στεκόμαστε στο θέμα των Νεοζηλανδών. Πως στο καλό βγαίνουν τόσα ταλέντα από ένα μέρος που είναι ξεχασμένο στην άκρη του κόσμου;
«Είναι μία ενδιαφέρουσα ερώτηση. Νομίζω έχουμε καλό επίπεδο αγώνων στη Νέα Ζηλανδία, αυτή είναι η βάση. Εκεί έκανα τα πρώτα μου αγωνιστικά βήματα, πρώτα στο karting και μετά στην Toyota Racing Series, ένα θεσμό μονοθεσίων που έχουμε εκεί. Δεν ξέρω αν όπως πχ οι Φινλανδοί έχουμε ένα ξεχωριστό ταλέντο αλλά έχουμε πολλές καλές πίστες και σίγουρα ο κόσμος στα μέρη μου αγαπά πολύ τους αγώνες. Πράγματι, για τόσο μικρή χώρα, έχουμε πολλούς οδηγούς σε υψηλό επίπεδο. Και είμαστε πολύ υπερήφανοι για αυτό», λέει και κουνά με σιγουριά το κεφάλι. Πάω να ρωτήσω κάτι και με διακόπτει. Έχει κι άλλα να προσθέσει: «Αν κάτι όντως μας δίνει κάποιου είδους πλεονέκτημα, είναι πως για να κυνηγήσουμε το όνειρό μας, πρέπει να ταξιδέψουμε στην άλλη άκρη του κόσμου. Πρέπει να κάνουμε πολλές θυσίες και η δέσμευση είναι μεγάλη. Νομίζω πως αυτό μας κάνει πιο πεινασμένους για επιτυχίες, πιο πεισματάρηδες».

brendon-hartley-interview-p640

Δεν έχει άδικο. Ρίξε μία ματιά στην υδρόγειο να δεις από που μας έρχονται οι αθεόφοβοι. Και δεν είναι και λίγοι: Bruce McLaren, Chris Amon, Denny Hulme και άλλοι, ενώ φυσικά δεν είναι μόνο η F1!
«Η Νέα Ζηλανδία έχει μακρά ιστορία στη Formula 1 και είμαι πολύ χαρούμενος που τη συνεχίζω», μας λέει περήφανα ο Hartley.«Νιώθω τη στήριξη του κόσμου, των συμπατριωτών μου. Αλλά είμαι μόνο ένας από τους πολλούς Νεοζηλανδούς που αγωνίζονται σε υψηλό επίπεδο. Μπορεί να είμαι ο πρώτος στην Formula 1 από το 1984 όμως έχουμε τον Scott Dixon στο IndyCar, τον Hayden Paddon στο WRC και πολλούς νέους, ταλαντούχους οδηγούς, που συμμετέχουν σε ανταγωνιστικά πρωταθλήματα σε κάθε άκρη του κόσμου», λέει και συνεχίζει ένα μοτίβο διαρκές στη συνέντευξή μας. Προσπαθεί να διώξει την προσοχή από πάνω του. Είναι αντι-στάρ. Σχεδόν ντροπαλός. Θαρρείς παράταιρος στον αγωνιστικό ωκεανό με ‘καρχαρίες’ που λέγεται F1. Ένα παιδί που τα δίνει όλα,  όντας 19.000 χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι του.

brendon-hartley-interview-b640

BRENDON HARTLEY
1 νίκη στο Μαν
2 τίτλοι στο WEC
4 οι πόντοι που έχει κερδίσει στην F1
9 η καλύτερη θέση του σε GP
25 τα GP που έχει τρέξει
28 ο αριθμός του στην F1

brendon-hartley-interview-q640