Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση newsMOTO | newsautoCHOICE

Electric

Είναι η ηλεκτροκίνηση ταξική;

  • Του Γιάννη Σκουφή

Απευθύνονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τελικά σε όλους; Ή αυτό είναι κάτι που θα γίνει στο μέλλον;

Η ηλεκτροκίνηση είναι το next big think της αυτοκίνησης, μαζί με την αυτόνομη οδήγηση και τα πάντα οδηγούν προς τα εκεί, αρχής γενομένης από τις όλο και πιο αυστηρές προδιαγραφές ρύπων -ειδικά αυτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι οποίες πρακτικά ωθούν τους κατασκευαστές αφενός στα να εξηλεκτρίσουν όσο το δυνατόν πιο πολλά μοντέλα της γκάμας τους και αφετέρου να αυξήσουν τον αριθμό των BEVs τους -των πλήρως ηλεκτρικών τους μοντέλων με μπαταρία.

Και αυτό για να αποφύγουν τα υψηλότατα πρόστιμα για τις εκδόσεις με συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης που φυσικά και δεν γίνεται να εξαφανιστούν από τη μια στιγμή στην άλλη από προσώπου γης. Ούτε και είναι λογικό να τους ξεγράψουμε, μιας και θα εξακολουθούν να δίνουν το παρόν για πολλά χρόνια ακόμα. Ειδικά αν εξελιχθούν και άλλο τα συνθετικά καύσιμα που επιπλέον δεν απαιτούν και νέες υποδομές -παράγοντας που έχει το δικό του ειδικό βάρος.

Κοινό χαρακτηριστικό των νέων ηλεκτρικών μοντέλων που παρουσιάζονται πλέον σε πολύ γρήγορους ρυθμούς είναι η αυξημένη τιμή τους σε σχέση με τα αντίστοιχα συμβατικά. Η οποία παραμένει υψηλή ακόμα και αν αφαιρεθούν οι επιδοτήσεις που ισχύουν σε πολλές χώρες της Ευρώπης και στη δική μας. Λογικά λοιπόν δημιουργείται το ερώτημα αν η ηλεκτροκίνηση είναι τελικά ταξική. Η απάντηση είναι αναμφίβολα ναι και υποστηρίζεται από συγκεκριμένα στοιχεία.

Στις ΗΠΑ για παράδειγμα, όπου επίσης υπάρχουν επιδοτήσεις για την αγορά BEVs, το 79% όσων τις έλαβαν -τα στοιχεία είναι προ διετίας- είχαν ετήσιο εισόδημα που ξεπερνούσε τις 100.000 δολάρια! Στην Ευρώπη υπάρχει το παράδειγμα της Νορβηγίας που προβάλλεται ως case study για τη διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (ποσοστό αγοράς 49,1% το 2018). Η σκανδιναβική χώρα όμως, πέρα από τις μεγάλες επιδοτήσεις για αγορά BEV, έχει να επιδείξει και ένα κατά κεφαλή ακαθάριστο εγχώριο προϊόν που -με βάση στοιχεία του 2018- είναι υπερδιπλάσιο του μέσο όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (73.200 ευρώ έναντι 30.200 ευρώ). Το ίδιο ισχύει και για τη Σουηδία (47.900 ευρώ) και Ολλανδία (44.600 ευρώ) που βρίσκονται στις επόμενες δύο θέσεις από πλευράς μεριδίου αγοράς ΕVs (8 και 6,7% αντίστοιχα) αλλά με μεγάλη διαφορά από τη Νορβηγία.

Στον αντίποδα φυσικά οι πιο φτωχές χώρες της ΕΕ, η Πολωνία των 12.900 ευρώ με 0,2% μερίδιο αγορά για τα ΕVs, η Σλοβακία (16.660 ευρώ, 0,3%) και βέβαια και η Ελλάδα με κατά κεφαλήν ακαθάριστο εγχώριο προϊόν 17.100 ευρώ και μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της τάξης του 0,3%. Θα παραμείνει όμως ταξική η ηλεκτροκίνηση; Καταρχήν να πούμε πως το φαινόμενο της ακριβής εκκίνησης ισχύει για κάθε νέα τεχνολογία. Θυμηθείτε το κόστος των αυτοκινήτων στα πρώτα βήματά τους, των τηλεοράσεων αρχικά ή των ηλεκτρονικών υπολογιστών: απευθύνονταν σε πολύ λίγους, ενώ στην πορεία εξελίχθηκαν σε μαζικά αγαθά.

Το ίδιο είναι βέβαιο πως θα γίνει για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με τη μόνη διαφορά πως εδώ ο πλέον καθοριστικός παράγοντας είναι η τεχνολογία των μπαταριών, που αντιπροσωπεύουν χονδρικά το 60% του συνολικού κόστους κατασκευής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Δεύτερος σημαντικός παράγοντας η διαθεσιμότητα και η τιμή των απαραίτητων σπάνιων γαιών. Οι πιο αποδοτικές και πιο φτηνές μπαταρίες που θα φέρουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στα επίπεδα των συμβατικών -οι τιμές και αυτών αναμένεται να αυξηθούν στο άμεσο μέλλον και πάλι λόγω των αντιρρυπαντικών τεχνολογιών που απαιτούνται και του εξηλεκτρισμού τους- θα τα κάνουν αμέσως πιο μαζικά. Και θα προκύψουν και οι απαραίτητες οικονομίες κλίμακας για να συμπιεστεί και άλλο η τιμή τους. Μέχρι να γίνει αυτό -θα χρειαστούν ακόμα κάποια χρόνια- θα παραμείνουν σε σημαντικό βαθμό ταξικά. Με αυξανόμενη διείσδυση αλλά ταξικά.

Διαβάστε επίσης:

CUPRA: Ετοιμάζει προσιτό ηλεκτρικό μοντέλο
Αγοράστε αυτοκίνητο με 0 ευρώ προκαταβολή
Πότε θα δούμε την Volkswagen e-Αστυπάλαια;

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto  

Δημοφιλή στο Protothema.gr