Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Tech: Ο τέλειος κινητήρας

Ελλάδα 13:23
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Tech: Ο τέλειος κινητήρας

ΝΕΑ

Tech: Ο τέλειος κινητήρας

ΝΕΑ

Ο έλεγχος των βαλβίδων στους συμβατικούς κινητήρες υπόκειται σε κατασκευαστικούς περιορισμούς. Ωστόσο όλα μπορούν να αλλάξουν με την άφιξη των συνεχώς μεταβαλλόμενων βαλβίδων

Advertisement
Advertisement

(Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη)

Σκεφτείτε ένα σύστημα ελέγχου των βαλβίδων χωρίς συμβιβασμούς, ένα σύστημα που δεν παίζει με τους γνωστούς κανόνες και έχει τη δυνατότητα συνεχούς μεταβολής του χρονισμού όλων των βαλβίδων και καθεμιάς ανεξάρτητα από τις υπόλοιπες. Ένας κινητήρας με αυτό το σύστημα θα είχε τη δυνατότητα ρύθμισης και μεταβολής των παραμέτρων λειτουργίας του εν κινήσει, βελτιώνοντας έτσι απόδοση και κατανάλωση. Θα μπορούσε επιπλέον να απενεργοποιεί έναν ή περισσότερους κυλίνδρους και να αλλάζει τον κύκλο καύσης από τετράχρονο σε δίχρονο.

Advertisement
Advertisement

Η Camcon, μια βρετανική εταιρεία τεχνολογίας, δουλεύει επάνω σε ένα τέτοιο έξυπνο σύστημα ενεργοποίησης των βαλβίδων με την ονομασία Intelligent Valve Actuation (IVA). Η εν λόγω τεχνολογία έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών και προβλέπεται ότι θα είναι έτοιμη για χρήση σε ευρεία παραγωγή μέσα στην επόμενη πενταετία. Οι μέχρι στιγμής δοκιμές πρωτότυπων του συστήματος δείχνουν βελτίωση της κατανάλωσης σε ποσοστό 7,5%. Το IVA βασίζεται σε έναν περιστροφικό ενεργοποιητή τεσσάρων φάσεων, ο οποίος δρα σε ένα ξεχωριστό για κάθε βαλβίδα έκκεντρο.

Κάθε παράμετρος του χρονισμού μπορεί να έχει απεριόριστες ρυθμίσεις και μάλιστα ανεξάρτητα για κάθε βαλβίδα. Μέσω μιας κεντρικής μονάδας του συστήματος, που συγκεντρώνει και επεξεργάζεται τα δεδομένα από την κίνηση όλων των βαλβίδων, μπορεί να καθοριστoύν η βύθιση, η απενεργοποίηση και βέβαια οποιαδήποτε αλλαγή στον χρονισμό κάθε βαλβίδας. Ο Roger Stone, ένας από τους επικεφαλής της Camcon, μας εξηγεί ότι οι δοκιμές που γίνονται σε αυτή τη φάση αποκαλύπτουν ακόμα και τις προοπτικές που δημιουργεί το πρωτοποριακό σύστημα. «Με αυτή την τεχνολογία είναι πολύ πιθανό να μπορέσουμε να ξεκλειδώσουμε τις συνθήκες για ομογενοποιημένη αυτανάφλεξη συμπίεσης (σ.σ.: μια πολύ αποδοτική διαδικασία που πλησιάζει τη λειτουργία των πετρελαιοκινητήρων).

Advertisement


(Κάθε βαλβίδα έχει ανεξάρτητο ενεργοποιητή. Δεν υπάρχουν ελατήρια, οπότε η κίνηση των βαλβίδων έχει ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια)

Εχουμε δοκιμάσει το σύστημα IVA σε κινητήρες που λειτουργούν σε κύκλο Miller και Atkinson και τα αποτελέσματα ήταν πολύ ενθαρρυντικά και στις δύο περιπτώσεις». Το σύστημα θα επιτρέψει ακόμα και τη μεταβολή των χρόνων ενός κύκλου καύσης. Για παράδειγμα, κατά την κίνηση σε αυτοκινητόδρομο με χαμηλό φορτίο ένας 4κύλινδρος κινητήρας θα μπορεί από 4χρονος να γίνεται 12χρονος, αν κάθε κύλινδρος ενεργοποιείται μία φορά κάθε τρεις κύκλους. Θεωρείται πως αυτός ο τρόπος μειώνει τις εκπομπές ρύπων ακόμα περισσότερο σε σχέση με τη μόνιμη απενεργοποίηση κάποιων κυλίνδρων, καθώς δεν υπάρχει η στιγμιαία αύξηση των CO2 που παρατηρείται όταν γίνεται η επανενεργοποίηση των κυλίνδρων_ Ian adcock

Advertisement

Μηχανική μαγεία..
Το πλεονέκτημα του συστήματος είναι ότι δεν υπόκειται στους περιορισμούς που θέτει ο συμβατικός μηχανισμός ενεργοποίησης των βαλβίδων, μέσω των εκκεντροφόρων. Το IVA ανεξαρτητοποιεί κάθε βαλβίδα χρησιμοποιώντας διαφορετικό ενεργοποιητή τεσσάρων φάσεων για κάθε μία. Ο μηχανισμός είναι τοποθετημένος στο σημείο όπου οι συμβατικοί κινητήρες έχουν την κυλινδροκεφαλή.

Αυτορυθμιζόμενος ..
Στην παρούσα φάση δοκιμών, το σύστημα IVa έχει επενέργεια μόνο στις βαλβίδες εισαγωγής και έχει επιφέρει μια βελτίωση της τάξης του 7,5% στην κατανάλωση σε σχέση με τη συμβατική έκδοση του κινητήρα Ingenium της JLR, ενώ υπάρχει περαιτέρω βελτίωση 3% σε κινητήρες χωρίς μεταβλητό χρονισμό. Πάντως, η camcon θεωρεί ότι το όφελος μπορεί να διπλασιαστεί, καθώς το σύστημα έχει τη δυνατότητα να μεταβάλει συνεχώς τις παραμέτρους του κινητήρα ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένων του υψόμετρου και της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος/

Αποδοτικότητα  Diesel..
Η Mazda με το σύστημα SccI (Spark controlled compression Ignition) έχει φτάσει σχετικά κοντά στην επίτευξη μιας ομογενοποιημένης αυτανάφλεξης συμπίεσης. Το προηγμένο σύστημα της camcon θα μπορούσε να δημιουργήσει τις συνθήκες ώστε η αποδοτικότητα της λειτουργίας ενός ντίζελ να αντιγραφεί πλήρως και σε έναν κινητήρα βενζίνης, κάτι που αναμένεται ότι θα φέρει σημαντική μείωση στην κατανάλωση και τους ρύπους.

Advertisement