Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Citroen Ami

Ελλάδα 1:43
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: Citroen Ami

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Citroen Ami

ΔΟΚΙΜΕΣ

Το αυτοκίνητο των Playmobil το έσκασε από τους παιδότοπους και ως διά μαγείας βρέθηκε να καθορίζει την αμιγώς αστική μετακίνηση του αύριο. Πώς φτάσαμε όμως εδώ;

Advertisement
Advertisement

Ο καλοβαλμένος κύριος με το κοστούμι και την αστραφτερή ολοκαίνουρια Porsche 911 αδυνατεί να πιστέψει πως όλη την προσοχή των πεζών που αναμένουν καρτερικά να διασχίσουν το φανάρι έχει αποσπάσει ένα λιλιπούτειο όχημα σταματημένο δίπλα του, άγνωστης -κ πρώτης όψεως-προέλευσης, με καλτ μορφή, λες και απέδρασε από κάποια παιδική κινηματογραφική παραγωγή, και με περίπου πανομοιότυπα το εμπρός και το πίσω τμήμα.

Για την ακρίβεια δεν πρόκειται για απλή περιέργεια των θεατών, αλλά για κύμα ενθουσιασμού με χειρονομίες, χαμόγελα και όλα τα παρελκόμενα που συνοδεύουν τα χαρακτηριστικά ενός λαϊκού ήρωα. Ή, πιο συγκεκριμένα, ενός αστικού πρωταγωνιστή όπως είναι το νέο Citroën Ami.

Ο «φίλος» της πόλης, όπως προδίδει η γαλλική ονομασία του, είναι ουσιαστικά ένα ηλεκτρικό scooter τσέπης σε τέσσερις τροχούς, πλαστικό αμάξωμα και μεταλλικό κλωβό, καμπίνα επιβατών για δύο και άδεια μοτοποδηλάτου παρακαλώ. Είναι τόσο ιδιαίτερο εξωτερικά όσο και η οδήγησή του, βάζοντας εύκολα σε πειρασμό τον 8χρονο γιο μου να δοκιμάσει τις οδηγικές ικανότητές του στην παραδίπλα άδεια αλάνα.

Advertisement
Advertisement

Το Ami αποτελεί το τετράτροχο «μαμούνι» που λύνει τα μεταφορικά προβλήματα και στον πλέον περιορισμένο χώρο. Θυμίζει από συγκρουόμενο σε λούνα παρκ μέχρι αυτοκινητάκι ξενοδοχειακής μονάδας και golf car, το οποίο εκτελεί αγόγγυστα διαδρομές σε κάποιο παραθεριστικό θέρετρο. Κάθε σύγκριση μαζί του είναι εντελώς άστοχη, ακόμη και με το επίσης κοντό σε μήκος smart. Το αμιγώς ηλεκτρικό Ami δεν έχει απολύτως καμία σχέση, υιοθετεί λιτό και απέριττο χαρακτήρα, δεν διαθέτει σύγχρονα μέσα ασφαλείας και άνεσης και το μικρό ηλεκτρομοτέρ δεν του επιτρέπει να αναπτύξει ταχύτητες άνω των 45 km/h. Κοντολογίς γέρνει περισσότερο προς τη μεριά των σκεπασμένων ηλεκτρικών μοτοποδηλάτων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμη και στον περιβάλλοντα χώρο της οικείας.

Advertisement

Το Ami θέτει νέα πρότυπα στους τομείς της ευελιξίας και της ευκολίας στη χρήση, που ευτυχώς συνοδεύονται από χαμηλό κόστος κτήσης. Στη Γαλλία μπορεί να οδηγηθεί χωρίς άδεια από νεαρής ηλικίας άτομα τα οποία έχουν συμπληρώσει τα 14 έτη, ενώ στις περισσότερες από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, ανάμεσά τους και στην Ελλάδα, το όριο είναι τα 16 έτη. Μπορεί επίσης να μισθωθεί με μακροχρόνια σύμβαση για λιγότερα από 20 ευρώ/μήνα ή ακόμα και με την ώρα, με το κόστος να φτάνει στη συγκεκριμένη περίπτωση τα 5,7 ευρώ.


Flash-back

Advertisement

Με μήκος μόλις 2,41 m είναι κατά 3/4 μικρότερο συγκριτικά με το αρχέτυπο αυτοκίνητο πόλης, το θρυλικό τετραθέσιο Mini του Sir Alec Issigonis. Πολύ κοντά όμως στη θρυλική BMW Isetta, που χάρη στον καλό μας φίλο Γιώργο Καλαμάκη, μας συντρόφεψε στη βόλτα που πραγματοποιήσαμε στο κέντρο της Αθήνας. Παρά τη διθέσια διάταξη του εσωτερικού, το Ami διαθέτει αξιοσέβαστη αίσθηση ευρυχωρίας για δύο άτομα, με το παρμπρίζ να βρίσκεται κάπου στο βάθος, μπροστά τους. Για την ακρίβεια, είναι εξαιρετική σε σχέση με τις… ανύπαρκτες εξωτερικές διαστάσεις.

Την ευελιξία του Ami υπερθεματίζει ο μικρός κύκλος στροφής των 7,2 m. Τομέας που ούτε η πρωτοποριακή για την εποχή της Isetta δεν μπορεί καν να πλησιάσει αφού το τιμόνι της δεν κόβει αρκετά. Επιστρέφοντας στο σήμερα και στο Ami, υπογραμμίζουμε για μία ακόμα φορά ότι πρόκειται για ένα πολύ μικρό, ιδιαίτερα ελαφρύ και σχετικά προσιτό διθέσιο αυτοκίνητο, το οποίο, λόγω της κατασκευής του, ανήκει στην κατηγορία των Quadricycle, των τετράτροχων δηλαδή οχημάτων με χαμηλότερη ισχύ και μέγιστη ταχύτητα από ένα συμβατικό μικρού κυβισμού αυτοκίνητο.

Advertisement

Στην Ευρώπη σήμερα κυκλοφορούν περισσότερα από 3.000.000 τέτοιου είδους οχήματα. Επίσης, δεν χρειάζεται να περάσει από δοκιμές πρόσκρουσης (crash test) και δεν διαθέτει κανένα σύστημα ασφαλείας, ούτε ηλεκτρονικά βοηθήματα, ούτε καν αερόσακους. Ενα διαφορετικό είδος τετράτροχου οχήματος, όπως εναλλακτικός είναι και ο τρόπος που πωλείται, τουλάχιστον στο εξωτερικό. Το Ami θα χρησιμοποιηθεί ως επί το πλείστον από ένα δίκτυο ανταλλαγής (car sharing), μέσω της υπηρεσίας ενοικίασης αυτοκινήτων Free2Move της Stellantis.

Εχει κατασκευαστεί με απλές μεθόδους, με τα άβαφτα πλαστικά πάνελ να έχουν προσαρτηθεί πάνω στο ατσάλινο πλαίσιο. Με στόχο να κρατηθεί χαμηλά το κόστος κατασκευής, τοποθετήθηκαν οι ίδιες επιφάνειες τόσο εμπρός όσο και πίσω, ενώ οι πόρτες διαθέτουν διαφορετικούς μηχανισμούς ανοίγματος (ανάποδο άνοιγμα με μεντεσέδες για αυτή του οδηγού). Η μείωση του κόστους επιβεβαιώνεται και από την απόφαση της Citroën το Ami να συναρμολογείται στο εργοστάσιο της Stellantis στο Μαρόκο.

Το ηλεκτρικό μοτέρ του έχει ισχύ 6 kW (8,2 PS), κινώντας τους εμπρός τροχούς. Το μικροσκοπικό όχημα διαθέτει μπαταρία ιόντων λιθίου με ενεργειακή απόδοση 5,5 kWh που βρίσκεται τοποθετημένη στο πάτωμα και προσφέρει ηλεκτρική αυτονομία 70 και κάτι km, η οποία στην πράξη αποδεικνύεται ρεαλιστική.

Το σχήμα της οροφής, η ύπαρξη γυάλινης επιφάνειας και τα διαφορετικού χρώματος φώτα (λευκό για τα εμπρός, κόκκινο για τα πίσω) δείχνουν την κατεύθυνση που κινείται το baby Citroën. Διαθέτει μεγαλύτερο ύψος από ένα συμβατικό hatchback, με αντίστοιχα ψηλά τοποθετημένη θέση οδήγησης που προσφέρει την απαραίτητη για την κίνηση στην πόλη εποπτική ορατότητα. Χάρη στις περιορισμένες διαστάσεις μπορεί να σταθμεύσει στα πιο απίθανα σημεία και μάλιστα να παρκάρει κυριολεκτικά σαν… σταυρόλεξο, οριζοντίως και καθέτως.

Η σχεδίαση της καμπίνας είναι μινιμαλιστική. Δεν υπάρχει καν κεντρικός καθρέπτης, ενώ απουσιάζει και ο κλιματισμός. Αντ΄αυτού υπάρχει ένας ανεμιστήρας μιας ταχύτητας που όταν λειτουργεί ακούγεται σαν πιστολάκι μαλλιών. Τα καθίσματα είναι απλά, με πλαστικές επενδύσεις και μαξιλαράκια στη μέση και τους γοφούς. Δεν λείπουν τα πατάκια από καουτσούκ όπως και ο πίσω, ελάχιστος σε χωρητικότητα, αποθηκευτικός χώρος.

Λιτός είναι και ο πίνακας οργάνων, που ουσιαστικά απαρτίζεται από μία ψηφιακή οθόνη που δείχνει τα απολύτως απαραίτητα, όπως την ταχύτητα, τα συνολικά χιλιόμετρα και την αυτονομία. Η μπαταρία του Ami δεν απαιτεί ταχυφορτιστή, αφού φορτίζει σε οικιακή πρίζα. Μια πλήρης φόρτιση διαρκεί λίγο πάνω από 3 h, χρόνος που θα μπορούσε να συγκριθεί με τη διαδικασία φόρτισης ενός κοινού smartphone.

Το Ami δεν έχει κανένα πρόβλημα να ακολουθεί τη ροή της κυκλοφορίας. Άλλωστε το μεγαλύτερο ποσοστό των διαδρομών -που φτάνει σχεδόν το 90%- μέσα στον αστικό ιστό έχει χαμηλά όρια ταχύτητας (45 km/h). Επιπλέον, ό,τι χάνεις στον τομέα των επιδόσεων το κερδίζεις σίγουρα σε εξαιρετική ευελιξία.

Το ηλεκτρικό trendy γαλλικό μίνι φιλοδοξεί να φέρει την επανάσταση στις αστικές μετακινήσεις, με κόστος κίνησης κάτω του ενός ευρώ ανά 100 km. Είναι ένα gadget που θυμίζει παιδικό παιχνίδι και στοχεύει να φέρει την ηλεκτροκίνηση σε κάθε σπίτι. Με τόσο fun χαρακτήρα θα κλειδώσεις μόνιμα το συμβατικό αυτοκίνητο στο γκαράζ και θα αναζητάς αφορμές να επισκεφτείς το κλεινόν άστυ. Ακόμη και για ψύλλου πήδημα…


BMW Isetta: Από εδώ ξεκίνησαν όλα

Στη σύντομη εξόρμησή μας στην πρωτεύουσα για τις ανάγκες της φωτογράφησης, μας έκανε παρέα η κομψή BMW Isetta, που κέρδισε κατά κράτος το φιλοθέαμον κοινό με την αγέρωχη minimal μορφή της και τις έξυπνες κατασκευαστικές λύσεις στον μικρότερο δυνατό χώρο. Σε κοιτά σαν απορημένος βάτραχος μέσα από τα μεγάλα μάτια του (τα ευμεγέθη φώτα που εδρεύουν στις άκρες του αμαξώματος). Κυριολεκτικά σε συνεπαίρνει η προσοχή στη λεπτομέρεια ενός microcar του οποίου οι ρίζες μάς πηγαίνουν πίσω στη μακρινή δεκαετία του 1950. Η BMW το έβγαλε στην παραγωγή από το 1955 έως το 1962. To μήκος του έφτανε μόλις στα 2,25 m και το βάρος του δεν ξεπερνούσε τα 330 kg, ενώ στο σαλόνι φιλοξενούσε δύο ενήλικους και ένα μικρό παιδί.

Το λιλιπούτειο όχημα διατέθηκε με μονοκύλινδρο δίχρονο κινητήρα από μοτοσικλέτα 247 cc ισχύος 12 PS, ενώ κατόπιν υιοθέτησε κυβισμό 298 cc με ισχύ κοντά στους 14 PS. Συνολικά πωλήθηκαν 161.728 Isetta, με αποτέλεσμα να γίνει το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο με μονοκύλινδρο κινητήρα στην ιστορία της αυτοκίνησης.

To αυγοειδές σχήμα του αμαξώματος διέθετε μόνο μία μπροστινή πόρτα, η οποία άνοιγε σαν πόρτα ψυγείου και στην εσωτερική πλευρά της είχε τοποθετηθεί το μινιμαλιστικό (με μόνο ένα ταχύμετρο) ταμπλό και στηριζόταν ο άξονας του τιμονιού. Αμφότερα, όταν άνοιγε η μοναδική πόρτα, «τραβιόντουσαν» μαζί της προς τα έξω. Η ιδέα της μπροστινής πόρτας προήλθε από τα οικιακά ψυγεία που κατασκεύαζε η ιταλική εταιρεία Iso.

Οι δύο πίσω τροχοί είναι τοποθετημένοι πολύ κοντά μεταξύ τους, σε απόσταση μόλις 50 cm, προκειμένου να είναι αχρείαστη η ύπαρξη διαφορικού, επιτυγχάνοντας έτσι μείωση βάρους και κόστους παραγωγής. Το συναίσθημα που νιώθεις κάθε φορά που βρίσκεσαι στο εσωτερικό-κάψουλα της Isetta είναι ανεπανάληπτο. Σαν να παρελαύνουν μπροστά σου στιγμές από μια άλλη συναρπαστική εποχή που δεν έζησες αλλά έχεις αποτυπώσει στο υποσυνείδητό σου από τις πάλαι ποτέ κινηματογραφικές παραγωγές που είδες κατά καιρούς.

TECH
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: ΜΟΝΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, 6 kW, 8,2 PS
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: ΙΟΝΤΩΝ ΛΙΘΙΟΥ, 5,5 kWh
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
0-45 km/h: 10 sec
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 45 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 8 kWh/100 km
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 70 km (WLTP)
CO2: 0 g/km
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 2.410/1.390/1.520 mm
ΒΑΡΟΣ: 485 kg
ΤΙΜΗ: ΑΠΟ 7.000 ευρώ (με κρατική επιδότηση)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Θα μπορούν να ασφαλίζονται για κλοπή τα οχήματα τύπου Citroen Ami;
To νέο Citroen Ami των 5.500 ευρώ (video)
Το Citroen Ami στην Ελλάδα (+τιμές)