Menu
LIVE η κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων newsautoCHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: BMW X1 xDrive25e

  • Σπύρος Χώτος (sh@newsauto.gr), Φωτογραφίες: Γιώργος Καραγιωργάκης

Η πρώτη plug-in υβριδική BMW X1 στην ιστορία έρχεται να προσφέρει τις επιπλέον αρετές του ηλεκτρισμού και να τονώσει την οικολογικό και οικονομικό χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Είναι άλλωστε η ίδια η BMW η οποία τα τελευταία χρόνια μέσω της ξεχωριστής υπό-μάρκας «i», αλλά και των διευρυμένων plug-in υβριδικών εκδόσεων των μοντέλων της, δείχνει ότι αποτελεί μια από τις πρωτοπόρους εταιρείες στην ηλεκτροκίνηση.

Και τι το πιο φυσιολογικό λοιπόν μέσα σε αυτό το πλαίσιο, και η δημοφιλής X1 να αποκτήσει μια «ηλεκτροποιημένη» έκδοση, που θα τη βοηθήσει στο να μειώσει το αποτύπωμα των ρύπων της μάρκας της. Μάλιστα, με το δεδομένο πλέον ότι τα μοντέλα του είδους ακολουθούνται και στη χώρα μας από πολλά πλεονεκτήματα (π.χ. έχουν 0 μηδέν εταιρικό φόρο για τους χρήστες τους), η παρουσία της νέας X1 xDrive25e στη γκάμα της BMW συγκεντρώνει αρκετό ενδιαφέρον για τους λάτρεις των μοντέλων της φίρμας.

«Plug-in υβριδική» είπατε;

Για να δημιουργήσει την plug-in υβριδική X1, η BMW ανέτρεξε στο αντίστοιχο υβριδικό σύστημα που διαθέτει και στην ίδια έκδοση της Σειρά 2 Active Tourer και το οποίο αναμένεται να το δούμε σύντομα και στη νέα BMW Σειρά 1. Το σύστημα αυτό χρησιμοποιεί έναν 3κύλινδρο TwinPower Turbo κινητήρα βενζίνης 1.5 λίτρων τοποθετημένο κλασικά στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου, έναν ηλεκτροκινητήρα στο πίσω μέρος, καθώς και το αυτόματο κιβώτιο Steptronic που στέλνει τη δύναμη του μοτέρ βενζίνης στους εμπρός τροχούς, μαζί με ένα μονοτάχυτο «κιβώτιο» που στέλνει τη δύναμη του ηλεκτρικού μοτέρ πίσω. Κατά συνέπεια, όταν λειτουργεί μόνο ο βενζινοκινητήρας η X1 xDrive25e είναι προσθιοκίνητη, όταν λειτουργεί μόνο ο ηλεκτροκινητήρας είναι πισωκίνητη, ενώ συνδυαστικά γίνεται τετρακίνητη. Η ηλεκτρική ισχύς παρέχεται από μια μπαταρία ιόντων λιθίου, η οποία διαθέτει ωφέλιμη χωρητικότητα 8,8 kWh. Η φόρτισή της μπορεί να γίνει από εξωτερική πηγή και απαιτεί 5 ώρες σε μια απλή πρίζα ή 3,2 ώρες σε έναν AC φορτιστή 3,7 kWh. Παράλληλα, η X1 xDrive25e εφοδιάζεται με μικρότερο ρεζερβουάρ βενζίνης συγκριτικά με τις «συμβατικές» εκδόσεις, το οποίο έχει χωρητικότητα 36 λίτρων, για λόγους εξοικονόμησης χώρου αλλά και βάρους.

Πώς είναι στην πράξη

Στην πράξη και με πλήρως φορτισμένη την ηλεκτρική μπαταρία, ο οδηγός εντυπωσιάζεται με την άκρως αθόρυβη λειτουργία της X1 (με το ξεκίνημα το αυτοκίνητο λειτουργεί αποκλειστικά ηλεκτρικά) που προσφέρει η ηλεκτροκίνηση. Ο βενζινοκινητήρας εμπλέκεται όταν απαιτηθεί ακόμη περισσότερη ισχύ, με την εμπλοκή του να εξαρτάται και από το set-up οδήγησης που θα επιλεγεί. Για παράδειγμα στο Auto eDrive το αυτοκίνητο είναι ως επί το πλείστον ηλεκτρικό και ο βενζινοκινητήρας εμπλέκεται στις βίαιες επιταχύνσεις, σε μια απότομη ανηφόρα κ.λπ., ενώ στο Max eDrive μέχρι και τα 135 km/h η X1 παραμένει ηλεκτρική. Φυσικά, όπως σε όλες τις BMW έτσι και εδώ υπάρχουν οι επιλογές Eco Pro, Comfort και Sport, που επίσης διαφοροποιούν την εμπλοκή των δύο μοτέρ. Αξίζει να σημειωθεί ότι εντός πόλης και ακόμη και με τον κλιματισμό ενεργοποιήμενο, ο ηλεκτροκινητήρας κινεί ως επί το πλείστον την X1 μέχρι βέβαια η μπαταρία να αδειάσει.

Ως προς τώρα το πόσα χιλιόμετρα μπορεί κανείς στην πράξη να διανύσει αμιγώς ηλεκτρικά, αυτό εξαρτάται όχι μόνο από το πρόγραμμα οδήγησης, αλλά και από άλλους παράγοντες όπως η χρήση του κλιματισμού, το πόσο συχνά πατά κανείς το φρένο ή επιβραδύνει (ενεργοποιώντας το σύστημα ανάκτησης ενέργειας από την πέδηση που δίνει ρεύμα στην μπαταρία) κ.λπ. Εμείς, με χρήση του Auto eDrive, του Comfort και σε συνθήκες όχι βεβαρημένης κίνησης, καταφέραμε να διανύσουμε περί τα 37 χιλιόμετρα αμιγώς ηλεκτρικά. Στο ταξίδι από την άλλη, το αυτοκίνητο αφού τελειώσει η ενέργεια της μπαταρίας κινείται από τον βενζινοκινητήρα. Το μοτέρ αυτό το κινεί χωρίς πολλά προβλήματα παρά το αυξημένο βάρος από τα παρελκόμενα του υβριδικού συστήματος. Υποβοηθείται δε πάντα – π.χ. σε μια προσπέραση – από το ηλεκτρικό μοτέρ, αφού το σύστημα φροντίζει ώστε συνεχώς να συντηρεί ένα μικρό απόθεμα ενέργειας στην μπαταρία. Στο πεδίο της κατανάλωσης, η χρήση της X1 εντός πόλεως και η κίνησή της σχεδόν αποκλειστικά ηλεκτρικά εξασφαλίζει ένα πολύ χαμηλό νούμερο στο καθημερινό κόστος κίνησης εφόσον ο οδηγός φροντίζει να διατηρεί τη μπαταρία γεμάτη πριν ξεκινήσει. Στην εθνική οδό, όπου εμπλέκεται ως επί το πλείστον ο βενζινοκινητήρας, η μέση κατανάλωση ανεβαίνει όμως είναι χαμηλότερη από ένα αμιγώς βενζινοκίνητο μοντέλο. Εμείς, σε ταξίδι 500 χλμ. σε εθνική και επαρχιακή οδό καταγράψαμε μέση κατανάλωση 7,0 lt./100 km.

Ήσυχη, ποιοτική και στιβαρή στο δρόμο

Στο δρόμο, το πρώτο που εντυπωσιάζει οδηγό και επιβάτες είναι η απόλυτη ησυχία που επικρατεί λόγω της ηλεκτρικής κίνησης. Ακόμη και όταν ο βενζινοκινήτηρας μπει σε λειτουργία, η ησυχία αυτή δεν διαταράσσεται κατά πολύ αφού η BMW σοφά έχει ενισχύσει την ηχομόνωση της X1 xDrive 25e, ώστε να μην υπάρχει μεγάλη ηχητική… ανισότητα μεταξύ της ηλεκτρικής κίνησης και της κίνησης με τον βενζινοκινητήρα. Έπειτα, το χαμήλωμα του κέντρου βάρους λόγω της παρουσίας των μπαταριών στο δάπεδο και του πίσω ηλεκτροκινητήρα, τονίζει σε αυτή την X1 τη σταθερότητα στις στροφές και μειώνει τις κλίσεις από τα αμάξωμα. Σε αυτό, το ρόλο της παίζει και η πιο σφιχτή ανάρτηση, η οποία δεν επιβαρύνει κατά πολύ την παρεχόμενη άνεση (μόνο κατά το πέρασμα από πολύ έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες υπάρχουν κάποιες «ξερές» αντιδράσεις). Το έξτρα βάρος (1,8 τόνους ζυγίζει το αυτοκίνητο) γίνεται αισθητό μόνο σε απότομους ελιγμούς, χωρίς να παίζει ρόλο στην κατευθυντικότητα του αυτοκινήτου στις στροφές. Η θέση οδήγησης είναι πιο υψηλή και ο οδηγός κάθεται πιο κάθετα από ό,τι στις συμβατικές X1, επιβαρύνοντας ελαφρώς την άνεση. Φυσικά, το ηλεκτρικό κάθισμα του μοντέλου της δοκιμής μας διέθετε ένα πολύ μεγάλο εύρος ρυθμίσεων. Χωρίς προβλήματα είναι η περιμετρική ορατότητα, ενώ για ευκολότερο παρκάρισμα υπάρχει κάμερα οπισθοπορείας. Πολύ καλή είναι η συνολική αίσθηση του τιμονιού, ενώ τα φρένα έχουν μια κάπως τεχνητή αίσθηση αλλά είναι εξαιρετικά επεμβατικά. Σε καταστάσεις εκτός δρόμου, η Χ1 δεν δυσανασχετεί και κινείται χωρίς πολλά προβλήματα παρά το χαμηλότερο ύψος από το έδαφος συγκριτικά με τις υπόλοιπες X1 (147 χλστ. έναντι 183 χλστ.). Γενικά, είναι ένα αυτοκίνητο που προτιμά πάντως την άσφαλτο και το πατημένο χώμα, έναντι πιο απαιτητικών διαδρομών.

Μυώδες αμάξωμα, εσωτερικό με υψηλή ποιότητα

Αισθητικά, η plug-in υβριδική έκδοση της BMW X1 διατηρεί το γνώριμο, μυώδες και με δόσεις δυναμισμού 5θυρο αμάξωμα του μικρότερου «X» μοντέλου της μάρκας. Οι πιο παρατηρητικοί θα δουν μόνο την έξτρα «τάπα» για τη φόρτιση της μπαταρίας πίσω από το μπροστινό αριστερό «φτερό», ενώ θα αναγνωρίσουν και το χαμηλότερο ύψος του αμαξώματος. Αντίστοιχα στο εσωτερικό, η X1 xDrive25e διατηρεί την κορυφαία ποιότητα κατασκευής όλων των X1 με άκρως ποιοτικά υλικά σε όλη την καμπίνα και υψηλή συναρμογή-φινίρισμα. Το σύστημα πολυμέσων προσφέρει πολλές δυνατότητες χειρισμού μέσω φωνητικών εντολών, των χειριστηρίων στο τιμόνι, του πιεζο-περιστροφικού χειριστηρίου στο τούνελ της κονσόλας ή της κεντρικής οθόνης αφής των 10,25 ιντσών. Οι χώροι είναι πολύ καλοί για 5 ενήλικες επιβάτες, με το πορτ-μπαγκάζ να έχει χάσει 55 λίτρα χωρητικότητας (450 λτ.) έναντι αυτού της συμβατικής X1, όμως και πάλι να παραμένει αρκετά πρακτικό και με μεγάλο άνοιγμα. Όπως πρακτική είναι και η προαιρετική ηλεκτρική πίσω πόρτα που διέθετε το μοντέλο της δοκιμής μας.

Συμπέρασμα

Ο διττός χαρακτήρας των plug-in υβριδικών οχημάτων συναντά επιτυχημένα την premium και πρακτική υπόσταση της BMW X1. Είτε κινείσαι ηλεκτρικά καθημερινά (με την προϋπόθεση ότι φορτίζεις στο σπίτι σε ανάλογη συχνότητα), είτε με βενζίνη και ηλεκτρισμό στο ταξίδι, η X1 xDrive25e είναι ένα αυτοκίνητο που θα σε μεταφέρει ποιοτικά, με απόλυτη ασφάλεια, με καλή άνεση και αρκούντως οικονομικά. Το κόστος των 44.270 ευρώ τις αρχικής έκδοσης με πολύ καλό εξοπλισμό μπορεί να μειώθηκε μετά τις πρόσφατες αλλαγές στο τέλος ταξινόμησης, όμως συνεχίζει να παραμένει υψηλό. Τονίζουμε ξανά ότι το αυτοκίνητο δεν θα επιβαρύνει τον εταιρικό του χρήστη με το σχετικό φόρο (ως plug-in hybrid με ΛΤΠΦ κάτω από 40.000 ευρώ), καθιστώντας το ελκυστικό σε αυτό το κοινό.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Κινητήρας: 1.499 cc
Ισχύς: 125 PS/5.000-5.500 rpm
Ροπή: 220 Nm/1.500-3.800 rpm
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα: 95 PS
Ροπή ηλεκτροκινητήρα: 165 Nm
Συνδυαστική ισχύς: 220 PS
Συνδυαστική ροπή: 385 Nm
Χωρητικότητα μπαταρίας: 8,8 kWh (ωφέλιμη)
Μετάδοση: Στους εμπρός, τους πίσω ή τους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 6.9 sec
Τελική ταχύτητα: 193 km/h
Μεικτή κατανάλωση: 1,9 lt./100 km (εργοστασιακή τιμή NEDC)
Ηλεκτρική αυτονομία: Έως 57 km (εργοστασιακή τιμή NEDC)
Εκπομπές CO2: 43 gr/km (εργοστασιακή τιμή NEDC)
Τέλη κυκλοφορίας: 0,0 €
Βάρος: 1.820 kg
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.447/1.821/1.582 mm
Μεταξόνιο: 2.670 mm
Χώρος αποσκευών: 450 lt
Τιμή: 44.270€

Διαβάστε επίσης:

Πρώτη δοκιμή: Νέα BMW X1 sDrive18i Steptronic

Με εξακύλινδρο μοτέρ η υβριδική BMW 545e xDrive (video)

Πόσο κοστίζει η ηλεκτρική BMW iX3 στην Ελλάδα;

Δημοφιλή στο Protothema.gr