Menu
Τιμές αυτοκινήτων | NewsMoto newsautoCHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Fiat Panda Hybrid

  • Γιώργος Σαργιαννίδης ([email protected]), Φωτογραφίες: Γιώργος Σβολόπουλος

Το δημοφιλές Fiat Panda «εξηλεκτρίζεται» και προσφέρεται για πρώτη φορά με ένα υβριδικό κινητήρα για την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και της… τσέπης σας

Το νέο Fiat Panda περνάει στη νέα εποχή, στην οποία θέλει τα αυτοκίνητα να προστατεύουν το περιβάλλον, αλλά -ταυτόχρονα- να καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο. Το Fiat Panda Hybrid όμως δεν μένει μόνο σε αυτά. Εκτός από την κορυφαία πρακτικότητα, είναι και το πιο προσιτό αυτοκίνητο της αγοράς που εφοδιάζεται με υβριδική τεχνολογία. Ας δούμε όμως παρακάτω, γιατί το Panda Hybrid ξεχωρίζει…

Αρχικά, η εξωτερική σχεδίαση του υβριδικού Panda είναι αυτούσια με αυτή του “απλού” Panda που όλοι γνωρίζουμε και αγαπήσαμε. Το Panda Hybrid προσφέρεται τόσο σε απλή έκδοση όσο και με το πακέτο εξοπλισμού Cross. Αυτό σημαίνει ότι αισθητικά φέρει off-road στοιχεία και ελάχιστα αυξημένη απόσταση από το έδαφος, χωρίς όμως αυτά να παραπέμπουν σε «τραβηγμένες» εκτός δρόμου δυνατότητες. Υπάρχουν μόνο για να χαρίζουν στυλ και περιορισμένη προστασία.

Οι διαστάσεις έχουν παραμείνει ίδιες (3,68 μ. μήκος και 1,66 μ. πλάτος), ωστόσο προστέθηκαν σήματα «Hybrid» και «Launch Edition» που τα συναντάμε στην 5η πόρτα και στις μεσαίες κολώνες αντίστοιχα. Σχετικά με το τελευταίο, η «Launch Edition» που είχαμε στα χέρια μας αποτελεί μια ξεχωριστή 1η έκδοση του Panda Hybrid. Διατίθεται με ιδαιτερους τροχούς και αποκλειστικά σε ανοιχτό σιέλ χρωματισμό, με την εταιρεία να τον ονομάζει «Green Dew».

Την ίδια απόχρωση συναντάμε και στο εσωτερικό, κατά μήκος του γνώριμου ταμπλό. Αυτό ανεβάζει τη διάθεση και κάνει τη συμβίωση ακόμα πιο ευχάριστη. Στο κέντρο της κονσόλας υπάρχει μία οθόνη δύο γραμμών, που λειτουργεί ως ηχοσύστημα Radio-MP3, προσφέροντας τη δυνατότητα σύνδεσης του smartphone μέσω Bluetooth.

Στην κορυφή υπάρχει η πολύ βολική βάση για το κινητό τηλέφωνο, την οποία εκτιμήσαμε ιδιαίτερα και γενικότερα -εργονομικά- το cockpit είναι αυτό που χρειάζεται κανείς από ένα… «εργαλείο» πόλης. Παράλληλα, ειδοποιός διαφορά σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις είναι τα καθίσματα. Οι επενδύσεις των καθισμάτων –για πρώτη φορά στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας- είναι κατασκευασμένες από “SEAQUAL YARN”, ένα συνθετικό ύφασμα πιστοποιημένο από την SEAQUAL INITIATIVE που κατασκευάζεται από ανακυκλωμένο πλαστικό, το οποίο προέρχεται κατά 10% από τη θάλασσα και 90% από τη στεριά.

Τα σκληρά πλαστικά δεν είναι λόγος για παράπονα με τη συναρμογή να σας αποζημιώνουν και ο χώρος της καμπίνας έχει μείνει στα ίδια επίπεδα, φιλοξενώντας τέσσερις ενήλικες χωρίς πολλές παραχωρήσεις. Ο χώρος αποσκευών είναι χωρητικότητας 225 λίτρων, ικανός για τα βασικά πράγματα τόσο για την καθημερινότητα όσο και για μια σύντομη απόδραση.

Στην καρδιά του νέου Fiat Panda Hybrid υπάρχει ένα mild hybrid σύστημα, το οποίο συνδυάζει ένα 3κύλινδρο κινητήρα 999 κ.εκ. με έναν ηλεκτροκινητήρα 12V (σύστημα μίζα/γεννήτρια) που τροφοδοτείται από μπαταρία λιθίου. Κάτω από το κάθισμα του οδηγού, υπάρχει μια μπαταρία 12 volt, η οποία φορτίζεται όταν επιβραδύνετε μέσω του BSG (Belt-Driven Starter Generator Σύστημα Εκκίνησης/Γεννήτριας με Ιμάντα).

Τo μοτέρ εσωτερικής καύσης, είναι εντελώς νέο. Ανήκει στην οικογένεια HyFly και έχει σχεδιαστεί-εξελιχθεί για το Panda και τις ανάγκες της ευρωπαϊκής αγοράς. Ο 1.000άρης κινητήρας αποδίδει 70 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και 92 Nm ροπής, κάνοντας χρήση συνεχούς μεταβαλλόμενου χρονισμού. Ιδιαίτερα υψηλή είναι η σχέση συμπίεσης (12:1) με στόχο την βέλτιστη θερμοδυναμική απόδοση. Ακόμα ένα στοιχείο που διακρίνει τον συγκεκριμένο κινητήρα είναι το χαμηλό του βάρος, το οποίο αγγίζει μόλις τα… 77 κιλά.

Μέσω της λειτουργίας e-Assist το BSG υποστηρίζει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης προσφέροντας ισχύ κατά τη φάση της επιτάχυνσης, στοιχείο που προσφέρει αμεσότερη και πιο ομαλή απόδοση και απόκριση. Παράλληλα μέσω του BSG λειτουργεί και το σύστημα STOP&START προσφέροντας άμεση και χωρίς κανένα κραδασμό απενεργοποίηση και ενεργοποίηση του κινητήρα.

Σε ποιες λειτουργίες το σύστημα ανακτά ενέργεια;

e-coasting – Εκμετάλλευση ενέργειας στο… έπακρο
Κάθε στιγμή που ο οδηγός αφήνει το γκάζι η ελαφριά επιβράδυνση του αυτοκινήτου μετατρέπεται από το BSG σε ηλεκτρική ενέργεια, η οποία αποθηκεύεται στη μπαταρία λιθίου του αυτοκινήτου. Η αποθηκευμένη ενέργεια μπορεί στη συνέχεια να χρησιμοποιηθεί είτε για την υποβοήθηση του θερμικού κινητήρα μέσω του ηλεκτροκινητήρα BSG, είτε για την υποστήριξη των υποσυστημάτων (κλιματισμός, stop & start, φωτισμός, κτλ.). Συνεπώς κάθε φορά που ο οδηγός αφήνει το γκάζι βοηθά στη φόρτιση της μπαταρίας και κατ’ επέκταση στην καλύτερη εκμετάλλευση της διαθέσιμης κινητικής ενέργειας.

e-braking – Επιπλέον φόρτιση
Ένα βήμα παραπέρα από το e-coasting, είναι η λειτουργία e-braking, η οποία επίσης αποθηκεύει ηλεκτρική ενέργεια στη μπαταρία. Στη συγκεκριμένη περίπτωση το φαινόμενο είναι ακόμα πιο έντονο. Σε ένα συνηθισμένο αυτοκίνητο κατά το φρενάρισμα το σύνολο της κινητικής ενέργειας μετατρέπεται σε θερμική μέσω της τριβής των φρένων. Στην περίπτωση του e-braking του υβριδικού συστήματος της Fiat, μεγάλο μέρος της ενέργειας μετατρέπεται σε ηλεκτρική ανεβάζοντας σημαντικά το βαθμό απόδοσης του συνόλου.

e-sailing – Σε προτρέπει να βάλεις νεκρά
Εφοδιασμένο με ένα νέο κιβώτιο 6 σχέσεων, το υβριδικό σύστημα της Fiat λανσάρει τη λειτουργία e-sailing, η οποία σε ταχύτητες κάτω των 30χλμ./ώρα επιτρέπει την κίνηση του αυτοκινήτου με μηδενική κατανάλωση. Μέσω μιας σχετικής ένδειξης στον πίνακα οργάνων το σύστημα προτρέπει τον οδηγό να επιλέξει τη νεκρά ταχύτητα απενεργοποιώντας παράλληλα τον κινητήρα. Όλα τα συστήματα συνεχίζουν να λειτουργούν κανονικά λόγω της μπαταρίας λιθίου υψηλής χωρητικότητας και το αυτοκίνητο επιβραδύνει (π.χ. πλησιάζοντας ένα κόκκινο φανάρι), με μηδενική κατανάλωση. Εφαρμόζοντας τις προτροπές του συστήματος ο οδηγός μπορεί να μειώσει συνολικά την κατανάλωση χωρίς καμία επίπτωση στην παρεχόμενη άνεση και ασφάλεια.

Το Fiat Panda Hybrid, είναι σύμφωνο με τα νεότερα και αυστηρά όρια Euro6D Final και οι εκπομπές ρύπων είναι μόλις 89 γρ./χλμ., που αφενός έχει ελεύθερη πρόσβαση στο δακτύλιο και αφετέρου δεν «πληρώνει» τέλη κυκλοφορίας. Σύμφωνα με την εταιρεία, η υβριδική τεχνολογία του Panda «κατεβάζει» τη μέση κατανάλωση στα 4 lt./100 km, αλλά θυσιάζεται… ελάχιστα η σπιρτόζικη συμπεριφορά του. Λέμε ελάχιστα γιατί το νέο Panda Hybrid, λόγω του mild hybrid συνόλου του, έχει τη ροπή διαθέσιμη από τις χαμηλές στροφές και δεν ενδιαφέρει κανέναν τα 14,7 sec που χρειάζεται για τη διαδικασία 0-100 km/h. Άλλωστε, το Fiat Panda Hybrid προορίζεται για τη μετακίνησή σας κυρίως εντός πόλης. Σε αυτό το φόντο, η υψηλή θέση οδήγησης και η μαλακή ανάρτηση παίρνουν άριστα, με τους επιβάτες να εκθειάζουν την υποδειγματική άνεση, γεγονός που εξασφαλίζεται και από τους τροχούς 15 ιντσών με το 65άρι προφίλ .

Πρακτικό και ευέλικτο, είναι ακόμα δύο στοιχεία που ανεβάζουν περισσότερο την «αυτοπεποίθηση» του μικρού ιταλικού μοντέλου και σε συνδυασμό με τη ρεαλιστική μέση κατανάλωση των 5,4 λτ./100 χλμ, το Panda Hybrid βρίσκεται στο βάθρο της αγοραστικής επιλογής. Παρά τον 3κύλινδρο κινητήρα που κρύβει κάτω από το καπό του, ο θόρυβος που εισέρχεται στην καμπίνα είναι χαμηλός, εκτός εάν οι στροφές του μοτέρ ανέβουν. Την τελική των 155 χλμ/ώρα (που αναφέρει το εργοστάσιο) δεν επιτρέπεται να τη φτάσετε νόμιμα, αλλά χάρη στο 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο και την καλή του κλιμάκωση, στα 130 χλμ./ώρα έχουμε σχετικά χαμηλές rpm (λίγο πάνω από τις 3.000) και συνεπώς φυσιολογικό θόρυβο.

Στο… ταμείο, το νέο Fiat Panda Hybrid θα σας ζητήσουν 11.400 ευρώ για την έκδοση Easy Hybrid, ενώ για την ξεχωριστή Launch Edition, η οποία φέρει πακέτο Cross η τιμή ανεβαίνει στα 13.690 ευρώ. Αξίζει να αναφερθεί ότι καλύπτεται από 5ετη εργοστασιακή εγγύηση με ισχύ έως 200.000χλμ., καθώς και με αντίστοιχης διάρκειας δωρεάν κάλυψη οδικής βοήθειας.

Τεχνικά χαρακτηριστικά:

Κινητήρας: 999 cc
Ισχύς: 70 PS/6.000 rpm
Ροπή: 92 Nm/3500 rpm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Μηχανικό έξι σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100km/h: 14,7 sec
Τελική ταχύτητα: 155 km/h
Μέση κατανάλωση (lt./100 km): 4 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 89 gr/km
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 3.686 x 1.662 x 1.635mm
Βάρος: 1.055 kg
Χώρος αποσκευών: 225 lt
Τιμή: Από 11.400 € (Αυτοκίνητο δοκιμής: 13.690 ευρώ)

 

Δημοφιλή στο Protothema.gr