Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Jeep Wrangler 4xe Plug-in Hybrid

Ελλάδα 4:11
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: Jeep Wrangler 4xe Plug-in Hybrid

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Jeep Wrangler 4xe Plug-in Hybrid

ΔΟΚΙΜΕΣ

Eίναι πιο Aμερικάνικο και από το Άγαλμα της Ελευθερίας, όμως φοράει ιταλικό turbo κινητήρα, έχει δύο επιπλέον ηλεκτροκινητήρες, 380 υβριδικά άλογα και υπόσχεται κατανάλωση μόλις 3,5 λίτρων βενζίνης στα 100 χιλιόμετρα. Το Wrangler της νέας εποχής είναι εδώ. Και είναι το καλύτερο που έχει βγει ποτέ.

Advertisement
Advertisement

Αν κάποιος πριν λίγα χρόνια έλεγε ότι θα ερχόταν μία ημέρα που ένα κορυφαίο Jeep, θα κυκλοφορούσε χωρίς έναν V8 να μουγκρίζει κάτω από το καπό και να κατεβάζει μισό βενζινάδικο στην καθισιά του, θα τον περνούσαν για τρελό. Αν μάλιστα προσέθετε ότι αυτό το απόλυτο σύμβολο της αμερικάνικης κουλτούρας, το Wrangler θα εφοδιαζόταν με μπαταρίες, πρίζες, υβριδικά συστήματα και τούρμπο τετρακύλινδρο από την Alfa Romeo, τότε πραγματικά θα ήταν για δέσιμο.

Να όμως που οι καιροί έρχονται βιαστικοί και με ορμή να αλλάξουν τα πάντα. Ακόμα και τις πιο ακλόνητες αξίες της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Ανάγκα και η Jeep πείθεται στο να ακολουθήσει το ρεύμα της εποχής, να υποκύψει στις σειρήνες της ηλεκτροκίνησης.

Kαι με το Wrangler 4xe έρχεται να δώσει την δική της εκδοχή, κινούμενη πάνω σε μία πολύ λεπτή γραμμή. Από τη μια να κρατήσει τα ιερά και τα όσια ενός αυτοκινήτου που έχει σημαδέψει την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία επί δεκαετίες. Και από την άλλη να ανοίξει ένα εντελώς νέο κεφάλαιο προς ένα πιο βιώσιμο και κοινωνικά αποδεκτό μέλλον.

Advertisement
Advertisement

Απίστευτα δύσκολο το εγχείρημα και τεράστια η πρόκληση. Όμως όπως φαίνεται υπήρξε πολύ σκέψη, μπόλικη φαντασία και τρελή ενέργεια στην δημιουργία αυτού του νέου Wrangler, και το αποτέλεσμα δικαιώνει τους πάντες.

Νεο-κλασικό
Τα πρώτα καλά νέα έρχονται όταν σταθείς απέναντί του. Κοιτάζεις αυτό το ιερό τοτέμ των 5 μέτρων της τετράθυρης έκδοσης Sahara και έχεις απέναντί σου ένα ζωντανό view master δεκαετιών της αυτοκίνησης. Η νέα γενιά του Wrangler έχει κρατήσει όλα τα σημάδια αυτής της πορείας και τα έχει εξελίξει με πολύ όμορφο τρόπο. Πέρα από κάποιες μικρές αισθητικές επεμβάσεις με γαλάζιες πινελιές και το σήμα 4xe δεν υπάρχουν άλλα αναγνωριστικά σημάδια για αυτή την plug-in υβριδική έκδοση.

Advertisement

Από εκεί και πέρα, η χαρακτηριστική μάσκα είναι και πάλι εδώ, οι μεγάλες τετράγωνες επιφάνειες συνεχίζουν να δίνουν τον βασικό τόνο στο σχέδιο, οι άπειροι εξωτερικοί μεντεσέδες φέρνουν εικόνες από ένα μακρινό παρελθόν, γράφοντας στα παλαιότερα των υποδημάτων τους -όπως και το υπόλοιπο αυτοκίνητο- όλα τα συγγράμματα και τις μελέτες περί αεροδυναμικής.

Advertisement

Αυτό όμως είναι το Wrangler. Ένας αναχρονισμός που έχει καταφέρει να επιβληθεί και να κάνει τους πάντες να υποκλίνονται στην αντοχή του στο πέρασμα στον χρόνο. Πάρτε για παράδειγμα τους χώρους. Το κοιτάζεις να πιάνει μισό οικοδομικό τετράγωνο και μπαίνοντας μέσα αναρωτιέσαι που ξοδεύτηκαν όλα αυτά τα μέτρα λαμαρίνας και πλαστικού ώστε οι πίσω επιβάτες να έχουν χώρους αντίστοιχους με ένα Golf. Προσπαθείς να βρεις τα κατατόπια σε ότι αφορά την εργονομία και τους διακόπτες, και είναι σαν να προσπαθείς να λύσεις ένα δύσκολο sudoku. Ψάχνεις κάπου να βάλεις το κινητό σου τηλέφωνο η να χωρέσεις κάτι παραπάνω από το πορτοφόλι σου στο “ντουλαπάκι” του συνοδηγού και δυσκολεύεσαι.

Χαμογελάς όμως γιατί την ίδια στιγμή του τα συγχωρείς όλα αυτά. Και δένεσαι μαζί του και με όλες τις ιδιοτροπίες του. Και πάνω από όλα αναγνωρίζεις κάτι ιδιαίτερα σημαντικό. Ότι σ’ αυτήν εδώ τη γενιά οι Αμερικάνοι έκαναν ότι περνούσε από χέρι τους για να φέρουν τα πράγματα λίγο πιο κοντά στα ευρωπαϊκά δεδομένα. Τα πλαστικά είναι πολύ καλής ποιότητας και η συναρμογή τους δείχνει ικανή να αντέξει στον χρόνο. Και μια αίσθηση πολυτέλειας και σχεδιαστικού εξτρεμισμού είναι διάχυτη παντού ικανή να σε παρασύρει και να σε κάνει να αισθάνεσαι σε κάτι πολύ διαφορετικό και απόλυτα exlusive.

Advertisement

Το ψηφιακό πακέτο είναι πλούσιο, με σύγχρονα συστήματα από το infotainment και την οθόνη των 8,4 ιντσών, ενώ και ο πίνακας οργάνων έχει και αυτός υποκύψει -μερικώς- σε ψηφιακές παροχές με μία μικρή οθόνη 7 ιντσών ανάμεσα στα αναλογικά όργανα στην οποία προβάλλονται πληροφορίες για την ενέργεια της μπαταρίας, την κατανάλωση, την αυτονομία κ.ά.

Υπάρχουν επίσης όλα τα σύγχρονα συστήματα για την υποβοήθηση και την ασφάλεια των επιβατών, αντίστοιχα με ότι θα βρεις σε αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας τιμής. Ενώ για τους φανατικούς του ήχου υπάρχει διαθέσιμο και ένα φοβερό ηχοσύστημα της Alpine με τα 8 ηχεία και το subwoofer των 552W να κάνουν τις πολυκατοικίες να σείονται στο πέρασμά του.

Jeep από το μέλλον
Αν όλα όσα συμβαίνουν στο αμάξωμα είναι λίγο πολύ γνωστά και αναμενόμενα, αυτό που γίνεται από κάτω του είναι άκρως εντυπωσιακό για τα δεδομένα ενός Wrangler. Ακολουθώντας την τάση της εποχής η Jeep σε συνεργασία με το υπόλοιπο γκρουπ Stellantis δημιούργησε ένα μοναδικό υβριδικό πακέτο, το οποίο από την στιγμή που παρουσιάστηκε εντυπωσίασε τους πάντες και ήδη έχει κάνει αρκετή αίσθηση όχι μόνο με την φιλοσοφία πίσω από την σύλληψή του όσο και με την αποτελεσματικότητα στην εκτέλεσή του.

Στο επίκεντρο βρίσκεται ο τετρακύλινδρος δίλιτρος κινητήρας με σύστημα άμεσου ψεκασμού και στροβιλοσυμπιεστή Twin Scroll, με απόδοση 280 ίππους (αν σας θυμίζει κάτι είναι ο ίδιος που υπάρχει και στα αυτοκίνητα της Alfa Romeo). Από εκεί και πέρα αρχίζει και “χτίζεται” ένα πολύ ενδιαφέρον υβριδικό σύστημα, με δύο ηλεκτροκινητήρες οι οποίοι είναι τοποθετημένοι και οι δύο εμπρός και δεν επεμβαίνουν στην λειτουργία της τετρακίνησης η οποία γίνεται με τον κλασικό τρόπο.

Ο πρώτος ηλεκτροκινητήρας παίρνει την θέση ενός συμβατικού δυναμό, ενισχύοντας με έξτρα ροπή τον κινητήρα, φορτίζει την μπαταρία και αναλαμβάνει να υποστηρίξει την λειτουργία των ηλεκτρικών υποσυστημάτων του αυτοκινήτου και του start/stop. Ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας δεν βρίσκεται στον πίσω άξονα, όπως συμβαίνει σε όλα σχεδόν τα αντίστοιχα υβριδικά μοντέλα, αλλά παρεμβάλλεται μεταξύ του βενζινοκινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων υποκαθιστώντας τον μετατροπέα ροπής, έτσι ώστε η τετρακίνηση να παραμείνει κλασικού τύπου “αναλογική” και όχι με την χρήση ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα.

Ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης ο κινητήρας αυτός μπορεί να λειτουργεί μόνος του μεταφέροντας την ροπή στο κιβώτιο και στην συνέχεια στον πίσω άξονα, ή όταν η μπαταρία έχει αδειάσει να συνεργάζεται με τον βενζινοκινητήρα. Με αυτόν τον τρόπο και με έναν εξελιγμένο μηχανισμό από συνεκτικούς συμπλέκτες που παρεμβάλλονται ανάμεσα στα ηλεκτρικά μοτέρ, τον βενζινοκινητήρα και το κιβώτιο, το Wrangler 4xe μπορεί να κινείται είτε αποκλειστικά ηλεκτρικά για 40-50 χιλιόμετρα είτε ως τυπικό υβριδικό όχημα με συνδυασμό ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας.

Η μπαταρία είναι χωρητικότητας 17 kWh και είναι τοποθετημένη κάτω από το κάθισμα των πίσω επιβατών, χωρίς να “κλέβει” χώρο από το πορτ-μπαγκάζ που φθάνει στα 533 λίτρα. Το ηλεκτρικό κύκλωμα λειτουργεί σε υψηλή τάση 400V και η μπαταρία των 96 στοιχείων απαιτεί λιγότερο από 3 ώρες για την φόρτισή της σε δίκτυο των 7,4 kW. Για την τοποθέτησή της έχει ληφθεί ειδική μέριμνα λόγω και της ειδικής φιλοσοφίας του αυτοκινήτου, όντας καλά προστατευμένη μέσα σε ένα ειδικό πλαίσιο, έτσι ώστε να μπορεί να λειτουργήσει απρόσκοπτα ακόμα και όταν το αυτοκίνητο κληθεί να διασχίσει υδάτινα περάσματα με βάθος στα 76 εκατοστά.

Όλα τα παραπάνω οδηγούν σε μία κορυφαία απόδοση ισχύος που φθάνει συνδυαστικά στους 380 ίππους και τα 637 Nm ροπής. Χάρη σ’ αυτά τα νούμερα, το βάρους 2,3 τόνων αμάξωμα καταφέρνει να είναι καθηλωτικά γρήγορο, επιταχύνοντας στα 100 χλμ/ώρα από στάση σε 6,2 δευτερόλεπτα. Ενώ σύμφωνα με την εταιρία παρουσιάζει και κάποια πρωτόγνωρα για Wrangler νούμερα κατανάλωσης, με την εταιρία να δίνει 3,5 λ/100 χλμ και πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων, στα 79 γρ/χλμ.

Πέρα από το οικολογικό του καθήκον, το Wrangler θα έπρεπε να παραμείνει ασυμβίβαστο σε ότι αφορά τις παραδοσιακές του αρετές. Οπότε όλα τα υπόλοιπα συστήματα παραμένουν hard-core κατασκευές, με πλαίσιο τύπου σκάλας, κατ’ επιλογήν τετρακίνηση Rock-Trac, νέας γενιάς άξονες Dana, σύστημα Τru-Lock για μπλοκάρισμα του εμπρός και του πίσω διαφορικού, διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης στον πίσω άξονα και δυνατότητα για ηλεκτρονική αποσύνδεση της αντιστρεπτικής ράβδου εμπρός ώστε να υπάρχει η μέγιστη δυνατή ελευθερία κινήσεων των τροχών.

Όλα αυτά συντελούν σε κορυφαίες τιμές για τα εκτός δρόμου χαρακτηριστικά του, με την απόσταση από το έδαφος να βρίσκεται στα 25,3 εκατοστά, και οι off road γωνίες να έχουν κορυφαίες τιμές (36,6, 31,8 και 21,4 μοίρες αντίστοιχα για γωνία προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής).

Νew age legend
Πολλά και σύνθετα όλα τα παραπάνω τεχνολογικά συστήματα και αναμενόμενος ο προβληματισμός των φανατικών φίλων του μοντέλου (και όχι μόνο) για το αν αξίζει όλος αυτός ο κόπος και κατά πόσον έχει αλλάξει το βασικό ένστικτο ενός Wrangler. Kαι η απάντηση έρχεται αμέσως και είναι ξεκάθαρη. Όχι μόνο δεν το έχει αλλάξει, αλλά πραγματικά το έχει απογειώσει σε ένα εντελώς νέο επίπεδο.

Ξεκαθαρίζουμε ευθύς εξ αρχής ότι όσα γνωρίζατε ότι μπορεί να κάνει ένα Wrangler τα κάνει και αυτό το υβριδικό. Θα περάσει από οπουδήποτε η γήινη βαρύτητα και οι νόμοι της Φυσικής το επιτρέπουν, θα σε γεμίσει με σιγουριά ότι τίποτα δεν είναι ικανό να σε σταματήσει, θα καλύψει ότι πιο ακραίο -και παλαβό- του ζητήσεις. Οι δυνατότητες παραμετροποίησης της τετρακίνησης και των διαφορικών είναι ατελείωτες και μόνο η υπερβολική αισιοδοξία ή μία λάθος εκτίμηση από την πλευρά του οδηγού είναι ικανά να το εκθέσουν.

Τι αλλάζει όμως εδώ με το υβριδικό σύστημα; Πρώτα από όλα μία μοναδική στα χρονικά διάσταση. Το να μπορείς να κινείσαι, έστω για λίγα χιλιόμετρα, μέσα στην απόλυτη ησυχία. Είναι απόκοσμη αυτή η αίσθηση του να κυκλοφορείς μέσα στο δάσος ή σε κάποια βουνοκορφή και το μόνο που να περνάει μέσα από την ανοιχτή οροφή της έκδοσης Sahara να είναι τα πουλάκια που κελαηδούν και το θρόισμα των δέντρων. Απίστευτη αίσθηση και μία πρώτη γεύση για όσα πολύ διαφορετικά θα ζήσουμε στα χρόνια που έρχονται.

Το υβριδικό σύστημα, αν και σύνθετο στις προδιαγραφές του, παραμένει εξαιρετικά λειτουργικό, χωρίς οι αλλαγές στην κάθε φάση του να γίνονται αντιληπτές από τον οδηγό. Ο συνδυασμός βενζινοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρων φαίνεται να ταιριάζει πολύ στην φιλοσοφία του Wrangler και να αναδεικνύει τα μοναδικά του χαρακτηριστικά, τόσο στην άσφαλτο όσο και στο χώμα. Τα ηλεκτρικά μοτέρ βοηθούν στο να είναι πιο άμεσες οι αντιδράσεις του συνόλου και πιο πολιτισμένος ο χαρακτήρας στο ταξίδι. Ενώ και το 8τάχυτο κιβώτιο δείχνει να εκμεταλλεύεται ιδανικά την μεγάλη ροπή και την αμεσότητα του ηλεκτρικού πακέτου.

Πάνω σ’ αυτό το εξαιρετικό υβριδικό πακέτο έρχεται και “κουμπώνει” η συνολικά αναβαθμισμένη οδηγική παρουσία του Wrangler αυτής της γενιάς. Η ανάρτηση δεν ταλαιπωρεί πλέον όπως παλιά όντας έως και άνετη σε καλή άσφαλτο, το τιμόνι αν και ελαφρύ έχει επαρκή αίσθηση για τα δεδομένα του αυτοκινήτου, ενώ και τα φρένα στέκονται στο ύψος των περιστάσεων των 2,3 τόνων και του συστήματος ανάκτησης της ενέργειας.

Η πιο σημαντική ένσταση προέρχεται από την ένταση των αεροδυναμικών θορύβων, ιδίως στην έκδοση Sahara της δοκιμής μας, που κάνει οτιδήποτε πάνω από τα 130 χλμ/ώρα μία υπόθεση που απαιτεί αρκετή υπομονή και το φοβερό και τρομερό ηχοσύστημα της Alpine να δουλεύει υπερωρίες.

Όσο για το κυρίως ζητούμενο, την οικονομία σε καύσιμο. Προφανώς και τα 3,5 λίτρα που ανακοινώνει η εταιρία αφορούν μία δεδομένη συνθήκη, η οποία μπορεί να έχει κάποιο αντίκρισμα στην πραγματικότητα με πλήρως φορτισμένη μπαταρία και για τα πρώτα 100 χιλιόμετρα μιας διαδρομής. Από εκεί και πέρα οι ρεαλιστικές τιμές που πήραμε κατά την διάρκεια της δοκιμής μας φέρνουν μία μέση κατανάλωση γύρω στα 10,6 λίτρα/100 χλμ., με τάσεις για πιο κάτω σε ήρεμο ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο ή για 12-13 λίτρα/100 χλμ. σε φάσεις πιο έντονης οδήγησης και off road παρεκτροπών.

Τιμές που μοιάζουν εξωπραγματικές για ένα Wrangler αυτής της ισχύος, καθώς οι συμβατικές λύσεις θα ήταν σίγουρα 4 με 5 λίτρα παραπάνω σε κάθε περίπτωση. Επιτυχημένη λοιπόν η μετάβαση στην υβριδική εποχή εκ του αποτελέσματος και δικαιολογημένα τα διθυραμβικά σχόλια που φθάνουν από παντού για την απόφαση της Jeep να ακολουθήσει αυτόν τον πολύ δύσκολο και σύνθετο δρόμο μιας τόσο προχωρημένης υβριδικής επιλογής.

Εν είδει συμπεράσματος
Το συμπέρασμα είναι ότι… δεν υπάρχει ανάγκη για συμπέρασμα. Το υβριδικό Wrangler είναι μία από εκείνες τις ελάχιστες περιπτώσεις αυτοκινήτων τα οποία δεν μπαίνουν στην απλή αριθμητική των λογικών σκέψεων και των συμπερασμάτων. Το αγοράζεις επειδή το θέλεις, για την ακρίβεια επειδή το θέλεις πολύ, αδιαφορώντας για τα 79 χιλιάρικα που κοστίζει ή το αν δεν θα πληρώνεις τέλη κυκλοφορίας (έλεος!). Θα σε πάει παντού, θα σε ταξιδέψει -εντός ή εκτός εισαγωγικών- όμορφα, θα σε κάνει talk of the town, θα σε γεμίσει με εμπειρίες και αμέτρητες αναρτήσεις το wall of fame της ζωής σου.

Αν πάντως κάτι πρέπει να επισημάνουμε είναι ότι οι μηχανικοί της εταιρίας κατάφεραν να προσαρμόσουν όλο αυτό το ηλεκτρικό πακέτο με έναν απίστευτα ολοκληρωμένο και λειτουργικό τρόπο, δημιουργώντας ένα σύνολο ανοίγει νέους δρόμους στην plug-in υβριδική τετρακίνηση και βάζει τους τίτλους της νέας εποχής. Ένα αυτοκίνητο που τιμά την μακρά του παράδοση, που παραμένει γνήσιο και καθαρόαιμο, το οποίο όμως προσαρμόζεται στους καιρούς και τις καινούργιες απαιτήσεις.

Παραμένει ατόφιο Wrangler, εξακολουθεί να έχει όλο αυτό τον ζαμανφουτισμό στον τρόπο που κινείται, είναι η χαρά της ζωής και της παρέας, είναι το απόλυτο fun όχημα που θα σου φτιάξει την ημέρα σε όποιο δρόμο -ή και χωρίς δρόμο- αποφασίσεις να κινηθείς. Ιδίως σ’ αυτή την έκδοση Sahara που μπορείς να το κάνεις “καλοκαιρινό” αφαιρώντας τα πάντα (οροφή, πόρτες, παρμπρίζ) και να ζήσεις την πιο ανόθευτη αυτοκινητική εμπειρία.

Κάπως έτσι, με απόλυτη σιγουριά, χωρίς τον φόβο των old school φανατικών της μάρκας και με πολύ πάθος το ξεκαθαρίζουμε: Αυτό εδώ είναι το καλύτερο Wrangler που φτιάχτηκε ποτέ. The legend lives on!

Tεχνικά χαρακτηριστικά – Jeep Wrangler 4xe Plug in Hybrid
Κινητήρας: 1.995 cc, i4, Τurbo, Άμεσος ψεκασμός, 280 PS @ 5.2500 rpm, 240,8 kgm @ 3.00-4.500 rpm
Ηλεκτρικό μοτέρ 1: 46 kW, 5,4 kgm
Ηλεκτρικό μοτέρ 2: 107 Kw, 25 kgm
Συνδυασμένη ισχύς: 380 PS, 64,9 kgm
Μπαταρία: 17,3 kWh|
Μέγιστη ηλεκτρική αυτονομία (WLTP): 50 χλμ.
Κιβώτιο: Αυτόματο, 8 σχέσεων
Μετάδοση στους 2/4 τροχούς
Ανάρτηση: Άκαμπτος άξονας (εμπρός/πίσω)
0-100 χλμ/ώρα: 6,4”
Τελική ταχύτητα: 156 χλμ/ώρα
Μέση κατανάλωση δοκιμής: 10,6 (Εργοστασιακή 3,5) λ/100 χλμ
CO2: 94 γρ/χλμ (WLTP)
Διαστάσεις (Μ/Π/Y): 4.882/1.894/1.901 χιλ.
Μεταξόνιο: 3.008 χιλ.
Απόσταση από το έδαφος: 253 χιλ.
Γωνίες προσέγγισης/ράμπας/διαφυγής: 36,6o /31,8 o /21,4 o
Χώρος αποσκευών: 533 λίτρα
Βάρος: 1.383 κιλά
Τιμή: Από 78.900 ευρώ (SAHARA)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Υπερθέαμα από το ισχυρότερο Jeep Wrangler της ιστορίας (video)
Και αμφίβιο το ηλεκτρικό Jeep Wrangler; (+video)
Τα Jeep Wrangler και Gladiator με παρμπρίζ Gorilla Glass