Δοκιμή: CUPRA Born VZ
ΔΟΚΙΜΕΣ
Κάποτε 326 ίπποι με πίσω κίνηση θα συνέθεταν ένα πολύ ισχυρό sports car. Σήμερα, χαρακτηρίζουν το πιο fun to drive ηλεκτρικό της CUPRA.
«Και τι σημαίνει CUPRA;», θα μπορούσε κάποιος να ρωτήσει. Μπορεί να πρόκειται για μία μάρκα από τη Βαρκελώνη η οποία αποτελεί «παιδί» της SEAT, όμως εκπροσωπεί πολύ περισσότερα και ως αυθύπαρκτη πια εταιρεία έχει χτίσει τον δικό της ξεχωριστό χαρακτήρα.
WHAT CAR
Ο οποίος βασίζεται στην κατασκευή αυτοκινήτων που σου βγάζουν τον καλύτερό σου εαυτό. Γιατί νιώθεις πως φτιάχτηκαν για εσένα. Ή τέλος πάντων για εκείνον που ακόμα απολαμβάνει την οδήγηση και τη ζωή πίσω από το τιμόνι (την εν κινήσει, όχι την «σταμάτα-ξεκίνα» του Κηφισού).

Και μοιάζει λογικό, όταν πρόκειται για μία μάρκα που το όνομά της προέρχεται από τις λέξεις «Cup» και «Racing» και που συμμετέχει σε κατηγορίες motorsport. Για μία εταιρεία που από την πρώτη στιγμή που αυτονομήθηκε είχε ως στόχο να προσφέρει αυτοκίνητα με μηχανολογική αρτιότητα, υψηλή ποιότητα κατασκευής και πάνω απ’ όλα σπορ χαρακτήρα, ανεξαρτήτως αμαξώματος και κατηγορίας.
Το πρώτο «ηλεκτρικό» εγχείρημα της CUPRA ονομάστηκε Born, όντας πράγματι το μοντέλο που γέννησε για αυτήν τον κόσμο της ηλεκτροκίνησης. Ένα hatchback μήκους 4,32 μέτρων που την έβαλε στην πιο πολυχρηστική κατηγορία, ανεξάρτητα από την τεχνολογία κίνησης του οχήματος.
Από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκε το Born, ήταν εμφανές πως ακόμα και με μπαταρίες και καλώδια, οι Καταλανοί γνωρίζουν πώς να στήνουν ένα αυτοκίνητο με οδηγοκεντρικό χαρακτήρα και σπορ στήσιμο. Μία οπτική που με την παρουσίαση της έκδοσης VZ κορυφώθηκε.

Και τώρα… εποχή Born VZ
Από τον Φεβρουάριο του 2024 που παρουσιάστηκε το νέο Born VZ, η εταιρεία από τη Βαρκελώνη γνώριζε πως με αυτή την κίνηση, όχι απλά προλαβαίνει τον ανταγωνισμό (από όπου και αν αυτός προέρχεται, ακόμα και εντός του VW Group), αλλά του δείχνει τον δρόμο.
Ξεκίνησε από τα βασικά που είναι η εξωτερική εμφάνιση. Ανέκαθεν, ένα VZ («veloz» που στα ισπανικά σημαίνει «γρήγορο») ξεχώριζε αισθητικά από τις υπόλοιπες εκδόσεις του εκάστοτε CUPRA.

Αυτό δεν αλλάζει στο νέο Born όπου το λογότυπο «VZ» κοσμεί την πόρτα του πορτμπαγκάζ, ενώ αποκλειστικά σε αυτή την έκδοση βρίσκεις δύο νέα χρώματα. Το Midnight Black είναι το ένα, με το άλλο να είναι το Dark Forest, επιλογή αποκλειστική για την έκδοση.
Παράλληλα, η εταιρεία από το Μαρτορέλ διαθέτει και νέο ντιζάιν για τις ζάντες το οποίο εντοπίζεται μόνο στο VZ. Συν τοις άλλοις είναι μεγαλύτερες από τις άλλες εκδόσεις, με διάμετρο 20 ίντσες και απόχρωση δύο τόνων.

CUPRA αισθητική και πρακτική
Η καταλανική μάρκα είχε τον τρόπο από το απλό Born ακόμα να κάνει το εσωτερικό του να ξεχωρίζει από το «αδερφάκι» του ομίλου, VW ID.3.
Το εμβληματικό πια χρώμα του χαλκού με το χαρακτηριστικό γκρι της CUPRA κοσμούν κάθε μαλακή και καλαίσθητη επιφάνεια, με τη συναρμογή και το φινίρισμα να έχουν κάτι από premium κατασκευές.

Κάθεσαι στα φανταστικά CUP μπάκετ καθίσματα απόχρωσης Granite Grey Dinamica, τα οποία είναι από ανακυκλωμένο ύφασμα Seaqual Yarn και Dinamica (υλικό που περιέχει 73% ανακυκλωμένο πολυεστέρα) και πριν το καταλάβεις έχεις πάρει «πολεμική» θέση οδήγησης, με τα πόδια να βρίσκονται όσο πιο κεντρικά γίνεται στο κάθισμα.
Και όταν πιάσεις το τριάκτινο, θερμαινόμενο, πολυλειτουργικό και δερμάτινο τιμόνι και τα πόδια σου ακουμπήσουν τα αλουμινένια πεντάλ, είσαι έτοιμος να απολαύσεις κάθε μετακίνηση που θα κάνεις με το αυτοκίνητο. Το κυριότερο, όμως, είναι πως σου έχει δημιουργήσει μία φανταστική προδιάθεση για σβέλτη οδήγηση, μία εκπληκτική αύρα που εκπέμπει όρεξη και δυναμισμό.

Τα μπάκετ καθίσματα της CUPRA, πέραν του ότι παρέχουν κορυφαία πλευρική στήριξη και δε σε αφήνουν να βγεις εκτός του ωφέλιμου πεδίου της σπορ θέσης οδήγησης, είναι θερμαινόμενα και ρυθμίζονται ηλεκτρικά. Επιπλέον, έχουν στήριξη μέσης και λειτουργία μασάζ.
Οι πίσω δύσκολα θα παραπονεθούν, με την καταλανική εταιρεία να έχει εκμεταλλευτεί στο μέγιστο δυνατό το μεταξόνιο των 2.766 χιλιοστών. Την ίδια ώρα, το πορτμπαγκάζ των 385 λίτρων βρίσκεται στο άνω άκρο της κατηγορίας. Φτάνει και περισσεύει για να βολέψεις ακόμα και τις αποσκευές μίας μικρής οικογένειας.
Τεχνολογία από το πάνω ράφι
Όπως πάντα, η CUPRA παίρνει από τη «βιβλιοθήκη» τεχνολογιών του VW Group μόνο ό,τι καλύτερο υπάρχει. Ειδικά το νέο Born VZ δε θα μπορούσε να μη διαθέτει τις τελευταίες τεχνολογίες που διατίθενται.

Για αυτό, το infotainment που φιλοξενείται στη νέα, μεγαλύτερη κεντρική οθόνη των 12,9 ιντσών παρέχει άπλετες δυνατότητες, με μία εκ των κορυφαίων να είναι η δυνατότητα πλοήγησης.
Η συνδεσιμότητα είναι απρόσκοπτη, καθώς παρέχει ασύρματα Android Auto και Apple CarPlay. Από το τεχνολογικό μενού δε λείπουν οι φωνητικές εντολές με το πάτημα ενός κουμπιού και η 4η γενιά της εφαρμογής CUPRA connect, ενώ στις πιο πρακτικές λύσεις εντοπίζονται πολλές για την αποθήκευση μικροαντικειμένων και τέσσερις θύρες USB.

Ηχηρό παρόν δηλώνουν και όλα τα σύγχρονα και απαραίτητα συστήματα υποβοήθησης, όπως προειδοποίηση σύγκρουσης εμπρός και αυτόνομο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης για οχήματα, πεζούς και ποδηλάτες, σύστημα διατήρησης λωρίδας, σύστημα προειδοποίησης κόπωσης, ESP κ.ά.
Η καμπίνα συμπληρώνεται ιδανικά με το κορυφαίο ηχοσύστημα 11 ηχείων της Sennheiser που συνδυάζεται με subwoofer. Ο εξοπλισμός του Born VZ κορυφώνεται με την παρουσία διζωνικού κλιματισμού και εσωτερικού ατμοσφαιρικού φωτισμού που το βράδυ σου δίνει μία premium αίσθηση.
Το κορυφαίο Born, για πολλούς λόγους
Το νέο Born βασίζεται στην πλατφόρμα MEB του Group που στην προκειμένη περίπτωση φιλοξενεί μία μπαταρία ιόντων λιθίου με ωφέλιμη χωρητικότητα 79 kWh, η μεγαλύτερη σε όλη τη γκάμα του μοντέλου.

Στον πίσω άξονα εδράζεται ο σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη APP550, ο οποίος αποδίδει 326 ίππους και 545 Nm. Με αυτόν, το σπριντ των 0-100 χλμ./ ώρα ολοκληρώνεται σε 5,6 δευτερόλεπτα και η τελική περιορίζεται στα 200 χλμ./ ώρα, σημαντικά μεγαλύτερη από τα 160 χλμ./ ώρα που φτάνουν οι άλλες εκδόσεις του Born.
Μία ακόμα σημαντική προσθήκη στο νέο Born VZ που δε θα τη βρείτε στα άλλα και αυτή είναι τα paddles πίσω από το τιμόνι. Από εκεί, ρυθμίζετε την ανάκτηση της ενέργειας σε τρεις βαθμίδες. Στην ισχυρότερη, έχεις ψευδό-λειτουργία «one pedal», ενώ στην πλήρη απενεργοποίησή της όλα εξαρτώνται από εσένα και την εμπιστοσύνη σου στα φρένα.

Τα οποία αποτελούνται από αεριζόμενους δίσκους 340 χιλιοστών μπροστά και ταμπούρα πίσω, αλλά αποδεικνύονται περισσότερο ισχυρά από ό,τι στις απλούστερες εκδόσεις, όπως ακριβώς είχε υποσχεθεί η CUPRA στην παρουσίαση του μοντέλου.
Η μπαταρία 79 kWh έχει μέγιστη θεωρητική αυτονομία 592 χλμ., όμως στην πραγματικότητα υπολογίστε περίπου στα 450 χλμ. Και αυτό, διότι η κατανάλωση κυμαίνεται μεταξύ 20-23 kWh, αναλόγως το στιλ οδήγησης. Πρέπει, όμως να έχεις στο νου πως με VZ της CUPRA, δύσκολα θα μείνεις… ήσυχος.
Πάντως, όταν έρθει η ώρα της φόρτισης η πλατφόρμα MEB υποστηρίζει έως 185 kW ισχύος σε ταχυφορτιστή, με την πλήρωση του 10-80% να έρχεται σε 26 λεπτά. Σε μονοφασικό φορτιστή, η ισχύς περιορίζεται στα 11 kW.
Πόσο hot-hatch είναι ένα πισωκίνητο ηλεκτρικό 326 ίππων;
Αφού, λοιπόν, η ευεξία σε κατακλύζει ως φίλο της οδήγησης με την φοβερή θέση, τη διάχυτη ποιότητα και την κορυφαία τεχνολογία γύρω σου (και κάτω σου), ετοιμάζεσαι να απολαύσεις το κάθε χιλιόμετρο και να «γλιστρίσεις» το πίσω μέρος (για όσο τουλάχιστον σε αφήνουν τα ηλεκτρονικά).

Η νέα, ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση DCC Sport ξεχωρίζει από την πρώτη στιγμή, προσφέροντας σπορ αίσθηση από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα. Οι νέες αντιστρεπτικές περιορίζουν σημαντικά την όποια κλίση και κάνουν το Born VZ ένα «βέλος» μέσα στη στροφή ή σε κάποια απότομη αλλαγή πορείας.
Είχαμε την ευκαιρία κατά τις ημέρες της δοκιμής μας να το δοκιμάσουμε σε ένα απαιτητικό πεδίο, με αποφυγή εμποδίων, ολισθηρό οδόστρωμα και «κλωτσιές» στα φρένα.
Αν και ο συναγωνισμός αποτελούνταν από σαφώς παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα, το hot-hatch της CUPRA είχε την ικανότητα να κουβαλάει σταθερά 10+ χλμ./ ώρα παραπάνω σε κάθε άσκηση. Και με έναν πιο εξοικειωμένο σε αυτά οδηγό, θα πραγματοποιούσε εύκολα την αποφυγή και με 80+ χλμ./ ώρα!

Η ακρίβεια και αίσθηση που προσφέρει το τιμόνι είναι υποδειγματική και πράγματι διαφέρει από τα φθηνότερα Born. Είτε απέφυγες τον κώνο οριακά, είτε το παράκανες, θα γνωρίζεις ακριβώς που πάτησαν οι τροχοί του εμπρός άξονα.
Τα χαμηλοπρόφιλα λάστιχα με τις 20άρες ζάντες ενισχύουν την αίσθηση που έχεις, δίνοντάς σου αυτοπεποίθηση σε κάθε πάτημα. Φυσικό επακόλουθο βέβαια των παραπάνω και του σφιχτού set-up είναι η λίγο πιο τραχιά κύλιση -ειδικά στον αυτοκινητόδρομο όπου υπάρχει η αναμενόμενη βαβούρα από τους τροχούς.
Ωστόσο, η απόσβεση των ανωμαλιών στους κλασικούς ελληνικούς δρόμους είναι καλή στο προφίλ Comfort. Κοντολογίς, με το πάτημα ενός κουμπιού έχεις μετατρέψει το hot-hatch σε ένα πολιτισμένο, καθημερινό αυτοκίνητο.

Εάν κρατάμε κάτι πλην του πόσο σβέλτα μπορείς να διασχίζεις έναν επαρχιακό ή ένα βουνό με αλλεπάλληλες στροφές, είναι η αίσθηση πως οδηγείς ένα πραγματικό hot-hatch με σχεδόν ιδανική κατανομή βάρους 48:52. Κάπως έτσι, καταφέρνει να κρύψει σε αρκετά μεγάλο βαθμό το αντικειμενικά υψηλό βάρος των 1.999 κιλών.
Και το ακόμα καλύτερο είναι πως το προσαρμόζεις στα δεδομένα της εκάστοτε κατάστασης. Όταν ήθελα να οδηγήσω στην πόλη και πολιτισμένα, επέλεγα το ανάλογο προφίλ (υπάρχει και επιλογή Individual όπου τιμόνι, ανάρτηση, απόκριση κλπ ρυθμίζονται ξεχωριστά) και ισχυρή ανάκτηση ενέργειας.

Και όταν ήθελα να εκμεταλλευτώ το ακριβέστατο τιμόνι, τα εντυπωσιακά σε απόδοση φρένα (αν δεν σου έλεγαν ότι έχει ταμπούρα πίσω δε θα το καταλάβαινες) και τα 326 άλογα στον πίσω άξονα έκανα τις ανάλογες παραμετροποιήσεις σε μοτέρ, τιμόνι και ανάρτηση.
Μοναδικό μελανό σημείο η ρύθμιση του ESC που περιορίζει αρκετά το «πέταγμα» του πίσω μέρους και το παιχνίδι που θες να κάνεις, ακόμα και στην επιλογή ESC Sport. Θα θέλαμε κάτι λιγότερο δεσμευτικό, αλλά φυσικά όχι και μία «full-off» επιλογή αφού προέχει πάνω απ’ όλα η ασφάλεια.
Η επόμενη μέρα της γρήγορης οδήγησης
Σαφώς, υπάρχουν πολλά και διάφορα ηλεκτρικά sportscar/ supercar τα οποία μπορούν να προσφέρουν περισσότερα πράγματα στον δρόμο και τον «γρήγορο» οδηγό από ό,τι το CUPRA Born VZ. Αλλά έχουν και την ανάλογη τιμή.

Το θέμα είναι ο μέσος καταναλωτής -και τώρα και μελλοντικά- να μπορεί να αποκτήσει ένα αυτοκίνητο το οποίο θα μπορεί να έχει σπορ χαρακτήρα, αλλά να μην είναι απόλυτο. Και το ηλεκτρικό hatch από τη Βαρκελώνη είναι ακριβώς αυτό.
Όταν το θες πολιτισμένο, καθημερινό και οικογενειακό θα σε εξυπηρετήσει κατ’ εντολή και όταν το θες σπορ, επιθετικό και «κανίβαλο» θα ακολουθήσει χωρίς κανέναν δισταγμό.
Η CUPRA έχει πιάσει το νόημα, έχει ξεκάθαρη θέση μέσα στο VW Group και -αν θέλετε τη γνώμη μας- την πιο ενδιαφέρουσα από όλες τις μάρκες. Συνδυάζει τα πάντα, με έναν μοναδικό τρόπο, βγάζοντας δυναμισμό και χαρακτήρα.

Το Born VZ είναι το παράδειγμα του πώς πρέπει να είναι η προσιτή γρήγορη οδήγηση στο εγγύς μέλλον. Τώρα, μπορεί να θεωρούνται πολλές οι 49.990 ευρώ από τις οποίες ξεκινάει το κόστος κτήσης του.
Όμως, θα έρθει η στιγμή που τα ηλεκτρικά θα γίνουν νόρμα και οι τιμές θα είναι πιο κοντά στις οικονομικές δυνατότητες των απλών καταναλωτών. Και όλα δείχνουν ότι -όπως η CUPRA τώρα δείχνει τον δρόμο στην προσφορά σπορ οδήγησης για όλους- έτσι και στο μέλλον θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στις επιλογές των «γρήγορων».
Τεχνικά χαρακτηριστικά CUPRA Born VZ
Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας, σύγχρονος μόνιμου μαγνήτη APP550
Ισχύς: 326 PS
Ροπή: 545 Nm
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Χωρητικότητα μπαταρίας (ωφέλιμη): 79,0 kWh
Κιβώτιο: Αυτόματο μίας σχέσης
Επιτάχυνση 0-100km/h: 5,6 sec
Τελική ταχύτητα: 200 km/h
Μέση κατανάλωση: 20 kWh/ 100 km
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.324×1.809×1.540 mm
Μεταξόνιο: 2.766 mm
Βάρος: 1.999 kg
Χώρος αποσκευών: 385 lt
Τιμή: Από 49.990 ευρώ
