Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: CUPRA Born 58 kWh 204 PS

Ελλάδα 4:46
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: CUPRA Born 58 kWh 204 PS

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: CUPRA Born 58 kWh 204 PS

ΔΟΚΙΜΕΣ

Η CUPRA κάνει την είσοδό της στην ηλεκτρική εποχή. Και με το Born δείχνει ότι θα πάρει μαζί της την σπορ σπίθα και το μεσογειακό ταπεραμέντο που τη χαρακτηρίζουν.

Advertisement
Advertisement

Αν το καλοσκεφτείς, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν έχει και πολύ κόπο να το φτιάξεις. Εκεί που κάποτε χρειάζονταν ώρες και ξενύχτια πάνω στις μοίρες ενός εκκεντροφόρου και το βύθισμα των βαλβίδων, τώρα απλά διαλέγεις από το ράφι ένα-δυο (ή και περισσότερα…) ηλεκτρικά μοτέρ με όση ισχύ τραβάει η ψυχή σου και το τμήμα μάρκετινγκ. Επιλέγεις έναν Κινέζο προμηθευτή για την μπαταρία με την χωρητικότητα που αντέχει το budget, βάζεις καλώδια, πρίζες, φορτιστές, προσθέτεις και ένα αμάξωμα με φουτουριστικά μπιχλιμπίδια και είσαι έτοιμος.

Mοιάζει λίγο απλουστευτική η πιο πάνω περιγραφή, όμως δεν απέχει και πολύ από την αλήθεια. Και δείχνει σε πόσο δύσκολη θέση βρίσκονται εταιρίες που έχουν στηρίξει την ύπαρξή τους πάνω στην παραδοσιακά δημιουργική διάσταση του αυτοκινήτου και την πολλών επιπέδων ικανοποίηση που πρόσφερε μέχρι τις ημέρες μας στον οδηγό του (να μην ξεχάσουμε και τον ήχο!).

Μία θέση στην οποία βρίσκεται αναπόφευκτα και η CUPRA, η εταιρία που προέκυψε πριν πέντε χρόνια ως το αυτόνομο σπορ παρακλάδι της SEAT. Και η οποία μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα κατάφερε να εκτοξευθεί σε ένα success story και με δική της περίοπτη θέση στο παγκόσμιο αυτοκινητικό οικοσύστημα.

Advertisement
Advertisement

Για την CUPRA η έλευση της ηλεκτροκίνησης μοιάζει με δίκοπο μαχαίρι. Από τη μια θα πρέπει να απεμπολήσει όλα τα ιερά και όσια ενός και πλέον αιώνα παραδοσιακής σπορ αυτοκίνησης. Από την άλλη όμως της δίνει την μοναδική ευκαιρία να μπει με «καθαρό μυαλό» και χωρίς δεσμεύσεις στη νέα εποχή. Φέρνοντας μαζί της όλο το γενετικό της υλικό, σε συνδυασμό με φρέσκες ιδέες και αυτή την μεσογειακή αύρα της ισπανικής δημιουργικότητας.

Και με το Born, το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, δείχνει ξεκάθαρα ότι είναι αποφασισμένη να κάνει αυτό το βήμα χωρίς κανένα φόβο αλλά με μπόλικο πάθος για όσα θα φέρουν οι καιροί των Volt και των kW.

Advertisement

Το κρίσιμο ζητούμενο εδώ, και με αυτό θα ξεκινήσουμε, είναι αν και κατά πόσο το Born κουβαλά την ιδιαιτερότητα της CUPRA και τη σπορ προσέγγισή της και στα νέα ηλεκτρικά ήθη. Και η απάντηση από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα στο τιμόνι του δεν θα μπορούσε να είναι παρά απόλυτα θετική. Μπορεί να μοιράζεται το ίδιο δάπεδο και όλα τα ηλεκτρικά παραφερνάλια με το αντίστοιχο ID. 3 της μαμάς VW, όμως οι Ισπανοί μηχανικοί, κατάφεραν για άλλη μια φορά να το διαφοροποιήσουν εκεί που μετράει, στον τρόπο με τον οποίο κινείται στον δρόμο.

Advertisement

Από την πρώτη στιγμή, αντιλαμβάνεσαι ότι πρόκειται για κάτι που δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην οδήγηση παρά στην μετακίνηση. Με ένα πολύ καλό σε αίσθηση, βαρύ όσο χρειάζεται και «γεμάτο» σε πληροφόρηση τιμόνι με κρεμαγέρα μεταβλητού βήματος, το Born βγάζει αμέσως έναν οδηγοκεντρικό χαρακτήρα που σπανίζει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας (και το ξεχωρίζει ανάμεσα στα ομοειδή του γκρουπ VW).

Η ανάρτηση έρχεται και αυτή να προσθέσει το δικό της λιθαράκι στην σπορ πλευρά του Born, έχοντας ρυθμιστεί ιδανικά ανάμεσα στην άνεση και τον σωστό έλεγχο των 1.811 κιλών του. Για την περίσταση είναι χαμηλωμένη κατά 10 χιλιοστά μπροστά και κατά 15 χιλιοστά πίσω σε σχέση με το ID. 3, ενώ στις ακριβές εκδόσεις υπάρχει και ενεργή ανάρτηση DCC με 15 διαφορετικά προγράμματα ρύθμισης.

Advertisement

Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το χαμηλό κέντρο βάρους και την σχεδόν ισομερή κατανομή του ανάμεσα στους δύο άξονες, δημιουργούν ένα σύνολο απολαυστικό σε κάθε είδους διαδρομή. Είναι ευχάριστο και φιλικό στην καθημερινή χρήση και σε χαλαρές βόλτες, όπου εντυπωσιάζει με την ευκολία στην χρήση, την ευελιξία του (έχει κύκλο στροφής μόλις 10,2 μέτρα, όσο ένα αυτοκίνητο πόλης) αλλά και την άνεση της ανάρτησης που κρατά μακριά από την καμπίνα το ανάγλυφο και την ένταση του δρόμου. Μοναδική «παραφωνία» στη γενικότερα πολιτισμένη ατμόσφαιρα είναι ο λίγο τονισμένος αεροδυναμικός θόρυβος, ο οποίος γίνεται πιο αισθητός λόγω και της απουσίας κλασικού κινητήρα.

Ενώ όταν του ζητήσεις κάτι πιο κοντά στο παραδοσιακό πνεύμα της CUPRA θα στρίψει με σιγουριά και μπόλικο τσαγανό, κρατώντας πεισματικά τις γραμμές του, χωρίς έντονες κλίσεις και με σαφή έλεγχο στις αλλαγές πορείας και ξεκάθαρες αντιδράσεις όταν πλησιάζεις να ξεπεράσεις τα όρια που θέτουν τα νέα δεδομένα της ηλεκτροκίνησης.  Στα θετικά της όλης παρουσίας του και τα φρένα που είναι δυνατά -αν και με ταμπούρα πίσω- και με αρκετά φυσιολογική αίσθηση, παρά την μεγάλη διαδρομή και την ύπαρξη του συστήματος ανάκτησης της ενέργειας (το οποίο δεν έχει δυνατότητα παραμετροποίησης της ισχύος του όπως στο Enyaq ούτε είναι τόσο δυνατό ώστε να λειτουργεί ως one pedal).

Το σημαντικό είναι ότι όλα αυτά γίνονται με τον οδηγό να ζει την κάθε στιγμή και να συμμετέχει με όλες του τις αισθήσεις, φέρνοντας στο προσκήνιο το DNA της μάρκας και αυτή την πανταχού παρούσα ικανότητα της CUPRA να παίρνει μια χιλιοπαιγμένη συνταγή και να την κάνει πιο spicy.

Εντάξει, το μεγάλο βάρος είναι πανταχού παρόν. Και προφανώς δεν έχει την ίδια «αέρινη» ροή στην κίνηση αντίστοιχη με εκείνη ενός CUPRA Leon για παράδειγμα. Όμως για τα δεδομένα των ηλεκτρικών αυτής της γενιάς, το Βorn είναι ότι πιο κοντινό μπορεί να αγοράσει κανείς σε ένα σπορ hatchback το οποίο να θυμίζει λιγότερο video game και να έχει έναν πιο αναλογικό χαρακτήρα.

To σημαντικό πάντως είναι ότι η CUPRA τα πετυχαίνει όλα αυτά στο Born έχοντας ως βάση το ίδιο μηχανικό υπόβαθρο που χρησιμοποιείται σε ολόκληρο το γκρουπ VW. Στο επίκεντρο της έκδοσης της δοκιμής μας βρίσκεται ένας ηλεκτροκινητήρας 204 ίππων και 310 Nm, ο οποίος είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα, όπου δίνει και την κίνηση.

Στην συγκεκριμένη έκδοση η μπαταρία είναι ενεργειακής χωρητικότητας 58 kWh (ονομαστική 62 kWh), η οποία αποτελείται από εννέα modules και βρίσκεται τοποθετημένη σε ειδικό κλωβό ασφαλείας ο οποίος λειτουργεί και ως δομικό στοιχείο του αμαξώματος. Η φόρτισή της μπορεί να γίνει σε τυπικό wallbox των 11 KW σε λίγο πάνω από 6 ώρες ενώ μπορεί να δεχθεί ρεύμα DC έως και 170 kW.

Οι επιδόσεις που ανακοινώνει το εργοστάσιο μιλούν για 7,3 δευτερόλεπτα για το 0-100 χλμ/ώρα και τελική περιορισμένη στα 160 χλμ/ώρα. Η εργοστασιακή κατανάλωση είναι μεταξύ 15,5 και 16,7 kWh/100 χλμ, ένα νούμερο που είναι στα πλαίσια του εφικτού σε συγκρατημένη οδήγηση μέσα στην πόλη και με πρόβλεψη για χρήση του συστήματος ανάκτησης της ενέργειας.

Η μέση τιμή που πήραμε κατά την διάρκεια της δοκιμής μας σε πιο συνήθεις συνθήκες που περιλάμβαναν και χιλιόμετρα στον αυτοκινητόδρομο, ήταν στις 19,5 kWh, κάτι που φέρνει την πραγματική αυτονομία κάπου μεταξύ 320 και 350 χιλιομέτρων, ίσως και λίγο παραπάνω με έμφαση στην αστική χρήση.

Η συγκεκριμένη έκδοση είναι ίσως η πιο ισορροπημένη από πλευράς κόστους και απόδοσης, καθώς υπάρχει μία εισαγωγική με 150 ίππους και μπαταρία 45 kWh (με ότι αυτό συνεπάγεται στην αυτονομία), και δύο με το σύστημα e-boost το οποίο ενισχύει για μικρό χρονικό διάστημα την απόδοση της ισχύος που φθάνει στους 231 ίππους.

Η έκδοση με το σύστημα αυτό εφοδιάζεται τόσο με την μπαταρία των 58 kWh όσο και με μία αρκετά μεγαλύτερη, στις 77 kWh με την -εργοστασιακή- αυτονομία να εκτοξεύεται έως και τη μέγιστη τιμή των 548 χιλιομέτρων. Αυτή η έκδοση διαθέτει και ένα επιπλέον οδηγικό πρόγραμμα στα 4 που υπάρχουν στάνταρ, με την ονομασία Cupra με ακόμα πιο σπορ ρυθμίσεις, ενώ παρέχει και την δυνατότητα να βγει εντελώς off το ESC.

Γύρω από αυτό το ήδη γνωστό και δοκιμασμένο ηλεκτρικό υπόβαθρο του γκρουπ VW, η CUPRA φρόντισε να κάνει την δική της δήλωση σπορ φρονημάτων, σχεδιάζοντας ένα αυτοκίνητο με έντονο δυναμισμό στις γραμμές του και με ξεκάθαρο σπορ χαρακτήρα. Η χαρακτηριστική μάσκα με τα λεπτά τριγωνικά LED ημέρας, την «ψεύτικη» εισαγωγή και τις μεγάλες εισαγωγές με το χαμηλό spoiler και το καπό με την έντονη κλίση, δημιουργούν ένα σχήμα ιδιαίτερα επιθετικό και με έντονη παρουσία.

Οι τονισμένες ποδιές στο πλάι, το όμορφο τελείωμα της οροφής στο πίσω μέρος, αλλά και οι πινελιές στο χρώμα του χαλκού σε σημεία του αμαξώματος και στις πανέμορφες ζάντες των 19 ιντσών, ολοκληρώνουν μία εικόνα που ξεφεύγει από την λογική ενός ηλεκτρικού μεταφορέα και προκρίνουν την εικόνα ενός μοντέλου με ξεκάθαρες τις σπορ προθέσεις του.

Η καμπίνα του Βorn αποτελεί και αυτή όπως και το αμάξωμα μία συνειδητή προσπάθεια απαγκίστρωσης από τα δεσμά του ΙD. 3. Kάτι που δεν μπορεί να αποφύγει σε κάποια σημεία, όπως για παράδειγμα την διάρθρωση των δύο οθονών, μία μικρή ως πίνακα οργάνων και μία 12 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων.

Ένα σύστημα πολυμέσων το οποίο είναι αρκετά πολύπλοκο και χωρίς σωστή ταξινόμηση των μενού. Ενώ σε συνδυασμό με τους επαφικούς διακόπτες του τιμονιού, οι οποίοι συχνά πατιούνται χωρίς να το θέλει ο οδηγός, δημιουργούν ένα περιβάλλον που θέλει εξοικείωση και υπομονή για να ζήσεις μαζί του. Και να εκτιμήσεις βεβαίως τις πολλές και up-to-date παροχές που προσφέρει για την ψηφιακή διασύνδεση και την ψυχαγωγία των επιβατών, μέσω του νέας γενιάς συστήματος CUPRA Connect και του CUPRA App που παρέχει πολλές δυνατότητες ελέγχου του οχήματος ακόμα και εξ αποστάσεως.

Αφήνοντας στην άκρη τα δάνεια της VW, το υπόλοιπο σαλόνι είναι ξεκάθαρα CUPRA, όντας απλό σε σχεδίαση, ποιοτικό σε υλικά και με μία γενικότερη αίσθηση ενός αυτοκινήτου που θέλει να κάνει τον οδηγό να συμμετέχει περισσότερο στην οδήγηση παρά στην μετακίνηση. Βασικό ρόλο σε αυτή την αίσθηση έχουν τα εξαιρετικά εμπρός μπάκετ καθίσματα, με την πολύ καλή στήριξη της πλάτης και την σχετικά χαμηλή τοποθέτησή τους, δημιουργώντας έτσι μία σχεδόν ιδανική θέση οδήγησης, για τα δεδομένα των ηλεκτρικών μοντέλων ευρείας χρήσης.

Τα καθίσματα αυτά έχουν επίσης και μία ακόμα ιδιαιτερότητα, καθώς είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια που έχουν ανασυρθεί από την θάλασσα, με την υφή και την γενικότερη αίσθηση που αποπνέουν να είναι αρκετά ποιοτική και ευχάριστη.

Οι χώροι για τους επιβάτες, χάρη στο μεγάλο μεταξόνιο και την απουσία κεντρικού τούνελ είναι υπεραρκετοί ακόμα και για πέντε ενήλικες, αν και η σπορ σχεδίαση του πίσω μέρους κλέβει λίγο από τον “αέρα” πάνω από τα κεφάλια των πίσω (τουλάχιστον σε σύγκριση με το ID. 3). Ο χώρος των αποσκευών ξεκινά από τα 385 λίτρα και φθάνει έως τα 1.267 με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα. Διαθέτει αρκετά μεγάλο άνοιγμα και κανονικό σχήμα, στοιχεία που σε συνδυασμό με το δεύτερο δάπεδο, αυξάνουν σημαντικά την πρακτικότητά του.

Κλείνοντας, να ξεκαθαρίσουμε ότι το Born καταφέρνει δύο πολύ σημαντικά πράγματα. Πρώτον: να είναι ένα γνήσιο αυτοκίνητο της CUPRA με ένα ηλεκτρικό sportiness που τιμά την παράδοση της εταιρίας. Και δεύτερον: να είναι μία από τις δυο-τρεις πιο ολοκληρωμένες και ελκυστικές επιλογές για όποιον θέλει να μπει στην εποχή της ηλεκτροκίνησης σε λογικά λεφτά και με ένα πολύ υψηλό value for money.

Στις 37.900 ευρώ που κοστίζει (ή στα 29.900 ευρώ μετά την αφαίρεση της κρατικής επιδότησης) ή και ακόμα πιο κάτω για την βασική έκδοση των 150 ίππων, είναι χρήματα τα οποία στην πράξη βρίσκονται στο ίδιο ή και χαμηλότερο επίπεδο με συμβατικά μοντέλα αντίστοιχης ισχύος και προφανώς χαμηλότερου τεχνολογικού status. Η ηλεκτροκίνηση γίνεται με σταθερούς ρυθμούς πιο προσιτή, και το Born είναι εδώ για να δείξει ότι μπορεί να είναι και επιθυμητή.

Αυτό που εν τέλει επιτυγχάνει το Born είναι να σε κάνει να νιώθεις ξεχωριστός και μέσα στο πνεύμα της εποχής χωρίς να σε κλείνει σε ένα αποστειρωμένο περιβάλλον χαμηλών οδηγικών προσδοκιών. Είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο γνήσιο τέκνο των ημερών του, το οποίο όμως δεν ξεχνά να ρίχνει ματιές στο παρελθόν και να κουβαλά μαζί του όσο περισσότερη γίνεται από την σπορ παράδοση δεκαετιών.

Μπορεί να μην το απασχολούν έννοιες όπως οι μοίρες των εκκεντροφόρων και το βύθισμα των βαλβίδων, όμως το CUPRA Born αποτελεί την καλύτερη απόδειξη ότι η ηλεκτροκίνηση μπορεί να φέρει μαζί της μπόλικο οδηγικό συναίσθημα παλαιάς κοπής. Και αυτό είναι η μεγαλύτερη επιτυχία του.

Tεχνικά χαρακτηριστικά – CUPRA Born
Κινητήρας: Hλεκτροκινητήρας, μόνιμου μαγνήτη
Ισχύς: 204 PS/4.900-8.000 rpm
Ροπή: 310 Nm/0-4.200 rpm
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Χωρητικότητα μπαταρίας: 54,0 kWh
Κιβώτιο: Αυτόματο 1ας σχέσης
Επιτάχυνση 0-100km/h: 7,3 sec
Τελική ταχύτητα: 160 km/h
Μέση κατανάλωση: 19,5 kWh / 100 km
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.322×1.809×1.540 mm
Μεταξόνιο: 2.766 mm
Βάρος: 1.811 kg
Χώρος αποσκευών: 385 lt
Τιμή: Από 41.900 ευρώ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δοκιμή: Cupra Leon 1.5 eTSI 150 PS DSG
Δοκιμή: Skoda Enyaq Coupe RS iV
Συγκριτική δοκιμή: Alfa Romeo Tonale 1.5 160 PS vs Mercedes-Benz GLA 200