Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

Πως θα μπορούσαν να επιδοτηθούν 194 εκατ. ηλεκτρικά ποδήλατα;

Ελλάδα 23:20
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Πως θα μπορούσαν να επιδοτηθούν 194 εκατ. ηλεκτρικά ποδήλατα;

Mobility

Πως θα μπορούσαν να επιδοτηθούν 194 εκατ. ηλεκτρικά ποδήλατα;

Mobility

Οι περικοπές φόρων στα καύσιμα δεν είναι μόνο δαπανηρές αλλά είναι και αναποτελεσματικές στην ΕΕ.

Advertisement
Advertisement

Εκατοντάδες εκατομμύρια πολίτες της ΕΕ θα μπορούσαν να δουν μια ταχεία μείωση της κατανάλωσης των καυσίμων εάν οι κυβερνήσεις διαθέσουν τα 16 δισεκατομμύρια ευρώ που προορίζονται σήμερα για επιδοτήσεις προς εναλλακτικές καθαρές μεταφορές, διαπιστώνει μια νέα μελέτη.

Μάλιστα στην μελέτη επισημαίνεται ότι θα μπορούσαν να επιδοτηθούν 194 εκατ. ηλεκτρικά ποδήλατα σε όλη την ΕΕ.

Advertisement
Advertisement

Ο υπολογισμός γίνεται καθώς οι ηγέτες της ΕΕ έχουν επιβάλλει εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μόλις δημοσίευσε το νέο της σχέδιο «REPowerEU» που ζητά δωρεάν κοινή χρήση ποδηλάτων και νέα μέσα μικροκινητικότητας, φθηνότερα δημόσια μέσα μεταφοράς και επιδοτήσεις για αγορές ηλεκτρικών ποδηλάτων.

Αρκετές κυβερνήσεις της ΕΕ πρόκειται να εισαγάγουν ή να παρατείνουν τη μείωση της φορολογίας των καυσίμων, γεγονός που θα αυξήσει το κόστος για τους φορολογούμενους από τα σημερινά 16 δισεκατομμύρια ευρώ σε 52 δισεκατομμύρια ευρώ, εάν αυτά τα μέτρα διατηρηθούν σε ισχύ μέχρι το τέλος του έτους.

Ωστόσο, οι περικοπές φόρων στα καύσιμα δεν είναι μόνο δαπανηρές αλλά είναι και αναποτελεσματικές, καθώς οι τεχνητά χαμηλότερες τιμές δίνουν κίνητρα για περισσότερη κατανάλωση καυσίμων και οι κερδοσκοπικές εταιρείες πετρελαίου θα αυξήσουν τις τιμές τους ως απάντηση. Τα μέτρα είναι επίσης κοινωνικά άδικα καθώς οι πλουσιότεροι αυτοκινητιστές λαμβάνουν οκτώ φορές περισσότερα δημόσια χρήματα από τους φτωχότερους.

Advertisement

Αντίθετα, 2 στους 3 πολίτες της ΕΕ (300 εκατομμύρια άτομα) θα μπορούσαν να λάβουν δωρεάν κάρτες δημόσιας συγκοινωνίας για έναν μήνα ή έως και 194 εκατομμύρια Ευρωπαίοι – ο συνολικός πληθυσμός της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ιρλανδίας και της Πολωνίας – θα μπορούσαν να αγοράσουν φθηνότερα ηλεκτρικά ποδήλατα αν μειώνονταν ο ΦΠΑ στα κράτη-μέλη της ΕΕ. Εναλλακτικά, θα μπορούσαν να επιδοτηθούν έως και 2,2 δισεκατομμύρια μετακινήσεις με Car Sharing ή 5,3 δισεκατομμύρια βόλτες με κοινόχρηστα ηλεκτρικά ποδήλατα.

Η έκθεση δημοσιεύτηκε από την εκστρατεία Clean Cities, την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλατών και τη Συνομοσπονδία της Ευρωπαϊκής Βιομηχανίας Ποδηλάτων και Βιομηχανιών Ποδηλασίας Ευρώπης. Βασίζεται στο εκτιμώμενο κόστος των τρεχουσών περικοπών φόρων καυσίμων και σε ολοκληρωμένα δεδομένα για τις τιμές των ποδηλάτων, των δημόσιων μεταφορών και της μικροκινητικότητας.

Advertisement

«Η επιδότηση της χρήσης ρυπογόνων αυτοκινήτων δεν μειώνει τη ζήτηση μας για ρωσικό πετρέλαιο που χρηματοδοτεί τον πόλεμο στην Ουκρανία», δήλωσε η Barbara Stoll, Διευθύντρια της Εκστρατείας Clean Cities . «Είναι ζωτικής σημασίας οι πολιτικοί μας να επιλέξουν αυτό που είναι σωστό για τους πολίτες και το κλίμα, μέτρα που δεν μας κρατούν πλέον ομήρους επικίνδυνων καθεστώτων».

Ο Jill Warren, Διευθύνων Σύμβουλος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλατών, δήλωσε: «Οι Ευρωπαίοι πολιτικοί έχουν κάνει υποσχόμενες δηλώσεις και δεσμεύσεις για περισσότερη ποδηλασία κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους. Ανυπομονούμε να δούμε αυτές τις δεσμεύσεις να υποστηρίζονται από συγκεκριμένες αλλαγές στην πολιτική που μπορούν να καταλύσουν μια στροφή προς περισσότερο ποδήλατο σε ολόκληρη την ΕΕ. Οι περικοπές φόρων στα καύσιμα δεν θα βοηθήσουν την Ευρώπη να επιτύχει τους κλιματικούς στόχους της και να βελτιώσει την κινητικότητα. Αντίθετα, η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ και η παροχή άλλων άμεσων οικονομικών κινήτρων για το ηλεκτρικό ποδήλατο είναι εύκολοι και οικονομικά αποδοτικοί τρόποι μείωσης των εκπομπών CO2 και της εξάρτησης από τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου».

Ο Manuel Marsilio, Γενικός Διευθυντής της CONEBI: «Οι ενέργειες της ΕΕ και των κρατών μελών για την επιτάχυνση της ποδηλασίας μπορούν να οδηγήσουν σε υψηλά αποτελέσματα. Οι τρέχουσες δεσμεύσεις για την ποδηλασία σε εθνικές πιστώσεις θα πρέπει να αυξηθούν, συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδότησης για την ποδηλασία στα εθνικά σχέδια για το κλίμα και στα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ».

Advertisement

Ο Kevin Mayne, Διευθύνων Σύμβουλος της Cycling Industries Europe δήλωσε: «Η ποδηλασία είναι μοναδική. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας δείξαμε ότι κανένας άλλος τομέας δεν μπορεί να μεταμορφώσει την αστική κινητικότητα πιο γρήγορα από την ποδηλασία. Εάν η Ευρώπη θέλει να ξεφύγει γρήγορα από την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, τότε το ποδήλατο είναι ο γρήγορος δρόμος».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ποια χώρα επαναφέρει πινακίδες, ασφάλεια και ποινές στα ποδήλατα;
Ποιος σταρ του NBA επένδυσε εκατ. δολ. σε ηλεκτρικά ποδήλατα
Επικίνδυνα τα απλά ποδήλατα με… ηλεκτροκινητήρες!