Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΓΩΝΕΣ

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022: Συνοδηγοί – Oι πολυσύνθετοι χορογράφοι

Ελλάδα 5:31
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022: Συνοδηγοί – Oι πολυσύνθετοι χορογράφοι

ΑΓΩΝΕΣ

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022: Συνοδηγοί – Oι πολυσύνθετοι χορογράφοι

ΑΓΩΝΕΣ

Οι συνοδηγοί (co-drivers) βοηθούν τον οδηγό να κινηθεί με ταχύτητα και ασφάλεια σε άγνωστους δρόμους που διεξάγεται ένας αγώνας ράλι.

Advertisement
Advertisement

Η δουλειά του συνοδηγού είναι εξίσου σημαντική με αυτή του οδηγού

 Περιγραφή του ρόλου

Οι οδηγοί ράλλυ έχουν έναν συνοδηγό να κάθεται δίπλα τους κατά τη διάρκεια κάθε αγώνα.

Advertisement
Advertisement

Η κύρια δουλειά του συνοδηγού (co-driver) είναι να διαβάζει δυνατά και καθαρά μια σειρά προγραμμένων οδηγιών που ονομάζονται «pacenotes» που χρησιμοποιεί ο οδηγός για να οδηγεί γρήγορα και ανταγωνιστικά σε κάθε Ειδική Διαδρομή.

Είναι αυτές οι σημειώσεις που επιτρέπουν στον οδηγό να κινείται με πλήρη ταχύτητα χωρίς δισταγμό ακόμα στα πιο επικίνδυνα τμήματα δρόμων για να σημειώσει τον καλύτερο δυνατό χρόνο. Οι συνοδηγοί ωστόσο θα πρέπει να ξέρουμε ότι εκτός από τα καθήκοντα πλοήγησης, μπορεί να χρειαστεί σε μερικές περιπτώσεις να οδηγήσουν το αγωνιστικό αυτοκίνητο (λ.χ. για λόγους ανάγκης).

Advertisement

Επίσης πρέπει να έχουν τεχνικές γνώσεις για το αυτοκίνητο στο οποίο ευρίσκονται, ενώ καλούνται επίσης συχνά να κάνουν συντήρηση στο αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια οδικών τμημάτων και στις Ειδικές Διαδρομές, όπως η προγραμματισμένη ή αναγκαία αλλαγή τροχού. Ένας άλλος ιδιαίτερα σημαντικός ρόλος των συνοδηγών είναι ότι βρίσκονται στην πρώτη γραμμή επικοινωνίας σε ένα ράλι.

Advertisement

Αν το αυτοκίνητο τους έχει κάποιο πρόβλημα ή έχει βγει από το δρόμο θα πρέπει να 0να επιδείξουν τοποθετώντας σε εμφανές μέρος του αυτοκινήτου ειδική πινακίδα «ΟΚ» έτσι ώστε τα άλλα διερχόμενα πληρώματα να είναι σίγουρα ότι δεν έχει συμβεί κάποιο κακό ατύχημα και χρήζουν βοήθειας. Μάλιστα, εάν μέσα σε μία Ε.Δ. δουν κάποιο σταματημένο αυτοκίνητο ή εκτός δρόμου, σημειώνουν τον αριθμό του αυτοκινήτου και τη χιλιομετρική απόσταση του σημείου που βρίσκεται το αυτοκίνητο αυτό στη Ε.Δ. και κοινοποιούν αυτές τις πληροφορίες στους Κριτές στον τερματισμό.

Advertisement

Το έργο τους

Από κοινού, τόσο ο οδηγός όσο και ο συνοδηγός σημειώνουν την κατεύθυνση και καθορίζουν με λεπτομέρεια στις σημειώσεις τους τον τύπο κάθε στροφής, την πορεία του δρόμου, όπως ανηφόρες, κατηφόρες, ποιότητα οδοστρώματος, ελιγμούς, αλλά και διάφορα καθοριστικά σημεία που επιβάλλεται η προσοχή τους, μιλώντας πάντα σε ότι αφορά τις Ειδικές Διαδρομές. Αντίστοιχα στις απλές, είναι εκείνοι που κατευθύνουν τον οδηγό στην πορεία του αγώνα και διαχειρίζονται την εφαρμογή του Κ.Ο.Κ.

Παραδοσιακά ο οδηγός περιγράφει στον συνοδηγό τον τρόπο που θέλει να του διαβάζει ώστε να προλαβαίνει πάντα τον ρυθμό του οδηγού και να τον προειδοποιεί για τις στροφές που «έρχονται». Στις Ε.Δ. σημειώνονται η ένταση μιας στροφής, το μήκος της στροφής, η ταχύτητα που μπορούν να κινηθούν σε κάθε μία από αυτές, και όλα αυτά σημειώνονται με «κρυπτογραφικούς» κωδικούς θα έλεγε κάποιος!

Η τεχνική

Συνήθως στους σύγχρονους αγώνες, μια στροφή χαρακτηρίζεται με αριθμούς, ώστε ο οδηγός να μπορεί εύκολα να πει πώς να την προσεγγίσει.

Ας πούμε ότι το 1 είναι μια ελαφριά στροφή, αλλά το 6 είναι μια φουρκέτα. Έτσι, όταν ο συνοδηγός λέει «Δεξιά 6», ο οδηγός ξέρει ότι είναι μια δεξιά στροφή φουρκέτας και θα πρέπει να μπει με αυτή τη συγκεκριμένη ταχύτητα, να φρενάρει σωστά και να επιταχύνει στην έξοδό της.

Επίσης ο συνοδηγός μπορεί να πει: «Δεξιά 6 στο χάσιμο σε κάτω αριστερά 2», κάτι που όπως καταλαβαίνετε σίγουρα, είναι πιο σύντομο από να λέει: «Στρίψε 180° δεξιά και φρέναρε πριν από ένα άλμα που οδηγεί σε κατηφόρα με στροφή 30° προς τα αριστερά»… Βλέπετε οι συνοδηγοί πρέπει να περιγράφουν σε απίστευτα γρήγορους, αλλά ταυτόχρονα κατανοητούς ρυθμούς!

Σκεφτείτε ότι συχνά όλες αυτές οι σημειώσεις  περιγράφουν οδήγηση σε δασικούς δρόμους χωρίς οπτική επιφάνεια και με ταχύτητες που αγγίζουν τα 160 χλμ/ώρα στο χώμα…

Τεράστια η ευθύνη

Αν ο συνοδηγός κάνει λάθος στην περιγραφή μιας στροφής ή ενός σημείου στον δρόμο, τότε η το ατύχημα από έξοδο είναι σχεδόν αναπόφευκτη συνθήκη. Για αυτό και η εμπιστοσύνη που αναπτύσσεται μεταξύ του πληρώματος είναι καθοριστικός παράγοντας επιτυχίας μίας επίδοσης. Είναι αυτό που λέγεται ευρέως «βρίσκονται με κλειστά μάτια»!

Κι αυτό γιατί ο οδηγός δεν μπορεί να τα απομνημονεύσει όλα. Άρα χρειάζεται κάποιον να του πει τι θα γίνει στη συνέχεια μετά από κάθε στροφή. Που θα φρενάρει, την αλλαγή του οδοστρώματος, ακόμα και να επιταχύνει τον ρυθμό διαβάσματος των σημειώσεων ώστε να κινηθούν ως πλήρωμα πιο γρήγορα για να επιτύχουν καλύτερο χρόνο μέσα σε μία Ειδική Διαδρομή.

Τα χαρίσματα του επιτυχημένου συνοδηγού

Πολλοί παράγοντες παίζουν για να είσαι καλός συνοδηγός. Μερικά από τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας περιλαμβάνουν το να είσαι υπερβολικά οργανωμένος και σχολαστικός αλλά προσαρμοστικός, διεκδικητικός, ήρεμος υπό πίεση, ανταγωνιστικός, ενεργός, φιλόδοξος, κάπως ατρόμητος, να έχει την ικανότητα να αξιολογεί γρήγορα καταστάσεις, να είναι λίγο ψυχολόγος και ίσως να έχει «ελαφρύ μητρικό ένστικτο» γιατί συχνά χρειάζεται να καλμάρει και να νουθετεί τον οδηγό του μια και είναι σαφές ότι δεν είναι όλοι οι οδηγοί εξαιρετικά συναισθηματικά σταθεροί στις Ειδικές Διαδρομές ή την διάρκεια ενός αγώνα.

Φωτογραφίες: Αρχείο WRC teams

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Group B ή υβριδικά; Ποια είναι τα ταχύτερα αυτοκίνητα ράλι;
Kalle Rovanpera: Ένας μελλοντικός παγκόσμιος πρωταθλητής;
WRC: Που μπορεί να δει κανείς live όλα τα Ράλι;