Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση newsmotoCHOICE | newsautoCHOICE

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Skoda Enyaq iV 60

  • Νίκος Μαρινόπουλος (nm@newsauto.gr), Φωτογραφίες: Γ. Καραγιωργάκης/ Skoda

Είναι αυτό το πιο ποιοτικό, το πιο προηγμένο τεχνολογικά και ένα από τα πιο άνετα αυτοκίνητα που έχει κατασκευάσει ποτέ η Skoda; Η απάντηση στις παρακάτω αράδες…

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι κάτι νέο. Ακόμη και για την Skoda. Πριν από 112 χρόνια ο Τσέχος εφευρέτης Frantisek Krizik είχε τοποθετήσει σε ένα Laurin & Klement type E ένα ηλεκτρικό σύστημα πρόωσης. Ωστόσο, αυτή η τεχνολογία ήταν αδύνατο να υποστηριχθεί για περισσότερο από έναν αιώνα επιτρέποντας την κυριαρχία των μηχανών εσωτερικής καύσης. Για να φτάσουμε στο σήμερα και την τρέχουσα δεκαετία που θα μείνει στην ιστορία της αυτοκίνησης ως αυτή που ξεκίνησε η επανάσταση της ηλεκτροκίνησης και στην Ευρώπη.

Για την Skoda ο σπινθήρας για την επανάστασή της μπορεί να ήταν το ηλεκτρικό Citigo αλλά αυτό που ουσιαστικά περνά την μάρκα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης είναι το Enyaq. Το πρώτο ηλεκτρικό Skoda σχεδιασμένο από την αρχή ως ένα αυτοκίνητο μηδενικών ρύπων και βασισμένο στο γνωστό μεταβλητό πλαίσιο MEB που χρησιμοποιείται σε διάφορα μοντέλα του VW Group.

Απέξω
Το Enyaq καταφέρνει να διατηρεί την αναγνωρισιμότητα του ως ένα Skoda. Καταρχήν, ξεχωρίζει από την χαρακτηριστική πολυγωνική κάθετη μάσκα με τους προβολείς LED να ανήκουν στον βασικό εξοπλισμό (προαιρετικά τα Full LED Matrix). Από το πλάι ξεχωρίζει το SUV σχήμα με τον συντελεστή οπισθέλκουσας στο 0,26. Οι μεγάλοι τροχοί των 21’’ με ελαστικά 235/45 τονίζουν τον όγκο του Enyaq που σε μήκος φτάνει τα 4,649 μέτρα έχοντας μια απόσταση από το έδαφος έως 18,6 εκατοστά.

Το πίσω μέρος έρχεται να καλύψει με αρμονία το υπόλοιπο αμάξωμα που καταφέρνει να δείχνει εντυπωσιακό δίχως ακρότητες. Άλλωστε, ποτέ δεν ήταν αυτό το ζητούμενο για τους Τσέχους που έχουν ως προτεραιότητα τα πιο συμβατικά και αποδεκτά από την πλειονότητα σχήματα.

Από μέσα
Περνώντας αυτό που μου έκανε εντύπωση δεν είναι το πόσο μοιάζει το ταμπλό του Enyaq με του ID.4. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να συνηθίσουμε στα ηλεκτρικά που μοιράζονται το ίδιο DNA. Αλλά τα επίπεδα της ποιότητας κατασκευής που χαρακτηρίζουν το Enyaq είναι τα καλύτερα που έχω δει ποτέ σε ένα Skoda. Όπου και αν κοιτάξεις ή αν ακουμπήσεις, μαλακά ή και τα ελάχιστα σκληρά πλαστικά στις πόρτες, διαπιστώνεις πως το φινίρισμα και η συναρμολόγηση των υλικών είναι απλά κορυφαία και κινείται σε premium προδιαγραφές. Για αυτό άλλωστε σε καμία διαδρομή δεν ακούγεται υποψία τριγμού ή άλλου θορύβου.

Από την θέση του οδηγού αντικρίζεις την σχετικά μικρή οθόνη 5,3’’ του πίνακα οργάνων με τις βασικές πληροφορίες αφού η λογική του Τσέχου (ή καλύτερα του Γερμανού) κατασκευαστή είναι πως «… για περισσότερα κοιτάξτε την διπλανή μεγαλύτερη οθόνη». Η οποία στην top έκδοση εξοπλισμού της δοκιμής μας βγάζει μάτια με την διαγώνιο να είναι στις 13,0’’ (ξεκινά από τις 10,0’’) και να αποσπά κολακευτικά σχόλια τόσο για την ευκολία χρήσης και την φουλ πληροφόρησή της, όσο για τα όμορφα γραφικά, την απόκριση στη αφή και το (ελληνικό) μενού που αρχικά ξενίζει αλλά γρήγορα το μαθαίνεις.

Αν και η ρύθμιση της έντασης της φωνής πραγματοποιείται από το slider στην βάση της οθόνης που προσωπικά θεωρώ πως είναι περισσότερο εντυπωσιακό παρά πρακτικό, κάτω από τους αεραγωγούς υπάρχει μια σειρά από φυσικούς διακόπτες για τις βασικές λειτουργίες. Πολύ έξυπνο είναι πως με το δεύτερο πάτημα λειτουργεί ως επιστροφή στο προηγούμενο μενού.

Φυσικά ένα Skoda θα ήταν αδύνατο να μην προσφέρει μεγάλους και άνετους χώρους για τους επιβάτες με τους πίσω να το απολαμβάνουν ακόμη περισσότερο χάρη στη επίπεδη διαμόρφωση εν απουσία του τούνελ. Πραγματικά, τόσο οι εμπρός όσο και οι πίσω θα καθίσουν σαν άρχοντες με το πορτμπαγκάζ να προσφέρει 585 λίτρα.

Όσον αφορά στις πρακτικές λύσεις, οι χώροι για μικρό-αντικείμενα φτάνουν και περισσεύουν, στην κονσόλα υπάρχουν θήκες για ποτήρια καθώς και μια διπλή για ασύρματη φόρτιση smartphones, ενώ ως ποιοτικό χαρακτηριστικό η μικρή αριστερά από τον οδηγό ανοίγει πιέζοντας ένα διακόπτη. Υπερβολή βρίσκω το υπερυψωμέν άκρο στις λαβές στις πόρτες, βολικό το ότι υπάρχουν διακόπτες και για τα τέσσερα ηλεκτρικά παράθυρα.

Στο δρόμο
Όπως είπαμε το Enyaq βασίζεται στην MEB και στην δεδομένη διάταξη με τον κινητήρα και την κίνηση στον πίσω άξονα. Γιατί εκεί; Λόγω του μεγάλου ποσού ροπής από μηδέν rpm, κάτι τέτοιο συνεπάγεται άμεση μεταφορά φορτίου στον πίσω άξονα. Συνεπώς υπάρχει πολύ καλύτερη διαχείριση της ροπής όταν το ηλεκτροκίνητο όχημα είναι πισωκίνητο.

Έτσι, η ισχύς των 180 PS μεταφέρεται στους πίσω τροχούς με την ένταση της να μεταβάλλεται ανάλογα με το επιλεγμένο προφίλ (Eco/ Normal/ Sport και Individual), ενώ η επιλογή της κίνησης γίνεται από ένα μικρό «λεβιεδάκι». Όσο για την επιτάχυνση για τα 0-100 χλμ./ώρα, αυτή διαρκεί 8,9 sec με την μέγιστη ταχύτητα να περιορίζεται στα 160 km/h. Αυτά στα χαρτιά. Πως πάει όμως το Enyaq στον δρόμο;

Κάθε φορά που βρίσκομαι πίσω από το τιμόνι ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου το βάθος της ανάρτησης κοντρολαρισμένο από το βάρος της μπαταρίας είναι αυτό που καταφέρνει να με κερδίσει. Το Enyaq μπορεί να είναι λίγο πιο σφιχτό από το ID.3 (η σύγκριση είναι αναπόφευκτη, ξανά), αλλά προσφέρει πολύ καλά επίπεδα άνεσης και απλά κορυφαία ποιότητα κύλισης και σταθερότητα που δεν την συναντάς σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο.

Πέρα από την αυτόματη ανάκτηση ενέργειας (τραβώντας το λεβιεδάκι στην θέση Β), το Enyaq διαθέτει και paddles για την επιλογή ανάμεσα σε τρεις βαθμίδες έντασής της. Ουσιαστικά, μιλάμε για μια λειτουργία που δεν ανταποκρίνεται πλήρως στην one-pedal αλλά ακόμη και έτσι βρίσκω πολύ βολική την επιβράδυνση με το άφημα του γκαζιού. Αυτά που θέλουν κάποιο χρόνο εξοικείωσης είναι τα φρένα (μην απορείτε για την ύπαρξη ταμπούρων πίσω, λόγω της λειτουργίας ανάκτησης τα EV επιβραδύνουν περισσότερο με τους δίσκους μπροστά) και συγκεκριμένα το σφιχτό σε αίσθηση πεντάλ. Κάτι λογικό και αναμενόμενο, όπως σχεδόν ισχύει σε κάθε ηλεκτρικό…

Σε κάθε περίπτωση αυτό που γίνεται αντιληπτό είναι το βάρος του αυτοκινήτου. Ειδικά στις στροφές ή σε κλειστά κομμάτια θα νιώσεις το Enyaq ναι μεν να στρίβει σαν μια μονομπλόκ κατασκευή, αλλά ταυτόχρονα αισθάνεσαι και όλη αυτή την μάζα που σε κάνει να συνειδητοποιείς πως τα ηλεκτρικά έχουν συγκεκριμένο σκοπό. Για παράδειγμα εκτιμάς το πόσο «κόβει» το τιμόνι στους επιτόπιους ελιγμούς με τον κατασκευαστή να δίνει ένα κύκλο στροφής στα 9,3 μέτρα.

Σύμφωνα με τον κατασκευαστή η αυτονομία με τη μπαταρία των 62 kWh (καθαρή χωρητικότητα στις 58,3 kWh) είναι στα 412 χιλιόμετρα. Πρακτικά και ανάλογα με την καταγεγραμμένη μέση κατανάλωση (η δική μου ήταν στις 19,0 kWh/100 χλμ.) αυτή κυμαίνεται στα περίπου 360+ χλμ. Κάτι πολύ σημαντικό είναι πως το Enyaq iV 60 o on-board φορτιστής είναι των 11 kW προσφέροντας φόρτιση AC (εναλλασσόμενο ρεύμα wallbox) σε 6 ώρες και 15 λεπτά (0-100% της μπαταρίας). Η μέγιστη ισχύς ταχυφόρτισης σε συνεχές ρεύμα (DC) φτάνει τα 100 kW και στο ταξίδι 35 λεπτά αρκούν προκειμένου η μπαταρία να πάει από το 5% στο 80% της χωρητικότητάς της.

Συμπέρασμα
Αν δεν το έχετε αντιληφθεί μέχρι τώρα, προφανώς η απάντηση στην αρχική ερώτηση είναι σαφής: Ναι, το Enyaq είναι το ποιοτικότερο και πιο προηγμένο μοντέλο που έχει κατασκευάσει ποτέ η Skoda. Για έναν πολύ απλό λόγο: είναι ηλεκτρικό! Αλλά δεν θα σας κουράσω άλλο με τις τεχνολογίες και τα συστήματα ασφάλειας και άνεσης και λοιπές λεπτομέρειες. Ούτε για τις εκδόσεις εξοπλισμού και τις τιμές του Enyaq. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι πως οι τιμές του ξεκινούν από τις 35.700€ (29.942€ με επιδότηση) και του μοντέλου της δοκιμής μας από τις 39.700€ (34.898€ με επιδότηση). Για τα υπόλοιπα μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ.

Τεχνικά χαρακτηριστικά – Skoda Enyaq iV60
Κινητήρας: Ηλεκτρικός σύγχρονος
Ισχύς: 180 PS
Ροπή: 310 Nm
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Χωρητικότητα μπαταρίας: 62 kWh (58,3 net)
On-board φορτιστής/ DC φόρτιση: 11 kW / 100 kW
Κιβώτιο: Αυτόματο 1 σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 8,7 sec
Τελική ταχύτητα: 160 km/h
Μέση κατανάλωση (εργοστασιακή/ δοκιμής): 15,6 / 19,0 kWh/100 km
Αυτονομία (εργοστασιακή/ δοκιμής): 426 / 360+ km
Εκπομπές CO2: 0 gr/km (WLTP)
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.649 x 1.879 x 1.616 mm
Μεταξόνιο: 2.765 mm
Βάρος: 1.965 kg
Χώρος αποσκευών: 585 – 1.710 lt
Τιμή: Από 39.700 ευρώ ή από 34.898 ευρώ, με κρατική επιδότηση, μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Το Skoda Enyaq iV στην Ελλάδα – Οι τιμές του
Όσα πρέπει να γνωρίζεις για τη νέα Skoda Fabia (video)
Πώς τα πήγε το Skoda Enyaq iV στις δοκιμές πρόσκρουσης; (+video)

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto