Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων CHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΔΟΚΙΜΕΣ

Συγκρίνουμε: Audi A1 40 TFSI vs Ford Fiesta ST

  • Γιάννης Χαρπίδης

Oταν σε κάποια χρόνια από σήμερα θα μετακινούμαστε με τα αυτόνομα ηλεκτρικά οχήματα είναι σίγουρο πως το μυαλό θα δραπετεύει στις γεμάτες οδηγική ένταση στιγμές με αυτοκίνητα όπως το Ford Fiesta ST. Θα μπορούσε άραγε σε αυτές τις αναμνήσεις να παρεισφρήσει και η Audi με το γρήγορο A1 40 TFSI.

(Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη)

Με μια γρήγορη ματιά στις προδιαγραφές είναι πολύ εύκολο να καταλήξεις στο συμπέρασμα ότι το Ford Fiesta ST και το νεοφερμένο Audi A1 40 TFSI είναι τόσο κοντά ώστε να διεκδικούν την καρδιά του ίδιου κοινού.

Πρόκειται για δύο φρέσκα σούπερ μίνι με σχεδόν αντίστοιχες διαστάσεις, με 200 PS και σπορ διαπιστευτήρια που θεωρητικά έχουν όλα τα προσόντα για να μπουν στο ραντάρ όσων αναζητούν την ένταση και τις συγκινήσεις ενός hot hatch τσέπης. Βέβαια, όλοι γνωρίζουμε ότι πολλές φορές η θεωρία απέχει πολύ από την πραγματικότητα, όπως και ότι οι αριθμοί είναι πολύ δύσκολο να φανερώσουν την αλήθεια που κρύβεται πίσω από τον τρόπο με τον οποίο ο καθένας επιλέγει να φτάσει στον στόχο του.

Ο χαρακτήρας δεν μπορεί να αποδοθεί μέσα από τα νούμερα. Είναι κάτι που αντιλαμβάνεσαι μόνο όταν καθίσεις στη θέση του οδηγού, όταν σφίξεις το τιμόνι στις παλάμες σου ορμώντας στη στροφή, όταν νιώσεις τα συναισθήματα πίσω από κάθε ερέθισμα που λαμβάνεις.

Μια πρώτη ανάγνωση θα μπορούσε να οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι και το νέο A1 προσπαθεί να αγγίξει χορδές που δεν συνδέονται με τη λογική. Δεν μπορείς να το κοιτάξεις και να μη στρέψεις το βλέμμα επάνω του και δεύτερη φορά για να περιεργαστείς τη γεμάτη έντονες ακμές σιλουέτα με τα φουσκωμένα φτερά που χαρίζουν μια σχεδόν αγωνιστική αύρα, όπως είναι σχεδόν αδύνατο να μην «κλειδώσεις» επάνω στην εισαγωγή με τις τρεις οριζόντιες οπές μπροστά από το καπό που φέρνει αμέσως στο μυαλό το θρυλικό κοντό Quattro της δεκαετίας του ’80.

Πάντως, το έντονα δυναμικό ύφος δεν αποτελεί αποκλειστικότητα της μεγάλης έκδοσης 40 TFSI αλλά προνόμιο κάθε Α1, ακόμα και αυτών που δεν συνοδεύονται από το πακέτο S Line, με τους βαθύτερους προφυλακτήρες και τις μεγάλες ζάντες. Σε κάθε περίπτωση, το σχεδιαστικό τμήμα της Audi έχει κάνει ένα τεράστιο και τολμηρό βήμα για να κερδίσει όσους δίνουν βαρύτητα στην αισθητική, προσφέροντας στο Α1 την ευκαιρία για γκολ από τα αποδυτήρια. Την ίδια στιγμή, δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν πως το προηγούμενο Fiesta είχε μια πιο έντονη σχεδιαστική ταυτότητα, κάτι στο οποίο τείνουμε να συμφωνήσουμε, αφού ακόμα και στην περίπτωση του ST με τις περισσότερο ακονισμένες λεπτομέρειες η εικόνα δείχνει αρκετά πιο ήπια και συμβατική από αυτή του Α1.

 

Οι εντυπώσεις όμως αρχίζουν να αντιστρέφονται μόλις καθίσεις ή, για να είμαστε πιο ακριβείς, μόλις σφηνώσεις στο εξαιρετικό μπάκετ της Recaro, το οποίο μάλιστα στην πεντάθυρη έκδοση -ίσως λόγω απουσίας μηχανισμού ανάκλησης – δείχνει τοποθετημένο πιο χαμηλά, βελτιώνοντας περαιτέρω τη θέση οδήγησης. Ακόμα και με κλειστά μάτια μπορείς να καταλάβεις ότι αυτό το Fiesta διαφέρει. Το μπάσο γρύλισμα του ρελαντί, το κοφτό και σίγουρο κούμπωμα του επιλογέα, το βάρος του τιμονιού στους ελιγμούς δηλώνουν μια πιο ατίθαση διάθεση. Τα αμορτισέρ,με τη μηχανικά ρυθμιζόμενη απόσβεση, έχουν βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό την κύλιση σε σχέση με το προηγούμενο ST, όμως το κοφτό φιλτράρισμα των ανωμαλιών κάνει σαφές ότι πρωταρχικός στόχος παραμένει ο απόλυτος έλεγχος.

Με τη φωνή της λογικής, το γεγονός ότι το 40 TFSI δεν χάνει ούτε στο ελάχιστο την ευχρηστία και τη φιλικότητα του Α1 στην καθημερινή συμβίωση πρέπει να εκληφθεί ως πλεονέκτημα.

Από την άλλη πλευρά, αν δεν υπήρχε στο Α1 ο τεχνητά αγριεμένος ήχος του κινητήρα-που προέρχεται κυρίως από τα ηχεία και μοιάζει περισσότερο με βουητό-, θα προσπαθούσες να μαντέψεις σε ποια έκδοση βρίσκεσαι. Βέβαια αυτό δεν ακυρώνει το γεγονός πως το εσωτερικό του έχει μια πιο εμπνευσμένη σχεδιαστική προσέγγιση και αναπαράγει με μεγάλη ακρίβεια την ποιοτική αίσθηση των μεγάλων Audi.

Η διχρωμία μεταξύ των σκούρων καλών πλαστικών και της ανάγλυφης απομίμησης αλουμινίου, τα χρωματιστά διακοσμητικά στην κεντρική κονσόλα και οι φωτεινές γραμμές LED στις άκρες του πίνακα οργάνων δημιουργούν μια ευχάριστη στο μάτι χρωματική σύνθεση, ενώ η μεγάλη οθόνη αφής στο κέντρο του ταμπλό και ο προαιρετικός ψηφιακός πίνακας οργάνων δίνουν την απαραίτητη πινελιά φρεσκάδας. Όσο για τα σπορ καθίσματα του πακέτου R Line, μοιάζουν με πολυθρόνες μπροστά στα Recaro του Fiesta, κάτι όμως που σημαίνει ότι είναι εξαιρετικά άνετα και δεν κουράζουν ακόμα και μετά από πολλές ώρες οδήγησης.

Η ενεργητική ανάρτηση που είναι διαθέσιμη στο 40 TFSI -και με την οποία ήταν εφοδιασμένο το αυτοκίνητο της δοκιμής μας- είναι μια εύστοχη προσθήκη,αφού στην ήπια ρύθμιση Efficiency προσφέρει πιο άνετη απόσβεση σε σχέση με τη συμβατική ανάρτηση, κάτι αρκετά σημαντικό αν αναλογιστούμε την επιβάρυνση που έχουν στην άνεση οι τροχοί 18’’ με τα πολύ χαμηλά ελαστικά. Με τη φωνή της λογικής,το γεγονός ότι το 40 TFSI δεν χάνει ούτε στο ελάχιστο την ευχρηστία και τη φιλικότητα του Α1 στην καθημερινή συμβίωση πρέπει να εκληφθεί ως πλεονέκτημα.Μάλιστα στην τελευταία γενιά του το σούπερ μίνι της Audi πλησιάζει όσο ποτέ την ωριμότητα και την πληρότητα των μεγαλύτερων συγγενών του.

Είναι καλοφτιαγμένο και αρκετά ευρύχωρο, έχει πολύ καλή ηχομόνωση και σου μεταφέρει μια συμπαγή αίσθηση. Όμως το συγκεκριμένο Α1 έχει και κάτι παραπάνω: είναι πολύ γρήγορο! Οι 200 PS και τα 32,6 kgm ροπής του δίλιτρου TFSI που έχει στριμωχτεί κάτω από το καπό αρκούν για να το εκτοξεύσουν από στάση στα 100 km/h σε 6,5’’ και να συνεχίσουν την ανοδική πορεία του ταχυμέτρου μέχρι τα 235 km/h. Το S-tronic κιβώτιο που φορά δεν είναι το 7άρι των μικρότερων εκδόσεων, αλλά το ενισχυμένο σύνολο έξι σχέσεων που βρίσκουμε και στα μεγαλύτερα δυνατά Audi. Ο συνδυασμός αναμφίβολα κολακεύει τις επιδόσεις.

Ο TFSI είναι γεμάτος από χαμηλά και απόλυτα γραμμικός σε όλο το εύρος του, ενώ το S-tronic συμβαδίζει σε ταχύτητα ακόμα και σε σβέλτο ρυθμό. Είναι λοιπόν εύκολο να σημειώσεις υψηλές μ.ω.τ. από τη στιγμή που το Α1 40 TFSI επιδεικνύει το ανάλογο ταλέντο και στη διαχείριση της ισχύος. Οι ρυθμίσεις του προγράμματος Dynamic δεν το μεταμορφώνουν, αλλά πάντως δίνουν μια πιο συγκροτημένη απόχρωση ακρίβειας.Η ανάρτηση γίνεται πιο σφιχτή χωρίς να ενοχλεί, οι κλίσεις μειώνονται και οι αντιδράσεις στη μεταφορά βάρους αποκτούν μεγαλύτερη σαφήνεια. Το Α1 δείχνει -και είναι- αρκετά φαρδύ. Τα μετατρόχιά του είναι μεγαλύτερα κατά 11/25 mm εμπρός/πίσω σε σχέση με του Fiesta, κάτι που κάνει το πάτημα πιο «τετράγωνο», ενώ το χαμηλό αμάξωμα φέρνει το κέντρο βάρους πιο κοντά στο έδαφος.

Η πρόσφυση είναι πολύ καλή, ακόμα και σε μέτριο οδόστρωμα, ενώ η εξαιρετική ισορροπία μεταξύ του εμπρός και του πίσω μέρους δίνει σιγουριά ώστε να μεταφέρεις ταχύτητα μέσα στη στροφή ακόμα και σε πολύ γρήγορες καμπές, εκεί όπου το κοντό μεταξόνιο θα μπορούσε να προκαλέσει νευρικότητα. Ωστόσο μάλλον δεν είναι τυχαίο που η Audi έχει αποφύγει να προσθέσει στην ονομασία του κάποιο ειδικό διακριτικό, χωρίς βέβαια να αναφερόμαστε στο γράμμα S, που θα προϋπέθετε τουλάχιστον την τετρακίνηση. Το Α1 40 TFSI είναι πολύ γρήγορο, έχει ζωντάνια και ικανότητα, αλλά δεν είναι GTI.

Είναι το καλύτερο GT που μπορείς να βρεις σήμερα στην κατηγορία, καθώς μπορείς να το απολαμβάνεις χωρίς την παραμικρή υποχώρηση στην καθημερινότητα και να πηγαίνεις αέρα όταν οι συνθήκες και η διαδρομή το επιτρέπουν. Είναι πολύ εύκολο να πας γρήγορα, ωστόσο δεν θα σου κάνει αυτό το «κλικ» που θα σε ωθήσει να πιέσεις για το παραπάνω. Το τιμόνι είναι γρήγορο και έχει ακρίβεια, όμως του λείπει το νεύρο και η πληροφόρηση. Το εμπρός μέρος πατάει σίγουρα και έχει πολύ υψηλά περιθώρια, αλλά το βάρος του δίλιτρου κινητήρα αναπόφευκτα αυξάνει την ορμή που πιέζει την τροχιά να ανοίξει, παρά το αντικειμενικά αποτελεσματικό σύστημα XDS που προσομοιάζει στη λειτουργία διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης με κατάλληλη επενέργεια στα φρένα.

Επιπλέον, η απόκριση του S-tronicδυσκολεύεται να ακολουθήσει έναν πιο οριακό ρυθμό και η απουσία paddles στο τιμόνι κάνει αρκετά πιο δύσχρηστo τον χειροκίνητο έλεγχο των αλλαγών. Εδώ ακριβώς είναι που βγαίνει στην επιφάνεια η άκρως αντίθετη φιλοσοφία του Fiesta. To ST μοιάζει φτιαγμένο για να το οδηγείς με το γκάζι στο πάτωμα ή, για να είμαστε πιο σαφείς, το ίδιο το αυτοκίνητο σε ωθεί να χάνεις πολλές φορές την αίσθηση του μέτρου. Από τη στιγμή που κουμπώνεις στο Recaro είναι σαν κάποιος να πατά το δικό σου Sport Mode, σαν να φορτώνεται στον εγκέφαλο ένα πρόγραμμα αναβάθμισης που μειώνει τις αναστολές.

Παύει να σε ενοχλεί η συμβίωση με τη σφιχτή και κοφτή απόσβεση, με τον τονισμένο θόρυβο και με τον αρκετά μεγάλο κύκλο στροφής. Eχεις στα χέρια σου κάτι σχεδόν πολεμικό, που μπορεί να κάνει ακόμα και μια αδιάφορη διαδρομή αφορμή για να χαμογελάσεις. Ο κινητήρας δεν αφήνει το παραμικρό περιθώριο να αμφισβητήσεις την απόφαση των ανθρώπων της Ford να μειώσουν χωρητικότητα και κυλίνδρους. Ο 15 Ecoboost έχει παντού νεύρο και αβίαστο στροφάρισμα, οι 200 PS ισοφαρίζουν την απόδοση του μεγαλύτερου TFSI και οι αριθμοί δείχνουν απόλυτη ισοπαλία με το A1 στις επιδόσεις. Ουδέποτε μάλιστα θα αισθανθείς έλλειμμα στο τράβηγμα, καθώς τα 29,6 kgmροπής, αν και λιγότερα από αυτά του Α1 40 TFSI, έχουν την καλύτερη δυνατή υποστήριξη από την πυκνή κλιμάκωση του 6τάχυτου κιβωτίου με τον εξαιρετικό επιλογέα. Αντίστοιχη με την ευκολία αύξησης της ταχύτητας σε κάθε πάτημα του γκαζιού είναι και η προθυμία για μεταβολή της τροχιάς στην παραμικρή κίνηση του τιμονιού. Το Fiesta έχει μια αέρινη αίσθηση που σου δίνει την εντύπωση ενός εξαιρετικά ανάλαφρου συνόλου.

Οι άνθρωποι της Ford έχουν πετύχει το απόλυτο σε ό,τι αφορά την ακρίβεια, τη ζωντάνια και το ζύγισμα του τιμονιού – και όχι μόνο για τα δεδομένα της κατηγορίας. Το Α1 θα καταφέρει να ακολουθήσει σε μια διαδρομή με ροή, αλλά είναι σίγουρο ότι το Fiesta θα χαθεί από το οπτικό πεδίο όταν η χάραξη σφίξει. Το αν θα επιλέξεις το πρόγραμμα Sport ή το Race που απενεργοποιεί το ESP πρακτικά δεν επηρεάζει την αποτελεσματικότητα αλλά την ένταση των ερεθισμάτων που λαμβάνεις. Η γεωμετρία του εμπρός μέρους αξιοποιεί στο μέγιστο την ικανότητα των ελαστικών κάνοντας εφικτή ακόμα και την αλλαγή των εντολών με τους τροχούς στριμμένους, ενώ το μηχανικό μπλοκέ σου επιτρέπει να γίνεις πιο επιθετικός ώστε να διατηρήσεις την ταχύτητά σου μέσα στη στροφή, αλλά και να είσαι πιο γρήγορος βγαίνοντας από αυτήν.

Η πιο συνηθισμένη πόζα του ST, με τον πίσω εσωτερικό τροχό κάποια εκατοστά πάνω από το έδαφος, μας κάνει να πιστεύουμε ότι οι άνθρωποι της Ford το έχουν προικίσει επίτηδες με αυτό το χαρακτηριστικό για να του χαρίσουν περισσότερη «φωτογένεια». Η δουλειά που έχει γίνει στον πίσω άξονα είναι εξίσου προσεγμένη με αυτήν εμπρός, οπότε δεν λείπει η σιγουριά. Το ίδιο συμβαίνει και στην περίπτωση του Α1, όμως στο Fiesta νιώθεις το πίσω μέρος να έχει μια πιο συμμετοχική διάθεση και πιο ουσιαστική συμβολή στη ρύθμιση της τροχιάς. Πάντως δεν θα λέγαμε «όχι» σε ένα πακέτο πιο δυνατών -και κυρίως πιο ανθεκτικών στην πίεση- φρένων, αφού ο ρυθμός που επιβάλλει το υπόλοιπο σύνολο μερικές φορές βγάζει κάποια αδυναμία στη διάρκειά τους.

Δεν υπάρχει περίπτωση να μη λατρέψεις το Fiesta ST για το ζύγισμα και την αποτελεσματικότητα,για την αψάδα και την κρυστάλλινη ευκρίνεια των χαρακτηριστικών του. Όμως, πέρα απ’ όλα αυτά, είναι πραγματικά ξεχωριστό διότι προσφέρει μια εξαιρετικά σπάνια για τα σημερινά δεδομένα μηχανική αναλογικότητα σε κάθε του έκφραση και, κυρίως, στην επικοινωνία με τον οδηγό. Είναι απίστευτα γρήγορο, αλλά φτιαγμένο για να το οδηγείς και όχι απλά να το χρησιμοποιείς. Αν θέλετε τη συμβουλή μας για μια καλή επένδυση, αγοράστε σήμερα έναFiesta ST και θεωρούμε σίγουρο ότι σε λίγα χρόνια, όταν πλέον η κανονικότητα θα είναι τα ηλεκτρικά αυτόνομα αυτοκίνητα, θα βρεθείτε μπροστά σε μια εξαιρετικά δελεαστική προσφορά από κάποιον που θα θέλει να γευτεί την απόλαυση της ανόθευτης, συναρπαστικής οδήγησης.

Μάλιστα για να το διατηρήσετε σε καλή κατάσταση, θα μπορούσατε να το ξεκλειδώνετε για μια βόλτα όποτε νιώθετε την ανάγκη για λίγη αδρεναλίνη και το υπόλοιπο διάστημα να καταχράστει τη φιλοξενία και την πληρότητα του Α1 40 TFSI. Το δίλιτρο Α1 είναι ιδανικό για να σας μεταφέρει ταχύτατα και ατσαλάκωτα από το σημείο Α στο σημείο Β, αλλά μάλλον στο τέλος της διαδρομής δεν θα έχετε να θυμάστε κάτι περισσότερο από τη μουσική που απολαύσατε στο θαυμάσιο ηχοσύστημα. Είναι εξαιρετικά ικανό, ομοιογενές και ολοκληρωμένο, αλλά δεν ζητά σχεδόν τίποτα από τον οδηγό, οπότε και αυτό με τη σειρά του επιστρέφει πολύ λίγα σε επίπεδο αισθήσεων. Πάντως ισορροπεί περίφημα την έλλειψη της σπίθας ενόςGTI με τη συνοχή και την ωριμότητα που φέρνουν στο μυαλό τα μεγάλα Audi, προσδίδοντας στο Α1 40 TFSI μια ιδιαίτερη αίγλη. Είμαστε δε σίγουροι ότι πολύ σύντομα η Audi θα δημιουργήσει πάνω στην εξαιρετική βάση του Α1 κάτι αντίστοιχα εκρηκτικό της εμφάνισης και, γιατί όχι, κάτι που θα φέρει τα διακριτικά S ή ακόμα και RS.

Tech:

AUDI A 140 TFS:
Κινητήρας: 1.984 cc, i4, TURBO
200 PS @ 4.400-6.000 rpm
32,6 kgm @ 1.500-4.400 rpm
0-100: 6.5 sec
Τελική ταχύτητα: 235 km/h
Κατανάλωση: 8.4 (δοκιμής)
Co2: 136
Κιβώτιο: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ 6 ΣΧΕΣΕΩΝ
Μετάδοση: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
Ανάρτηση: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (E) ΗΜΙΑΚΑΜΠΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ (Π)
Διαστάσεις (Μ/π/Y): 4.029/1.74 0/1.4 09 mm
Μεταξόνιο: 2.563 mm
Χώρος Αποσκευών: 335 lt
Βάρος: 1335 kg
Τιμή: 33.230 €

FΟRD FIΕSTA ST:

Κινητήρας: 1.497 cc, i3, TURBO
200 PS @ 6.000 rpm
29,6 KGM @ 1.600-4.000 rpm
0-100: 6.5 sec
Τελική Ταχύτητα: 232 km/h
Κατανάλωση: 8.9(δοκιμής)
Co2: 136
Κιβώτιο: ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΟ 6 ΣΧΕΣΕΩΝ
Μετάδοση: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
Ανάρτηση: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (Ε ) ΗΜΙΑΚΑΜΠΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ (Π)
Διαστάσεις (Μ/π/Y): 4.068/1.735/1.4 69 mm
Μεταξόνιο: 2.493 mm
Χώρος αποσκευών: 311 lt
Βάρος: 1283 kg
Τιμή: 22.196 €

Πηγή: Car

Δημοφιλή στο Protothema.gr