Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | Choice: Ηλεκτρικά

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμάζουμε τη νέα Rolls-Royce Cullinan

  • car magazine team

Αμφιλεγόμενη και αισθητικά προκλητική, η Rolls-Royce Cullinan έχει γίνει αντικείμενο έντονης κριτικής. Αρκεί μια βόλτα με τον CEO της βρετανικής εταιρείας, Müller-Ötvös, για να λάβουμε τις απαραίτητες εξηγήσεις.

 

 

Aν ξεκινούσατε σήμερα για τα δάση του Teton Country θα ερχόσασταν αντιμέτωπος με μια μεγάλη έκπληξη: μια γαλάζια Rolls-Royce στην οποία επιβαίνει ένας περιποιημένος, μεσήλικας Γερμανός με πορτοκαλί τζάκετ και ένα τεράστιο Rolex στον καρπό του. Οι Rolls-Royce σπανίζουν στο Wyoming. Είναι πιθανότερο να δείτε τη βασίλισσα να οδηγεί το Defender της παρά μια Rolls. Σε αυτή τη γωνιά των ΗΠΑ θα συναντήσετε σίγουρα διάφορα μεγάλα pick-ups GMC και RAM, στις περισσότερες περιπτώσεις διπλοκάμπινα και με βρυχώμενους V8. O πρόεδρος της βρετανικής εταιρείας, Torsten Müller-Ötvös, δεν έχει ξαναβρεθεί στο Wyoming. Οι Αμερικάνοι πελάτες της Rolls-Royce ζουν στις ακτές. Ο πλησιέστερος dealer βρίσκεται στο Las Vegas, σε απόσταση 1.080 km. Εδώ είναι η περιοχή των cowboys. Είναι επίσης η περιοχή των αρκούδων, των λύκων, των ελαφιών, των λιονταριών του βουνού και των φαλακρών αετών, του εθνικού πτηνού των ΗΠΑ. Διόλου περίεργο που ο φωτογράφος μας, Jamie Lipman, δεν μένει πολύ μακριά από τα δασικά μονοπάτια.

Η νέα Cullinan σίγουρα δεν είναι η τυπική Rolls-Royce. Είναι το πρώτο της SUV, το πρώτο της τετρακίνητο και το πρώτο της hatchback. Η παρουσίασή της προκάλεσε έντονη κριτική. Οι στυλιστικές συγκρίσεις με το αυτοκίνητο της οικογένειας Simpson και το λονδρέζικο ταξί δεν άρεσαν καθόλου στο αρχηγείο του Goodwood. Ο γκουρού σχεδιασμού του CAR, Stephen Bayley, την περιέγραψε σαν «παραγεμισμένη στοίβα φαραωνικής μεγαλοπρέπειας», πράγμα που μάλλον σημαίνει ότι δεν του άρεσε καθόλου. Εναν μήνα μετά την παρουσίαση της Cullinan ο επικεφαλής σχεδιασμού της Rolls-Royce εγκατέλειψε την εταιρεία. Οι κακές γλώσσες το απέδωσαν αρχικά στη σχεδίαση του SUV, όμως ο Giles Taylor βρέθηκε, με καλύτερο μισθό, στην κινεζική FAW. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ήταν ανάγκη η Rolls-Royce, το κόσμημα στο στέμμα των κατασκευαστών αυτοκινήτου, να παραδοθεί στην τρέλα των SUV, φτιάχνοντας το μεγαλύτερο, βαρύτερο (2,7 τόνους) και πιο βενζινοβόρο μοντέλο; Για να βρούμε την άκρη σε όλες τις ερωτήσεις μας ζητήσαμε μια συνάντηση με τον αγγλόφιλο και κάτοικο Sussex CEO της εταιρείας, Müller-Ötvös. Αλλά αντί η «ανάκριση» να γίνει στο Goodwood, πάνω από ένα μεγάλο γραφείο καρυδιάς με Earl Grey σερβιρισμένο σε κομψές κινέζικες κούπες, βρεθήκαμε στο Wyoming. Ενας από τους πιο περίεργους ισχυρισμούς που ακούσαμε κατά την παρουσίαση της Cullinan ήταν πως οι ιδιοκτήτες της θα τη χρησιμοποιήσουν σε «πολυτελείς περιπέτειες». Πέρα από ψάρεμα και κυνήγι, η Rolls ήταν πεπεισμένη πως οι οικονομικά εύρωστοι πελάτες της θα πήγαιναν στη ζούγκλα, στην έρημο και σε σαφάρι. Γι’ αυτό και οι εκτός δρόμου επιδόσεις του νέου μοντέλου θεωρούνταν τόσο σημαντικές.

Ξεκινάμε, λοιπόν, τη δική μας περιπέτεια με τον πρόεδρο. Η Rolls επέλεξε το Jackson Hole του Wyoming -όπου δεν έχει πωληθεί κανένα της αυτοκίνητο- για την παρουσίαση του SUV σε influencers από όλο τον κόσμο. Ετσι προέκυψε και η συνάντησή μας. Κινούμαστε προς το Teton Country, στο βορειοδυτικό Wyoming, μια αχανή έκταση με βουνά, πεδιάδες και άγρια φύση. Το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής διασχίζει ορεινά, εκτός δρόμου περάσματα μέσα από δάση με έλατα, σημύδες, λεύκες και μαόνια. Πολλά από αυτά είναι βραχώδη και πολύ απότομα. Αναρριχόμαστε στο βουνό Snow King των 2.308 m, το οποίο τους χειμώνες γεμίζει με σκιέρ. Aκόμα και πριν έρθει το χιόνι η θερμοκρασία δεν ξεπερνά τους -4°C. Ξεκινάμε ρωτώντας τον Torsten για τις off-road περιπέτειες των ζάμπλουτων. «Οι πελάτες των Cullinan θέλουν να οδηγήσουν τα αυτοκίνητά τους εκτός δρόμου. Γι’ αυτό και επέμενα η εκτός δρόμου άνεση να υπερέχει όλων των ανταγωνιστών, ενώ στην άσφαλτο να βρίσκεται στο επίπεδο της Phantom. Η Cullinan επιβάλλεται να είναι η Rolls-Royce των SUV. Μιλάμε για την εναλλακτική μιας κρουαζιέρας σε πολυτελές γιοτ. Ο στόχος είναι “παντού αβίαστα”. Οι πελάτες μας θέλουν να κατακτήσουν το πιο απαιτητικό τερέν. Θέλουν να απολαύσουν αξέχαστες εμπειρίες της ζωής. Αυτό θέλουν να κάνουν πολλοί ζάμπλουτοι. Μπορεί να είναι μια περιπέτεια μίας-δύο ημερών στην έρημο ή στα δάση, απλά για τη διασκέδαση και την εμπειρία. Αυτή η περιοχή είναι τέλεια. Υπάρχουν πολυτελείς καλύβες, όπου μπορείς να διανυκτερεύσεις και να απολαύσεις αυτή τη θεαματική και έρημη γωνιά της Γης».

Επισημαίνει πως κατά την έρευνα αγοράς κατέστη σαφές πως «οι πελάτες δεν ήθελαν ένα soft-roader ή ένα cross-country estate – ήθελαν ένα κανονικό SUV με διττό χαρακτήρα, με το οποίο θα μπορούσαν να πάνε πραγματικά παντού. Μπορώ να φανταστώ πελάτες μας να ανεβαίνουν αμμόλοφους στη Μέση Ανατολή. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με ένα SUV μεγάλων δυνατοτήτων. Υπάρχουν και προηγούμενα στην εκτός δρόμου κίνηση», εξηγεί ο Torsten και αναφέρει τον Λόρενς της Αραβίας που πολεμούσε Τούρκους (και Γερμανούς) με τη βοήθεια ενός στόλου τεθωρακισμένων Silver Ghost. Και μαχαραγιάδες οι οποίοι οργάνωναν κυνήγι στις ζούγκλες με Rolls-Royce τις δεκαετίες του ’20 και του ’30. Εκείνη την εποχή τα μεγάλα sedan ήταν σχεδιασμένα για τα δύσκολα (γιατί οι περισσότεροι δρόμοι ήταν κακοτράχαλοι), ενώ τα περισσότερα σημερινά SUV είναι light.  Αντε βγάλε άκρη… «Θα είναι δημοφιλής σε αγορές με κακές οδικές συνθήκες. Παρατηρήσαμε μεγάλη άνοδο των πωλήσεων στη Ρωσία και χώρες με χιόνι και πάγο, όπως ο Καναδάς και η Ελβετία». Τη χαρακτηρίζει ως την πρώτη πρακτική Rolls-Royce. «Υπάρχει μια λογική πίσω από το αυτοκίνητο. Προτεραιότητες ήταν η πολυμορφία και η χρησιμότητα, κάτι που δεν έχει ειπωθεί ξανά για μια Rolls-Royce. Και το πιθανότερο είναι να γράψει περισσότερα χιλιόμετρα από κάθε άλλο μοντέλο. Είναι ένα ανθεκτικό, δυνατό αυτοκίνητο. Γι’ αυτό κάνε μου τη χάρη και πίεσέ την εκτός δρόμου». Φυσικά και θα το κάνω. Ανηφορίζουμε ένα βραχώδες, στενό μονοπάτι, ελάχιστα φαρδύτερο της Cullinan, με τα κλαδιά των δέντρων να χαϊδεύουν τις πόρτες. Η τετραδιεύθυνση αποτελεί αναμφίβολα προσόν στις στενές φουρκέτες. Για τον όγκο της (περίπου 340 mm μακρύτερη του Range Rover και μισό τόνο βαρύτερη) η Cullinan είναι εντυπωσιακά ευέλικτη σε χαμηλές ταχύτητες. Η τεράστιων διαστάσεων αερανάρτηση και οι μεγάλοι τροχοί 22’’ απορροφούν στο έπακρο τις ανωμαλίες. Είναι σίγουρα πιο άνετη σε σχέση με το Range Rover ή την Bentley Bentayga και πιο αθόρυβη επίσης, χάρη στα 100 kg ηχομονωτικού υλικού και τα διπλά τζάμια – τα βαρύτερα στην αυτοκινητοβιομηχανία. Σε αυτό το τραχύ μονοπάτι μοιάζει με το «Queen Elizabeth 2» που δεν καταλαβαίνει τίποτα από φουρτούνες και ωκεανούς.

Εχουμε επιλέξει τη ρύθμιση off-road με τη βοήθεια ενός κομψού μπουτόν. Δεν υπάρχει Terrain Response ή επιλογές για άμμο και βραχώδες έδαφος. «Υπερβολικά πολύπλοκο», λέει ο Torsten. Δεν υπάρχουν ούτε κοντές σχέσεις, μιας και με τη ροπή του V12 περιττεύουν. Στη θέση off-road η απόσταση από το έδαφος αυξάνεται κατά 40mm καταφέρνοντας να ξεπεράσει τα περισσότερα εμπόδια. Παρόλο που δεν μπορεί να κινηθεί σε τόσο βαθύ νερό όσο το Range Rover, είναι καλύτερη όλων των πολυτελών 4×4. Ο στόχος, σύμφωνα με τον Torsten, δεν ήταν η δημιουργία του καλύτερου off-roader, γιατί αυτό συνεπάγεται και παραχωρήσεις στην άσφαλτο. «Θέλαμε, όμως, να παρέχουμε την καλύτερη εκτός δρόμου άνεση». To μπουτόν βρίσκεται στην, διακοσμημένη με ξύλο καρυδιάς, κεντρική κονσόλα, η οποία συνδυάζεται με δέρμα σε φινίρισμα παρόμοιο με αυτό των βαλιτσών της Prada. Πρόκειται για μια υπέροχη και συνάμα παραδοσιακή καμπίνα, με μεγάλα μπροστινά καθίσματα από μαλακό δέρμα. Η ορατότητα προς τα εμπρός και τα πλάγια είναι εξαιρετική, αν και κάθεσαι λίγο χαμηλότερα απ’ ό,τι σε ένα Range Rover. Τα όργανα είναι ψηφιακά, μοιάζουν όμως αναλογικά. Το πίσω μέρος είναι αχανές, εξαιρετικά καλοφτιαγμένο και μεγαλοπρεπώς άνετο, με κορυφαίους χώρους για τα πόδια. Η πρόσβαση γίνεται από τις θρυλικές, ανάποδες πόρτες της Rolls-Royce, τον καλύτερο και πιο κομψό τρόπο να βρεθείς στο πίσω κάθισμα στη βιομηχανία αυτοκινήτου. Οι χοντρές χειρολαβές κατασκευάζονται από ανοξείδωτο ατσάλι, όπως άλλωστε και εξαρτήματα της Cullinan – η μεγαλοπρεπής μάσκα για παράδειγμα. Τα τετραγωνισμένα πλευρικά παράθυρα και η τεράστια καμπίνα επιβατών (πρόκειται για το πιο ευρύχωρο ευρωπαϊκό SUV) δικαιολογούν εν μέρει την κυβική μορφή. Είναι εμφανές πως η λειτουργικότητα και η τεχνική ακεραιότητα υπερίσχυσαν της εμφάνισης σε πολλούς τομείς. Και ας μην ξεχνάμε ότι η Rolls Royce προσπάθησε να ενσωματώσει όσο το δυνατόν περισσότερα από τα σχεδιαστικά της στοιχεία, όπως ακριβώς έπραξε και η Ρorsche με την άσχημη πρώτη Cayenne και η Bentley με τη στυλιστική τραγωδία που ονομάζεται  Bentayga. Ισως η δεύτερη γενιά της Cullinan να τα καταφέρει καλύτερα. Στα μισά περίπου του δρόμου η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από τον σχεδιασμό. «Ναι, η αισθητική είναι αμφιλεγόμενη. Δεν μας πειράζει το αυτοκίνητο να διχάζει τις απόψεις. Λειτουργικότητα, χώροι και άνεση είναι ουσιώδεις. Ετσι κι αλλιώς έπρεπε να είναι μια κανονική Rolls-Royce, δηλαδή μεγάλη. Τα αρνητικά σχόλια προήλθαν από μερίδα του ευρωπαϊκού Τύπου. Οι πελάτες μας την αγαπούν. Ούτε ένας πελάτης δεν δήλωσε απογοητευμένος. Τους αρέσει η επιβλητική σχεδίαση».

Η παραγωγή της Cullinan έχει προπωληθεί έως τον Νοέμβριο του 2019. Ο Müller Ötvös υποστηρίζει πως μπορεί να αποδειχτεί το πιο εμπορικό μοντέλο της Rolls- Royce (όπως ακριβώς η Bentayga για την Bentley). Αρχικά η Rolls-Royce εξέτασε την περίπτωση μιας Phantom shooting brake – με μακρύτερο καπό και χαμηλότερη οροφή. Τα πρώτα σχέδια ήταν πολύ πιο κομψά συγκρινόμενα με την Cullinan. «Κατέστη, όμως, σαφές ότι οι πελάτες μας ήθελαν ένα κανονικό SUV». Ετσι η οροφή ψήλωσε και το στυλ έγινε πιο καθαρό. Ενα ιδιαίτερα ιδιόμορφο στοιχείο είναι το σχήμα του πίσω μέρους που παραπέμπει σε μια περασμένη εποχή, όπου οι βαλίτσες φορτώνονταν εξωτερικά. Η Rolls ισχυρίζεται μάλιστα πως πρόκειται για το πρώτο SUV τριών όγκων, αν και αυτό είναι σίγουρα παρατραβηγμένο. Η πέμπτη πόρτα ανοίγει σε δύο τμήματα. Με τα συμβατικά ανακλινόμενα πίσω καθίσματα (το 70% των πελατών τα προτιμούν) ο χώρος αποσκευών είναι αχανής. Εναλλακτική είναι τα δύο σταθερά πίσω καθίσματα με το ψυγείο ανάμεσά τους (απαραίτητη εδώ που τα λέμε η παγωμένη σαμπάνια στις εκτός δρόμου περιπέτειες…), που συνοδεύονται προαιρετικά από ένα γυάλινο χώρισμα χώρου επιβατών και αποσκευών. Αυτή είναι η επιλογή των πιο σικ πελατών της Rolls, οι οποίοι, όπως εύστοχα δήλωσε ο πρώην επικεφαλής σχεδιασμού Taylor, «ποτέ δεν πρέπει να κάθονται μαζί με τις αποσκευές ή τον σκύλο τους». Ο κατάλογος του έξτρα εξοπλισμού είναι μακρύς. Μοναδικό όριο η φαντασία και η τσέπη σου. Ενα από τα πιο χαριτωμένα είναι το Recreation Module, το οποίο περιλαμβάνει χειροποίητα κουτιά με ηλεκτροκίνητες συρταριέρες για κάθε είδους ειδικό εξοπλισμό. Η Rolls αναφέρει module για «αγώνες drone, ψάρεμα, φωτογραφία, αναρρίχηση, snowboarding, αλεξίπτωτο θαλάσσης, kite boarding, base jumping, volcano boarding ή απλά για να κάθεσαι και να απολαμβάνεις τη θέα». Αδυνατώ να φανταστώ μιλόρδους στο Mayfair ή σύγχρονους ράπερ να πετούν με αλεξίπτωτο θαλάσσης ή να επιδίδονται σε base jumping, οπότε συμφωνώ πως η Cullinan απευθύνεται «σε ένα νέο είδος πελάτη της Rolls-Royce», όπως δηλώνει ο Torsten. Διατίθεται και το Viewing Suite, μια ηλεκτροκίνητη βάση με δύο ανάποδα δερμάτινα καθίσματα και τραπεζάκι, για τον χώρο αποσκευών, ιδανικό για να παρακολουθείς τα καγκουρό της ερήμου Simpson ή τα ελάφια των σκοτσέζικων Highlands.

Το ταξίδι μας συνεχίζεται σε άσφαλτο, σε έναν δρόμο με απανωτές στροφές. Η Cullinan βασίζεται στην ψηλότερη και κοντύτερη εκδοχή της νέας «Πολυτελούς Αρχιτεκτονικής» της Rolls, ένα άκαμπτο και στιβαρό αλουμινένιο χωροδικτύωμα. Πρωτοχρησιμοποιήθηκε στη Phantom και θα αποτελέσει το δάπεδο μελλοντικών μοντέλων. Κινητήρας και ανάρτηση προέρχονται από τη Phantom και αποτελούν την ιδανική επιλογή για άσφαλτο. Η Cullinan είναι αθόρυβη και εξαιρετικά άνετη. Στη Route 191 που οδηγεί στο εθνικό πάρκο Yellowstone νιώθεις αποκομμένος από το περιβάλλον όσο ένα Α380 στα 40.000 πόδια. Δεν είναι ανατριχιαστικά αθόρυβη όπως η Phantom (το πιο άνετο αυτοκίνητο του κόσμου), αλλά την πλησιάζει. Eίναι μια σκάλα ανώτερη της Bentayga και καλύτερη ακόμα και των πιο ακριβών Range Rover. Ο twin-turboV12 των 6.749 cc είναι αθόρυβος, σχεδόν σαν ηλεκτρικό μοτέρ. Το αυτόματο 8τάχυτο κιβώτιο της ZF είναι στρωτό και ομαλό στη λειτουργία. Δεν υπάρχει δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών. «Δεν ταιριάζει στη Rolls-Royce να αλλάζεις ταχύτητες», υποστηρίζει ο Torsten, ακόμα κι αν αυτό δεν απαιτεί τίποτα περισσότερο από το να κουνήσεις το χέρι και τα δάχτυλά σου. Αντίθετα οι αλλαγές πραγματοποιούνται με τη βοήθεια δορυφόρου, ο οποίος διαβάζει τις επικείμενες στροφές. Το πανάλαφρο τιμόνι αποδεικνύεται απρόσμενα ακριβές, ενεργά αμορτισέρ και αντιστρεπτικές τα καταφέρνουν περίφημα στην επαφή των 2,7 τόνων ατσαλιού, αλουμινίου, δέρματος, ξύλου και γυαλιού με την άσφαλτο. Ωστόσο, όπως και σε όλα τα SUV, η ανάρτηση δεν τα καταφέρνει εξίσου καλά στην πίεση. Η Bentayga έχει καλύτερη οδική συμπεριφορά.

Ο Torsten αποδεικνύεται καλή παρέα και το τοπίο είναι εντυπωσιακό. Τα δάση διαδέχονται βουνά, σε μια αχανή ερημιά, από τις πιο αραιοκατοικημένες περιοχές της Αμερικής. Οδηγούμε κατά μήκος του ποταμού Snake, όπου μας έχουν προειδοποιήσει να προσέχουμε για ελάφια και αρκούδες. Μια grizzly επιτέθηκε σε κυνηγό μόλις πριν από λίγες εβδομάδες, σύμφωνα με τους ντόπιους. Η Cullinan αποδεικνύει πως είναι το απόλυτο SUV. Το πιο αθόρυβο, εξευγενισμένο, άνετο, το πιο πολυτελές και επιβλητικό 4×4. Η βασική τιμή των 276.000 λιρών δεν απέχει πολύ από το διπλάσιο της Bentayga και το τριπλάσιο ενός καλά εξοπλισμένου Range Rover. Αξίζει αυτά τα λεφτά; Σκεπτόμενος λογικά, ασφαλώς όχι. Αλλά, όπως εξηγεί ο Torsten, «οι ζάμπλουτοι δεν σκέφτονται τα χρήματα και την αξία όπως εσύ κι εγώ». Δεν ενδιαφέρονται για το value for money. Απλά θέλουν το καλύτερο (ακόμα κι αν δεν πρόκειται για το ομορφότερο) -και αυτό το προσφέρει για μία ακόμη φορά η Rolls-Royce. Στο μεταξύ ο Torsten ετοιμάζεται να πετάξει για Μόναχο, όπου θα συναντήσει υψηλόβαθμα στελέχη της BMW, αλλά υποστηρίζει ότι θα ξαναέρθει στο Teton County. Κι εγώ επίσης. Δυστυχώς είναι εξαιρετικά απίθανο να οδηγήσω ξανά Rolls-Royce  στα δάση του Wyoming. Την επόμενη φορά μάλλον θα βρεθώ πίσω από το τιμόνι κάποιου πιο προσγειωμένου SUV, όπως οι περισσότεροι καλοί άνθρωποι του Wyoming.

TECH
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 6.749 cc,V8, TWIN-TURBO, 571 PS @ 5.000 rpm, 86,6 kgm @ 1.600 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: AYTOMATO, 8 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΔΙΠΛΑ ΨΑΛΙΔΙΑ (E) / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 5,2”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 15 lt/100 km
CO2: 341 g/km
ΤΙΜΗ: ΑΠΟ 276.000 λίρες

Rolls-Royce Cullinan, Wyoming USA
Photo: James Lipman / jameslipman.com

 

 

 

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto